Reglementesfrågor

En fråga!
Är det nödvändigt att najja bromsoket bak, eller klarar man sig med oket fram?
Min fråga kommer sig av att när jag lämnade in hojen för bland annat najjning så najjades endast framoket. Och på frågan varför inte bakoket gjordes så fick jag till svar att de aldrig har najjat baktill.

3.1.4 Färdbroms
Motorcykel ska vara försedd med två av varandra oberoende bromsar som ger fullgod
verkan på två hjul. Bromskivor får inte vara i kolfibermaterial.
Bromsledningar ska vara betryggande fastsatta vid maskinen. Vid fästpunkterna ska
mellanlägg av mjukt material anbringas för att undvika nötning.
Bromsoks infästningsbultar skall vara låsta. Bromsvätska får bytas. Bromsskyddsbygel rekommenderas för handtagsreglaget.

Reglerna är inte direkt otydliga. Men har någon här besiktat med godkänt resultat utan att ha najjat bakoket?
 
Reglerna är inte direkt otydliga. Men har någon här besiktat med godkänt resultat utan att ha najjat bakoket?

Jag har inte besiktigat utan najning bak men fått naja innan jag fick den godkänd
/Håkan
 
Aha, fattar. Gör om gör rätt! Tack för feedback. Ska göra det slarvigare när jag gör om :tuttar

Gjorde ett nytt försök idag. Nu låser det väl som tänkt? Inte så snyggt som videon i inlägget ovan dock...
ImageUploadedByTapatalk1427660386.027406.jpg
 
...

Reglerna är inte direkt otydliga. Men har någon här besiktat med godkänt resultat utan att ha najjat bakoket?

Som jag tolkar reglerna så skall alla infästningsbultar vara najade. Och varför skulle du inte vilja naja bakbromsen? Den kan tappa saker, läcka saker och stöka till saker den också.

Gjorde ett nytt försök idag. Nu låser det väl som tänkt? Inte så snyggt som videon i inlägget ovan dock...
View attachment 417765

Fortfarande för snyggt för att vara rejsmässigt, men när det gäller funktionen så får du: :tummenupp
 
Fortfarande för snyggt för att vara rejsmässigt, men när det gäller funktionen så får du: :tummenupp

Enda chansen för mig att skina i depån, är så långsam att jag säkert är ensam att få långsamhetsböter på licenskursen i slutet på april...
 
Enda chansen för mig att skina i depån, är så långsam att jag säkert är ensam att få långsamhetsböter på licenskursen i slutet på april...

Bara att ha med sig två skinnställ. Ett du har i depån och ett när du kör. Sen kan du gå runt o säga hur snabb du är :tungan
 
Enda chansen för mig att skina i depån, är så långsam att jag säkert är ensam att få långsamhetsböter på licenskursen i slutet på april...

Om inte jag fick en p-bot på banan under 2014 så lär inte du få det i år heller. :rolleyes:

Bara att ha med sig två skinnställ. Ett du har i depån och ett när du kör. Sen kan du gå runt o säga hur snabb du är :tungan

Jag trodde man skulle gå runt iklädd enbart superunderställsbyxor och en stövel i depån... :7peta
 
Ska du dit också alltså... Fan det blir ju fullt av SH-folk den helgen! Pilsner och depåhäng på lördagskvällen alltså... :banana

Kompisen och jag kommer också, men vi kör bara på söndag.
Jag jobbar lördag dag, så vi kommer upp lördag kväll.
 
Jag har inte besiktigat utan najning bak men fått naja innan jag fick den godkänd
/Håkan

Som jag tolkar reglerna så skall alla infästningsbultar vara najade. Och varför skulle du inte vilja naja bakbromsen? Den kan tappa saker, läcka saker och stöka till saker den också.

Anledningen till varför jag inte skulle göra det är för att det inte blev gjort nu när hojen var på verkstan, samt att de säger att de aldrig har najjat skruvarna till det bakre oket.
Jag lämnade ju in den för att få den najjad överallt där det behövdes för att få den godkänd. Det blir ganska omständigt att fixa det om det behövs och det undviker jag gärna om det går. Så det är varför jag inte vill göra det.
 
Anledningen till varför jag inte skulle göra det är för att det inte blev gjort nu när hojen var på verkstan, samt att de säger att de aldrig har najjat skruvarna till det bakre oket.
Jag lämnade ju in den för att få den najjad överallt där det behövdes för att få den godkänd. Det blir ganska omständigt att fixa det om det behövs och det undviker jag gärna om det går. Så det är varför jag inte vill göra det.

Naja oket bak! Annars kommer du att vara nervös VARJE gång du ska besiktiga hojen framöver. Dessutom, förr eller senare kommer en besikningsperson att neka dig start och då säger Murphys lag att det kommer att ske när du har 12 minuter till tidskval.:fakta
 
Anledningen till varför jag inte skulle göra det är för att det inte blev gjort nu när hojen var på verkstan, samt att de säger att de aldrig har najjat skruvarna till det bakre oket.
Jag lämnade ju in den för att få den najjad överallt där det behövdes för att få den godkänd. Det blir ganska omständigt att fixa det om det behövs och det undviker jag gärna om det går. Så det är varför jag inte vill göra det.

Har haft ett par racehojar genom åren men aldrig någon utan najat bromsok bak
/Håkan
 
Naja oket bak! Annars kommer du att vara nervös VARJE gång du ska besiktiga hojen framöver. Dessutom, förr eller senare kommer en besikningsperson att neka dig start och då säger Murphys lag att det kommer att ske när du har 12 minuter till tidskval.:fakta

Och glöm inte att najja bromshandtaget, jobbigt att tappa!
:tummenupp

Tänk vilken ångest annars.
 
Anledningen till varför jag inte skulle göra det är för att det inte blev gjort nu när hojen var på verkstan, samt att de säger att de aldrig har najjat skruvarna till det bakre oket.
Jag lämnade ju in den för att få den najjad överallt där det behövdes för att få den godkänd. Det blir ganska omständigt att fixa det om det behövs och det undviker jag gärna om det går. Så det är varför jag inte vill göra det.

Du kan vä borra hål i dina befintliga bultar. Har du ingen najtång så kan du få låna av mej.
Har massor med tråd också:). PM:a om du vill låna.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top