Reglementesfrågor

Ska kolla om det funkar på min Retta... Det viktiga är ju att man låser bulten och inte kylaren eftersom det är en banjobult...

Min borrade jag på plats med min skruvdragare. Gick fint, inte rakt igenom utan en 3-4mm in på ena 6-kanten och samma på nästa så jag kunde dra igenom tråden i ett hörn och naja mot något lämpligt.
 
Det är inte så komplicerat, mellan gaffelbenet och ramen bara. Den hårda, platta ytan med spår för buntband mot ramen, resten borde ge sig om du bara vrider på styret...

Jo jag förstår att den ska sitta så men jag tycker inte det passar. Den får ju knappt plats. Och sätter jag den där den får plats så kommer inte den hårda platta ytan rakt mot ramen, utan mer på sniskan.. Jaja, får prova lite mer efter helgen igen. :huvet
 
Jo jag förstår att den ska sitta så men jag tycker inte det passar. Den får ju knappt plats. Och sätter jag den där den får plats så kommer inte den hårda platta ytan rakt mot ramen, utan mer på sniskan.. Jaja, får prova lite mer efter helgen igen. :huvet

Bilder säger mer än tusen ord... ;)
 
Kan ju helt enkelt vara så att den inte får plats? Jag hade inga problem med mina, men är tyvärr inte i läge att ta bild på nån dag.
 
Jag postade i en annan gammal tråd i FAQ-avdelningen men det kanske är lika bra att slänga in frågan här.

3.1.20
Låsning av vissa muttrar, skruvar.
Alla skruvar och muttrar, som om de lossnar, kan förorsaka oljespill, ska vara låsta med låstråd. Låstråden ska vara rostfri, glödgad och av blankdragen kvalitet, samt ej tunnare än 0,7 mm

Detta lämnar ju utrymme för tolkning, men vad gäller angående bromsvätskelock och kopplingsoljelock? Börjar dessa att läcka så blir det ju spill.
Är det nödvändigt att naja dessa?
 
Jag postade i en annan gammal tråd i FAQ-avdelningen men det kanske är lika bra att slänga in frågan här.



Detta lämnar ju utrymme för tolkning, men vad gäller angående bromsvätskelock och kopplingsoljelock? Börjar dessa att läcka så blir det ju spill.
Är det nödvändigt att naja dessa?

Bromsvätska är ingen olja, om man ska vara korrek, och då jag var funktionär så kollade vi ingen najning på några bromsvätskebehållare.
 
Last edited:
Bromsvätska är ingen olja, om man ska vara korrek, och då jag var funktionär så kollade vi ingen najning på några bromsvätskebehållare.

Nej det stämmer. Det är ingen olja. däremot är det snorhalt. Men va bra, då behöver jag nog inte bry mig nämnvärt om det och jag kan ju också fråga på licenskursen nästa vecka.
 
Bra att veta. Banliket jag köpt är nämligen borrad till 1103 cc. Har inga planer på att köra någon tävling i år men vem vet vad för tokigheter man får för sig.
 
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

Back
Top