Registreringsbesiktning 25kw

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
CBR900RR
Håller på att ta mitt begränsade mc-kort nu och är därför på jakt efter en hoj. Tänkt att köpa en 92:a eller äldre 600-750cc (försäkring) som är strypt/strypt på pappret eller köpa en strypsats.

Nu är det så att jag tror nog att jag inte kommer att vilja köra med strypningen allt för länge och funderar då vad konsekvenserna blir av detta. Räcker det att visa upp intyget att man har monterat dit strypningen (fastän man inte gjort det) eller kommer besiktningsmannen försäkra sig att den sitter där den ska på något sätt? Läste att det mest är pappersarbete och att det hela går på ca 5 min, men jag är fortfarande osäker på hur hela besiktningen går till. Om någon har varit med om detta eller vet hur det går till får ni gärna berätta:)

Sen undrar jag lite om jag ligger risigt till hos farbror blå om jag kör ostrypt? Är det stor risk att man torskar i någon kontroll?

Sitter i exakt samma situation som dig förutom att jag köpt hoj:)

Verkar som att de mest kollar papper men för att vara säker så låt strypningen sitta i tills besiktningen.

Hos farbror blå kommer du åka dit om de har en så kallad flygande besiktning men om de har en "vanlig kontroll" så kikar de bara vad som står på ditt reg nr (alltså 25kw) men har du som sagt otur så har de en flygande besiktning och få blir det olovlig körning...:/

det är ju surt o slänga dom 880kr som det kostar i sjön så låt strypningen sitta i tills den är besiktigad, dock så kollade dom aldrig om jag hade satt dit strypningen när jag besiktigade min. Tror inte du behöver vara så orolig för farbror blå dom måste ha en nynojet bänk för o kolla effekten och det kostar dom för mycket, så så länge du inte krockar så e det lugnt :tummenupp

Fundera på vad försäkringsbolaget kan tänkas tycka i händelse av att du orsakar en olycka där folk dör och eller invalidiseras och försäkringsbolaget konstaterar att fordonet inte är i det skick det är registrerat som.

Just sayin'.

Självklart hade jag låtit strypningen sitta kvar under besiktningen. Men problemet är att jag troligen kommer att få strypa den själv. För mig innebär det att jag måste lämna in den, och det kan säkert kosta en slant. tråkigt att betala massa pengar till verkstaden när strypningen säkert bara kommer vara kvar ca 1 månad. Måste lämna in den för att ta bort den dessutom..

Självklart hade jag låtit strypningen sitta kvar under besiktningen. Men problemet är att jag troligen kommer att få strypa den själv. För mig innebär det att jag måste lämna in den, och det kan säkert kosta en slant. tråkigt att betala massa pengar till verkstaden när strypningen säkert bara kommer vara kvar ca 1 månad. Måste lämna in den för att ta bort den dessutom..

varför blir du tvungen att lämna in den? oftast inte allt för svårt att få till strypningen vad det nu är för någon som du får till din maskin bara man tar sig en kväll och pillar lite så att säga.

Främsta anledningen är att jag inte har någonstans att mecka då jag bor i lägenhet mitt i stan.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul