Redskap för små raska äventyr

Motor är viktigt. Det är därför det heter motorcykel.
Yamahas 900 är en motor jag verkligen gillar. 700an är på pappret egentligen vettigare och har nog med kraft. På pappret. I praktiken är den rätt död i känsla.

Det bara är så. Sen fattar jag att det där är personligt och subjektivt. Jag har själv t.ex. alltid gillat motorerna med rötter i Suzuki gs1000 anno ca 1980. Inte för att de är bäst, men de har en känsla jag gillar.

Sen har jag och har haft andra jag också gillar, inklusive slöa bojsänken som BMWs R80 g/s. Har kört många motorcyklar jag inte gillar också, motor väger alltid tungt. Just Yamahas 700 sitter i fruns XSR700 så den har jag kört mer än en provkörnig och den är verkligen bara för välkammad och trist för ord. Synd på en annars jättetrevlig hoj ... men hon gillar den skarpt så inte bortkastat.

Vad gäller R1a för grusväg så måste jag säga som så att ... jag hade kört ihjäl mig rätt fort men overväger om det kanske trots det är värt det.

Motor är viktigt. Det är därför det heter motorcykel.
Yamahas 900 är en motor jag verkligen gillar. 700an är på pappret egentligen vettigare och har nog med kraft. På pappret. I praktiken är den rätt död i känsla.

Det bara är så. Sen fattar jag att det där är personligt och subjektivt. Jag har själv t.ex. alltid gillat motorerna med rötter i Suzuki gs1000 anno ca 1980. Inte för att de är bäst, men de har en känsla jag gillar.

Sen har jag och har haft andra jag också gillar, inklusive slöa bojsänken som BMWs R80 g/s. Har kört många motorcyklar jag inte gillar också, motor väger alltid tungt. Just Yamahas 700 sitter i fruns XSR700 så den har jag kört mer än en provkörnig och den är verkligen bara för välkammad och trist för ord. Synd på en annars jättetrevlig hoj ... men hon gillar den skarpt så inte bortkastat.

Vad gäller R1a för grusväg så måste jag säga som så att ... jag hade kört ihjäl mig rätt fort men overväger om det kanske trots det är värt det.
Det är mäktigt 😍kommer fortfarande ihåg när Hagfors/ekshäradsgänget plöjde runt på svenska rallyt med fulldubbade gsxr 1100-750 mäktigt helt klart 👌😀
Du kan ju börja på isen med övningskörningen 🥳

Jag sålde min Yamaha MT-09 för att den inte känns bra när jag kör på grusväg. Nu har jag tänkt köpa en annan mc och vet ungefär vad jag vill ha...
Senaste sökningar på Blocket:
Africa Twin
V85
1290 SA s
Tiger 900
Multistrada
Beta Alp
Himalayan 450
MT800
901

Det känns för övrigt fel att aldrig ha haft en Kawasaki, men de gör ju inget jag vill ha. Annat var det när jag var i yngre tonåren och det var enda märket som såldes i närheten.

Jag sålde min Yamaha MT-09 för att den inte känns bra när jag kör på grusväg. Nu har jag tänkt köpa en annan mc och vet ungefär vad jag vill ha...
Africa Twin
V85
1290 SA s
Tiger 900
Multistrada
Beta Alp
Himalayan 450
MT800
901

Det känns för övrigt fel att aldrig ha haft en Kawasaki, men de gör ju inget jag vill ha. Annat var det när jag var i yngre tonåren och det var enda märket som såldes i närheten.
Om du är lite längre kanske du skall lägga till 1290 SA R?
Och om du har Him450 och 800MT på listan kanske du ska lägga till 450MT även om jag tror du kommer surna ur på "småhojar" efter en MT-09.

901'an är sjukt läcker! 🤩

Africa Twin
V85
1290 SA s
Tiger 900
Multistrada
Beta Alp
Himalayan 450
MT800
901

Vilken färg vill du ha på Africa Twinen?

Den tar dig hem igen också.

Mvh

Africa Twin
V85
1290 SA s
Tiger 900
Multistrada
Beta Alp
Himalayan 450
MT800
901

För att vara klar över vilken hoj en Beta Alp är så är det en trick-hoj. Dvs en lekhoj som du i princip kan köra trial med, inte helt olikt KTM's Freeride.

Jag funderar på om du kanske borde prova nån av KTM's EXC-F 500 cc, vilken årgång som helst. Min 2024 EXC-F 450 känns superskön att köra, har väl mest kör den på vägarna ett fåtala dagar nu, men jag vill säga att det är något med en-cylindriga hojar som gör att man bara vill känna och njuta av motorn när den är i rätt RPM. Liknande gäller min 2022 EXC-F 350, men den blir kanske för 'liten' för dig motormässigt.

Om du är lite längre kanske du skall lägga till 1290 SA R?
Och om du har Him450 och 800MT på listan kanske du ska lägga till 450MT även om jag tror du kommer surna ur på "småhojar" efter en MT-09.

901'an är sjukt läcker! 🤩
Jag har en liten tanke om att ha farthållare och det tror jag inte SA R har. Dessutom skulle jag vilja ha en cykel som ögonen klarar av.

Vilken färg vill du ha på Africa Twinen?

Den tar dig hem igen också.
Det gör ett par ECCO-skor också.
För att vara klar över vilken hoj en Beta Alp är så är det en trick-hoj. Dvs en lekhoj som du i princip kan köra trial med, inte helt olikt KTM's Freeride.

Jag funderar på om du kanske borde prova nån av KTM's EXC-F 500 cc, vilken årgång som helst. Min 2024 EXC-F 450 känns superskön att köra, har väl mest kör den på vägarna ett fåtala dagar nu, men jag vill säga att det är något med en-cylindriga hojar som gör att man bara vill känna och njuta av motorn när den är i rätt RPM. Liknande gäller min 2022 EXC-F 350, men den blir kanske för 'liten' för dig motormässigt.
KTMs leksaker räknar service i timmar och är för mycket "leksaker".

KTMs leksaker räknar service i timmar och är för mycket "leksaker".
Alltså njae, jag vill påstå med min ännu begränsade erfarenhet att det är upp till dig som användare hur behoven av service ser ut. Tro inte på allt som står i manualer och rekommendationer. Men OK, vänta lite tills jag har pajat mina hojar, så får vi veta med besked ;)

Africa Twin
V85
1290 SA s
Tiger 900
Multistrada
Beta Alp
Himalayan 450
MT800
901

F900GS är helt borta från listan?
Den verkar ju rätt fiffig annars.

Vilken Multistrada är det förresten?

F900GS är helt borta från listan?
Den verkar ju rätt fiffig annars.

Vilken Multistrada är det förresten?
Jag har lite svårt för BMWs lockpriser och otaliga paket som man inte vet vilka man behöver.

När det gäller Multistrada är det 950S/V2S jag tittar på.

Jag har lite svårt för BMWs lockpriser och otaliga paket som man inte vet vilka man behöver.

När det gäller Multistrada är det 950S/V2S jag tittar på.

Bra Multistrada men kanske ingen grushoj.

Och rubrikens ämne har du förstås lämnat långt bakom dig… :)

Men det är helt rätt, köp nåt du egentligen inte vill ha/behöver så kan du ju byta igen sedan!

Mvh

Bra Multistrada men kanske ingen grushoj.

Och rubrikens ämne har du förstås lämnat långt bakom dig… :)

Men det är helt rätt, köp nåt du egentligen inte vill ha/behöver så kan du ju byta igen sedan!

Mvh
Menar du att man inte kan köra korta resor på en Multistrada? Som jag skrivit flera gånger är det grusvägar och inte endurokörning jag tänkt ägna mig åt.
Griskörning kan jag göra med DR650n.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back