Redskap för små raska äventyr

Jag har förstått det som att enduro/mc-hojar inte har ryckutjämnare i baknavet = jobbig att köra. Har denna hoj det? Nån som vet hur det är med ktms/husqvarnas 500?
Kan dessa fortfarande köpas nya och inreggade för landsväg?
Är du nojig finns fälgar att köpa med det i ,
Har aldrig känt behovet på grus alls och alla xr650r osv som gått som motarder utan lever fint idag .
Encylindrigt är inte kul i jämn fart på landsväg däremot men det är nåt helt annat
 
Är du nojig finns fälgar att köpa med det i ,
Har aldrig känt behovet på grus alls och alla xr650r osv som gått som motarder utan lever fint idag .
Encylindrigt är inte kul i jämn fart på landsväg däremot men det är nåt helt annat kan bara jämföra med xr650r utan o 690 Med ryckitkämnare och jag märker ingen skillnad
 
Jag har förstått det som att enduro/mc-hojar inte har ryckutjämnare i baknavet = jobbig att köra. Har denna hoj det? Nån som vet hur det är med ktms/husqvarnas 500?
Kan dessa fortfarande köpas nya och inreggade för landsväg?
Japp, serien i dessa väglagliga fyrtaktare (och tävlingshojar) heter EXC-F från KTM, dom går även under märken som Gasgas och Huskvarna med andra namn med småändringar i detaljer, från 250 och 350 till 450 och 500 cc.

Sen finns även 690 cc och uppåt, Huskvarnas heter väl 701 men dessa "äverntyrshojar" är i en helt annan viktklass och motorkaraktär.

Ingen av KTMs tävlingshojar har gummidämpning i navet. Såg att det finns "cush-drive" att köpa till dessa hojar. Du byter bara navet, eventuellt ekrarna.

Men det gör inte kontrollerna mindre känsliga , utan snarare måttligt skyddar drivpaketet och möjligtvis växellåda. Egentligen borde det inte kännas mycket annorlunda än att köra med enduro / mx-däcken (nabbade däck) på t ex asfalt då nabbarna är av gummi och agerar mycket likt gummidämparna i cush-driven. Vad cush-driven gör är i princip flyttar nabbarna från vägen, in i navet. Så har du nabbade däck samtidigt med cush-drive så har du 'dubbel cush-drive' som eventuellt kan resonera med varandra och skapa oreda ;)

Jag kommer ihåg 2022 första gången jag satte mig på min KTM 350 när jag skulle köra hem den från faktiskt samma butik. Jag ångrade att jag köpte en sådan 'ryckig hoj'. Men efter några dagar på crossbanan och Tuvängens enduroslinga hade jag bekantat mig med kontrollerna, och en ny dimension av körning öppnades för mig.

Cush-drive vore väl lämpligt ifall hårda vägdäck monteras, och då endast under tiden man tränar på känsligheten i kontrollerna. Naturligtvis blir det automatiskt 'slir' på grus och över terräng, dock inte steninga underlag, men jag skulle inte använda mig av någon dämpning i hjul eller drivpaket öht. då jag vill öva in egenskapen via noggrann kopplingshatering och en väl inövad gasreglering. Det är ingen svår konst, bara en vanesak.
 
Last edited:
Motor är viktigt. Det är därför det heter motorcykel.
Yamahas 900 är en motor jag verkligen gillar. 700an är på pappret egentligen vettigare och har nog med kraft. På pappret. I praktiken är den rätt död i känsla.

Det bara är så. Sen fattar jag att det där är personligt och subjektivt. Jag har själv t.ex. alltid gillat motorerna med rötter i Suzuki gs1000 anno ca 1980. Inte för att de är bäst, men de har en känsla jag gillar.

Sen har jag och har haft andra jag också gillar, inklusive slöa bojsänken som BMWs R80 g/s. Har kört många motorcyklar jag inte gillar också, motor väger alltid tungt. Just Yamahas 700 sitter i fruns XSR700 så den har jag kört mer än en provkörnig och den är verkligen bara för välkammad och trist för ord. Synd på en annars jättetrevlig hoj ... men hon gillar den skarpt så inte bortkastat.

Vad gäller R1a för grusväg så måste jag säga som så att ... jag hade kört ihjäl mig rätt fort men overväger om det kanske trots det är värt det.
 
Motor är viktigt. Det är därför det heter motorcykel.
Yamahas 900 är en motor jag verkligen gillar. 700an är på pappret egentligen vettigare och har nog med kraft. På pappret. I praktiken är den rätt död i känsla.

Det bara är så. Sen fattar jag att det där är personligt och subjektivt. Jag har själv t.ex. alltid gillat motorerna med rötter i Suzuki gs1000 anno ca 1980. Inte för att de är bäst, men de har en känsla jag gillar.

Sen har jag och har haft andra jag också gillar, inklusive slöa bojsänken som BMWs R80 g/s. Har kört många motorcyklar jag inte gillar också, motor väger alltid tungt. Just Yamahas 700 sitter i fruns XSR700 så den har jag kört mer än en provkörnig och den är verkligen bara för välkammad och trist för ord. Synd på en annars jättetrevlig hoj ... men hon gillar den skarpt så inte bortkastat.

Vad gäller R1a för grusväg så måste jag säga som så att ... jag hade kört ihjäl mig rätt fort men overväger om det kanske trots det är värt det.
Det är mäktigt 😍kommer fortfarande ihåg när Hagfors/ekshäradsgänget plöjde runt på svenska rallyt med fulldubbade gsxr 1100-750 mäktigt helt klart 👌😀
Du kan ju börja på isen med övningskörningen 🥳
 
Jag sålde min Yamaha MT-09 för att den inte känns bra när jag kör på grusväg. Nu har jag tänkt köpa en annan mc och vet ungefär vad jag vill ha...
Senaste sökningar på Blocket:
Africa Twin
V85
1290 SA s
Tiger 900
Multistrada
Beta Alp
Himalayan 450
MT800
901

Det känns för övrigt fel att aldrig ha haft en Kawasaki, men de gör ju inget jag vill ha. Annat var det när jag var i yngre tonåren och det var enda märket som såldes i närheten.
 
Jag sålde min Yamaha MT-09 för att den inte känns bra när jag kör på grusväg. Nu har jag tänkt köpa en annan mc och vet ungefär vad jag vill ha...
Senaste sökningar på Blocket:
Africa Twin
V85
1290 SA s
Tiger 900
Multistrada
Beta Alp
Himalayan 450
MT800
901

Det känns för övrigt fel att aldrig ha haft en Kawasaki, men de gör ju inget jag vill ha. Annat var det när jag var i yngre tonåren och det var enda märket som såldes i närheten.
Om du är lite längre kanske du skall lägga till 1290 SA R?
Och om du har Him450 och 800MT på listan kanske du ska lägga till 450MT även om jag tror du kommer surna ur på "småhojar" efter en MT-09.

901'an är sjukt läcker! 🤩
 
Jag sålde min Yamaha MT-09 för att den inte känns bra när jag kör på grusväg. Nu har jag tänkt köpa en annan mc och vet ungefär vad jag vill ha...
Senaste sökningar på Blocket:
Africa Twin
V85
1290 SA s
Tiger 900
Multistrada
Beta Alp
Himalayan 450
MT800
901

Det känns för övrigt fel att aldrig ha haft en Kawasaki, men de gör ju inget jag vill ha. Annat var det när jag var i yngre tonåren och det var enda märket som såldes i närheten.

Vilken färg vill du ha på Africa Twinen?

Den tar dig hem igen också.


Mvh
 
Jag sålde min Yamaha MT-09 för att den inte känns bra när jag kör på grusväg. Nu har jag tänkt köpa en annan mc och vet ungefär vad jag vill ha...
Senaste sökningar på Blocket:
Africa Twin
V85
1290 SA s
Tiger 900
Multistrada
Beta Alp
Himalayan 450
MT800
901

Det känns för övrigt fel att aldrig ha haft en Kawasaki, men de gör ju inget jag vill ha. Annat var det när jag var i yngre tonåren och det var enda märket som såldes i närheten.
För att vara klar över vilken hoj en Beta Alp är så är det en trick-hoj. Dvs en lekhoj som du i princip kan köra trial med, inte helt olikt KTM's Freeride.

Jag funderar på om du kanske borde prova nån av KTM's EXC-F 500 cc, vilken årgång som helst. Min 2024 EXC-F 450 känns superskön att köra, har väl mest kör den på vägarna ett fåtala dagar nu, men jag vill säga att det är något med en-cylindriga hojar som gör att man bara vill känna och njuta av motorn när den är i rätt RPM. Liknande gäller min 2022 EXC-F 350, men den blir kanske för 'liten' för dig motormässigt.
 
Om du är lite längre kanske du skall lägga till 1290 SA R?
Och om du har Him450 och 800MT på listan kanske du ska lägga till 450MT även om jag tror du kommer surna ur på "småhojar" efter en MT-09.

901'an är sjukt läcker! 🤩
Jag har en liten tanke om att ha farthållare och det tror jag inte SA R har. Dessutom skulle jag vilja ha en cykel som ögonen klarar av.
 
Vilken färg vill du ha på Africa Twinen?

Den tar dig hem igen också.
Det gör ett par ECCO-skor också.
För att vara klar över vilken hoj en Beta Alp är så är det en trick-hoj. Dvs en lekhoj som du i princip kan köra trial med, inte helt olikt KTM's Freeride.

Jag funderar på om du kanske borde prova nån av KTM's EXC-F 500 cc, vilken årgång som helst. Min 2024 EXC-F 450 känns superskön att köra, har väl mest kör den på vägarna ett fåtala dagar nu, men jag vill säga att det är något med en-cylindriga hojar som gör att man bara vill känna och njuta av motorn när den är i rätt RPM. Liknande gäller min 2022 EXC-F 350, men den blir kanske för 'liten' för dig motormässigt.
KTMs leksaker räknar service i timmar och är för mycket "leksaker".
 
KTMs leksaker räknar service i timmar och är för mycket "leksaker".
Alltså njae, jag vill påstå med min ännu begränsade erfarenhet att det är upp till dig som användare hur behoven av service ser ut. Tro inte på allt som står i manualer och rekommendationer. Men OK, vänta lite tills jag har pajat mina hojar, så får vi veta med besked ;)
 
Jag sålde min Yamaha MT-09 för att den inte känns bra när jag kör på grusväg. Nu har jag tänkt köpa en annan mc och vet ungefär vad jag vill ha...
Senaste sökningar på Blocket:
Africa Twin
V85
1290 SA s
Tiger 900
Multistrada
Beta Alp
Himalayan 450
MT800
901

Det känns för övrigt fel att aldrig ha haft en Kawasaki, men de gör ju inget jag vill ha. Annat var det när jag var i yngre tonåren och det var enda märket som såldes i närheten.
F900GS är helt borta från listan?
Den verkar ju rätt fiffig annars.

Vilken Multistrada är det förresten?
 
F900GS är helt borta från listan?
Den verkar ju rätt fiffig annars.

Vilken Multistrada är det förresten?
Jag har lite svårt för BMWs lockpriser och otaliga paket som man inte vet vilka man behöver.

När det gäller Multistrada är det 950S/V2S jag tittar på.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top