Polis dömd för farlig mc-jakt

Nu har jag visserligen helförsäkring vilket många inte har men om min hoj blir stulen vill jag fan inte ha den tillbaka..... Som många skrivit innan, tycker jag båda gjorde fel.

Bra ur många hänsenden att polisen blev dömd för ordervägran.
bara för att ena parten gör fel(hoj åkaren som drar) betyder det inte att andra parten (polisen) därmed automatiskt blir frikänd då han först ordervägrar o sen försöker mörka det.

Hade polisens befäl tyckt "fortsätt jakten du"
Då hade det varit en annan sak.
Polisen ska inte ha egengodtycklig makt att strunta i lagar , vilket domen visar.

Hoppas bara att andra poliser inser detta också

Att jag la mig i disskutionen är just för att han inte lydde order. Det är det som stör mig. Att killen på hojen valde att åka är upp till honom och hans ansvar. Dock skall inte en polisman börja agera efter egna regler och normer. synd för kåren att dessa grisar finns som förstör för bra polismän/kvinnor
Och det gör ju alltid en sån fin o go kille som du???

Minne som en elefant. Har du inte återhämtat dig från förra tråden. Du tycker givetvis att polismannen egerade helt korrekt eller har du ändrat dig?
Fan va spydig o dryg du är bara för att andra har en annan åsikt,,nej.. jag har inte ändrat mig men enligt dig så är poliser som inte följer lagen "grisar",,lagen ska väl gälla alla även såna som du och jag

Nu finns det ju en annan vinkel på det här problemt också......och som ofta debatteras i olika trådar här på SH.

OM inte Mc'n dragit.......hade inget av de andra hänt.

Framförallt hade han inte behövt lära sig gå igen.

Kanske nått att tänka på nu inför kommande Mc-säsong, och med den alla "dra snuten" trådar som kommer att dyka upp här.

Kör försiktigt i sommar!

/KentW

Fan va spydig o dryg du är bara för att andra har en annan åsikt,,nej.. jag har inte ändrat mig men enligt dig så är poliser som inte följer lagen "grisar",,lagen ska väl gälla alla även såna som du och jag

Jag vet inte hur du sköter dig på ditt jobb, jag följer i alla fall riktlinjer och tar order av räddningsledare/sjukvårdledare när jag jobbar.

Vill inte ens spekulera i hur det skulle gå om alla började fatta egna beslut.

FÖR DU FÖRSTÅR VAD PROBLEMET ÄR

Last edited:
Nu finns det ju en annan vinkel på det här problemt också......och som ofta debatteras i olika trådar här på SH.

OM inte Mc'n dragit.......hade inget av de andra hänt.

Framförallt hade han inte behövt lära sig gå igen.

Kanske nått att tänka på nu inför kommande Mc-säsong, och med den alla "dra snuten" trådar som kommer att dyka upp här.

Kör försiktigt i sommar!

/KentW

Håller med, Polisen borde få skjuta alla som begår ett brott som innehåller fängelse i straffskalan. Det är ju ändå dom som började..

Jag vet inte hur du sköter dig på ditt jobb, jag följer i alla fall riktlinjer och tar order av räddningsledare/sjukvårdledare när jag jobbar.

Vill inte ens spekulera i hur det skulle gå om alla började fatta egna beslut.

FÖR DU FÖRSTÅR VAD PROBLEMET ÄR
Nu tänkte jag inte bara på jobbet utan allmänt i livet och både du och jag bryter lite mot lagen ibland men inte är vi grisar för det..nu fick han ju sitt straff och då funkar ju uppenbarligen systemet även om jag har en annan uppfattning om vem som gör mest fel i filmen

Håller med, Polisen borde få skjuta alla som begår ett brott som innehåller fängelse i straffskalan. Det är ju ändå dom som började..

Oj, fan vilket vettigt svar på ett av få bra inlägg. Verklignen imponerande. :yoparty Bra, riktigt bra Fan vad jag gillar så välgrundade komentarer som skrivs väl genomtänkta .................eller inte :död

;)

Nu tänkte jag inte bara på jobbet utan allmänt i livet och både du och jag bryter lite mot lagen ibland men inte är vi grisar för det..nu fick han ju sitt straff och då funkar ju uppenbarligen systemet även om jag har en annan uppfattning om vem som gör mest fel i filmen

Du har ju missuppfattat mig totalt. Vad denna polis gör på fritiden skiter jag fullständigt i men då han är på jobbet är det hans vakthavande som ansvarar för hur han skall agera.

Vad du/jag gör på fritiden har inget att göra med våran proffesion eller hur. På jobbet är man skärpt och korrekt och agerar sakligt.

På fritiden är det skit kul att gasa hoj och dricka massa öl och järn. Två helt skilda världar

Oj, fan vilket vettigt svar på ett av få bra inlägg. Verklignen imponerande. :yoparty Bra, riktigt bra Fan vad jag gillar så välgrundade komentarer som skrivs väl genomtänkta .................eller inte :död

;)

Vad var det du inte förstod?

Att jag inte tycker att ett brott begått av oss vanliga dödliga skall rättfärdiga ett brott eller tjänstefel begått av dom som är satta att upprätthålla lag och ordning?

Men förklara gärna, jag är inte blyg för en diskussion.

Sen är metafor nått du borde slå upp. Överdrivet självklart men inte mindre osann.

Last edited:

Att jag inte tycker att ett brott begått av oss vanliga dödliga skall rättfärdiga ett brott eller tjänstefel begått av dom som är satta att upprätthålla lag och ordning?

Förstår inte varför det ena jämföras med det andra och absolut inte ditt inlägg, som jag tolkar som ett onödigt drygsarkastiskt svar på "Kent´s" vettig inlägg.

Fast det kanske var svårt att färstå det också?? ;)

Hur tycker du en organsistation skall vara uppbyggd? tycker du att tex ambulans sjukvården skall få ge div läkemedel och kombinerar preparat som inte följer riktlinjerna.

Skall en polis få agerar efter egna lagar och rutiner som inte följer reglementet.

Skall folket inom roadracing preppa sina hojar efter eget tycke och göra lite som dom själv vill när flaggan kommer fram på banan.

Motivera gärna för jag är mycket intresserad av din syn på det hela

Förstår inte varför det ena jämföras med det andra och absolut inte ditt inlägg, som jag tolkar som ett onödigt drygsarkastiskt svar på "Kent´s" vettig inlägg.

Fast det kanske var svårt att färstå det också?? ;)

Ja jag svarade på ett inlägg där jag tolkade det som polisen i fråga skall gå fri eftersom den jagade gjorde det första felet. Tolkar du det annorlunda?

Möjligt,,eller missuppfattar vi varann,,självklart ska man följa det som är bestämt att man ska följa oav om man är polis eller privat,,är det bestämt att man ska köra 50 så ska man det...och det jag mena är varken du eller jag följer alltid det som är bestämt att vi ska göra även om vi gör det 99% av vårt liv.Han tog ett eget beslut den dagen som nu har visat sig va fel och han blir dömd för det precis som du o jag blir när vi gör fel.

Hur tycker du en organsistation skall vara uppbyggd? tycker du att tex ambulans sjukvården skall få ge div läkemedel och kombinerar preparat som inte följer riktlinjerna.

Skall en polis få agerar efter egna lagar och rutiner som inte följer reglementet.

Skall folket inom roadracing preppa sina hojar efter eget tycke och göra lite som dom själv vill när flaggan kommer fram på banan.

Motivera gärna för jag är mycket intresserad av din syn på det hela

Läs det en gång till:tummenupp.

Gick lite för fort..

Last edited:
En persons liv blev förstört p.g.a en skada han ådrog sig därför att en nitisk polis hetsade honom. Hade polisen betett sig normalt hade olyckan aldrig hänt. Vad jag förstår hade killen körkort och körde en lånad hoj så det var ingen MC-tjuv som tidigare hävdats. Varför han valde att smita vet vi inte, men de flesta borde väl hålla med om att straffet för att köra för fort inte borde vara att jagas som ett djur och prejas av en bil så att man slutligen kör av vägen och ådrar sig en svår bröstryggsfraktur?
Det var ju heller ingen polisbil, utan en vanlig civilbil.
Polismannen borde blivit av med jobbet men det lär väl inte hända i Sverige så efter omständigheterna var domen ok.

Ja jag svarade på ett inlägg där jag tolkade det som polisen i fråga skall gå fri eftersom den jagade gjorde det första felet. Tolkar du det annorlunda?

Japp, jag tolkade innebörden ditt inlägg helt annorlunda.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT