Polis dömd för farlig mc-jakt

Möjligt,,eller missuppfattar vi varann,,självklart ska man följa det som är bestämt att man ska följa oav om man är polis eller privat,,är det bestämt att man ska köra 50 så ska man det...och det jag mena är varken du eller jag följer alltid det som är bestämt att vi ska göra även om vi gör det 99% av vårt liv.Han tog ett eget beslut den dagen som nu har visat sig va fel och han blir dömd för det precis som du o jag blir när vi gör fel.

Precis. Skönt att vi för en gång skull är på samma linje.

Peace//Adde

Det här var en korkad polis. Han gjorde rätt som medelade kommunikationscentralen om efterföljandet. När han då fick en order om att avbryta, så sket han i det.

Han får stå sitt kast. Jävla dumt.

håller med adde..får snutarna en lucka att ta egna beslut och agera med hjärtat istället för hjärnan blir det ju vild västern.

finns GOTT om stolpskott inom LTG och " vanliga " snuten som jag stött på ett flertalet gånger..dessa borde få lära sig den hårda vägen att följa befälsorder.

PUNKT

En persons liv blev förstört p.g.a en skada han ådrog sig därför att en nitisk polis hetsade honom. Hade polisen betett sig normalt hade olyckan aldrig hänt.

Det du ville skriva var nog att ett pucko har förstört sitt eget liv genom att bete sig som en idiot.

En persons liv blev förstört p.g.a en skada han ådrog sig därför att en nitisk polis hetsade honom. Hade polisen betett sig normalt hade olyckan aldrig hänt. Vad jag förstår hade killen körkort och körde en lånad hoj så det var ingen MC-tjuv som tidigare hävdats. Varför han valde att smita vet vi inte, men de flesta borde väl hålla med om att straffet för att köra för fort inte borde vara att jagas som ett djur och prejas av en bil så att man slutligen kör av vägen och ådrar sig en svår bröstryggsfraktur?
Det var ju heller ingen polisbil, utan en vanlig civilbil.
Polismannen borde blivit av med jobbet men det lär väl inte hända i Sverige så efter omständigheterna var domen ok.

Vet inte vad jag ska säga...

Hade han haft stake nog att stanna så hade det aldrig vart något att snacka om. Vist, snuten gjorde fel. och får betala.

Men du, säg att snuten inte hade fått order att släppa, vad hade din syn på saken vart då?? Hade det vart rätt åt killen som krascha?? eller hade du fortfarande försvarat dumhuvet som ger både dig, mig och alla andra högre premier och taskigt rycke?? Förklara för mig, snälla gör mig klok.

Är det inte väldigt enkelt egentligen?

I USA t.ex så avbryter dom bil/mc jakter när det blir för farligt.
Är det värt en människas LIV för att få skriva en rapport?
Vi snackar om en ung kille som har en omålad polisbil efter sig, tutandes...kunde lika gärna vara vilket psykfall som helst som jagade honom.

ALLA fel ligger hos polisen, det var bara rent flax att killen överlevde....

Vet inte vad jag ska säga...

Hade han haft stake nog att stanna så hade det aldrig vart något att snacka om. Vist, snuten gjorde fel. och får betala.

Men du, säg att snuten inte hade fått order att släppa, vad hade din syn på saken vart då?? Hade det vart rätt åt killen som krascha?? eller hade du fortfarande försvarat dumhuvet som ger både dig, mig och alla andra högre premier och taskigt rycke?? Förklara för mig, snälla gör mig klok.

Poliser skall sköta sitt jobb.

Jobbet innebär att göra väl avvägda beslut i stressade situationer, över detta kommer order från inre/yttre befäl.

Din inställning till detta verkar lite suspekt.

Vill du verkligen att Polisen får befogenhet att göra så för att rädda ditt rykte och din premie?

Jobbet innebär att göra väl avvägda beslut i stressade situationer, över detta kommer order från inre/yttre befäl.

Vill du verkligen att Polisen får befogenhet att göra så för att rädda ditt rykte och din premie?

Diskutionen om killen på hojen anser jag klargjort att han agerade felaktigt och får stå sitt kasst. Det får vi alla som väljer att inte stanna.

Nu till min fråga som rör det jag vill diskutera i denna tråd. Gjorde polisen rätt som fatta egna beslut och negligerade sitt över befäl som bestämmer över honom. Tycker du han är lämplig som polis när han skiter i sin egna kår och deras bestämmelser! Kan man ens kalla honom får polis då?

Diskutionen om killen på hojen anser jag klargjort att han agerade felaktigt och får stå sitt kasst. Det får vi alla som väljer att inte stanna.

Nu till min fråga som rör det jag vill diskutera i denna tråd. Gjorde polisen rätt som fatta egna beslut och negligerade sitt över befäl som bestämmer över honom. Tycker du han är lämplig som polis när han skiter i sin egna kår och deras bestämmelser! Kan man ens kalla honom får polis då?

Nix jag tycker han begick tjänstefel, vad påföljden förutom dagsböter borde bli vet jag inte.

Hade jag gjort någonting på jobbet som innebar böter så skulle jag nog inte ha jobbet kvar

Sen att killen på hojen får/har fått sitt straff tar jag för givet.

Din tolkning och framförallt generalisering. Felaktig så klar vilket jag inte är förvånad över tyvärr.

Tror tyvärr inte att jag har varken tålamod eller förmågan att förklara vad jag menar på en nivå som når fram. Utan överlåter det gärna till någon som har just tålamod och pedagogisk talang. :)

Ser fram mot kommade samtal i sommar då vi snackar om hur man bäst borde ta hand om dem som försöker sno våra hojar. För det då jäklar har ju inte polisen tillräckligt med befogenheter...eller hur :)

Är det inte väldigt enkelt egentligen?

I USA t.ex så avbryter dom bil/mc jakter när det blir för farligt.
Är det värt en människas LIV för att få skriva en rapport?
Vi snackar om en ung kille som har en omålad polisbil efter sig, tutandes...kunde lika gärna vara vilket psykfall som helst som jagade honom.

ALLA fel ligger hos polisen, det var bara rent flax att killen överlevde....

I stundens hetta när polismännen/kvinnorna sitter i bilen på efterfölje gör LKC nogranna övervägande om det risker tredje man eller. Att polisen måste uppge hastighet till LKC är en viktigt faktor beträffande risktagande. Det är så dem skall jobba och inte som enskilda cowboyz.

Mycket bra inlägg från dig:tummenupp

Nix jag tycker han begick tjänstefel, vad påföljden förutom dagsböter borde bli vet jag inte.

Hade jag gjort någonting på jobbet som innebar böter så skulle jag nog inte ha jobbet kvar

Sen att killen på hojen får/har fått sitt straff tar jag för givet.

:tummenupp:tummenupp

Last edited:
Din tolkning och framförallt generalisering. Felaktig så klar vilket jag inte är förvånad över tyvärr.

Tror tyvärr inte att jag har varken tålamod eller förmågan att förklara vad jag menar på en nivå som når fram. Utan överlåter det gärna till någon som har just tålamod och pedagogisk talang. :)

Ser fram mot kommade samtal i sommar då vi snackar om hur man bäst borde ta hand om dem som försöker sno våra hojar. För det då jäklar har ju inte polisen tillräckligt med befogenheter...eller hur :)

Tycker du att polisen i fråga gjorde rätt. det behövs ingeet mer än ett ja eller nej:)

Intressant att se att efter en jävla massa åtal mot poliser så har en blivit fälld.
Det jag undrar över nu..eftersom de flesta anser att polisen gjorde fel. Ponera att killen på R1 som klota precis, har rånmördat någon i din familj...tycker du fort att polisen gjorde fel? Eller om han satt på din hoj som han stal igår natt? (lite överdrivet tankesätt tänker ni nu..men om det nu var så..hur förbannad skulle inte du vara på dessa poliser som är så korkade o låter honom komma undan bara för han vägrar stanna)

Iallfall...majoriteten skulle säkert tycka att snuten inte borde stannat där utan även dragit upp honom på vägen efter klotningen o backat över honom några ggr.

Ska man få fri lejd då man vägrar stanna? Isåfall skulle varenda bankrånare/inbrottstjuv få det lätt.
O att påstå att polisen försökte preja av honom av vägen är att överdriva för då hade de bara dunkat till honom på sidan o gett han en flygtur..de försökte snarare få honom att stanna genom att begränsa vägen framför honom. Är han så dum i huvet att han sen vägrar stanna o kör på ett staket o sen klotar när han försöker fly så är det upp till honom.
Visst gjorde polisen ett tjänstefel genom att inte lyda överordnande. Men han är fan inte skyldig den flyende något.

O ändå är jag en som ofta kör fort o har dragit från lagens långa arm ett par ggr. Men inte fan hade jag bitchat om det ifall jag under jakten klotat. Bara att "man up" o inse att man gjorde fel. Jag personligen hade blivit förbannad på mig själv..inte nödvändigtvis för att jag valde att sticka från copsen utan snarare för jag inte var grym nog att köra hoj o istället klotar pinsamt framför dom.

Som sagt...snuten gjorde fel att inte lyda överordnande.
Men det är allt!
Att killen på hojen kom till skada är hans eget jävla fel..trots det så är det anledningen varför majoriteten av er tycker att detta åtal mot snuten var rätt.

Last edited:
Intressant att se att efter en jävla massa åtal mot poliser så har en blivit fälld.
Det jag undrar över nu..eftersom de flesta anser att polisen gjorde fel. Ponera att killen på R1 som klota precis, har rånmördat någon i din familj...tycker du fort att polisen gjorde fel? Eller om han satt på din hoj som han stal igår natt? (lite överdrivet tankesätt tänker ni nu..men om det nu var så..hur förbannad skulle inte du vara på dessa poliser som är så korkade o låter honom komma undan bara för han vägrar stanna)

Iallfall...majoriteten skulle säkert tycka att snuten inte borde stannat där utan även dragit upp honom på vägen efter klotningen o backat över honom några ggr.

Ska man få fri lejd då man vägrar stanna? Isåfall skulle varenda bankrånare/inbrottstjuv få det lätt.
O att påstå att polisen försökte preja av honom av vägen är att överdriva för då hade de bara dunkat till honom på sidan o gett han en flygtur..de försökte snarare få honom att stanna genom att begränsa vägen framför honom. Är han så dum i huvet att han sen vägrar stanna o kör på ett staket o sen klotar när han försöker fly så är det upp till honom.
Visst gjorde polisen ett tjänstefel genom att inte lyda överordnande. Men han är fan inte skyldig den flyende något.

O ändå är jag en som ofta kör fort o har dragit från lagens långa arm ett par ggr. Men inte fan hade jag bitchat om det ifall jag under jakten klotat. Bara att "man up" o inse att man gjorde fel. Jag personligen hade blivit förbannad på mig själv..inte nödvändigtvis för att jag valde att sticka från copsen utan snarare för jag inte var grym nog att köra hoj o istället klotar pinsamt framför dom.

Som sagt...snuten gjorde fel att inte lyda överordnande.
Men det är allt!
Att killen på hojen kom till skada är hans eget jävla fel..trots det så är det anledningen varför majoriteten av er tycker att detta åtal mot snuten var rätt.

OBS ej personligt menat till dig. :)

OK! om vi tar en realistisk jämförelse då.
Vi säger att din grabb var på hojen han är 20 år och har lånat din hoj när du inte är hemma, detta är första gången han kör mc överhuvudtaget.
Skulle du då vilja att polisen försökte preja han av vägen för det var precis det dom gorde dock på ett "snyggt" sett.

Tycker du verklitgen att grabbens liv i frågan inte är ett piss värt?.

Polisen har gjort fel och det har tom vårat egna "duktiga" rättssytem kontaterat men vissa här inne är såna jävla moral kärringar som sitter högt över sina huvuden och tycker att polisen gjorde rätt?.

Vart fan gick det fel i eran uppfostran där man värdesätter sina ägodelar eller korrekt uppförande som ska bannemej följa eller så ska man fanimej dö!.
Skäms på er förbannade trångsyta jävlar.

För att svara på just ditt inlägg så säger jag såhär OM han hade stulit min motorcykel så hade jag aldrig någonsin velat ha den tillbaka efter en sån idiot hade våldtagit den, OCH OM han hade mördat min familj så hade jag velat att han döms i rätten OCH inte av en jävla pajas i en civilbil som tror han är Judge dredd.

Hade därimot Judge dredd varit i min fil i rondellen (se film) och kört ihjäl min familj så hade jag aldrig tvekat att sätta en kula i hans huvud om jag nu skulle få den möjliheten.

Det är ju just sånahär idioter till polis som får "alla" att tappa förtroendet för polisen så varför fick idioten jobba kvar det är ju en jävligt bra fråga.

OBS ej personligt menat till dig. :)

OK! om vi tar en realistisk jämförelse då.
Vi säger att din grabb var på hojen han är 20 år och har lånat din hoj när du inte är hemma, detta är första gången han kör mc överhuvudtaget.
Skulle du då vilja att polisen försökte preja han av vägen för det var precis det dom gorde dock på ett "snyggt" sett.

Tycker du verklitgen att grabbens liv i frågan inte är ett piss värt?.

Polisen har gjort fel och det har tom vårat egna "duktiga" rättssytem kontaterat men vissa här inne är såna jävla moral kärringar som sitter högt över sina huvuden och tycker att polisen gjorde rätt?.

Vart fan gick det fel i eran uppfostran där man värdesätter sina ägodelar eller korrekt uppförande som ska bannemej följa eller så ska man fanimej dö!.
Skäms på er förbannade trångsyta jävlar.

För att svara på just ditt inlägg så säger jag såhär OM han hade stulit min motorcykel så hade jag aldrig någonsin velat ha den tillbaka efter en sån idiot hade våldtagit den, OCH OM han hade mördat min familj så hade jag velat att han döms i rätten OCH inte av en jävla pajas i en civilbil som tror han är Judge dredd.

Hade därimot Judge dredd varit i min fil i rondellen (se film) och kört ihjäl min familj så hade jag aldrig tvekat att sätta en kula i hans huvud om jag nu skulle få den möjliheten.

Det är ju just sånahär idioter till polis som får "alla" att tappa förtroendet för polisen så varför fick idioten jobba kvar det är ju en jävligt bra fråga.

Känns som det är du som är den trångsynte om du inte kan skilja på olika saker här??

Jag kanske tolkar ditt inlägg fel, men menar du att polisen i huvudsak är bakgrunden till hela detta scenario?

Om killen hade klotat innan order att avbryta kom, vilken inställning hade du haft då?
Eller om dom inte fått order om att avbryta alls?
Eller än värre. Om polisen hade blivit frikända för detta?

Nu har jag inte läst domen mot polisen i helhet, men om jag har uppfattat det rätt så är han dömd för tjänstefel gällande felrapportering (efterföljande/ förföljande) samt en direkt ordervägran. Rätten har också haft synpunkter på två prejningar.

DÄREMOT så har han inte blivit anklagad eller åtalad för någon annan del i själva jakten eller för att vara ansvarig till själva olyckan. Hade det ansets vara polisens fel så hade det nog vart åtal för vållande till kroppsskada, vårdslöshet i trafik mm :o)

Ja jag svarade på ett inlägg där jag tolkade det som polisen i fråga skall gå fri eftersom den jagade gjorde det första felet. Tolkar du det annorlunda?

Du behöver inte lägga in någon tolkning alls, läs en gång till.

Hoppas du förstod det bättre nu.

Om inte så säg bara till så ska jag förklara vad som står där.

/KentW

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...