Polis dömd för farlig mc-jakt

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Ni som skrev i denna tråd:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=235336 , vad har ni att säga om denna tråd?

Vet ni varför man har en vakthavande polisbefäl

Båda gjorde fel. Inget speciellt med att fälla den kommentaren igen.
Mc-killen gjorde ett felval och det straffade sig.
Cheriffen gjorde ett felval (inte lyda order) och det straffade sig.

Alla gör fel någon gång. Vissa fel är allvarligare än andra förstås.
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Båda gjorde fel. Inget speciellt med att fälla den kommentaren igen.
Mc-killen gjorde ett felval och det straffade sig.
Cheriffen gjorde ett felval (inte lyda order) och det straffade sig.

Alla gör fel någon gång. Vissa fel är allvarligare än andra förstås.

Att jag la mig i disskutionen är just för att han inte lydde order. Det är det som stör mig. Att killen på hojen valde att åka är upp till honom och hans ansvar. Dock skall inte en polisman börja agera efter egna regler och normer. synd för kåren att dessa grisar finns som förstör för bra polismän/kvinnor
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

För att det inte lär bli någon skillnad på från förra gången och den tråden blev till slut låst?

Både hojföraren och polisen gjorde helt uppenbara fel enligt mig. Andra har andra åsikter och de kommer inte ändra på sig (inte jag heller för den delen), och det blir ingen diskussion av det, bara pajkastning.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Moderator i bukefalos? du skämar eller hur? vad fan har du för människosyn?
Sitter på jobbet och kan inte se videon igen, men jag läste en kommentar från en kollega till polismannen i Smålandsposten som förändrade min syn på det hela en del. Letar febrilt efter artikeln, men hittar den inte. Minns bara att jag ändrade mig från att stå på mc-pilotens sida till polisens när jag läste den.

Ska leta vidare och även se filmen en gång till, sen återkommer jag så får vi se hur hemsk människosyn jag har :)
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Undra hur det lät på rättegången mot killen som körde:
Killen: "Det gick i 110 - max"
Polisen: "Det gick i 210 - minst"

Undra hur det lät på rättgången mot polisen som jagade:
Polisen: "Det gick i 110 - max"
Killen: "Det gick i 210 - minst"

Hade varit kul att höra. :)

/Fredde
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Kan man inte köra ifrån polisen så ska man ge f-n i det (egentligen ska man ALLTID låta bli men ni fattar vad jag menar). När man försöker så tar man medvetet en risk. Hela livet är ju ett vägande "för" och "emot".

Jag har själv kört ifrån polisen flera gånger, och kommer förmodligen göra det igen om jag anser att det "nödvändigt". Men om dom får stopp på mig, på ett eller annat sätt, så kommer inte jag "lipa" för det. Det är ju faktiskt jag som har gjort fel som inte stannat på polisens begäran.

Att den här polisen valde att fortsätta att förfölja en extremt vårdslös trafikant skall inte ses som tjänstefel tycker jag. Hade trafikanten stannat på uppmaning så hade detta aldrig hänt.

Detta är vad jag anser, och om vissa av er andra försöker tänka längre än näsan räcker, så kommer ni nog inse att jag inte har helt fel i min ståndpunkt.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
när polisen fick order om att avbryta hade killen redan trasig motorcykel och körde 210~ jag tror inte att killen hade släppt av om polisen hade halkat efter för han ville därifrån, jag tror fan att han hade klotat i vilket fall som hällst
men det är skönt att höra att inte poliser får bete sig hur dom vill och faktist få staff som alla andra:)
 

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Viva Las Uppsala
Hoj
Ett par stycken
Var det ingen annan som reagerade på att snuten eldade på i 170 blås på en krokig väg utanför ett villa område ?

hänt flera gånger att snutar har kört på och ihjäl småbarn på så vis för dom hinner aldrig stanna eller i detta fall skulle dom säkert knappt hinna reagera
 

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hoj åkare gjorde fel fick han nå straff?
Polisen gjorde fel han lyssnade inte på sin chef och tack vare de somhände pga de så får han de straff han får jag hoppas dom gör samma sak om dom skulle se nån körandes på min hoj om den va stulen sen så förutsätter jag att polisen har väldigt bra kunskap om vägar och sin bil så dom kan köra 200+ utan större faror
dock har jag läst att folk tar körkort enbart för att ta sej in på polishögskolan vilket får mej att tro att de finns en hel del poliser som inte är spec bra på att köra bil därav inte ska köra sådär
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I mina ögon gjorde killen som körde bra mycket mer fel än polisen, och skit ska skit ha. Visst, det var väl kanske dumt av polismannen att inte lyda order, men egentligen borde kanske ordern lytt annorlunda... Att bara släppa killen tycker jag inte att de skulle göra. Han (killen på hojen) får väl skylla sig själv, han valde att smita och körde över sin förmåga vilket resulterade i en krasch. Att över huvud taget försöka skylla ifrån sig på polismannen i det läget är bara korkat. Hade han gett fan i att göra något olagligt från början hade han inte haft någon anledning att försöka köra ifrån snuten och då hade inget av det här hänt:)

Det behövs tuffare tag mot brottslingar i det här landet, vi kan inte hålla på och dalta med packet längre. Det här är ett klockrent exempel på det svenska rättssystemets devis: "brottslingar är också offer". Trams, brottslingar är avskum och förtjänar inte den silkeshandskade behandling de får. På med knogjärnen istället och ge slöddret vad de ska ha. Tycker synd om polismannen som får skit för att han försöker göra samhället en tjänst.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
när polisen fick order om att avbryta hade killen redan trasig motorcykel och körde 210~ jag tror inte att killen hade släppt av om polisen hade halkat efter för han ville därifrån, jag tror fan att han hade klotat i vilket fall som hällst
men det är skönt att höra att inte poliser får bete sig hur dom vill och faktist få staff som alla andra:)

Fast straffet för polismannen kan ju inte rimligtvis ha baserats på att hojsmitaren skadade sig själv.

Straffet mot polismannen för denna ordervägran måste ju ha varit mot bakgrund av risken för tredje part, att polisbilen framfördes i hög fart i tätbebyggt område samt risken att hojsmitaren riskerade att skada människor i omgivningen.

Det är nog det som ligger bakom det höga beloppet för denna ordervägran, eftersom den rimliga misstanken (utöver vårdslöshet i trafik) max kan ha varit stulen hoj, drogpåverkan. För såna misstankar kan jag tänka mig att det (helt riktigt) inte är rimligt att köra så fort i tätbebyggt område med bil.
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Hoj åkare gjorde fel fick han nå straff?

Dom förkunnas 25 mars

Var det ingen annan som reagerade på att snuten eldade på i 170 blås på en krokig väg utanför ett villa område ?

hänt flera gånger att snutar har kört på och ihjäl småbarn på så vis för dom hinner aldrig stanna eller i detta fall skulle dom säkert knappt hinna reagera

Har du någon källa på någon sådan händelse? Jag hittar ingenting när jag letar.
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Var det ingen annan som reagerade på att snuten eldade på i 170 blås på en krokig väg utanför ett villa område ?

hänt flera gånger att snutar har kört på och ihjäl småbarn på så vis för dom hinner aldrig stanna eller i detta fall skulle dom säkert knappt hinna reagera
Och en mc-förare hinner såklart stanna för de är ze übermensch! :rolleyes: :dummer
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hoj åkare gjorde fel fick han nå straff?
Polisen gjorde fel han lyssnade inte på sin chef och tack vare de somhände pga de så får han de straff han får jag hoppas dom gör samma sak om dom skulle se nån körandes på min hoj om den va stulen sen så förutsätter jag att polisen har väldigt bra kunskap om vägar och sin bil så dom kan köra 200+ utan större faror
dock har jag läst att folk tar körkort enbart för att ta sej in på polishögskolan vilket får mej att tro att de finns en hel del poliser som inte är spec bra på att köra bil därav inte ska köra sådär

Smått OT, men det måste ha varit den absolut längsta meningen jag läst den här månaden. Tur jag inte behövde läsa den högt, för då hade jag dött av syrebrist. :näsblod
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top