Pilot Road 3 vs Pilot Road 2

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tjena!
Har någon provat 3an?
Är 3an en ny och förbättrad version av 2an?
Alltså faller 2an bort.

Har ni sett några tester redan med däcket?

Var ett kort test i nya motorrad, fick bra kritik. De jämförde inte med road2 utan med pirelli angel st som hade delat första plats i nått tidigare test med road2. road3 var en sekund snabbare runt en våt bana än angel st.

Hej.

Road 3 är, mer eller mindre, ett helt nytt däck.

Framförallt så är det ett nytt revolutionerande mönster som ökar våtgreppet oerhört, enligt Michelin.
Slitstyrka samt livslängd ska vara likvärdigt med Road 2

Från det att det börjat regna tills att vägbanan är blöt, så har nya Road 3 ca 20% bättre våtgrepp än föregångaren Road 2.
De nya sajpningarna, skårorna, i däcket, gör att att vattnet/fukten trängs/sugs bort ut till brunnarna(hålen).
Även generellt så ska nya mönsterdesignen, göra att våtgreppet är bättre än på Road 2.

Bike kom till prenumeranterna idag och innehåller ett test mellan olika sporttouringdäck, däribland Road 2 och 3.

Michelin Pilot Road 3 blev testvinnare i Bike med betyg +++++.

1. Michelin Pilot Road 3 (+++++)
  2. Dunlop RaodSmart (++++)
  3. Bridgestone BT-023GT (++++)
  4. Michelin Pilot Road 2 (+++)
  5. Pirelli Angel ST (+++)
  6. Metzler Roadtec Z8 Interact (++)
  7. Avon Storm 2 Ultra (+)
Fokus på egenskaper vid blöt vägbana.
Borde finnas fler däck som kanske skulle varit med i mitt tycke.

Mvh
Andreas

Kan inte svara på någon jämförelse mellan road 2 och 3 (inte kört på 2:an) men har rullat på 3:an nu i ca 100 mil och är nöjd så här långt.

OK låter bra.
Blir väl troligen en PR 3:a till nästa då, ifall det inte säljs på special några gamla PR 2:or.

Någon som kan uttala sig om hur PR3 funkar på bana riktigt varma dagar när man kör i typ medel grupp på bandagar etc? Är ju självklart inget racedäck, men undrar mest om "egenskaperna" från PR2/PP2ct är kvar, hade nämligen några RIKTIGT obehagliga upplevelser på dessa däck i sommarvärme på bana. Självklart skall man ju ha rätt däck för rätt tillfälle, men när man kör enbart några få bandagar per år känns de onödigt att åka på värstingpuckar á "max 300 mil", när PR2&3 ger så mycket annat bra, typ våtgrepp och livslängd..

Tips? Vad ska man köpa? Hur funkar Power Pure/One street under samma förutsättningar, och hur mycket sämre livslängd jmft. med PR2/PR3? 1000cc V-2 om det spelar nån roll.

Däck är ju nästan svårare att förstå sig på än kvinnor :D så vore tacksam för lite vägledning här :tungan

Jag har kört PR2 och PPower2ct direkt efter varann och PR2 svänger ju klart långsammare (annan däcksprofil) och är inte alls lika roligt. Nu kommer jag att lägga på de PR2'orna igen inför en touringresa till Alperna. Får väl leva med tyngre styrning i alla hårnålarna.

Vad gäller banåkning så får man ju tyvärr anpassa sig efter utrustning och förhållanden. Jag köpte Pirelli Diablo Rosso efter att de vunnit ett test men de håller inte heller i så mycket som jag önskar på bana så det är bara att sluta pusha när det släpper.
Förhoppningsvis släpper det på ett snällt sätt. Hört en del skräckexempel ang Michelin som överhettat... :rolleyes:

Hört en del skräckexempel ang Michelin som överhettat... :rolleyes:

Jaa been there done that, inget jag vill prova igen :gnissla Därför jag undrar om Michelin har lyckats förbättra detta fenomen till PR3:orna, dvs att få däcket att småsläppa fint när man ligger på gränsen istället för att ha grymt grepp tills det helt plötsligt TOK-släpper :huvet

Som du säger så gäller det ju att köra tills man hittar däckets gräns och sen ge sig, men det är ju dels svårt att ge sig när man har kul och vill pressa lite till, men framförallt svårt att hitta gränsen med michelins gatdäck innan det är "försent" om man har lite otur.

Jag monterade ett Road 3 bakdäck igår. Det lilla jag han köra ca 8 mil kändes bra.

Har kört blandat på Road 2 och RoadSmart innan. Bäda har jag varit mycket nöjd med. Våtgrepped rakt fram med Road 2 är inge vidare. Då är RoadSmart betydligt bättre.

Har dom fixat till våtgrepped rakt fram på Road 3 så har vi i min bok en vinnare.

Last edited:
...svårt att hitta gränsen med michelins gatdäck innan det är "försent" om man har lite otur.
Ja precis. Jag har kört lite extra försiktigt med just Michelin pga dessa historier och testar andra märken för tillfället.

Skönaste bandäck jag kört med är Metzeler Rennsport, föregångaren till Racetec. De släppte väldigt kontrollerat. Kunde hasa in framdäcket och sladda ut :D

Last edited:
Ja precis. Jag har kört lite extra försiktigt med just Michelin pga dessa historier och testar andra märken för tillfället.

Skönaste bandäck jag kört med är Metzeler Rennsport, föregångaren till Racetec. De släppte väldigt kontrollerat. Kunde hasa in framdäcket och sladda ut :D

Mm svårt att lita fullt ut på michelin efter tidigare erfarenhet på bana (med deras touring/gatdäck), kanske bara är att gilla läget och köpa power pure eller power one. Någon som kan bekräfta att dessa håller i längre än PR2/PP2ct och släpper mer förutsägbart?

Metzeler har jag inte åkt mycket på iofs, men alltid velat prova lite mer ingående, kanske man ska göra. Men vilket av deras däck är bäst kombo för gata/bandag/livslängd/våtgrepp, dvs som funkar skapligt till allt detta :va

CBX:en i slutet av den här filmsnutten är skodd med Pilot Road 2. Den föraren får den att röra sig rätt bra på banan...

Ja han såg ut att ligga på rätt bra :) men det såg ut att va filmat på vår/höst och kanske inte jättevarmt i luft/asfalt?? Då tror jag PR2 är riktigt bra däck, felet är när värmen stiger till ~30+ grader och i slutet på passen när dom fått bygga upp värme en stund, då blir de :hojbusa ut ur svängarna :huvet

Metzeler har jag inte åkt mycket på iofs, men alltid velat prova lite mer ingående, kanske man ska göra. Men vilket av deras däck är bäst kombo för gata/bandag/livslängd/våtgrepp, dvs som funkar skapligt till allt detta :va
Det måste vara nya M5 Interact isf. Har inte provat det själv tyvärr men en kompis (KGA) har precis lagt på ett på sin RsvR och ska köra bana snart.

Det måste vara nya M5 Interact isf. Har inte provat det själv tyvärr men en kompis (KGA) har precis lagt på ett på sin RsvR och ska köra bana snart.

Okej, satt häromdagen och läste en hel del om interact, verkar ju som ett riktigt bra däck.. Vore kul med ett kort utlåtande (bra eller anus på bana) typ i den här tråden efter han testat de. Att det är bra på gata tvivlar jag inte på, vill ju mest veta om det funkar ett par bandagar också, gärna i lite varmare temp. Och funkar dom på en RsvR så ska de nog duga på min lilla moppe också :p

Last edited:
Okej, satt häromdagen och läste en hel del om interact, verkar ju som ett riktigt bra däck.. Vore kul med ett kort utlåtande (bra eller anus på bana) typ i den här tråden efter han testat de. Att det är bra på gata tvivlar jag inte på, vill ju mest veta om det funkar ett par bandagar också, gärna i lite varmare temp. Och funkar dom på en RsvR så ska de nog duga på min lilla moppe också :p
Jag har kört med föregångaren, M3, i två år nu och det funkar grymt bra. Kör i mellan eller snabb grupp på alla bankörningar utan några konstigheter. Så uppföljaren lär ju knappast vara sämre.

Jag har kört med föregångaren, M3, i två år nu och det funkar grymt bra. Kör i mellan eller snabb grupp på alla bankörningar utan några konstigheter. Så uppföljaren lär ju knappast vara sämre.

Låter grymt bra :) det är ett sånt svar jag velat ha, för att slippa mina funderingar på att dessa däck skulle ha samma beteende som michelins 2k gatdäck. Kanske får bli ett par M5 interact då.

Anledningen att jag tjatar om michelin och deras däck är dels för att jag haft otroligt bra erfarenhet av dessa på gata (men kass erfarenhet på bana) samt att jag kan få tag på dessa smidigt och till rätt bra pris. Men det väger som sagt inte upp nackdelarna på bana, och michelins värre gatdäck (pure och one street tror jag ger lite onödigt få mil för pengarna, samt ev. tveksamt grepp i blött/kallt).. Därför jag söker efter andra alternativ.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park