Perverterad MC-upplevelse

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det kan tyckas konstigt att man suktar efter att äga och köra en Honda. Länge har man suttit och dreglat på Youtube på alla japaners asläckra originalhojar och på hemsidor med vackra ombyggen. Igår blev längtan helt enkelt för mycket så jag ringde upp en herre på orten som råkar äga - och ha till salu - en av dessa maskiner. :)

"Kan jag komma och ta en titt på den imorn?" (samtalet ägde rum igår)
"Visst, det ska inte vara några som helst problem." - "Slå en signal före bara."

Sagt och gjort. Jag inväntade ivrigt morgondagen (idag) för att åka iväg och titta och provköra.

Strax efter kl 18 ringde jag upp han och sa "Vi kommer." (farsan hakade på, en gammal hojkompis åt han nämligen).

I en liten lada i en liten by utanför stan hos en jäkla trevlig karl befinner sig maskinen. Inget märkvärdigt att se på vid första anblick. En halvtrist röd/laxrosa-aktig kulör pryder kåpor och tank men det är inte där ögonen fastnar. Man märker att man istället står och räknar hur många grenrör det egentligen är...

1...
2...
3...
4...

...

5...?
6...!

På bild och film kan man tycka att den ser ganska behändig ut, men när man väl står där bredvid den så är det en praktfull skapelse av yttersta kvalité. Inget tycks vara sparat på. Allt är väl tilltaget... med undantag kanske för framgaffeln som pryder den...

Vid det här laget förstår nog alla vilken hoj det är. En Honda CBX1000.

Alla vet vi att det är en speciell maskin. Speciellt ljudet ur ett 6-1 system. Att en tvåhjuling kan låta som en vråltrimmad turbo Porsche är för mig helt magiskt. Surret på tomgång är som sammet för öronen, helt underbart.

Vi knuffar ut den ur ladan i survädret (duggregn och 9 grader varmt) och varmkör lite.

"Nå, ska du ta en provtur?"
"Självklart!"

Vid detta lag flinade jag gott. :D

Jag lunkade iväg till bilen och hämtade jacka, handskar och hjälm. Ivrigt tog jag på mig allt och satte mig på hojen. Jag kan tycka att min GSX är stor men CBX:en är definitivt större, men sittkomforten var underbar.

Van vid min GSX med monstervrid på alla varv och växlar dock så tänker jag ju inte på att Hondans kolvar är jämförbara med en mopeds och får således stopp på den lika fort som jag hann tänka "Nu jävlar ska det gasas!". Igång med den igen och nu med lite mera gas.

Ut på vägen för att klämma och känna lite. Orken i motorn på låga varv går inte att jämföra med det jag har men vilken känsla - och vilket ljud!

Snabbt från 1:an upp till 2:an och efter det till 3:an och 4:an. Provade 5:an men det kändes att motorn inte riktigt har det där bottenvridet som man är van vid kring 60-70km/h. Ner på 4:an igen och gasa på.

Nu börjar det likna något.

Vilket sömlöst effektflöde i motorn. Gasar på från 70-110km/h utan så mycket som en knystning, bara ett vrål utan dess like kommandes från avgasröret. Man får ha i åtanke att detta är "the shit", men för 30 år sedan. Man kan inte alltid räkna med att det ska fungera till 110%... speciellt när maskinen gått 13 000 mil.

Lyckan är vid det här laget fullständigt. Jag har ett vrålflin från öra till öra och håller på att skratta mig harmynt.

Hade gärna gasat betydligt mer då enligt ägaren "Du ska känna över 7000 varv, då börjar det hända saker." men med halvtaskiga, kalla, gamla däck och kälskott i vägen så långt ögat når så rycker det rätt fort i fegnerven.

Kör några kilometer och styr kosan tillbaka mot byn. Parkerar, tar av mig hjälmen och utbrister:

"Wow!"

Ville bara dela med mig av min upplevelse. Som en fotnot tänkte jag bara säga att jag inte på något sätt rekommenderar körkortslösa 20-åringar att sätta sig på avställda veteranhojar och gasa utav helvete i Byhåla 2. :yoparty :D

Nu återstår det bara att skrapa fram lite välbehövda finansiärer. Hojen skall bli min!

De är fina de där. Även Kawasakis Z1300 är trivsam, fast jag minns den som ännu större.
Men det är klart, jag gillar ju jättestora sexcylindriga saker så kanske är jag inte opartisk. ;)

Åsså smyger vi in en porrbild också... :tummenupp

Bifogat

• PICT0988.jpg
    PICT0988.jpg
    246.9 KB · Visningar: 366
Jävla porrig hoj :yoparty - bara du lackar om den :gnissla, såg bilden på blocket. Lycka till med köpet.

Det var den första hoj jag körde (tyvärr inte ägde).
Känslan att grensla den besten efter att ha lutat compacten mot staketet som nästan 16-åring var himlastormande.... Ett golden moment!

Ljudet kan jag fortf höra om jag tänker på det.... Inte från min körning då det torde låtit ryckigt å kass, men annars.

De är fina de där. Även Kawasakis Z1300 är trivsam, fast jag minns den som ännu större.
Men det är klart, jag gillar ju jättestora sexcylindriga saker så kanske är jag inte opartisk. ;)

Jo, Z1300:an är läcker också. Såg en på Deltaträffen i sommar som var i väldigt gott skick. Dock har jag mina synpunkter på en vattenkyld härk. Den är inte liten! Väger ju drygt 300kg och från det är ju inte steget stort upp till Guldvinge. ;)

Film!!!!

Sånt där får du inte göra utan videokamera! ;)

Haha. Var inte en speciellt händelserik åktur sen har jag ingen kamera utöver mobilen. :tummenupp

Men när hojen är min så kan jag definitivt spela in ett litet klipp! :D

En CBX1000 hade definitivt platsat in fint i garaget :tummenupp

OT; Tror att min är större än din :D, dock är ju min 8-cylindrig :krama

/R

Word! :Bugar

Var bara en så jäkla trevlig upplevelse så jag kunde inte låta bli att skriva av mig lite.

Jävla porrig hoj :yoparty - bara du lackar om den :gnissla, såg bilden på blocket. Lycka till med köpet.

Mycket fin var den. Lite trist färg men den var mycket bra i lacken. Inte ett uns rost eller en skada nånstans på den vad jag kunde se. Ny originallack (röd eller silver) så är biffen kirrad.

Får se om man kan låna nån slant av mina goda föräldrar. :död

Passar på att lägga upp ett klipp på kanske den läckraste CBX:en jag hittat. Keihin FCR Flatslides, Bito R&D titan helsystem, Öhlinare rakt igenom (bara gaffeln kostar drygt 30 000kr och tillverkas inte längre), feta magnesiumfälgar (Dymag tror jag) och massa annat gott.

[YOUTUBE-ID]Buo7hbbm82A[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Glömmer aldrig när farsan provkör sin kompis trimmade cbx1000, samma år Sverige tabbade sig i fotbolls-vm och slutade 3:a :rolleyes:
Ljudet ur den hojen får en att rysa, och flinet när farsan kommer tillbaka efter att ha dragit på bakhjulet i bara träskor och shorts *bra säkerhetstänk av en mc-lärare...* mitt inne i stan glömmer jag inte. Bredvid den stod en GSX1100r men redan då insåg jag att detta var bättre än en japs med bara 4 på rad, även om suckan var det snyggaste som fanns då.

Köp hojen och spara pengar till ett par flatsides, sen är jag avundsjuk på dig :D

äger en

Äger en cbx 1000 - 82 helt original.Är den vackraste mc som finns.Tyvärr är inte min Honda i mint cond men den har bara gått ca 4000 mil o ja älskar den.Vill dock ej ha 6-1 .Hade en -79 som ja hade 6-1 men fick ej den att gå riktigt rent.drog 1,5 l milen.Vilket arb att byta munstycken,fråga mig
Är på jakt efter en Martin ram till xx . så jävla snygg :tummenupp

De verkar ju hålla sig på hjulen bättre! :tummenupp

Hålla sig på hjulen var inga som helst problem. Däremot upplevde jag att den bara ville gå rakt fram med det gigantiska 18" framhjulet med hög profil. Fick bryta utav helvete för att få den att åka dit jag ville. :D

Hålla sig på hjulen var inga som helst problem. Däremot upplevde jag att den bara ville gå rakt fram med det gigantiska 18" framhjulet med hög profil. Fick bryta utav helvete för att få den att åka dit jag ville. :D

18", vad var det för årsmodell?

Har också fina barndomsminnen av cbkryss, skaffa om du kan?!
(Kul pensionsförsäkring).

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...