Offroaddäck med prio på grus

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du kan hämta beg crossframdäck hos mig när det börjar bli för slitet. Jag kör onödigt bra däck till soptippen.
Samma här... slängde precis ett gäng både crossdäck och adventuredäck med minst 50% klackar kvar. Jag brukar byta när klackarna börjar bli runda och tappa skärpan...
Körde iofs Michelin Tracker på förra enduro och de har ju runda kanter redan när de är nya och funkade riktigt bra för endurokörning i mycket varierande terräng.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Samma här... slängde precis ett gäng både crossdäck och adventuredäck med minst 50% klackar kvar. Jag brukar byta när klackarna börjar bli runda och tappa skärpan...
Körde iofs Michelin Tracker på förra enduro och de har ju runda kanter redan när de är nya och funkade riktigt bra för endurokörning i mycket varierande terräng.

Jag har försökt sälja men ingen kränger ju däck själv längre och då blir det ju inte lönsamt köra på beg däck.

Förut kom ungdomarna till mig och frågade efter att få köpa beg däck oftare än jag nötte upp dom.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Passerar på måndag kväll men ganska sent, ska skjuta ena pojken på tåget i Kemi.

Jag kan höra av mig, har du däck så kan jag ju köra slut på dom istället för att du kastar dom.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Passerar på måndag kväll men ganska sent, ska skjuta ena pojken på tåget i Kemi.

Jag kan höra av mig, har du däck så kan jag ju köra slut på dom istället för att du kastar dom.

Är det inte måndag idag?

Jag har nog bara ett löst nu, men bara att du hör av dig igen när du nött upp det.
Jag har fler som sitter monterade på hjul också.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Svårt med däck valet .
Tänker mig köra mycket grus , men blir mera asfalt än man tänkt sig här i Uppland.
Tycker faktisk teneren är skön att pendla på till jobbet också. 80km/h landsväg 4.5mil enkel väg till jobbet .
Och någon sån dag nöter kanske mycket på däcket både fram och bak.
Och mitas e07 har fungerat bra där jag kört .
Så man kanske ska nöja sig med 50/50 däck ändå , blir ändå långt till gruset ibland.

Och som någon skrev stora dubbar i bak på klen maskin , kanske inte är det bästa kombon heller.

Så kanske tkc80 fram och maxxis m6006 kanske är det som passar bäst .

Eller finns det än bättre kombo för att ändå inte behöva ställa den hemma och åka bil till jobbet .
( Har en tdm med , men vill inte ta den varje dag)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
TKC80 var jättebra däck 1985. Och vissa kör ju på Metzeler Lazertec än idag.

Men ärligt talat så har det ju hänt en del på däckfronten under nästan ett halvsekel. Välj bättre och modernare däck!

Original sitter väl tex Pirelli Scorpion Rally STR: alldeles utmärkta däck för ditt ändamål.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
TKC80 var jättebra däck 1985. Och vissa kör ju på Metzeler Lazertec än idag.

Men ärligt talat så har det ju hänt en del på däckfronten under nästan ett halvsekel. Välj bättre och modernare däck!

Original sitter väl tex Pirelli Scorpion Rally STR: alldeles utmärkta däck för ditt ändamål.
TKC80 kanske kom 85,ingen aning men det var ett bra däck när det kom och när
mc tillverkare än idag använder det som std däck på vissa hojmodeller är det ett ganska gott betyg kan jag tycka!
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
TKC80 kanske kom 85,ingen aning men det var ett bra däck när det kom och när
mc tillverkare än idag använder det som std däck på vissa hojmodeller är det ett ganska gott betyg kan jag tycka!


Nej, det är ett skitdäck.

Trist, tråkigt oinspirerade att köra på och inte bra på absolut något.

Däckets enda klejm to fejm är att Conti klassar det för 160 km/h och att köparna tror att dom får ett "motorcrossdäck" till sin adventureupplevelseeventgeneratorsinvestering.

Monterar BMW fortfarande TKC 80?
Det är dom och KTM på vissa modeller isf.

Obegripligt, med tanke på hur dom däcken drar ner hojen.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Svårt med däck valet .
Tänker mig köra mycket grus , men blir mera asfalt än man tänkt sig här i Uppland.
Tycker faktisk teneren är skön att pendla på till jobbet också. 80km/h landsväg 4.5mil enkel väg till jobbet .
Och någon sån dag nöter kanske mycket på däcket både fram och bak.
Och mitas e07 har fungerat bra där jag kört .
Så man kanske ska nöja sig med 50/50 däck ändå , blir ändå långt till gruset ibland.

Och som någon skrev stora dubbar i bak på klen maskin , kanske inte är det bästa kombon heller.

Så kanske tkc80 fram och maxxis m6006 kanske är det som passar bäst .

Eller finns det än bättre kombo för att ändå inte behöva ställa den hemma och åka bil till jobbet .
( Har en tdm med , men vill inte ta den varje dag)

Jag kör mitas e10 på min tenere 700 nu och det är riktigt trevliga däck, dock slits bakdäcket fort men det kan ju bero på mycket sladdande och stenig terräng med. Folk verkar väldigt nöjda med motoz gps som är ett 50/50 däck med bra egenskaper på asfalt också i förhållande till adventure och rallz som har värdelöst våtgrepp


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du kört tractionator desert h/t också boost 3? Enda motoz jag kört men det var bara dugligt på Sten/grus absolut inget annat vare sig gräs eller lera/asfalt var dom rent livsfarliga på då dom släppte helt oprovocerat på både torrt och blött men dom känns absolut inte prisvärda nu längre med den prislappen i länken ovan livslängden var bra men det berodde ju på extremt höga klackar också

Nej tyvärr de har jag inte provat. De va bra att veta för jag funderade på det framhjulet.
De är synd Motoz blev så dyra, men jag måste hosta upp slantarna ändå för de flesta andra däck håller bara 80-150 mil innan korden är framme. Ang våtgreppet på Mitt Motoz adventure så är de rel bra, jag klassar det i mitten av dåligt till bra.
 
Last edited:

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Nuså är det beställt
Får se om däckonline levererar eller om det är saldofel.
Beställt 90/90-21 tracker
130/80-17 Maxxis m6006
Får se hur det passar mitt användande .

Tack för eran input!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag kör mitas e10 på min tenere 700 nu och det är riktigt trevliga däck, dock slits bakdäcket fort men det kan ju bero på mycket sladdande och stenig terräng med. Folk verkar väldigt nöjda med motoz gps som är ett 50/50 däck med bra egenskaper på asfalt också i förhållande till adventure och rallz som har värdelöst våtgrepp


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Körde med dom för massa år sedan. Helt ok, som jag minns det. Men minns också att dom slet snabbt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förbannade Maxxis 6006 igår efter att frugan och hennes kompis planterat två fyrhjulingar i en myr, slirade fast KLR:en under räddningsuppdraget och detta hade nog inte hänt om jag hade haft ett fräscht Mitas CO2 bak. Nu kanske man inte ska vara där jag var med en KLR650 med packväskorna fyllda med bogserlinor spakblock, yxa mm utan möjligen med en lätt endurohoj men däckvalet gjorde det inte bättre. Mossa och lera är ingen hit med Maxxis 6006 men det är trevligt på grusvägarna på KLR:en.

Detta är väl akilleshälen med typ offroad, allroundhojar, man tvingas kompromissa med däcken och nåt blir lidande.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Förbannade Maxxis 6006 igår efter att frugan och hennes kompis planterat två fyrhjulingar i en myr, slirade fast KLR:en under räddningsuppdraget och detta hade nog inte hänt om jag hade haft ett fräscht Mitas CO2 bak. Nu kanske man inte ska vara där jag var med en KLR650 med packväskorna fyllda med bogserlinor spakblock, yxa mm utan möjligen med en lätt endurohoj men däckvalet gjorde det inte bättre. Mossa och lera är ingen hit med Maxxis 6006 men det är trevligt på grusvägarna på KLR:en.

Detta är väl akilleshälen med typ offroad, allroundhojar, man tvingas kompromissa med däcken och nåt blir lidande.
Kompromissa med livslängden istället så blir du nöjdare :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Förbannade Maxxis 6006 igår efter att frugan och hennes kompis planterat två fyrhjulingar i en myr, slirade fast KLR:en under räddningsuppdraget och detta hade nog inte hänt om jag hade haft ett fräscht Mitas CO2 bak. Nu kanske man inte ska vara där jag var med en KLR650 med packväskorna fyllda med bogserlinor spakblock, yxa mm utan möjligen med en lätt endurohoj men däckvalet gjorde det inte bättre. Mossa och lera är ingen hit med Maxxis 6006 men det är trevligt på grusvägarna på KLR:en.

Detta är väl akilleshälen med typ offroad, allroundhojar, man tvingas kompromissa med däcken och nåt blir lidande.
Olika däck för olika ändamål... Jag har olika däck på flera par fälgar som jag byter beroende var eller vilket underlag man kör på..
På enduron så har jag olika hjul me olika däck för blött underlag å torrt underlag.. De går snabbare å byta hjul än kränga om däck..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kompromissa med livslängden istället så blir du nöjdare :tummenupp

Visst är det nog så, gillar dock Maxxis däcket på KLR:en på grusväg.

Olika däck för olika ändamål... Jag har olika däck på flera par fälgar som jag byter beroende var eller vilket underlag man kör på..
På enduron så har jag olika hjul me olika däck för blött underlag å torrt underlag.. De går snabbare å byta hjul än kränga om däck..

Jag har dubbla uppsättningar hjul till KLR:en vad på väg att lägga om bakdäcket på extrahjulet till ett Mitas CO2 igår. Nu sitter det ett Bridgestone Trail Wing på det bakhjulet vilket brukar sitta på några veckor på våren då man bara kör på asfalt, men att växla mellan Maxxis 6006 och Mitas CO2 övrig tid känns mer användbart. Nu hade nog inte ett däckbyte skett i detta fall inför denba räddningsaktion även om jag hade haft rätt däck på extrahjulet då jag visste var dom var och jag var minst sagt orolig för att fyrhjulingen skulle sjunka rejält djupt.

Men som sagt jag lär nog byta och ha CO2 däcket på extra hjulet sommartid.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top