Offroaddäck med prio på grus

Mitt favvisframdäck på enstånkorna 😁.

Ha ha, jag vet. Många är förtjusta i detta antikdäck.

Men, jag tycker inte att det är tillräckligt bra på asfalt för att motivera däcket - när det är dåligt på lös sand, blött gräs och lera. Det funkar på grusvägar. Så länge dom inte är nysladdade...

Folk brukar klassa däck som 60/40 eller 30/70 i något slags sätt att beskriva vilka områden som är bra på.
För mig är Pirellis MT 21 ett 30/30 däck.

Ledsen att säga det, men det är min uppfattning. Självklart får du tycka annorlunda. Men, var lite wild and crazy och prova på ett Mich Starcross 5.
Helt okay på asfalt. Mycket bättre än man tror när man ser mönstret, och imho bättre på asfalt än MT 21.
På alla andra underlag = underbart!
Till och med blöta, snedlutande granithällar som vi har här hos oss klarar det galant, och den norrländska gröna ektoplasman "Trollsnor" likaså.

Ha ha, jag vet. Många är förtjusta i detta antikdäck.

Men, jag tycker inte att det är tillräckligt bra på asfalt för att motivera däcket - när det är dåligt på lös sand, blött gräs och lera. Det funkar på grusvägar. Så länge dom inte är nysladdade...

Folk brukar klassa däck som 60/40 eller 30/70 i något slags sätt att beskriva vilka områden som är bra på.
För mig är Pirellis MT 21 ett 30/30 däck.

Ledsen att säga det, men det är min uppfattning. Självklart får du tycka annorlunda. Men, var lite wild and crazy och prova på ett Mich Starcross 5.
Helt okay på asfalt. Mycket bättre än man tror när man ser mönstret, och imho bättre på asfalt än MT 21.
På alla andra underlag = underbart!
Till och med blöta, snedlutande granithällar som vi har här hos oss klarar det galant, och den norrländska gröna ektoplasman "Trollsnor" likaså.

Starcross stod på inköpslistan vid senaste bytet på Kawwan, men så dök Michelin Tracker upp på tillbud för ca 700 spänn, så jag slog till på det. Känns ok. Men ska testa Starcross framöver också. Och Mitas CO2 sitter bak, såklart. Saknar Mefo Stonemaster dock. Som ni hör är det mest plånboken som styr däckvalet till offroadhojen 😊.

Nå det är väl vara att göra det enkelt för sig och köpa ett Maxxis 6006 vilket jag tycker passar bättre då jag kör runt grusvägar vilket det blir då jag är på semester i Sundsvall. På hemmaplan gillar jag Mitas C-02 bättre med dess fäste då jag mer ger mig ut på exkursioner som inte alltid är lämpliga med en KLR650 och jag har mer än en gång förbannat Maxxis 6006 däcket dåliga fäste i lera och myrliknande underlag för den är tung som satan då den sitter fastkörd.

På tal om Michelin Starcross 5, som verkat utgå, nån som testat Starcross 6 Hard fram?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back