Offroaddäck med prio på grus

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Funderar på att köpa hem och prova 130/80-17 Maxxis m6006,749 kronor på däckonline,måste vara rea.Vad säger ni som testat det? Har kört Heidenau K60 Scout förut,men det är jue en tusenlapp till.Kommer jag ångra mig?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Funderar på att köpa hem och prova 130/80-17 Maxxis m6006,749 kronor på däckonline,måste vara rea.Vad säger ni som testat det? Har kört Heidenau K60 Scout förut,men det är jue en tusenlapp till.Kommer jag ångra mig?


Vad för hoj?
Vilken typ av körning?

Däcket ger ett rejält lyft på hyfsat effektsvaga hojar när man kör grus och stig.

Kör du gata eller myrmark finns det andra däck. Likaså om har en massa hästar och gärna släpper dem fria.

Däcket slits tämligen fort hur du än använder det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst är det Starcross 5 Hard? Jag har kört då 600 mil på mitt framdäck men har lite mer mönster kvar. Men jag har kanske kört mer på grus och sen är ju KLR:en klenare och jag fegare så detta kanske gör att det håller något bättre.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Visst är det Starcross 5 Hard? Jag har kört då 600 mil på mitt framdäck men har lite mer mönster kvar. Men jag har kanske kört mer på grus och sen är ju KLR:en klenare och jag fegare så detta kanske gör att det håller något bättre.
Jo det är starcross. Gått en hel del asfalt och jag är ganska imponerad över att det håller ihop samt att det ger helt ok fäste på asfalt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Ska köpa på mig en uppsättning grusdäck och valet har fallit på Maxxis IT.
Är det någon som har koll på skillnaden på Maxxis IT och Maxxis IT D (Desert)?
Vill ha dem som håller längst!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ska köpa på mig en uppsättning grusdäck och valet har fallit på Maxxis IT.
Är det någon som har koll på skillnaden på Maxxis IT och Maxxis IT D (Desert)?
Vill ha dem som håller längst!
Maxxis IT är ju ett däck utvecklat 2005 och redan för 10 år sen, 2012, så var det många som hävdade att ett Dunlop Geomax 71 hade bra mycket bättre livslängd. Sen har du ännu modernare grejer som MotoZ däcken om du vill ha riktigt lång livslängd. Min kollega sprängde 1700 mil på ett MotoZ Tracionator Adventure. Visst, det är ett adventuredäck och inte ett crossdäck som Maxxis IT och Geomax 71 men ska du köra grus så är inte alltid ett crossdäck så bra, de är gjorda för lägre farter på mjukare underlag. På hårda underlag så har de långa nabbarna på crossdäcken en förmåga att vika sig, speciellt fram, vilket gör framfarten lite mindre stabil så att säga. Jag har även testat extremendurodäck på grusväg och det var ingen höjdare, å andra sidan så kunde man köra på blöta och kalla klipphällar på bakhjulet och framhjulet, magiskt roligt :)

Däcksutvecklingen har varit hysterisk de senaste 15 åren så jag skulle definitivt välja modernare gummi då du får både bättre livslängd och bättre fäste än med gammal teknik.

Om du fortfarande vill köra på Maxxis så har Desert en något hårdare stomme men mjukare gummi än vanliga IT. Bättre stabilitet på hårda underlag. Livslängden är ungefär densamma, 100 - 300 mil beroende på hur man gasar, var man gasar och vem som gasar... :)
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Maxxis IT är ju ett däck utvecklat 2005 och redan för 10 år sen, 2012, så var det många som hävdade att ett Dunlop Geomax 71 hade bra mycket bättre livslängd. Sen har du ännu modernare grejer som MotoZ däcken om du vill ha riktigt lång livslängd. Min kollega sprängde 1700 mil på ett MotoZ Tracionator Adventure. Visst, det är ett adventuredäck och inte ett crossdäck som Maxxis IT och Geomax 71 men ska du köra grus så är inte alltid ett crossdäck så bra, de är gjorda för lägre farter på mjukare underlag. På hårda underlag så har de långa nabbarna på crossdäcken en förmåga att vika sig, speciellt fram, vilket gör framfarten lite mindre stabil så att säga. Jag har även testat extremendurodäck på grusväg och det var ingen höjdare, å andra sidan så kunde man köra på blöta och kalla klipphällar på bakhjulet och framhjulet, magiskt roligt :)

Däcksutvecklingen har varit hysterisk de senaste 15 åren så jag skulle definitivt välja modernare gummi då du får både bättre livslängd och bättre fäste än med gammal teknik.

Om du fortfarande vill köra på Maxxis så har Desert en något hårdare stomme men mjukare gummi än vanliga IT. Bättre stabilitet på hårda underlag. Livslängden är ungefär densamma, 100 - 300 mil beroende på hur man gasar, var man gasar och vem som gasar... :)
Tack för din input - uppskattas verkligen!
:Bugar
Jag uppskattar dina alternativa lösningar och är självklart intresserad av att hitta ett däck som ger lika bra fäste som jag upplever Maxxis IT gör fast med längre/bättre livslängd!
De föreslagna alternativen är dock kanske inte direkt optimala...
Blev till mig i trasorna när jag läste det du skrivit om Dunlop Geomax 71 men vid en sökning så ser jag att det inte går att uppbringa i 18 tum (kör 21/18 på gegg-moppen) så då faller det ganska naturligt bort.
Är först o främst inne på ett renodlat cross/enduro-däck då det funkar bäst i miljön jag kör till 80% men blev lite intresserad av MotoZ däcket du omnämner.
Var inte helt lätt att hitta svenska sidor som saluför det märket men de få ställen jag hittar säljer en uppsättning för ~3000 riksdaler vilket är dubbelt upp mot vad jag får pynta för en uppsättning Maxxis. Även om de håller tokmycket längre än vad IT gör så är det fortfarande inte ett renodlat nabbdäck som är det jag söker i första hand!

Informationen om skillnaden IT/Desert var ovärderlig, bug o bock!

Har du/ni andra fler tips så är jag all ears - ska inte lägga min beställning förrän BF tänkte jag.
:tummenupp
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för din input - uppskattas verkligen!
:Bugar
Jag uppskattar dina alternativa lösningar och är självklart intresserad av att hitta ett däck som ger lika bra fäste som jag upplever Maxxis IT gör fast med längre/bättre livslängd!
De föreslagna alternativen är dock kanske inte direkt optimala...
Blev till mig i trasorna när jag läste det du skrivit om Dunlop Geomax 71 men vid en sökning så ser jag att det inte går att uppbringa i 18 tum (kör 21/18 på gegg-moppen) så då faller det ganska naturligt bort.
Är först o främst inne på ett renodlat cross/enduro-däck då det funkar bäst i miljön jag kör till 80% men blev lite intresserad av MotoZ däcket du omnämner.
Var inte helt lätt att hitta svenska sidor som saluför det märket men de få ställen jag hittar säljer en uppsättning för ~3000 riksdaler vilket är dubbelt upp mot vad jag får pynta för en uppsättning Maxxis. Även om de håller tokmycket längre än vad IT gör så är det fortfarande inte ett renodlat nabbdäck som är det jag söker i första hand!

Informationen om skillnaden IT/Desert var ovärderlig, bug o bock!

Har du/ni andra fler tips så är jag all ears - ska inte lägga min beställning förrän BF tänkte jag.
:tummenupp
Så lite så :)

Jag har kört i ett år på Geomax 33 som är ett mjukt däck men det håller än, då är det mest stigar och stenenduro jag sysslar med. För din del skulle jag kolla på Geomax 53 som är avsett för medel och hård terräng, det kommer du att gilla. Finns i 18"... :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som testat Starcross 6 Hard som framdäck? Förmodar att detta däck ersätter Starcross 5.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nån som testat Starcross 6 Hard som framdäck? Förmodar att detta däck ersätter Starcross 5.
Heter dom inte bara hard nu ? Velade när jag bytte sist på 650:n så det blev tracker igen

 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Efter jag fann Michelin Trackers så har jag bara köpt Trackers. De håller ganska bra på asfalt och är bra i skogen även när de börjar blir lite slitna. Otroligt högt väsen på landsväg och packad grusväg. Kört knappt 300 mil och där är kvar att ta på. Men sånt är ju individuellt hur man kör. Jag kör nästan uteslutande på grus och värre. Några transporter på 5 eller 15 mil asfalt har hänt men då aldrig i farter över 110 och oftast runt 80-90
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det finns Starcross 6 Hard,det är endurodäcket du länkar till.
Ok då kör nog min lokala bara dom ,fanns soft medium hard och tracker när jag var där sist
Blivit enkelheten med tracker sen s10xc eller vad det hette med hårdare stomme och starcross5 utgick ur sortimentet
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top