Offroaddäck med prio på grus

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
S12xc har jag kört själv och haft med ktm 990 och superenduro som haft på men xc:finns väl inte längre tror jag .
Slanglöst crossdäck kan du nog glömma ;) Är lite förtjust i Michelin efter diverse bottennapp så jag hade nog kikat på Michelin tracker om det inte finns nåt med xc stomme i sortimentet
:faktaDu har inte 230kilo på ett hjul och det lever snällare på en 1090 än en crossbana.
Sett en superenduro ladda bra i platåhopp på crossbana utan att ta kål på däcken så du behöver nog inte oroa dig för det
4mm slang klarar det mesta om du inte gör hål i den själv :brynad:hihi:brynad
Jag förstår hur du resonerar men, det kan hända (höhö) att det går 230 kg på ett hjul.
Det stora problemet är dock asfalt, inte det du beskriver..
Har dock hört gott om det så kanske kan bli ett test fram! ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror jag kört ca 300 mil med mitt Starcross 5 Hard och det är inte så nött, nu kör jag väl inte som jag stulit hojen och har ju en vetydligt klenare hoj, enligt vad jag räknat ut så har det blivit ca 30% asfalt. Det är inte mycket nött i mitt fall lite rundade kanter på nabbarna men där emot är mitt Mitas CO-2 bakdäck ganska nött har nog under halva mittklackarna kvar.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag förstår hur du resonerar men, det kan hända (höhö) att det går 230 kg på ett hjul.
Det stora problemet är dock asfalt, inte det du beskriver..
Har dock hört gott om det så kanske kan bli ett test fram! ?
;) Nej då har du bekymmer för ett däck som ska klara lera och blött gräs är av naturliga skäl inte optimalt på asfalt men det funkar om du inte högfartstourar:)
Har du bara transportsträckor till gruset är det lugnt inte ens här i Värmland klarar jag mig utan transport på asfalt :hojsmilie
Ge fan i att sänka trycket till 0.8-1kg så klarar du slang o fälgar också :tummenupp
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Michelin starcross 5 hard 90/100-21
Mitas c-O2 130/80-17
Till Yamaha tenere 660 1997
Vill åka grus väg i moderat fart för att utforska . Och ibland på mindre vägar stigar .
Får ta kortaste asfalt ditt.
Skulle detta passa tro?
Mvh Daniel Mauritzell
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag gillar MT21 fram och det billigaste grovaste jag kan hitta på bakhjulet.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Michelin starcross 5 hard 90/100-21
Mitas c-O2 130/80-17
Till Yamaha tenere 660 1997
Vill åka grus väg i moderat fart för att utforska . Och ibland på mindre vägar stigar .
Får ta kortaste asfalt ditt.
Skulle detta passa tro?
Mvh Daniel Mauritzell
Kör Michelin tracker nu på xren och det ersatte väl starcross 5 eller s12 ?,tracker är jag helnöjd med
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har kört Starcross 5 Hard och CO2 på KLR:en till för en dryg vecka sen.

Som ni vet sålde ju "vänster föraren" in Maxxis 6006 däcket för effektsvaga maskiner så jag köpte ju ett som har stått oanvänt i garaget till för en dryg vecka sen då det åkte på inför semestern då hojen fick åka med på släp.

Nu har jag väl fått ihop ca 45 mil med kombinationen 6006 och Starcross 5 Hard och för den körning jag kört här sista veckan tycker jag att det är riktigt bra. Har kört grusväg men även en del asfalt och jag gillar verkligen Maxxis 6006 däcket till den körningen då det verkar snällare och känns på nåt sätt mindre svajigt. Det är också roligare på grusväg än CO2 då man kan sladda lättare på grusvägarna.

På hemmaplan där det brukar bli mer sämre grusvägar, traktorvägar och allmänt sämre underlag vet jag inte hur Maxxis 6006 står sig då tror jag att Mitas CO2 kan vara bättre val med bättre grepp.

Skulle jag bara åka grusvägar skulle jag ta Maxxis 6006, lätt sladdat och känns stadigare på nåt vis. Sämre grusvägar, traktorvägar, stigar och sånt tror jag Mitas CO2 är ett bättre val.
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Kör mitas E-07 på teneren idag både fram o bak kan dem likna lite mera dem Maxxis 6006 tro i egenskap?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kör mitas E-07 på teneren idag både fram o bak kan dem likna lite mera dem Maxxis 6006 tro i egenskap?
Varför co2 ? Kollade nu och du får ju två crossbakdäck för priset av ett co2 när du specade det bak ihop med starcross 5 fram co2 är ju inte direkt prisvärd då inte livslängden är såpass mycket bättre direkt
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Michelin starcross 5 hard 90/100-21
Mitas c-O2 130/80-17
Till Yamaha tenere 660 1997
Vill åka grus väg i moderat fart för att utforska . Och ibland på mindre vägar stigar .
Får ta kortaste asfalt ditt.
Skulle detta passa tro?
Mvh Daniel Mauritzell

Kör mitas E-07 på teneren idag både fram o bak kan dem likna lite mera dem Maxxis 6006 tro i egenskap?
Som du beskriver vad du ska ha dom till funkar väl mitas e-07 rätt okej.Möjligen ett lite grövre framdäck typ TKC 80.
Maxxis 6006 är något grövre än Mitas E-07 så det är ingen jätteskillnad.Prismässsigt
är Maxxis 6006 däcket väldigt bra pris på.
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Varför co2 ? Kollade nu och du får ju två crossbakdäck för priset av ett co2 när du specade det bak ihop med starcross 5 fram co2 är ju inte direkt prisvärd då inte livslängden är såpass mycket bättre direkt
En tanke om man sätter på cross däck o olyckan är framme kan det bli problem med försäkringsbolaget?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En tanke om man sätter på cross däck o olyckan är framme kan det bli problem med försäkringsbolaget?
Tracker är godkänt för gata men inte starcross 5 tror jag och det hade du ju med i första inlägget , tror inte försäkringsbolaget kikar på just det heller så hårt på en grusskorv .
ingen jag vet om som råkat ut för det men känner ju ingen som använder vagnskada heller för gruseksem utan det är värre saker som närmar sig inlösen isåfall
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Sitter o granskar nätet på diverse forum o youtube .
Tkc80 kan låta väldigt bra i fram .
Maxxis m6006 ibak
Men sen har jag hittat Mitas E09
Men det står att det ät Tubeless Men går att använda slang.
Är det någon skillnad på stomme hårdare?
Kör ju inte något direkt avancerat så kan väll igentligen kvitta för min del.

Vad säger ni hör M6006 vs E09 ?
Mitas E12 fanns bara 18"
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Sitter o granskar nätet på diverse forum o youtube .
Tkc80 kan låta väldigt bra i fram .
Maxxis m6006 ibak
Men sen har jag hittat Mitas E09
Men det står att det ät Tubeless Men går att använda slang.
Är det någon skillnad på stomme hårdare?
Kör ju inte något direkt avancerat så kan väll igentligen kvitta för min del.

Vad säger ni hör M6006 vs E09 ?
Mitas E12 fanns bara 18"
TKC80 är nog det sämsta du kan sätta fram, om bra offroadegenskaper är prio.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Just nu provar jag Motoz Adventure däck bak på min KTm 990. Jag har numera 21" fram och 18" hjul bak modell endurofälgar. Motoz däcket är de hållbaraste jag kört i hela mitt liv, de slår tom HEIDENAU K60! De är dyra men de håller också 2-4 ggr längre än de flesta andra märken. Greppet i Motoz Adventure däcket är ruskigt bra och de beter sig bra vid uppställ i kurvor.


 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Just nu provar jag Motoz Adventure däck bak på min KTm 990. Jag har numera 21" fram och 18" hjul bak modell endurofälgar. Motoz däcket är de hållbaraste jag kört i hela mitt liv, de slår tom HEIDENAU K60! De är dyra men de håller också 2-4 ggr längre än de flesta andra märken. Greppet i Motoz Adventure däcket är ruskigt bra och de beter sig bra vid uppställ i kurvor.


Har du kört tractionator desert h/t också boost 3? Enda motoz jag kört men det var bara dugligt på Sten/grus absolut inget annat vare sig gräs eller lera/asfalt var dom rent livsfarliga på då dom släppte helt oprovocerat på både torrt och blött men dom känns absolut inte prisvärda nu längre med den prislappen i länken ovan livslängden var bra men det berodde ju på extremt höga klackar också
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har kört Starcross 5 Hard och CO2 på KLR:en till för en dryg vecka sen.

Som ni vet sålde ju "vänster föraren" in Maxxis 6006 däcket för effektsvaga maskiner så jag köpte ju ett som har stått oanvänt i garaget till för en dryg vecka sen då det åkte på inför semestern då hojen fick åka med på släp.

Nu har jag väl fått ihop ca 45 mil med kombinationen 6006 och Starcross 5 Hard och för den körning jag kört här sista veckan tycker jag att det är riktigt bra. Har kört grusväg men även en del asfalt och jag gillar verkligen Maxxis 6006 däcket till den körningen då det verkar snällare och känns på nåt sätt mindre svajigt. Det är också roligare på grusväg än CO2 då man kan sladda lättare på grusvägarna.

På hemmaplan där det brukar bli mer sämre grusvägar, traktorvägar och allmänt sämre underlag vet jag inte hur Maxxis 6006 står sig då tror jag att Mitas CO2 kan vara bättre val med bättre grepp.

Skulle jag bara åka grusvägar skulle jag ta Maxxis 6006, lätt sladdat och känns stadigare på nåt vis. Sämre grusvägar, traktorvägar, stigar och sånt tror jag Mitas CO2 är ett bättre val.

Du kan hämta beg crossframdäck hos mig när det börjar bli för slitet. Jag kör onödigt bra däck till soptippen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top