Nu ska jag köpa Supermotard och behöver hjälp från proffsen!

Döden2 skrev:
2675779
:va Dom uppdateringarna är nog bara på RXV! SXV har nya dekaler o annan utväxling på startdrevet!
Nej dom skulle vara även på SXVn! Min handlare kan inte ha fått det fel då vi pratat om att höjden på hojen är ett problem för mig :tummenupp

Sillen skrev:
2674785 nu har du ju ändå lite fel, 625 har oljebyte var 500:e mil (givetvis gör man de oftare för kostar inte så mycket)
efter 500 mil är de nästan dags att byta kolv på aprilian...

jag bytte olja o filter var 100 mil på 625:an. Ca 150 spänn för filtren, 200 för oljan och en timmes jobb ungefär.
jo jag vet men notera jag sa ungefär samma... självklart oftare men inte alls samma som på tex 525:an där det är service var 5:e timme.
Beror väl ganska mycket på vad man plockar ur Sxv:n...

Gnutten skrev:
2675504 Roller: ska du bara ha motard eller ska du ha någon LV-hoj vid sidan av?

Näe jag sålde R1'an i veckan. 2007 blir enbart en Motardsäsong. Sen får vi se om det är överlägset kul eller om jag kommer att sakna en R-hoj.

Geronimo79 skrev:
2675640 Har kört 10 tim me min bara men är helnöjd än så länge, bytte från crf hm -05. Jag kör hoj för det är kul o inte för att avlägsna så många mil som möjligt. Dessa båda hojar gasar man upp lätt på minst 3:an:tungan Ska du köpa i stort sett ny hoj så tror jag det är lite väl överdrivet prat om att serva så fort man kört nån runda, men visst ska de underhållas. Tror du blir nöjd me en Husa:tummenupp

Jo det verkar onekligen som en sjukt kul hoj. Köpte du den ny eller begagnad. Isf vad gav du?

Han med den svarta Husan med klistermärken på svarade bara "Gald Påsk" så han tyckte nog att jag la ett skambud :lol

wheelie82 skrev:
2675753 Kan tillägga lite vad jag tycker... Köpte husa för nåt år sedan för att köra gata och testa lite på bana. Känns helt lönlöst att köra gata med en sån hoj, är ju så mkt transportsträcka till de roliga vägarna känns det som. Ta bara vid rödljus t.ex. Man ser timräknaren ticka närmare mot renovering, och där står man på tomgång och är orolig att den ska överhetta.
Så mitt råd, ska du köra bana och ta en liten sväng då och då på vägarna, köp lv-reggad racemaskin som 525 eller husa. Annars lc4 eller xr.
Och känns en duke helt sjukt trött så är det frågan om motard är grejen för dig, är ju inte så att det är enorm skillnad mot tex en 525:a i raktfram-prestanda.
Men kan ju säga att jag nästan aldrig saknar effekten från en större hoj sedan jag testade en motard. Första motarden jag testade var en xr650 med hrc-kit och arrow helsystem. Jag var såld. En sån kan jag mycket väl tänka mig att ha på gatan. :tummenupp

Objektiv och bra råd! :tummenupp

Men jag kan inte köpa en LC4'a, det bara går inte. Inte sen jag testade en 525 :( Och en XR har kick :(

Grejen e att det tar bara 15 min att köra till jobbet så det blir ganska många svängar t/r innan man behöver serva hojen. Ingen motorvägskörning alls. Sen blire lite bandagar och lite "smiska bult" på helgerna förstås.

En KTM 525 väger alltså mer än en Husaberg 650? Pretty amazing....

Nu har jag lusläst testet i Bike och alla testförarna föredrog Husabergaren.

Last edited:
Ta nu o köp dig en Husa rullarn. Har du tråkigt på en sån så lovar ja o äta upp din ljuddämparull:rolleyes:
Go jul (fick ja de sagt me)

Dom mest intressanta kanditaterna nu känns som KTM 525 EXC och Husaberg FS650E. Dom väger i stort sett lika mycket och jag antar att dom är lika underhållskrävande. Priset är välan också hyffsat likvärdigt (525'an kanske blir lite dyrare iom. att man måste köpa motardkit).

MEN! Vilken av dessa 2 kombatanter ger "the most bang for the buck"?

Ingen av dom uppger några effektsiffror på deras respektive hemsidor.

Varför var inte 525'an med i Biketestet? Är inte 525'an mer lik Husan än vad 660'n e?

Edit: 525'an e i standardutförande ingen supermotard utan en endurohoj insåg jag nu.

Last edited:
RoLLER skrev:
2676215
MEN! Vilken av dessa 2 kombatanter ger "the most bang for the buck"?

Ingen av dom uppger några effektsiffror på deras respektive hemsidor.

Varför var inte 525'an med i Biketestet? Är inte 525'an mer lik Husan än vad 660'n e?

Edit: 525'an e i standardutförande ingen supermotard utan en endurohoj insåg jag nu.
Jag tycker inte man kan jämföra 525an med husan. Okay rent chassiemässigt är den mer lik husan än 660n men när det kommer till motor är det en vid skillnad. 525an är i mitt tycke den mest lättkörda motard-motor jag provat och också överlägset tråkigast. Den har en väldigt rak effektkurva (eller det känns då så iaf).

Husan har bra mycke mer kraft. Väljer du mellan de två så är husan det självklara valet.

Om husan är en bättre cykel lämnar jag osagt, men roligare är den helt klart.

Olof Eriksson skrev:
2676275 Jag tycker inte man kan jämföra 525an med husan. Okay rent chassiemässigt är den mer lik husan än 660n men när det kommer till motor är det en vid skillnad. 525an är i mitt tycke den mest lättkörda motard-motor jag provat och också överlägset tråkigast. Den har en väldigt rak effektkurva (eller det känns då så iaf).

Husan har bra mycke mer kraft. Väljer du mellan de två så är husan det självklara valet.

Om husan är en bättre cykel lämnar jag osagt, men roligare är den helt klart.
Har kört både Husaberg 501 -02,550 -04 och 650 -05 på gata.Jag tycker att både 501 och 550 är för tunna i bottendraget för att vara skoj på gata.Kan inte tro att det ska vara stor skillnad mot en 525,Husabergarna brukar ju till och med ge mer effekt i Bike's tester.650 däremot är ganska rolig,men jag tycker att kompisens 625 är lika skoj på gata.Att den väger mer är inget man lider av efter väg.625 med Akrapovic är ungefär samma effekt och vrid som en Husa 650 med Akra,däremot är gassvaret lite snärtigare på Husaberg.Visst känns det att Husabergen har mindre vikt,men den har också en betydligt smalare,obekvämare dyna.Träsmaken kommer ganska omgående efter väg.

Åmotar´n skrev:
2676380 Har kört både Husaberg 501 -02,550 -04 och 650 -05 på gata.Jag tycker att både 501 och 550 är för tunna i bottendraget för att vara skoj på gata.Kan inte tro att det ska vara stor skillnad mot en 525,Husabergarna brukar ju till och med ge mer effekt i Bike's tester.650 däremot är ganska rolig,men jag tycker att kompisens 625 är lika skoj på gata.Att den väger mer är inget man lider av efter väg.625 med Akrapovic är ungefär samma effekt och vrid som en Husa 650 med Akra,däremot är gassvaret lite snärtigare på Husaberg.Visst känns det att Husabergen har mindre vikt,men den har också en betydligt smalare,obekvämare dyna.Träsmaken kommer ganska omgående efter väg.
Innan Aprilian kom var 625/660 mitt val för gatkörningen, så jag håller med dig! :tummenupp

Nu ringer Matti och väcker mig 00:10 igen och säger att jag ska passa mig för oljeförsörjningen. KTM'en har tydligen dubbla oljepumpar och funkar ypperligt för bakslang. Han körde från Hjulsta korsningen till Stäket avfarten på slangen med en KTM 525 och det höll!

Hur är det med oljeförsörjningen när man slangar med Husor?

RoLLER skrev:
2676409 Nu ringer Matti och väcker mig 00:10 igen och säger att jag ska passa mig för oljeförsörjningen. KTM'en har tydligen dubbla oljepumpar och funkar ypperligt för bakslang. Han körde från Hjulsta korsningen till Stäket avfarten på slangen med en KTM 525 och det höll!

Läs och begrunda..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120904

Ähh du har ju mattias anställd där har han nåt att bita i....
RoLLER skrev:
2674915 Nu ringde Matti och förespråkade en KTM 525. Enligt honom kan man köpa helhetslösningar (av privatpersonsentusiaster) när det gäller servicen per säsong som ändock blir långt billigare än vad den ens kostar att försäkra en exempelvis R1.

Jag bjöd 68' för den här nu.

Edit: Det där med servicen får ordna sig på ett eller att sätt. Prioritet #1 är att det ska vara roligt att köra hojen! Dessutom så har jag bara 15 min till jobbet så det blir inte så långa sträckor.

Jösse skrev:
2676473 Husabergaren helt klart.
KÖÖÖÖÖP !

Ja det får nog bli en Husaberg FS650E. Helst en 07'a. Nu gäller det bara att hitta en för rätt peng.

Vad skiljer 07'an och 06'an åt?

RoLLER skrev:
2676478 Ja det får nog bli en Husaberg FS650E. Helst en 07'a. Nu gäller det bara att hitta en för rätt peng.

ska du köpa motard rollarn:skrämd
kan man göra roliga filmer och lägga ut dom på sh med en motard???
köp en nyare r-hoj istället och gör mer roliga brassarfilmer.
"nu ska ja gasa helvete här asså" :D :D

RoLLER skrev:
2676478 Ja det får nog bli en Husaberg FS650E. Helst en 07'a. Nu gäller det bara att hitta en för rätt peng.

Ähh köp en ny direkt, det är inget att snåla på nu när du har däckföretager och allt.

RoLLER skrev:
2676134 Näe jag sålde R1'an i veckan. 2007 blir enbart en Motardsäsong. Sen får vi se om det är överlägset kul eller om jag kommer att sakna en R-hoj.

Jo det verkar onekligen som en sjukt kul hoj. Köpte du den ny eller begagnad. Isf vad gav du?

Han med den svarta Husan med klistermärken på svarade bara "Gald Påsk" så han tyckte nog att jag la ett skambud :lol

Gav 69000:- för den ny, dock var det en lottvinst så därav priset:tungan Du får nog ingen -06:a under 65000:- sen beror det oxå såklart vad den gått. Den du bjöd 63000:- för som begär 67900:- för hade jag gett ett bud på 65000:-, det är ett bra pris:tummenupp

RoLLER skrev:
2676409 Nu ringer Matti och väcker mig 00:10 igen och säger att jag ska passa mig för oljeförsörjningen. KTM'en har tydligen dubbla oljepumpar och funkar ypperligt för bakslang. Han körde från Hjulsta korsningen till Stäket avfarten på slangen med en KTM 525 och det höll!

Då det bara är cylindern som går osmord på Husan vid lång slangning så har min lösning varit att köra på oljeblandad bensin då jag vill ut och busa extra mycket. Funkat mycket bra för mig. :tummenupp

RoLLER skrev:

Färgen samt att 07an har lite smalare bromshandtag samt svarta gaffelben.
Vet inte om du såg att jag svarade dig tidigare när du prata om rätt pengar!?

RoLLER skrev:
2675174 Kollade din sida... Vad har du, årsmodell, extra utrustning osv? Är den LV-reggad?
eftersom stoffy inte svarar så gör jag det åt han :)

allt är flång nytt förutom motorn. det ären 06a.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti