Nu ska jag köpa Supermotard och behöver hjälp från proffsen!

Stoffy skrev:
2676566 Färgen samt att 07an har lite smalare bromshandtag samt svarta gaffelben.
Vet inte om du såg att jag svarade dig tidigare när du prata om rätt pengar!?

Jag har för mig att du sa 65'. Sen finns det en fin på Blocket för 67,5' osså såg jag 2 st på nån race-sida på 62,5' st.

Roller.. dirtbike i stockholm säljer både husaberg och ktm. jag var där i helgen och provsatt både husaberg 650 och 525 osv.

jag har själv både en ktm 525 och en 660. 525'an känns mycket smidigare än 660. det är enklare att serva 525 också så det gör inget att man måste serva oftare tycker jag. 525'an jag har är dock en cross så jag kör inte mycket på gata med den. min 660 kör jag fram och tillbaka till jobbet med varje dag samt nöjeskörning på kvällar och helger. aldrig något fel på den. lite klumpig dock.

KTM 525 är bra, men lite tunn för enbart gata, hade valt 625 eller 660 i så fall.
Ska du busa järnet mest hela tiden är det ett bra val!

Som vanligt är det nästan bara snack om KTM och HUSA..
Hondas XR650 blir skymmd i skuggan direkt i nästan Alla "vilken motard ska jag ha"-tråd.. Vilket jag inte förstår ca 140kg, 50+ häst, GRiiimmt vrid, snygg och jävligt rolig att köra plus att det är JAPPPSARRE = odödlig motor/ obefintlig service om man jämför med Vursting HUSORNA och 525an osv..

Det här med att kicka hit och kicka dit så är det inte så farligt om man jämför:
Lyffta benet upp och ner 1-2 gånger när man ska iväg å ha skoj..
Eller
Ligga i garaget en varm sommarkväll å svära över att man måste serva mer än man hinner åka?

Aja Happy haunting ialla fall! Jag ser fram emot många motard-filmer alla RoLleR StajL!:tummenupp

Last edited:
Stromberget skrev:
2678365 Som vanligt är det nästan bara snack om KTM och HUSA..
Hondas XR650 blir skymmd i skuggan direkt i nästan Alla "vilken motard ska jag ha"-tråd.. Vilket jag inte förstår ca 140kg, 50+ häst, GRiiimmt vrid, snygg och jävligt rolig att köra plus att det är JAPPPSARRE = odödlig motor/ obefintlig service om man jämför med Vursting HUSORNA och 525an osv..

Det här med att kicka hit och kicka dit så är det inte så farligt om man jämför:
Eller
Ligga i garaget en varm sommarkväll å svära över att man måste serva mer än man hinner åka?

Aja Happy haunting ialla fall! Jag ser fram emot många motard-filmer alla RoLleR StajL!:tummenupp
140kg tjänst? Isf var det mindre än vad jag trodde. Både lättare än 660 och 625.

bmwjohan skrev:
2677975 Roller.. dirtbike i stockholm säljer både husaberg och ktm. jag var där i helgen och provsatt både husaberg 650 och 525 osv.

jag har själv både en ktm 525 och en 660. 525'an känns mycket smidigare än 660. det är enklare att serva 525 också så det gör inget att man måste serva oftare tycker jag. 525'an jag har är dock en cross så jag kör inte mycket på gata med den. min 660 kör jag fram och tillbaka till jobbet med varje dag samt nöjeskörning på kvällar och helger. aldrig något fel på den. lite klumpig dock.

Just ja! Dirtbike har jag inte barit på sen 01' när jag hade en Yamaha WR 250. Då ska jag dra dit och känna lite på sylarna. Får man provaköra nåt där?

Stromberget skrev:
2678365 Som vanligt är det nästan bara snack om KTM och HUSA..

Eller

Jag har faktiskt ägt en XR650 1 säsong. Det är en kanonhoj och jag gjorde nog aldrig en enda service på den. Då körde jag dessutom lite bud med den. Probbet e att jag är allergisk mot att kicka. Jag orkar inte det helt enkelt.

-PLM- skrev:
2678153 KTM 525 är bra, men lite tunn för enbart gata, hade valt 625 eller 660 i så fall.
Ska du busa järnet mest hela tiden är det ett bra val!

Ja det e ju att busa järnet mest hela tiden man gör med en motard. Det är därför dom e så roliga. Men 625 asså??? Jag har fått för mig att den känns som en pansarvagn i jämförelse med en Husa.

Last edited:
625 tycker jag är bra, ungefär samma effekt som 525, eller lite mer. Men känns fan så mkt tyngre. Men motorn känns mer rätt för gata.
525 eller husa (aprilia) är grejen för hard core bus!

Roller... Här kommer en liten varning, du kommer att sakna R-hojar fett mycket om du inte är inställd på att det blir enbart bus på stan, småvägar, industriområde osv. Att toura runt om sthlm kan du glömma. Motarder är så jävla slöa efter 100 och det vet du säkert redan...

Angående om hojval, jag tycker att du ska ha lite mer kubrik när det gäller på gatan. Hur smidigt chassit är spelar mindre roll när man väl kör på gatan. Men på banan så märker man en stor skillnad. Men hur oftar kör man på banan om man inte tävlar??

Vad jag hört talas om Husaberg så håller dom inte för långa bakhjulskörningar pga dålig oljesmörjningar i "fel vinkel", dock vet jag inte om de nyare årsmodeller har samma problem.

Välj KTM 625 eller 660. Dom håller bra på gatan och det finns så sjukt jävla mycket med häftiga tillbehör till dom. Finns massor på Ebay, bara att lägga bud och handla. Köpte min Magura bromskit och dubbla sebring helsystem till min 660 på ebay till bra priser..

660 känns vassare än 625 i mitt tycke. Klart mer med vrid i 660n.

Last edited:
RoLLER skrev:
2678484 Just ja! Dirtbike har jag inte barit på sen 01' när jag hade en Yamaha WR 250. Då ska jag dra dit och känna lite på sylarna. Får man provaköra nåt där?

jag frågade dom om jag fick provköra en 660 förut och jag har för mig att dom sa typ "ja du får om du köper den"
jag vet dock att de ska ha provkörningsdagar i vår då man får testa de flesta hojarna.

jag har både motard och en R1'a nu och jag gillar båda lika mycket fast på olika sätt. ktm superduke verkar vara ett bra mellanting mellan motard och sporthoj. dirtbike sa till mig att alla som provkört superduke köper en. provsitt den när du är där. den känns ruskigt läcker :yoparty

Om du köper en tung/klumpig hoj tror jag det är stor risk att du får en felaktig uppfattning om vad motarder är, tröttnar fort, säljer den snabbt och går sen omkring och pratar om hur överskattat det är med motarder.

marcus56 skrev:
2678533 Om du köper en tung/klumpig hoj tror jag det är stor risk att du får en felaktig uppfattning om vad motarder är, tröttnar fort, säljer den snabbt och går sen omkring och pratar om hur överskattat det är med motarder.

Problemet är att den "perfekt" motard finns inte. Frågan är vad man kommer använda hojen mest till. Att tävla/köra på bana eller gatåkning. En motard med max effekt, låg vikt, hög driftsäkerhet osv är bara att drömma om. Jag valde en ktm660 för driftsäkerhetens skull och samtidigt gärna vill ha lite pulver i motorn. Däremot får jag offra på vikten och smidigheten, men som sagt märker man inte av det när man kör på gatan.

elstart

Enligt jonthe engdahl`s i löddeköpinge skåne kan man köpa elstart till 660
för 6000kr har själv haft en 660 och den var lätt att kicka
dessutom en 660 med helsystem och vassare går bra som fan

DSMOTO skrev:
2678828 Enligt jonthe engdahl`s i löddeköpinge skåne kan man köpa elstart till 660
för 6000kr har själv haft en 660 och den var lätt att kicka
dessutom en 660 med helsystem och vassare går bra som fan

Helt onödigt, bara extra vikt.

Hur lätt som helst att starta alla LC4 motorer.

RoLLER skrev:
2676478 Ja det får nog bli en Husaberg FS650E. Helst en 07'a. Nu gäller det bara att hitta en för rätt peng.

Vad skiljer 07'an och 06'an åt?
Martin Lind (som kört husa i VM) säljer sina 06or...

Annons på förstasidan

Marin & Fritid i Laxå är störst på Husa i Sverige. Min favvofirma :tummenupp
MC-sport i Arlanda säljer husa nära dig.
Många gillar Karlströms motor.
KW-service i Strängnäs säljer husa
KEVA i skåne är långt bort men har gott renomé.
Blocket och enduroMX har mest privatannonser.

Last edited:
Har inte läst hela tråden men har du kollat nått på husky 570??? De e ett alternativ...

Husa 650 säger jag. Den körglädjen den ger tillbaka är lätt värt tiden man får tillbringa i garaget.

-MLM- skrev:
2678509 Roller... Här kommer en liten varning, du kommer att sakna R-hojar fett mycket om du inte är inställd på att det blir enbart bus på stan, småvägar, industriområde osv. Att toura runt om sthlm kan du glömma. Motarder är så jävla slöa efter 100 och det vet du säkert redan...

Angående om hojval, jag tycker att du ska ha lite mer kubrik när det gäller på gatan. Hur smidigt chassit är spelar mindre roll när man väl kör på gatan. Men på banan så märker man en stor skillnad. Men hur oftar kör man på banan om man inte tävlar??

Vad jag hört talas om Husaberg så håller dom inte för långa bakhjulskörningar pga dålig oljesmörjningar i "fel vinkel", dock vet jag inte om de nyare årsmodeller har samma problem.

Välj KTM 625 eller 660. Dom håller bra på gatan och det finns så sjukt jävla mycket med häftiga tillbehör till dom. Finns massor på Ebay, bara att lägga bud och handla. Köpte min Magura bromskit och dubbla sebring helsystem till min 660 på ebay till bra priser..

660 känns vassare än 625 i mitt tycke. Klart mer med vrid i 660n.

Trådens bästa inlägg :tummenupp

Tack för många objektiva och bra inlägg här ovan, och för alla som har kommit med tips och råd. Vissa har bra tips via PM, andra har skickat tips och avskräckande motorbilder via mailen.

Mitt val föll till slut på:

KTM EXC 525 '06

Sen lurade Wheeliegirl och HW på mig ett par Excelfälgar mm, ja ett komplett motardkit.

Hoppas att man tjackat rätt nu då... Waddya think you mean ol' bastards?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP