Nu ska jag köpa Supermotard och behöver hjälp från proffsen!

Sillen skrev:
2675257 tänkte prova köra lite 660, därför jag bytade
625:an är helt ok. har aldrig varit omkullkörd o aldrig plågad på bana
killen gav 60´ för den

Tack, då vet jag prutmånen :tummenupp

Så... vad tyckte du om pulvret och körglädjen 625 vs 660?

RoLLER skrev:
2675266 Tack, då vet jag prutmånen :tummenupp

Så... vad tyckte du om pulvret och körglädjen 625 vs 660?

har inte kört så mycket med 660:n än
men jag tycker inte de är nån jätteskillnad mellan dom
lite extra pulver o lite mindre vikt, men inte som många verkar tror att de ska skilja hur mycket som helst
de bästa men 625:an är elstarten, men 660:n är väldigt lätt att
kicka igång

svårt val, men jag tror inte att du blir besviken med nån av dom om du mest ska köra på gata, men om du ska köra mycket bana ska du nog ha något smidigare

Sillen skrev:
2675287 har inte kört så mycket med 660:n än
men jag tycker inte de är nån jätteskillnad mellan dom
lite extra pulver o lite mindre vikt, men inte som många verkar tror att de ska skilja hur mycket som helst
de bästa men 625:an är elstarten, men 660:n är väldigt lätt att
kicka igång

svårt val, men jag tror inte att du blir besviken med nån av dom om du mest ska köra på gata, men om du ska köra mycket bana ska du nog ha något smidigare

Njää jag ska visserligen mest köra gata. Men nu står jag mest och väger mellan 525 EXC och en Husa 650. Jag har aldrig kört en Husa och måste verkligen göra det så jag får lite känsla för den hojen. Den verkar skitkul på pappret och efter allt man hört om den.

Det är skillnad på pulvret i 625 och 660.

Jag har en Duke -02 med bytt förgasare (dvs det enda som skiljer 640 motorn ifrån 625) och en 660 -05 ,660 har mer ork ,det känns som man kan plocka upp framhjulet precis när man vill utan att leta efter rätt vartal/puckel jämfört med Duken.

Men det är samma sak som att mäta balle,kanske är den ena längre men totalt så vinner man på helheten.

Hade jag varit Roller så hade jag köpt SXV,det är porr.

RoLLER skrev:
2675296 Njää jag ska visserligen mest köra gata. Men nu står jag mest och väger mellan 525 EXC och en Husa 650. Jag har aldrig kört en Husa och måste verkligen göra det så jag får lite känsla för den hojen. Den verkar skitkul på pappret och efter allt man hört om den.

en husa är nog ett bra köp, känns smidigare än 625/660:n och vibrerar mindre
och bättre frambroms.
men köp ingen gamal husa för där va kvaliten lite:näsblod

Last edited:
Långa farbron skrev:
2675307 Det är skillnad på pulvret i 625 och 660.

Jag har en Duke -02 med bytt förgasare (dvs det enda som skiljer 640 motorn ifrån 625) och en 660 -05 ,660 har mer ork ,det känns som man kan plocka upp framhjulet precis när man vill utan att leta efter rätt vartal/puckel jämfört med Duken.

Men det är samma sak som att mäta balle,kanske är den ena längre men totalt så vinner man på helheten.

Hade jag varit Roller så hade jag köpt SXV,det är porr.

Jag har testat 3-4 olika Duke'ar och.... no offense men det är som att köra en moped tycker jag. Åt helsike för lite pulver.

Jag mailade och bjöd 76.900:- för den här.

Edit: Det jag ville säga var alltså att om det bara är förgasaren som skiljer en Duke åt en 625 så är jag grimt skeptisk till 625'an.

Last edited:
RoLLER skrev:
2675327 Jag har testat 3-4 olika Duke'ar och.... no offense men det är som att köra en moped tycker jag. Åt helsike för lite pulver.

Tjöp den, så får du garanterat borra :mattias

Edit:

Men å andra sidan allt du sätter dig på i motardväg kommer att kännas "moppe" om du jämför med R1,dock vänjer man sig och hittar fördelarna med motard efter ett tag.

Last edited:
525 is the way to go. Mkt fin hoj och av alla du nämnt (ok inte provat aprilian) så är chassit 100 ggr bättre och mer lämpat för busåka

lite service har väl ingen dött av!

KTM är klart bäst när det kommer till reservdelstillgång och priser

RoLLER skrev:
2674401 Jag har haft tanken i säkert 2 år och tänkte göra slag i saken och köpa en motard. R1'an, den gamla fina trotjänaren såldes i förrgår och finns numer på vägarna i Malmö. Så ser ni en RoLLER-loggad hoj där nere som inte INTE brassar på uta helvet så är det inte jag som kör :mad:

Så här ligger landet iaf... jag har provkört LC4'or och tycker att dom är aaaalldeles för trötta. Jag e en lat jeffel så el-start är ett måste för mig. Jag hade en XR650R 01 och tröttnade totalt på att kicka. Man vill givetvis ha "the most bang for the buck" Och man vill helst inte behöva serva hojen varannan dag. :näsblod Men krävs det att man köper en hoj som behöver servas hyffsat ofta så får det bli så. Jag prioriterar körglädje i det läget.

KTM 525 va en hysteriskt kul hoj att köra som gick att gasa upp på slangen på 3'an! Det e den körglädjen man är ute efter. Men just 525'an e nog lite väl tävlingsinriktad tror jag. När det gäller KTM tror jag en en 660 skulle passa mig. Tyvärr har den ingen elstart vilket 625'an har. Men är den maskin nog för mig?

Husa-sortimentet har jag verkligen ingen koll på alls. Men jag har förstått att det är där många kronjuveler finns.

Så kom gärna med lite förslag på vad som har elstart och fett med pulver! Gärna vilken prisbild hojarna ligger på. Jag kikar på 05-06'or.

Tack på förhand och God Jul!

Köp min husa 650 -05 den har gått ca 16 tim på gatan!! olja bytt var 5e tim ställde in ventilerna efter 3 tim o sen vid 8 o 15!! du får den för 65 000kr

Bifogat

• IMG_1621.JPG
    IMG_1621.JPG
    81.9 KB · Visningar: 85
Last edited:
Morphed skrev:
2675400 Köp min husa 650 -05 den har gått ca 16 tim på gatan!! olja bytt var 5e tim ställde in ventilerna efter 3 tim o sen vid 8 o 15!! du får den för 65 000kr

Har du bilder på den?

RoLLER skrev:
2675327

Provkörde den nu i slutet på sommaren :tummenupp Har gått som demo och bruks hoj av butiksägaren. Var nerdrevad 1 kugg fram och såg fin ut.

Skall själv göra valet gixxer eller sxv till sommaren,väntar för att se uppdateringarna till -07 på sxv.

Last edited:
Roller: ska du bara ha motard eller ska du ha någon LV-hoj vid sidan av?

RoLLER skrev:
2674401 Och man vill helst inte behöva serva hojen varannan dag. :näsblod Men krävs det att man köper en hoj som behöver servas hyffsat ofta så får det bli så. Jag prioriterar körglädje i det läget.
Är det inte sånt du har Mattias till...?! :D

Det blir inte kul med reservdelar till aprilian.....Det funkar ju såååå bra med Aprilia och TMP :rolleyes:

RoLLER skrev:
2675154 Jag bjöd 63' för den här nu.

Jag har cäpä dålig koll på prisbilden när det gäller begagnade motarder. Vad kan anses som ett bra pris för en 06'a Husa FS650 utan att vara skamligt?

Edit: Bjöd 68' för den här. Akra helsystem är alltid trevligt.

Har kört 10 tim me min bara men är helnöjd än så länge, bytte från crf hm -05. Jag kör hoj för det är kul o inte för att avlägsna så många mil som möjligt. Dessa båda hojar gasar man upp lätt på minst 3:an:tungan Ska du köpa i stort sett ny hoj så tror jag det är lite väl överdrivet prat om att serva så fort man kört nån runda, men visst ska de underhållas. Tror du blir nöjd me en Husa:tummenupp

RoLLER skrev:
2675174 Kollade din sida... Vad har du, årsmodell, extra utrustning osv? Är den LV-reggad?
Det är en FS 650e -06.
Har bytt veven till en 644cc, sitter en 628cc original ger ca2.5hk över hela registret.
Bakdämparen är fixad av Springzz.
Jag kör med annat system, plast, tank, styre, däck, fälgar, ram, sadel, styrkrona mm varför allt detta kommer att vara helt nytt när jag säljer hojen.
Så den lär vara fin ;)

Kan tillägga lite vad jag tycker... Köpte husa för nåt år sedan för att köra gata och testa lite på bana. Känns helt lönlöst att köra gata med en sån hoj, är ju så mkt transportsträcka till de roliga vägarna känns det som. Ta bara vid rödljus t.ex. Man ser timräknaren ticka närmare mot renovering, och där står man på tomgång och är orolig att den ska överhetta.
Så mitt råd, ska du köra bana och ta en liten sväng då och då på vägarna, köp lv-reggad racemaskin som 525 eller husa. Annars lc4 eller xr.
Och känns en duke helt sjukt trött så är det frågan om motard är grejen för dig, är ju inte så att det är enorm skillnad mot tex en 525:a i raktfram-prestanda.
Men kan ju säga att jag nästan aldrig saknar effekten från en större hoj sedan jag testade en motard. Första motarden jag testade var en xr650 med hrc-kit och arrow helsystem. Jag var såld. En sån kan jag mycket väl tänka mig att ha på gatan. :tummenupp

Tomasol skrev:
2675462 Provkörde den nu i slutet på sommaren :tummenupp Har gått som demo och bruks hoj av butiksägaren. Var nerdrevad 1 kugg fram och såg fin ut.

Skall själv göra valet gixxer eller sxv till sommaren,väntar för att se uppdateringarna till -07 på sxv.
Lägre sadel samt ny form på den, nya kolvar. Det är väl de stora uppdateringarna, sen är det några små också som jag inte minns just nu.

Olof Eriksson skrev:
2674453 95900:- kostar den ny i butik, det är väl åteminstone 10 mer än andra märken. Å andra sidan har väl Robin tagit ut en helt standard SXV och kört en SM-tävling och slutat top 10, så den e ganska duglig som den är! (nu är det ryktesvägen då, vet inte exakt hur standard den var)

Testet i bike är lite missvisande då de fått en nerdrevad hoj blandannat... Bästa är om du får prova själv :)

Jag lovar den var helt standard förutom däcken o bromsklossar:D

Olof Eriksson skrev:
2675767 Lägre sadel samt ny form på den, nya kolvar. Det är väl de stora uppdateringarna, sen är det några små också som jag inte minns just nu.

:va Dom uppdateringarna är nog bara på RXV! SXV har nya dekaler o annan utväxling på startdrevet!

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...