Nu ska jag köpa Supermotard och behöver hjälp från proffsen!

Nej, ryckutjämnaren sitter i navet på bakfälgen och någon form av gummiklotsar/ringar tar upp rycken, därav namnet. Bakdrevet skruvas alltså i den lösa ryckutjämnaren i stället för direkt i fälgen som du har nu (på en riktig tävlingshoj). På din R1 var det ryckutjämnare om du var av med bakhjulet någon gång.

Jaha.... ni ser vad jag kan mycket om motorcyklar :rodnar Jo jag va av med bakdäcket på rettan ett par gånger. Men jag visste inte vad som va vad.

Vad kostar en ryckutjämnare? Är dom svåra att montera?

Jaha.... ni ser vad jag kan mycket om motorcyklar :rodnar Jo jag va av med bakdäcket på rettan ett par gånger. Men jag visste inte vad som va vad.

nädå.. men du får köpa nytt nav till hjulet. kommer kosta en del.. kör utan:tummenupp

Är det nya kylarvingar på 07 jämfört med 05/06 på Husaberg 650 eller är det bara dekalark? Skiljer det något på plasten på dom årsmodellerna? Var det 04/05 dom ändrade vingarna eller hur var det nu?

Är också inne på motard i år men jag vet inte om man ska hålla sig en säsong och köpa 07a nästa år. Lutar mycket åt Husaberg just för att man får inte mycket mer nöje för pengarna. Det man servar får man tillbaka i körglädje.

Jag har Ktm 640/660 att jämföra med men det är ju inget som går att jämföra riktigt tycker jag. Inte mer än att om man haft en Husa 650 så vill man inte ha en ktm 640 oavsett serviceintervall. 660 är ju däremot lite svårare val då man börjar prata ren gatåka. 625 har jag aldrig funderat på heller å andra sidan då det verkar vara någon konstig allmän uppfattning att den är mer som 640 än 660 och då vill jag ingen ha.

Det är ju faktiskt manligt att kicka.

Någon som har effektsiffror på en 660 samt husaberg 650? På ktm:s sida ser den ju strypt ut på effekten och en husa har ju inga 10kw som Trygg Hansa sa till mig. Dom var ju lite roliga. Dom bara tog en uppgift från ingenstans när jag kollade försäkring. Då säger dom att den försäkrar vi på 45kw trots det som står på regbeviset.

ring folksam! jag har 943kr/året/hel:rolleyes:

Vad skall man ha en ryckutjämnare till?

Har du bestämt dig att du skall ha en ryckutjämnare så får du köpa nytt nav samt fälgbana då hålen skiljer 3 mm. Dessutom passar inte en fälg med ryckutjämnare i svingen på en 525´a

Glöm ryckutjämnare, de sitter på tråkiga fordon :D

Har du bestämt dig att du skall ha en ryckutjämnare så får du köpa nytt nav samt fälgbana då hålen skiljer 3 mm. Dessutom passar inte en fälg med ryckutjämnare i svingen på en 525´a
Varför skulle inte hjulet passa?Med distanserna som sitter i Husabergs hjul är det samma bredd på naven.

Varför skulle inte hjulet passa?Med distanserna som sitter i Husabergs hjul är det samma bredd på naven.

Enligt en återförsäljare, då jag köpte min första KTM 525´a. Ville ha motardkittet med ryckutjämnare, men detta skulle inte passa... som tur var så slapp jag ryckutjämnaren

Vad skall man ha en ryckutjämnare till?

Glöm ryckutjämnare, de sitter på tråkiga fordon :D
App, app, app... funkar visst. Jag har en uppsättning i garaget.

Och du behöver inte trassla med lösa nav och fälgbanor om du inte vill. Köp beggade bakfälgar från 625/640/660 m.fl. och fixa distanser.

Och varför man skulle vilja ha det, för att spara växellådan såklart.

.

Enligt en återförsäljare, då jag köpte min första KTM 525´a. Ville ha motardkittet med ryckutjämnare, men detta skulle inte passa... som tur var så slapp jag ryckutjämnaren

Stämmer inte, jag har ryckutjämnare på min 525. 525 har ju inte samma hållbara låda som LC4, så är glad över att ha ryckutjämnare, går att sladda bra ändå.

ajdå...det var inte meningen att röra till det för dig RoLLER......:D :)
(när jag nämde ryckutjämnare)

Ärligt talat så hajar jag ingenting om fälgbanor, lösa nav och allt vad det e nu. PLM's farsa ränner här på dagarna så jag ska be honom slita med sig ungen så får han visa hur det går till.

Ärligt talat så hajar jag ingenting om fälgbanor, lösa nav och allt vad det e nu.

Så här ser det ut i navet (på en sporthoj med ryckutjämnare):

EDIT: sorry för dålig text, var tvungen att jobba lite :D. 92161 är fyra gummiklotsar som sätts i navet på fälgen (som tårtbitar i en form). Sedan trycker man in 42033 mellan gummiklotsarna, det är i 42033 man skruvar bakdrevet. Nu tar gummiklotsarna upp rycken mellan acc och avslag t ex.

Bifogat

• convert.png
    convert.png
    23.6 KB · Visningar: 117
Last edited:
Neutral, finns det en ryckutjämnare med på denna bild? vilken del är det som är ryckutjämnare isåfall?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP