Nu har jag fått svar från Mikael Sandström också
Mikael Sandström ------------------------------------------------
Hej!
Nej ditt mail hade inte kommit bort i cyberrymden, men jag har inte hunnit
svara förrän nu. Dessutom blir jag lite irriterad på att du slänger på mig
citatet av vad Gabriella sade vid hearingen. Jag har nämligen redan svarat
på detta. Vad Gabriella avsåg var att förare som kör trafikfarligt kommer
att få så höga premier så att de inte kommer att finnas kvar på våra
vägar. Det är bra, och det är, som jag skrev i mitt förra mail, något som
alla seriösa MC-ägare, MC-organisationer och övriga trafikanter är överens
om. Vill du att MC-förare med trafikfarligt beteende ska finnas kvar på
vägarna? Det är möjligt att detta borde uttryckts på ett klarare vis, och
Gabriella har själv sagt att din tolkning av vad hon sagt är en
missuppfattning av vad hon menade.
Ingen har föreslagit att några motorcyklar ska förbjudas, och jag tänker
inte bemöta åsikter som varken jag, regeringen eller moderaterna har utan
som du tillskriver oss baserat på ett hårdvinklat uttalande.
Med vänlig hälsning,
Mikael Sandström
Mitt svar -----------------------------------------------------------
Hej Mikael
Jag har endast rakt av skrivit ut det Gabriella sa vid hearingen från en
videoupptagning. I artiklar jag läst i flera tidningar så höll du med. Jag
säger inte att du har sagt att MC skall bort bara att du enligt tidninsartiklar höll med Gabriella när hon sa det.
Jag har också sagt att jag inte är motståndare till att flytta kostnader
från det allmänna till privata försäkringar.
Det jag reagerar på att ni ger er på MC-kollektivet som varande ett stort
problem. Jag vet att ändringen av försäkringen även gäller alla andra fordon.
Människor med farligt beteende finns överallt i samhället och bör åtgärdas
med dom lagar som finns, polis och domstolar inte med skatter och avgifter
baserat på felaktiga grunder. Dessutom med mycket liten samhällsinverkan men som allvarligt ingriper i medborgarnas rätt till frihet i ett samhälle.
Motorcycklister med farligt beteende är farligast för dom själva och utgör
ett mycket mindre moraliskt och ekonomiskt samhällsproblem än inbrott, våldtäkter, bankrån, värdetransportrån, mord, misshandel, osv
Motorcycklister med farligt beteende för andra än sig själva bör åtgärdas
enligt samhällets lagar.
Om vi tittar på olyckor så är ju antalet för gående ungefär lika stort som
för MC. Hur många dör och skadas allvarligt av rökning, stress, andra sporter, hur många drunknar, självmord, osv
Vägverkets statestik visar ju dessutom tydligt att MC-kollektivet lyckats
mycket bra med sitt säkerhetsarbete. Det finns myckte kvar att göra och det är därför som det som uttalats är extremt klantigt då det riskerar att rasera det som byggts upp.
Om man börjar försöka få bort företelser en grupp anser vara farligare än annat, dessutom utan att titta på den reella inverkan, genom avgifter så är vi
riktigt illa ute.
Vem skall sortera ut dom "farliga" medborgarna ???? -Det känns ju som om det
vore en sak för domstolarna inte för försäkringsbolagen.
Om man skall göra det måste man i ett demokratiskt och fritt samhälle göra
det lika för alla.
Tyvärr resulterar det i ett godtyckligt samhälle som nog ingen vill leva i.
Historiskt har det ju heller aldrig fungerat i verkligheten.
MVH
Mikael