MotoGP CATALUNYA 10/6

Ja, inte fan såg han ut att ta det direkt lugnt :) Tyckte nog att det svajade bra i hans hoj oxå. Men visst, jämfört med de två andra i täten så såg det ju i alla fall lugnare ut.
Precis, det kändes som att Rossi och Stoner krigade om segern medan Butter tittade på.
 
Bara 1 av 6 rakor på de kommande racen är
längre än Sachsenrings 780m. Därefter har 4 av 5 banor runt 900m långa rakor
. Det är bara att hoppas att Yamaha lyckas lösa toppfartsproblemet innan Estoril
den 16:e september.

Näe, räcker ju att rossi vunnit alla utom laguna seca :)
Och sen tar hem motegi :)

Rätt kul ändå att det är fajt om titeln,
vad nicky sysslar med har jag ingen aning om.
Inget jag ligger sömnlös över dock :)
 
Som redan nämnts är det inte enbart på rakorna som Ducatin går bra. Om den vore så mycket sämre än de andra i

Duccen har blivit bättre chassiemässigt men dock verkar Yamman ha ett bättre chassie än Duccen.
Sen ska man inte förunna att Stoner kör bra, det visade han redan ifjol men kastade sig lite för ofta.
Nu har han lärt sig att hålla sig på hjulen.
Klart WC ämne.
Fast hoppas dock att Rossi kommer igen och tar tillbaka titeln. (Som han lånat ut *duckar*)
 
Duccen har blivit bättre chassiemässigt men dock verkar Yamman ha ett bättre chassie än Duccen.
Sen ska man inte förunna att Stoner kör bra, det visade han redan ifjol men kastade sig lite för ofta.
Nu har han lärt sig att hålla sig på hjulen.
Klart WC ämne.
Fast hoppas dock att Rossi kommer igen och tar tillbaka titeln. (Som han lånat ut *duckar*)

Tycker nog man anar ett tronskifte ändå. Förut har Rossi kämpat ner allt motstånd med sina sena bromsningar, men Stoner stod pall och gav tillbaka idag. Plus det att han hade lite övertag på rakorna. Det kommer bli en spännande fortsättning!!!
 
Stoner i alla ära, han kör hur bra som helst och kommer säkert hinna knipa en titel i stora klassen, men när den här säsongen summeras tror jag att Rossi står där med sin sjätte 500-/MotoGP-titel.
 
Vi får väl se i de kommande racen hur Butter står sig, i dag tycker jag att han såg ut att ta det lite för lugnt...
Ja, jävlar. Du kan sannerligen konsten att välja rätt ord i rätt sammanhang. "Tar det lite för lugnt" om Pedrosa som skuggade Rossi ända in i mål. På en likadan hoj som Hayden tar i mål på elfte plats och Melandri på nionde.

:va

Fantastiskt intentsiv upplösning. Stoners målmedvetenhet imponerar. Inte många andra hade varit lika tuff i närkamp med Rossi. Men det känns alltid unket när någon behåller övertaget tack vare högre fart på raksträckan. Ser fram emot Sachsenring! Där har för övrigt Hayden varit grym.
 
Last edited:

Rätt kul ändå att det är fajt om titeln,
vad nicky sysslar med har jag ingen aning om.
Inget jag ligger sömnlös över dock :)

I en intervju på motogp.com pratar Nicky om en hoj som beter sig så konstigt med chatter från bakhjulet mm. att han inte riktigt vågar försöka köra fort med den. Andra Honda- förare verkar ju kunna hantera maskinen hyfsat men uppenbarligen vill inte hojen alls bli körd som Nicky vill köra den.

Hoppas att dom hittar en lösning och att Hayden kan vara med och slåss om pallplatserna innan säsongen är slut.
 
Tycker nog man anar ett tronskifte ändå. Förut har Rossi kämpat ner allt motstånd med sina sena bromsningar, men Stoner stod pall och gav tillbaka idag. Plus det att han hade lite övertag på rakorna. Det kommer bli en spännande fortsättning!!!

Nej, nu är det en riktig fight om tronen, 3st med likvärdig talang som slåss om den. 3st som kan vinna race. Rossi har väl fortfarande "the edge" med sin numer långa erfarenhet i den stora klassen. Det var inte särskilt länge sedan han själv var ungtupp.
Jämför med Schwantz/doohan/rainey alla 3st snabba hjältar.
Får honda till sin cykel kommer pedrosa bli livsfarlig, för även han verkar ju ha en del problem med cykeln, trots det placerar han sig högt.
 
Trodde helt klart att Capirossi skulle ta pall plats. Han körde ju upp sig en jävla massa placeringar ifrån start till slut. Synd att man inte fick se så mycket ifrån det bakre ledet.

Komentatorerna har iallfall lärt sig ett nytt ord. "SLIP STREEAM" de va typ de enda de kunde säga....


///Micke
 
Är det bara jag eller ser det i alla fall ut som om Yamaha och Honda har närmat sig Duccen lite på rakorna? Igår orkade de ju i alla fall ligga kvar i suget bakom om de fick en bra utgång och inte hamnade för långt bakom. Jag tycker mig dra till minnes att i början av säsongen så slet sig Duccen lös även om Hondan eller Yamman hade bra häng ut på rakan.
 
Vilken fajt, man satt som på nålar de sista 7 varven eller så... även frugan blev exalterad trots att hon bara satt sig för att slötitta lite.

Synd att RdP hamnade på fel sida när Elías dundermissade, annars hade det kunnat blivit en bra fajt med Hopkins trots skadan.

Kul med 5 fabriker i topp-5!

Mindre kul med Hayden,
tillfredställelsen över att ha mer än rätt man trodde när man sa att Hayden skulle få problem att försvara titeln har övergått i nedömkan för killen.
Förra årets kopplingsproblem antydde att han har lite problem med att prestera under press. Det behövs nog att någon ny mentor kommer in och benar ut problemen i huvudet medan HRC löser återstående problem med hojen.
 
Hopper satte racets snabbaste varv, synd bara att han inte kunde hålla tempot under andra halvan av loppet.
 
Spännande race på slutet.

Det är ju ingen tvekan om att Rossi fortfarande har "det", inte för att Stoner är dålig, tvärt om, han kör otroligt rutinerat (och nu kommer det) MEN, Yamaha måste komma till rätta med toppfarten!!

För spänningen sköter sej förarna utmärkt fast det spelar ingen roll hur jäkla sent Rossi kan bromsa sej in i en kurva när Duccen med lätthet kan segla förbi på långa rakan utan att Rossi kan göra ett dugg åt det, om han nu inte skulle ge sej på att sidtackla Stoner.

Duccens chassie verkar funka väl så bra som Yamahans och däcksmässigt funkade det fint trots värmen så största jobbet ligger absolut hos Yamahas motorfolk.
 
Hopper satte racets snabbaste varv, synd bara att han inte kunde hålla tempot under andra halvan av loppet.

Körde han med mjukare däck än Duccarna? Det blev så rörigt med däcksinformationen att jag inte kommer ihåg vad de sa om Hopper. Duccarna verkade ju inte ha större problem med däcksslitage än Michelin-hojarna så om Hopper körde med likadana däck som Duccarna borde inte däcksslitaget förklara varför han tappade tempo mot slutet.
 
De där däckrapporterna ger man ju egentligen inte särskilt mycket för.
Det finns ju 11 miljarder "hard" blandningar hos michelin/bridgestone.
Så för att det står att både pedrosa och rossi åker hard fram och bak innebär det ju inte att de åker samma däck.
 
Men det känns alltid unket när någon behåller övertaget tack vare högre fart på raksträckan.

Så Ducatiförarna skall alltså inte kunna dra fördel av att Ducati tagit fram en motor/motorkonfiguration som ger högre toppfart än andra tillverkares motorer? Ska alla ha likadana motorer?

/Mackan

EDIT :stvafel

Förstår hur det är för de stackars japsåkarna, som Ducatiförare är man van att bli plockad på rakan =)
 
Last edited:
Körde han med mjukare däck än Duccarna? Det blev så rörigt med däcksinformationen att jag inte kommer ihåg vad de sa om Hopper. Duccarna verkade ju inte ha större problem med däcksslitage än Michelin-hojarna så om Hopper körde med likadana däck som Duccarna borde inte däcksslitaget förklara varför han tappade tempo mot slutet.
Hopper själv säger inget om däcken i sin rapport efter racet utan konstaterar bara att han inte riktigt hängde med de tre i toppen trots att han verkligen försökte.

Precis som OffKeff skriver är däcksinfon rätt intetsägande. Läste en intervju med någon från Michelin och de tar tex fram speciella däck till Rossi efter hans önskemål så även om Hayden och Rossi har "hårda" framdäck kan de vara helt olika.
 
Så Ducatiförarna skall alltså inte kunna dra fördel av att Ducati tagit fram en motor/motorkonfiguration som ger högra toppfart än andra tillverkares motorer? Ska alla ha likadana motorer?

/Mackan

Förstår hur det är för de stackars japsåkarna, som Ducatiförare är man van att bli plockad på rakan =)

Det är klart de ska dra fördel av det. Vanligtvis brukar dock inte nåt märke ha ett sådant brutalt övertag som ducati haft i år.
Det blir lite tråkigt om ett märke plockar alla rakt fram bara.
Men nu kör ju stoner riktigt bra även på andra ställen på banan, så tycker inte han har nåt att skämmas för.
Men på ett par banor hade han inte spöat rossi om han inte haft effektövertaget.
Ett par km/h hit eller dit spelar mindre roll, men 15-20km/h är väldigt stor skillnad.
 
Ja, jävlar. Du kan sannerligen konsten att välja rätt ord i rätt sammanhang. "Tar det lite för lugnt" om Pedrosa som skuggade Rossi ända in i mål. På en likadan hoj som Hayden tar i mål på elfte plats och Melandri på nionde.
Nja, nu är det ju inte riktigt likadana hojar de åker på, Melandri och Hayden.
Hayden var faktiskt näst bästa Honda på Michelin.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top