MotoGP CATALUNYA 10/6

I senaste racet var det ju vid ett tillfälle som alla tre i toppen gjorde det i samma inbromsning. Såg ganska komiskt ut.

Det är nog inte en reflex. Rossi och Roberts har gjort detta in i vissa vänsterböjar i många år. Nu även Pedrosa. Ditt förslag låter inte helt rimligt. Skulle det inte istället kunna bero på att de helt enkelt lyfter foten för att få den i ett speciellt läge som passar i just denna sväng och mer eller mindre oavsiktligt får den i ett vingligt läge innan den sätts ner igen på fotpinnen?

De har väl tränat för mycket supermoto och crossåkning under uppehållet, reflexen sitter i även när de kör MotoGP. Dessutom är det ju grymt snyggt! :)

Visst är det så men ibland får man känslan av en del inlägg att folk tror att Stoner vinner över Rossi enbart pga att hans hoj går lite fortare rakt fram.

Inte ens JAG tror det. :näsblod Stoner kör fan så snabbt och aggrestivt. Det är inget snack om saken. Och han är definitivt en förare som platsar på pallen. Kanske t.o.m överst när säsongen är över.

Men det är här det fiffiga ordet "om" kommer på sin plast....för OM inte Stoners ducce hade det där trycket på rakan så skulle faktiskt Rossi ha vunnit för han är liiite bättre. Tjing tjing...och slå mig inte nu. :smasha

Och det var roligt att se att RdP lyckades ta sig i mål utan att klota denna gången. Jag var nästan säker på att han skulle gå i backen när han körde ihop med Elias. Men som sagt, bra gjort.

Och Hayden....ja fan, jag säger som Swedie...nästan så man tycker lite synd om grabbhalvan. Jag tror han har glömt att ha kul. Han kör för vinst och ska överbevisa att han är värdig titeln. Förmodligen så har han en total mental låsning. Visst....ny hoj och lite svårt att hitta rätt. Men det verkar inte spela så stor roll för dom andra förarna.

I sanning en spännande säsong. även om jag föredrar solklart övertag där Rossi leder med 1 varv varje rejs. :brinnerup Japp så tråkig är jag.!!

//Mad

Så tror jag det är. Det är jobbigt att flytta tillbaks foten under full inbromsning och slinter man till lite kan foten bli hängande och de har väl inte jättebråttom att få tillbaks den. Har faktiskt upplevt exakt samma sak med vänsterfoten, det lilla jag kört, för mig hände det av någon anledning in i hårnålen på Gelleråsen några gånger.
Tycker det låter ganska osannolikt att två förare som Rossi och Butter skulle "slinta" lite då och då, speciellt i vänsterkurvor.

Så tror jag det är. Det är jobbigt att flytta tillbaks foten under full inbromsning och slinter man till lite kan foten bli hängande och de har väl inte jättebråttom att få tillbaks den. Har faktiskt upplevt exakt samma sak med vänsterfoten, det lilla jag kört, för mig hände det av någon anledning in i hårnålen på Gelleråsen några gånger.

Det där med att lyfta fotpinnen är inget nytt fenomen.
Jag tror bara att kameratekniken som exponerat det i och med att vi kan se direkt vad som sker med ombordkameror.
Redan Saarinen och Roberts SR gjorde samma manöver redan på 70 talet.
En bit in i racet då man "står på tå"hela tiden så sväller muskelaturen kring skinnställ och stövlar vilket snöper till viss del blodgenomloppet kring fötterna.
För att motverka domningar och att fötterna ska fungera till 100% sträcker man på ben och fötter för att minska stasningen.
(sånna blåbär som jag måste oxå göra så, en bit in tävlingen för att motverka kramp och domningar).
MVH
Roffe:tummenupp

Hopkins snabbast på testerna

Hoppercatalunyaelbow_01.jpg

Unofficial lap times, Catalunya Tests after race :

1 - John Hopkins - Rizla Suzuki MotoGP - 1'41.4
2 - Toni Elias - Honda Gresini - 1'42.630
3 - Casey Stoner - Ducati Marlboro Team - 1'42.680
4 - Valentino Rossi - Fiat Yamaha Team - 1'42.720
5 - Alex Barros - Pramac d’Antin Ducati - 1'42.9
6 - Loris Capirossi - Ducati Marlboro Team - 1'43.0
7 - Marco Melandri - Honda Gresini - 1'43.0
8 - Chris Vermeulen - Rizla Suzuki MotoGP - 1'43.0
9 - Randy de Puniet - Kawasaki Racing Team - 1'43.050
10 - Dani Pedrosa - Repsol Honda Team - 1'43.120
11 - Nicky Hayden - Repsol Honda Team - 1'43.175
12 - Colin Edwards - Fiat Yamaha Team - 1'43.410
13 - Shinya Nakano - Konica Minolta Honda - 1'43.475
14 - Alex Hofmann - Pramac d’Antin Ducati - 1'43.635
15 - Carlos Checa - LCR Honda - 1'43.650
16 - Sylvain Guintoli - Tech 3 Yamaha v1'43.8
17 - Makoto Tamada - Tech 3 Yamaha - 1'43.9
18 - Nobuatsu Aoki - Suzuki Test Rider - 1'44.2
19 - Andrew Pitt - Yamaha Test Rider - 1'44.5
20 - Anthony West - Kawasaki Test Rider - 1'44.7
21 - Shinichi Itoh - Ducati Test Rider – 1'47.0

Ligger nåt i det Roffe ...
Tänk på att när man växlar ner en racer så lyfter man hela foten/benet och har ingen kontakt med fotpinnen. När du gått ner sista växeln, står på höger fotpinne och ska flytta vänster tåspets till fotpinnen så kan det i vissa böjar vara både skönt och mer kontrollerat att trä in foten från sidan. Funkar dock inte i böjar där man växlar ner efter att nedlägget blivit rejält ...

Hoppercatalunyaelbow_01.jpg

Unofficial lap times, Catalunya Tests after race :

1 - John Hopkins - Rizla Suzuki MotoGP - 1'41.4
2 - Toni Elias - Honda Gresini - 1'42.630
3 - Casey Stoner - Ducati Marlboro Team - 1'42.680
4 - Valentino Rossi - Fiat Yamaha Team - 1'42.720
5 - Alex Barros - Pramac d’Antin Ducati - 1'42.9
6 - Loris Capirossi - Ducati Marlboro Team - 1'43.0
7 - Marco Melandri - Honda Gresini - 1'43.0
8 - Chris Vermeulen - Rizla Suzuki MotoGP - 1'43.0
9 - Randy de Puniet - Kawasaki Racing Team - 1'43.050
10 - Dani Pedrosa - Repsol Honda Team - 1'43.120
11 - Nicky Hayden - Repsol Honda Team - 1'43.175
12 - Colin Edwards - Fiat Yamaha Team - 1'43.410
13 - Shinya Nakano - Konica Minolta Honda - 1'43.475
14 - Alex Hofmann - Pramac d’Antin Ducati - 1'43.635
15 - Carlos Checa - LCR Honda - 1'43.650
16 - Sylvain Guintoli - Tech 3 Yamaha v1'43.8
17 - Makoto Tamada - Tech 3 Yamaha - 1'43.9
18 - Nobuatsu Aoki - Suzuki Test Rider - 1'44.2
19 - Andrew Pitt - Yamaha Test Rider - 1'44.5
20 - Anthony West - Kawasaki Test Rider - 1'44.7
21 - Shinichi Itoh - Ducati Test Rider – 1'47.0

Enligt motogp.com har Hayden idag kört 1:42.400 och är därmed snabbast på racedäck eftersom Hopkins inofficiella banrekord sattes med kvaldäck. Kanske börjar det lossna lite för Nicky.

Sjukt vad den karln ser ut att lägga ner :yoparty
Enligt motogp.com har Hayden idag kört 1:42.400 och är därmed snabbast på racedäck eftersom Hopkins inofficiella banrekord sattes med kvaldäck. Kanske börjar det lossna lite för Nicky.
Han provade ett nytt chassi och det verkar onekligen fungera betydligt bättre än det gamla, iaf för Hayden.

1. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1min 42.40 secs
2. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1min 42.76 secs
3. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 42.90 secs
4. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team (B) 1min 43.09 secs
5. Shinichi Itoh JPN Ducati Test Rider (B) 1min 45.51 secs
6. Nobuatsu Aoki JPN Suzuki Test Rider (B) 1min 46.01 secs

Sjukt vad den karln ser ut att lägga ner :yoparty
Han provade ett nytt chassi och det verkar onekligen fungera betydligt bättre än det gamla, iaf för Hayden.

1. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1min 42.40 secs
2. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1min 42.76 secs
3. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 42.90 secs
4. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team (B) 1min 43.09 secs
5. Shinichi Itoh JPN Ducati Test Rider (B) 1min 45.51 secs
6. Nobuatsu Aoki JPN Suzuki Test Rider (B) 1min 46.01 secs

aha, då kan man nog säga att Hayden is back..

aha, då kan man nog säga att Hayden is back..
Möjligen bevisar det att han fortfarande kan köra fort, men det är lång väg tillbaka till pallen. Bussigt av Honda att ge honom lite prylar att köra in sig på innan hemma-GP med korchskruven.

Såg nyss racet då man var borta i helgen. Säger bara SJUKT!
Massa underhållning och verkligen roligt att se =)

Tror inte han lägegr ner så mycket mer än de andra men han hänger som en apa på sidan vilekt ju förstärker effekten, det har han alltid gjort enda sedan Red Bull WCM tiden. Fränt är det dock. :)

Elias släpar ju även i röven vid nedlägg. Nästan iallafall

Tror inte han lägegr ner så mycket mer än de andra men han hänger som en apa på sidan vilekt ju förstärker effekten, det har han alltid gjort enda sedan Red Bull WCM tiden. Fränt är det dock. :)
Tror inte heller att han lutar mer än de andra men det ser som sagt jäkligt fränt ut, inget TIBA här inte!

..
Det jäklar är inte kattskit då dessutom Peddos mentor påstår att just 250 inte går framåt längre........

Puig vet med säkerhet om hur mycket man utvecklar och satsar på en klass som går i VM. Det det handlar om egentligen är ett "krig" mellan 2st managers. Alberto Puig vs Dani Amatriain som är Lorenzos manager. Dvs managerna till dom 2 stora Spanska förarna som finns nu. Puig började med det här utalandet för att Lorenzo förväntas komma till MotoGP nästa år. Han vill upphöjja sin egen förare och vill inte ha konkurans av en annan Spansk förare som kan ta ifrån glansen av sin förare och pengarna.

Amatriain har redan kontrat på Puigs utalande att Puig gör bäst i att inte blanda sig i Lorenzo något mera och att Lorenzo körde 3,5 sek snabbare än vad Puig nånsin gjorde med sin 500..

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...