MotoGP CATALUNYA 10/6

Skön fajt mellan Rossi i Stoner helt klart.

Hayden asså.. lider med hans nästan. Kan ju inte vara bra för självförtroendet.

Peddo tar det naturligtvis inte "lugnt" i ett rejs som det i söndags. Hondan gick också fortare än Yamman, men han måste förbi en bit för att komma först in i svängen efter rakan. Sedan körde alla tre jäkligt fort även där det svängde.
Det, och faktumet att han torpederat medtävlare förr, gjorde sannolikt att han låg kvar på 3:e-platsen ...
Tänk vilka rubriker om han kört av Rossi eller Stoner :)

Peddo tar det naturligtvis inte "lugnt" i ett rejs som det i söndags.
Nej, lugnt kan nog ingen ta det på den nivån och jag har svårt att tro att någon på fullaste allvar kan tro att jag menade att Butter låg bakom och funderade på vad det skulle bli till middag. Dock såg det ut som att han var så pass nära att han borde ha kunnat göra några attacker men de uteblev helt.

Hayden var faktiskt näst bästa Honda på Michelin.

Näst bäst av alla fyra Hondor på Michelin... ;)

Hayden gräver allt djupare i fickan efter nya ursäkter, och nya fel på cykeln. Helt klart är inte Hondan bästa cykeln på gridden just nu, men Pedrosa kan ju köra in den på en pallplats så....

Min gissning är att "ettan" på nummerskylten väger väldigt mycket just nu, och att självförtroendet blir allt sämre i takt med att han hittar flera "fel" på cykeln och däcken.

Haydens största problem just nu är inte cykeln....

Tyckte mig nästan se att Duccens otroliga övertag på rakorna kändes minde den här helgen. Eller?
Rossi kunde ju faktiskt ligga kvar i slipstreamen den här gången, vilket han inte kunde förut. Jag är imponerad av Stoners körning, han kör ju faktiskt om Rossi i dom kurviga partierna också, inte bara på rakorna. Och han känns allt mer som en mästarkandidat.... Blir en rolig säsong det här... :tummenupp

Näst bäst av alla fyra Hondor på Michelin... ;)
Stämmer, men jag ville bara påvisa för en viss herre att Hayden och Melandri inte sitter på likadan hojar och därför är det inte helt rättvist att jämföra dem.
Jag är imponerad av Stoners körning, han kör ju faktiskt om Rossi i dom kurviga partierna också, inte bara på rakorna.
Och då undrar man lite varför folk blir så upprörda över att Ducatin går lite snabbare på rakan?
Rossi var ju ifatt Stoner nästan varje varv i första kurvan men hade problem att komma om i de kurvigare partierna.

En helt annan fråga: Vad kallar man det när en förare är duktig på att köra upp sig genom fältet?
Har för mig att det var någon engelsk term med "ride"- eller "race"-nånting.

Stämmer, men jag ville bara påvisa för en viss herre att Hayden och Melandri inte sitter på likadan hojar och därför är det inte helt rättvist att jämföra dem..
Den jämförelsen är ju knappast till Haydens fördel. Han sitter på bättre delar än Melandri, tex bara Hayden och Pedorsa som har det nya avgassystemet och tex mer varv och mjukare leverans.

Och då undrar man lite varför folk blir så upprörda över att Ducatin går lite snabbare på rakan?
Rossi var ju ifatt Stoner nästan varje varv i första kurvan men hade problem att komma om i de kurvigare partierna.
Det är nog ingen som är upprörd utan man kan konstatera att fördelarna som Ducceförarna har av sin hoj är större än vad Rossi har av Yamahns fördelar. Det är ju betydligt enklare att köra om någon rakt fram tack vare effekt än att köra om i en kurva, speciellt när den andra ligger i vägen i kurvan och inte är mycket långsammare.

Den jämförelsen är ju knappast till Haydens fördel. Han sitter på bättre delar än Melandri, tex bara Hayden och Pedorsa som har det nya avgassystemet och tex mer varv och mjukare leverans.
Har aldrig påstått att det skulle vara till Haydens fördel, ville som sagt bara poängtera att de inte alls sitter på likadana hojar som "någon" skrev.
Det är nog ingen som är upprörd utan man kan konstatera att fördelarna som Ducceförarna har av sin hoj är större än vad Rossi har av Yamahns fördelar. Det är ju betydligt enklare att köra om någon rakt fram tack vare effekt än att köra om i en kurva, speciellt när den andra ligger i vägen i kurvan och inte är mycket långsammare.
Visst är det så men ibland får man känslan av en del inlägg att folk tror att Stoner vinner över Rossi enbart pga att hans hoj går lite fortare rakt fram.

sandstream skrev:
Har aldrig påstått att det skulle vara till Haydens fördel, ville som sagt bara poängtera att de inte alls sitter på likadana hojar som "någon" skrev.
Du skrev att det inte var "rättvist" att jämföra Hayden och Melandri eftersom de inte har likadant material. Du ville alltså ta Melandri i försvar?

sandstream skrev:
En helt annan fråga: Vad kallar man det när en förare är duktig på att köra upp sig genom fältet? Har för mig att det var någon engelsk term med "ride"- eller "race"-nånting.
Jag anstränger mig verkligen för att inte skriva något raljerande, men...KOM IGEN NU! Skulle det finnas någon specifik/enskild talang som gör en förare speciellt duktig på att "köra upp sig genom fältet"? Den som gör det är helt enkelt snabbare än de framför. Det inträffar när någon i täten tillfälligt hamnar utanför banan eller gör ett ej representativt kval. Eller hur tänker du?

:va

Edit: "Race craft" är ett begrepp som beskriver hur väl en förare lyckas dra maximal fördel av alla sammanlagda parametrar under ett race. Eller som en japansk bekant uttryckte saken om Nakano: "He´s not so good in the dog fight."

Last edited:
Hopper satte racets snabbaste varv, synd bara att han inte kunde hålla tempot under andra halvan av loppet.

Hmm, han höll inte tempot i början heller utan bromsade upp Rossi så att Stoner o Pedrosa kunde rycka. När Rossi kom om Vingmuttern var de över sekunden efter ledarna. Rossi körde sakta men säkert in det försprånget men Hopkins kunde inte hänga på. Både Rossi och Pedrosa gjorde små missar så att de tappade kontakten men jobbade sig ikapp igen. Hopkins verkar inte kunna hålla farten över flera varv även om han i vissa ögoonblick kan vara snabbast.

Last edited:
Du skrev att det inte var "rättvist" att jämföra Hayden och Melandri eftersom de inte har likadant material. Du ville alltså ta Melandri i försvar?
Det var du som jämförde dem, enligt mig lite felaktigt eftersom de inte kör på samma material. Tar ingen i försvar.
Edit: "Race craft" är ett begrepp som beskriver hur väl en förare lyckas dra maximal fördel av alla sammanlagda parametrar under ett race....
Tack, det var den termen jag sökte.
Hmm, han höll inte tempot i början heller utan bromsade upp Rossi så att Stoner o Pedrosa kunde rycka. När Rossi kom om Vingmuttern var de över sekunden efter ledarna. Rossi körde sakta men säkert in det försprånget men Hopkins kunde inte hänga på. Både Rossi och Pedrosa gjorde små missar så att de tappade kontakten men jobbade sig ikapp igen. Hopkins verkar inte kunna farten över flera varv även om han i vissa ögoonblick kan vara snabbast.
Avståndet till ledaren ökade mer under andra halvan av loppet, så kändes det iaf framför TV:n.
Nu har jag inte någon större koll på Hoppers varvtider men det kan mycket väl ligga något i det du skriver, dvs att han kan var väldigt snabb under korta perioder men sällan under ett helt race, tex som Rossi, Stoner mfl kan.

Det var du som jämförde dem, enligt mig lite felaktigt eftersom de inte kör på samma material. Tar ingen i försvar.
Har du doktorerat i att skapa missförstånd?

Jag konstaterade att Hayden körde i mål som elva på en likadan hoj som Melanderi tog i mål på nionde plats. Om du då vill "rätta" mig genom att poängtera att det faktiskt finns skillnader på deras Hondor så utfaller ju jämförelsen till Melandris fördel eftersom det inte är han utan Hayden som har fullt fabriksunderstöd men ligger långt efter i sammandraget. Du tycks alltså, som jag skrev, vilja ta Melandri i försvar med ditt "tillrättaläggande".

Vad jag undrar är: varför?

Har du doktorerat i att skapa missförstånd?
Ja, missade du mig? Du gick ju 5 poängskursen "Varför kan jag inte förstå sånt jag inte vill förstå?" samtidigt.

Den ena Hondan är skod med Bridgestone, den andra med Michelin, därav är det inte rakt av jämförbara. Frågor på det kan du knappast ha.

Nu har jag inte någon större koll på Hoppers varvtider men det kan mycket väl ligga något i det du skriver...
Det kan mycket väl ligga "något" i det. Hopkins hade en lång rad 1.43-varv mitt i racet. Precis som Stoner, Rossi och Pedrosa. De sista 8-10 varven körde han 1.44 samt 1.45 på det allra sista. Topp tre körde 1.43 hela vägen i mål.

www.motogp.com

Den ena Hondan är skod med Bridgestone, den andra med Michelin, därav är det inte rakt av jämförbara.
Poängen är ju att Melandri knappast har någon materiell fördel mot Repsol-Honda-Hayden. Därför är skillnaderna mellan deras Hondor inget att lyfta fram för den som vill ge Hayden plåster på såren:

...ville bara påvisa för en viss herre att Hayden och Melandri inte sitter på likadan hojar och därför är det inte helt rättvist att jämföra dem.

Last edited:
En fråga om inbromsning. Väldigt ofta i vänsterböjar så ser man flera förare ha vänster ben rätt långt bort från fotpinnen i värsta supermotardstyle. Borde inte detta mest störa inbromsningen? Varför gör dom så?

En fråga om inbromsning. Väldigt ofta i vänsterböjar så ser man flera förare ha vänster ben rätt långt bort från fotpinnen i värsta supermotardstyle. Borde inte detta mest störa inbromsningen? Varför gör dom så?

Jag VET inte, men min teori är att när de växlat ner till rätt växel så lägger de ner kraftigt och placerar tyngden på höger fotpinne. Det gör att det är naturligt att göra en båge med benet istället för att bara kasa bak foten så tåspetsen hamnar på fotpinnen.

Sedan tittade jag på racet igen i "lugn och ro". Det är uppenbart att Peddo har problem vid inbromsningarna. Även där det finns en lucka som vem som helst skulle dyka in i så stannar han bakom .... kanske nån tillfällig bromsfobi eller något fel på hojen.

Dagens test-tider

The Spanish test is the last opportunity for track time outside of a grand prix weekend until after the Czech Republic Grand Prix, at Brno, on August 19.

1. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 41.40 secs *
2. Toni Elias SPA Gresini Honda (B) 1min 42.63 secs *
3. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1min 42.68 secs
4. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (M) 1min 42.72 secs
5. Alex Barros BRA Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 42.78 secs *
6. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 43.00 secs
7. Marco Melandri ITA Gresini Honda (B) 1min 43.0 secs
8. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team (B) 1min 43.05 secs
9. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 1min 43.16 secs
10. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1min 43.23 secs
11. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team (B) 1min 43.28 secs
12. Shinya Nakano JPN Konica Minolta Honda (M) 1min 43.37 secs
13. Colin Edwards USA Fiat Yamaha Team (M) 1min 43.41 secs
14. Carlos Checa SPA Honda LCR (M) 1min 43.65 secs
15. Sylvain Guintoli FRA Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 1min 43.80 secs
16. Alex Hofmann GER Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 43.83 secs
17. Makoto Tamada JPN Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 1min 43.90 secs
18. Nobuatsu Aoki JPN Suzuki Test Rider (B) 1min 44.2 secs
19. Andrew Pitt AUS Yamaha Test Rider (M) 1min 44.49 secs
20. Anthony West AUS Kawasaki Test Rider (B) 1min 44.73 secs
21. Shinichi Itoh JPN Ducati Test Rider (B) 1min 47.0 secs
* qualifying tyre.

Jag VET inte, men min teori är att när de växlat ner till rätt växel så lägger de ner kraftigt och placerar tyngden på höger fotpinne. Det gör att det är naturligt att göra en båge med benet istället för att bara kasa bak foten så tåspetsen hamnar på fotpinnen.

Sedan tittade jag på racet igen i "lugn och ro". Det är uppenbart att Peddo har problem vid inbromsningarna. Även där det finns en lucka som vem som helst skulle dyka in i så stannar han bakom .... kanske nån tillfällig bromsfobi eller något fel på hojen.
Det är nog inte en reflex. Rossi och Roberts har gjort detta in i vissa vänsterböjar i många år. Nu även Pedrosa. Ditt förslag låter inte helt rimligt. Skulle det inte istället kunna bero på att de helt enkelt lyfter foten för att få den i ett speciellt läge som passar i just denna sväng och mer eller mindre oavsiktligt får den i ett vingligt läge innan den sätts ner igen på fotpinnen?

:va

Ett par bilder på andra vänsterfötter lyfta från fotpinnen...

Bifogat

• Rossi-casi-cae.jpg
    Rossi-casi-cae.jpg
    75.6 KB · Visningar: 52
  • 6915bg.jpg
    6915bg.jpg
    49.9 KB · Visningar: 42
Skulle det inte istället kunna bero på att de helt enkelt lyfter foten för att få den i ett speciellt läge som passar i just denna sväng och mer eller mindre oavsiktligt får den i ett vingligt läge innan den sätts ner igen på fotpinnen?

Så tror jag det är. Det är jobbigt att flytta tillbaks foten under full inbromsning och slinter man till lite kan foten bli hängande och de har väl inte jättebråttom att få tillbaks den. Har faktiskt upplevt exakt samma sak med vänsterfoten, det lilla jag kört, för mig hände det av någon anledning in i hårnålen på Gelleråsen några gånger.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...