Skön fajt mellan Rossi i Stoner helt klart.
Hayden asså.. lider med hans nästan. Kan ju inte vara bra för självförtroendet.
Hayden asså.. lider med hans nästan. Kan ju inte vara bra för självförtroendet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej, lugnt kan nog ingen ta det på den nivån och jag har svårt att tro att någon på fullaste allvar kan tro att jag menade att Butter låg bakom och funderade på vad det skulle bli till middag. Dock såg det ut som att han var så pass nära att han borde ha kunnat göra några attacker men de uteblev helt.Peddo tar det naturligtvis inte "lugnt" i ett rejs som det i söndags.
Det är iaf. inga team-kamrater.Tänk vilka rubriker om han kört av Rossi eller Stoner![]()
Hayden var faktiskt näst bästa Honda på Michelin.
Stämmer, men jag ville bara påvisa för en viss herre att Hayden och Melandri inte sitter på likadan hojar och därför är det inte helt rättvist att jämföra dem.Näst bäst av alla fyra Hondor på Michelin...![]()
Och då undrar man lite varför folk blir så upprörda över att Ducatin går lite snabbare på rakan?Jag är imponerad av Stoners körning, han kör ju faktiskt om Rossi i dom kurviga partierna också, inte bara på rakorna.
Den jämförelsen är ju knappast till Haydens fördel. Han sitter på bättre delar än Melandri, tex bara Hayden och Pedorsa som har det nya avgassystemet och tex mer varv och mjukare leverans.Stämmer, men jag ville bara påvisa för en viss herre att Hayden och Melandri inte sitter på likadan hojar och därför är det inte helt rättvist att jämföra dem..
Det är nog ingen som är upprörd utan man kan konstatera att fördelarna som Ducceförarna har av sin hoj är större än vad Rossi har av Yamahns fördelar. Det är ju betydligt enklare att köra om någon rakt fram tack vare effekt än att köra om i en kurva, speciellt när den andra ligger i vägen i kurvan och inte är mycket långsammare.Och då undrar man lite varför folk blir så upprörda över att Ducatin går lite snabbare på rakan?
Rossi var ju ifatt Stoner nästan varje varv i första kurvan men hade problem att komma om i de kurvigare partierna.
Har aldrig påstått att det skulle vara till Haydens fördel, ville som sagt bara poängtera att de inte alls sitter på likadana hojar som "någon" skrev.Den jämförelsen är ju knappast till Haydens fördel. Han sitter på bättre delar än Melandri, tex bara Hayden och Pedorsa som har det nya avgassystemet och tex mer varv och mjukare leverans.
Visst är det så men ibland får man känslan av en del inlägg att folk tror att Stoner vinner över Rossi enbart pga att hans hoj går lite fortare rakt fram.Det är nog ingen som är upprörd utan man kan konstatera att fördelarna som Ducceförarna har av sin hoj är större än vad Rossi har av Yamahns fördelar. Det är ju betydligt enklare att köra om någon rakt fram tack vare effekt än att köra om i en kurva, speciellt när den andra ligger i vägen i kurvan och inte är mycket långsammare.
Du skrev att det inte var "rättvist" att jämföra Hayden och Melandri eftersom de inte har likadant material. Du ville alltså ta Melandri i försvar?sandstream skrev:Har aldrig påstått att det skulle vara till Haydens fördel, ville som sagt bara poängtera att de inte alls sitter på likadana hojar som "någon" skrev.
Jag anstränger mig verkligen för att inte skriva något raljerande, men...KOM IGEN NU! Skulle det finnas någon specifik/enskild talang som gör en förare speciellt duktig på att "köra upp sig genom fältet"? Den som gör det är helt enkelt snabbare än de framför. Det inträffar när någon i täten tillfälligt hamnar utanför banan eller gör ett ej representativt kval. Eller hur tänker du?sandstream skrev:En helt annan fråga: Vad kallar man det när en förare är duktig på att köra upp sig genom fältet? Har för mig att det var någon engelsk term med "ride"- eller "race"-nånting.
Hopper satte racets snabbaste varv, synd bara att han inte kunde hålla tempot under andra halvan av loppet.
Det var du som jämförde dem, enligt mig lite felaktigt eftersom de inte kör på samma material. Tar ingen i försvar.Du skrev att det inte var "rättvist" att jämföra Hayden och Melandri eftersom de inte har likadant material. Du ville alltså ta Melandri i försvar?
Tack, det var den termen jag sökte.Edit: "Race craft" är ett begrepp som beskriver hur väl en förare lyckas dra maximal fördel av alla sammanlagda parametrar under ett race....
Avståndet till ledaren ökade mer under andra halvan av loppet, så kändes det iaf framför TV:n.Hmm, han höll inte tempot i början heller utan bromsade upp Rossi så att Stoner o Pedrosa kunde rycka. När Rossi kom om Vingmuttern var de över sekunden efter ledarna. Rossi körde sakta men säkert in det försprånget men Hopkins kunde inte hänga på. Både Rossi och Pedrosa gjorde små missar så att de tappade kontakten men jobbade sig ikapp igen. Hopkins verkar inte kunna farten över flera varv även om han i vissa ögoonblick kan vara snabbast.
Har du doktorerat i att skapa missförstånd?Det var du som jämförde dem, enligt mig lite felaktigt eftersom de inte kör på samma material. Tar ingen i försvar.
Ja, missade du mig? Du gick ju 5 poängskursen "Varför kan jag inte förstå sånt jag inte vill förstå?" samtidigt.Har du doktorerat i att skapa missförstånd?
Det kan mycket väl ligga "något" i det. Hopkins hade en lång rad 1.43-varv mitt i racet. Precis som Stoner, Rossi och Pedrosa. De sista 8-10 varven körde han 1.44 samt 1.45 på det allra sista. Topp tre körde 1.43 hela vägen i mål.Nu har jag inte någon större koll på Hoppers varvtider men det kan mycket väl ligga något i det du skriver...
Poängen är ju att Melandri knappast har någon materiell fördel mot Repsol-Honda-Hayden. Därför är skillnaderna mellan deras Hondor inget att lyfta fram för den som vill ge Hayden plåster på såren:Den ena Hondan är skod med Bridgestone, den andra med Michelin, därav är det inte rakt av jämförbara.
...ville bara påvisa för en viss herre att Hayden och Melandri inte sitter på likadan hojar och därför är det inte helt rättvist att jämföra dem.
Poängen är ju att Melandri knappast har någon materiell fördel mot Repsol-Honda-Hayden.
En fråga om inbromsning. Väldigt ofta i vänsterböjar så ser man flera förare ha vänster ben rätt långt bort från fotpinnen i värsta supermotardstyle. Borde inte detta mest störa inbromsningen? Varför gör dom så?
Det är nog inte en reflex. Rossi och Roberts har gjort detta in i vissa vänsterböjar i många år. Nu även Pedrosa. Ditt förslag låter inte helt rimligt. Skulle det inte istället kunna bero på att de helt enkelt lyfter foten för att få den i ett speciellt läge som passar i just denna sväng och mer eller mindre oavsiktligt får den i ett vingligt läge innan den sätts ner igen på fotpinnen?Jag VET inte, men min teori är att när de växlat ner till rätt växel så lägger de ner kraftigt och placerar tyngden på höger fotpinne. Det gör att det är naturligt att göra en båge med benet istället för att bara kasa bak foten så tåspetsen hamnar på fotpinnen.
Sedan tittade jag på racet igen i "lugn och ro". Det är uppenbart att Peddo har problem vid inbromsningarna. Även där det finns en lucka som vem som helst skulle dyka in i så stannar han bakom .... kanske nån tillfällig bromsfobi eller något fel på hojen.
Skulle det inte istället kunna bero på att de helt enkelt lyfter foten för att få den i ett speciellt läge som passar i just denna sväng och mer eller mindre oavsiktligt får den i ett vingligt läge innan den sätts ner igen på fotpinnen?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |