MotoGP CATALUNYA 10/6

Jag måste säga att jag är innerligt jävla trött på att Stoner kör ifrån Rossi på rakorna. Varje varv sitter man och undrar om Rossis Yamaha kommer att räcka till när han leder ut på start/målrakan. Nu blir det i alla fall lite mindre "monsterrakor" framöver.

Jag tycker också att det är lite trist, men det får man inte säga i dessa trådar för då kommer alla som håller på hayden och gnäller... Dock körde Stoner förbannat bra idag och han åkte över mållinjen först, i min värld vinner man då...

Numbers don't l1e... Skönt att yamahas andreförare kom före! :D

Suveränt åkt av capirossi! 17:e till 6:e! Hade velat se mer av det...

Last edited:
En fråga om inbromsning. Väldigt ofta i vänsterböjar så ser man flera förare ha vänster ben rätt långt bort från fotpinnen i värsta supermotardstyle. Borde inte detta mest störa inbromsningen? Varför gör dom så?

Brutalraka på catalunya, så stoner går fanken inte att räkna bort.
Min gissning innan träning/kval, sen kan nog en del andra visa framfötterna om nedan tre har/får problem.

1. Stoner
2. Rossi
3. Pedrosa

Bra gissning!

Results:
1. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 43min 16.907 secs
2. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (M) 43min 16.976 secs
3. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 43min 17.297 secs
4. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP (B) 43min 24.721 secs
5. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team (B) 43min 34.760 secs
6. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team (B) 43min 36.316 secs
7. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 43min 36.402 secs
8. Alex Barros BRA Pramac d'Antin MotoGP (B) 43min 41.769 secs
9. Marco Melandri ITA Gresini Honda (B) 43min 41.870 secs
10. Colin Edwards USA Fiat Yamaha Team (M) 43min 52.255 secs
11. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 43min 53.208 secs
12. Makoto Tamada JPN Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 43min 55.627 secs
13. Alex Hofmann GER Pramac d'Antin MotoGP (B) 43min 57.841 secs
14. Sylvain Guintoli FRA Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 44min 1.306 secs
15. Shinya Nakano JPN Konica Minolta Honda (M) 44min 11.100 secs
16. Kenny Roberts USA Team Roberts (M) 44min 16.562 secs
17. Carlos Checa SPA Honda LCR (M) 44min 19.222 secs
18. Kurtis Roberts USA Team Roberts (M) 44min 20.229 secs

Numbers don't l1e... Skönt att yamahas andreförare kom före! :D

Jupp numbers don´t L11e

Helgens överraskning är ju klart Randy DP.

Numbersdontlie-1.jpg

Starkt av Stoner att bita tillbaka när Rossi attackerade.

Körde Butter på säkerhet och tänkte på totalen eller varför gjorde han knappt några försök till att blanda sig i toppstriden?

Börjar bli lite tjatigt angående Duccens kapacitet på rakorna, tyckte det var rätt tydligt idag att den är bra kompetent i böjarna också. Plus att de andra märkena är hyfsat snabba på rakorna också. Trist att försöka ta glansen från Stoners välförtjänta seger och bara förklara det med hojens 'överlägsna' toppfart.
Helt underbar fight mellan honom och Rossi, nästa gång blir det säkert Rossi som drar det längsta strået. Så länge det är så här jämnt känns det som det kvittar vem som vinner :)

Starkt av Stoner att bita tillbaka när Rossi attackerade.

Körde Butter på säkerhet och tänkte på totalen eller varför gjorde han knappt några försök till att blanda sig i toppstriden?

Jag tror inte han körde på säkerhet, jag tror han helt enkelt körde så fort han bara kunde. Han försökte ju efter långa rakan på slutet men han kan helt enkelt inte bromsa ut Rossi. Är väl troligt att den dåliga känslan i framhjulet är en stor anledning till detta.

Börjar bli lite tjatigt angående Duccens kapacitet på rakorna, tyckte det var rätt tydligt idag att den är bra kompetent i böjarna också. Plus att de andra märkena är hyfsat snabba på rakorna också. Trist att försöka ta glansen från Stoners välförtjänta seger och bara förklara det med hojens 'överlägsna' toppfart.
Helt underbar fight mellan honom och Rossi, nästa gång blir det säkert Rossi som drar det längsta strået. Så länge det är så här jämnt känns det som det kvittar vem som vinner :)

Det är inte tjatigt, varför låtsas som att de går lika fort? Det tar inte bort något från Stoner som körde lika bra som Rossi men den högre toppfarten bidrog starkt till han seger idag, som flera gånger tidigare den här säsongen. Motorsport är en mix av människa och maskin så det är väl ytterst intressant och viktigt hur hojarna fungerar. Det är väl ändå ingen som tror att Stoner får segrarna automatiskt bara genom toppfart? Den största anledningen till att han vinner är att han kör förbannat bra.

Last edited:
Alla rossifans...hört orden..

På läktaren har vi aldrig förlorat en match för där vet VI bäst aneldningarna till vinst/förlust

Jag tror inte han körde på säkerhet, jag tror han helt enkelt körde så fort han bara kunde. Han försökte ju efter långa rakan på slutet men han kan helt enkelt inte bromsa ut Rossi. Är väl troligt att den dåliga känslan i framhjulet är en stor anledning till detta.
Rossi är grym på att bromsa sent vilket gjorde det hela ännu lite roligare när han försökte ta sig om Hopper i slutet på rakan, jäklar vad Hopper bromsar sent!

Ska man som Butter axla Rossis mantel och bli en av de bästa genom tiderna måste man nog köra lite hårdare än vad han gjorde i dag. Tycker den där sista biten jävlar anamma saknas som både Rossi och Stoner visade idag.

Ska man som Butter axla Rossis mantel och bli en av de bästa genom tiderna måste man nog köra lite hårdare än vad han gjorde i dag. Tycker den där sista biten jävlar anamma saknas som både Rossi och Stoner visade idag.

Jag tror han körde så hårt det bara gick med den släden.. Världsmästaren trålar utanför topp tio med en likadan hoj.
Har du missat Pedrosa i 125 och 250cc? Han har minst lika mycket fighting spirit i sig..

/J

Jag är tveksam till att d måste va likadan hoj dom två gubbarna emellan, typ mer än samma färger på kåpan. Men Du verkar insatt så jag kan ha fel !

De är nog inte identiska, de åker säkert med olika grejer på hojarna. Men de har defintivt tillgång till samma prylar, så hayden har rätt att välja det han vill ha på hojen. Exempelvis pillade de väl på den gamla 990-framgaffeln för att se om det löste hans problem.
Men samma team, samma info, samma prylar.

Med tanke på vilka banor som är kvar så vinner Rossi vm :)

7 st där rossi vinner (Raka under 900m)

4 st där stoner vinner (Raka över 900m)

Övriga förare får slåss om tredje platsen. :)

Solklart ;) :yoparty :tungan

Med tanke på vilka banor som är kvar så vinner Rossi vm :)

7 st där rossi vinner (Raka under 900m)

4 st där stoner vinner (Raka över 900m)

Övriga förare får slåss om tredje platsen. :)

Solklart ;) :yoparty :tungan
Bara 1 av 6 rakor på de kommande racen är längre än Sachsenrings 780m. Därefter har 4 av 5 banor runt 900m långa rakor. Det är bara att hoppas att Yamaha lyckas lösa toppfartsproblemet innan Estoril den 16:e september.

Som redan nämnts är det inte enbart på rakorna som Ducatin går bra. Om den vore så mycket sämre än de andra i kurvorna hade Rossi lätt kunnat köra om.
Jag tror han körde så hårt det bara gick med den släden.. Världsmästaren trålar utanför topp tio med en likadan hoj.
Har du missat Pedrosa i 125 och 250cc? Han har minst lika mycket fighting spirit i sig..
Vi får väl se i de kommande racen hur Butter står sig, i dag tycker jag att han såg ut att ta det lite för lugnt men det är ju såklart omöjligt att avgöra från TV-soffan.

Som redan nämnts är det inte enbart på rakorna som Ducatin går bra. Om den vore så mycket sämre än de andra i kurvorna hade Rossi lätt kunnat köra om.
Vi får väl se i de kommande racen hur Butter står sig, i dag tycker jag att han såg ut att ta det lite för lugnt men det är ju såklart omöjligt att avgöra från TV-soffan.

Ja, inte fan såg han ut att ta det direkt lugnt :) Tyckte nog att det svajade bra i hans hoj oxå. Men visst, jämfört med de två andra i täten så såg det ju i alla fall lugnare ut.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman