Momentnycklar, vilka områden??

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Skall iväg till Biltema och tänkte kolla vilka momentnycklar ni rekommenderar samt vilken "range" på dem så att säga.

En stor och en liten tänkte jag att jag nog kunde behöva,

/Felix

Felix skrev:
Skall iväg till Biltema och tänkte kolla vilka momentnycklar ni rekommenderar samt vilken "range" på dem så att säga.

/Felix

var hittar man billiga sånna?

Felix skrev:

/Felix
Ta deras minsta och nästminsta så klarar du alla skruvar på hojen :tummenupp

Jag har Biltemas momentnyckel för 3/8-fattning. Den funkar OFTAST bra. Den funkade inte att momentdra kopplingsfjäderbultarna med av okänd anledning. Den löste aldrig ut. Tur att man är försiktig i nävarna.

Mattias skrev:
Jag har Biltemas momentnyckel för 3/8-fattning. Den funkar OFTAST bra. Den funkade inte att momentdra kopplingsfjäderbultarna med av okänd anledning. Den löste aldrig ut. Tur att man är försiktig i nävarna.
Jag tror att man ska börja användningen av deras nycklar med att slita in dom lite. När jag köpte mina drog jag av gängor i parti och minut, men efter några gångers användning löser dom ut som dom ska.

Håller med nr 18.
Biltema har också adapters så att du kan använda vanliga 1/2 tums hylsor på mellannyckeln. Köp en adapter av varje sort, dom är billiga. Mellan nyckeln sträcker sig från ca 20 nm och upp till drygt 100 nm.
Den lilla 1/4 tum nyckeln har du till allt som ska dras lätt och det är ju ofta gängat i aluminium.
Jag köpte också en stor men hade klarat mig utan den när det gäller hojen, dock bra för hjulaxelmuttern. Den stora köpte jag på ett annat ställe och betydligt dyrare än Biltema. När jag tittar på mina tre nycklar har dom alla ett fabrikat instansat i godset och det är samma.

K-Micke skrev:
Jag påminner också om att man bör provdra några ggr med en ny momentnyckel, likaså om den legat oanvänd länge. Dra till den löser ut några ggr först.
Lärde mig det efter att ha dragit av en kamdrevsbult med min sprillans nya momentnyckel :mad:
Och vad var det jag skrev tidigare i tråden :confused:

Mattias skrev:
Den funkade inte att momentdra kopplingsfjäderbultarna med av okänd anledning. Den löste aldrig ut. Tur att man är försiktig i nävarna.

Tänk också på att det är en stor skillnad på om skruvarna har lite smörjmedel i gängorna. Har dragit av skruvar som jag smort med fett bl.a. Då ska man vara extra försiktig.

/J

Billiga momentnycklar i all ära, min kostade mig några timmars extrajobb vid ett topplocksbyte då vattnet forsade ut mellan topp/cylinder efter dragning med min BILLIGA momentnyckel för ca 300 spänn. Bara att plocka bort kammarna insprut, etc. igen.........

Lånade en dyrare, kalibrerad momentnyckel och kunde dra topplocksbultarna ca 2 varv till......

TengTools från Mekonomen, ca 7 - 800 kr är nog en bra investering i "mellanskiktet", i stället för de riktigt billiga.

Bara för att man har en eller två moment nycklar så ska man inte lita till 100% på dom. Man måste endå fundera om det är rimligt det man drar eller om det kanske är för hårt. På så sätt har jag klarat alla mina bultar.

Drog fast ett kamremsdrev på en b20. 196N skulle det dras. Fy vad man fick ta i för att dra det så hårt.

En viktig sak som man ska tänka på,
momentnycklar har en fjäder som bestämmer momentet, och om man låter nyckeln ligga med ett moment inställt så kan nyckeln bli felaktig och behöver kalibreras om.

så efter användning så ska man släppa på instälningen igen.

det gäller visserligen inte alla nycklar... som tex gamla sorten med "gradskiva"..

Smorda eller torra bultar..... det brukar stå i mekboken..
om det inte står något så ska nog bulten vara torr..
annars blir det nog "gängsallad" till middag.

RG500-Johannes skrev:
Tänk också på att det är en stor skillnad på om skruvarna har lite smörjmedel i gängorna. Har dragit av skruvar som jag smort med fett bl.a. Då ska man vara extra försiktig.

/J

Precis, en skruv smord med ex. Molybden... jmf en utan (extremfallet med lite rostig gänga) kan för samma åtdragningsmoment nästan ha dubbla klämkraften pga skillnaden i friktionskoefficienter. Då är det inte konstigt att skruven kan gå av...nåt att tänka på. Dvs. följ instruktionerna i verkstadshandboken.

För övrigt kan det gå åt helvete på andra sätt än att skruven går av om klämkraften blir för hög...hehe.

När det gäller momentnycklar är det viktigt att vid köp titta på vilken spridning de har. +/- 10% eller +/- 20% osv. Låg spridning = bättre resultat. Skall skruven dras till ex. 75 Nm så vill man ju inte riskera att det kanske bara blir 60 Nm ibland.

Det där med att kalibrera momentnycklar har jag hört talas om men inte fattat, Hur gör man, alternativt vem gör det?
För min del har det handlat om att skaffa dom och hoppas att dom stämmer någorlunda, och hittills har det gått bra. Kanske det är för att jag är feg och låter bli att dra tills den löser ut om det känns som det är för mycket.

BugEyes skrev:
Det där med att kalibrera momentnycklar har jag hört talas om men inte fattat, Hur gör man, alternativt vem gör det?
För min del har det handlat om att skaffa dom och hoppas att dom stämmer någorlunda, och hittills har det gått bra. Kanske det är för att jag är feg och låter bli att dra tills den löser ut om det känns som det är för mycket.

kalibrera gör man inte på egen hand...

där jag jobbar (Perssons bil) anlitas en firma som kommer ut med en skåpbil som e utrustad med datorer för MYCKET pengar..

jag tror att dom tar några hundra kr/st,
men det är nog mängdrabatt..

det borde finnas handlare som kalibrerar.. typ Maskin&Verktyg (i Uppsala).

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti