Momentnycklar, vilka områden??

-dB skrev:
2411707 ja, lite så, fast jag menar att om man ställer om den till annat moment så blir inte det rätt eftersom fjäderna är expanderad. om du har samma bult du går över flera gånger så känner du ju om du får dra hårdare andra gången, men är det olika moment kanske du inte märker skillnaden.

Du menar alltså att om jag drar en mutter med ett moment och sedan drar en annan med ett lägre angivet moment så bör man vid omställning av nyckeln relaxera fjädern fullt innan man går upp till det lägre momentet? (Ty så har iaf jag lärt mig för länge sedan)

Jörgen Karlsson skrev:
2411741 Du menar alltså att om jag drar en mutter med ett moment och sedan drar en annan med ett lägre angivet moment så bör man vid omställning av nyckeln relaxera fjädern fullt innan man går upp till det lägre momentet? (Ty så har iaf jag lärt mig för länge sedan)

precis

-dB skrev:
2411539 jag menar att om du släppt dom mellan gångerna du mätt, man skall alltid släppa fjädern mellan dragen annars får den en annan uttragning vid det andra draget och knäpper fel

Det var nog inte aktuellt i det fallet, eftersom jag drog med olika nycklar..
Först billig i 28Nm, sen lilla Norbar för att jämföra..
Sen billig i 56Nm (och det innebär en omställning från "helt oställd"), och sen stora Norbar att jämföra mot..

/PeO

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...