Fråga om mutternit (alu) i aluminiumplåt

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har en lite rundad aluminiumplåt som är kanske 1mm tjock där jag vill ha två M6 mutternitar brevid varandra (ca 5cm emellan dem)

Tänkte förstärka ytan, minimera flex och göra det hela mera långsiktigt hållbart mot vibrationer genom att sätta en 1,5mm tjock extra alu-plåt på insidan. Mått på den ca 40x80mm, så inga stora grejer eller några enorma krafter.

Frågan är: Måste jag forma till den efter den andra plåten innan montering eller drar mutterniten ihop plåtarna mot varandra?

Kan alltså inte handla om mer än någon milimeter.

Använder Biltemas tång.

Last edited:
AI gav mig ett svar som låter logiskt så hoppas det stämmer.

Tänk vad tekniken går frammåt... 🤣

Jag hoppas det blir som jag tänkt mig och inget rappel. För saker blir ju nästan alltid INTE som man tänkt sig.

Du har en "rundad" - menar du sfärisk, som en bit klippt ur en boll? Eller är den bara böjd?

Oavsett vilket skulle jag försöka forma förstärkningen så gott det går efter den andra biten. Två grejer att tänka på - att lägga ihop två plåtar och dra ihop med två genomgående hål innebär att hålen måste borras i båda plåtarna med samma centrumavstånd. Om ena plåten är rak o andra böjd gör att den raka plåten inte bara skall dras ihop mot den andra - den måste också töjas - tror inte det funkar, du kommer platta till den böjda plåten

Försök forma innan du drar ihop - har du en 45 x 95 ca 20 cm lång så kan du kanske forma en passande urgröpning med vinkelslip?

Biltemas nitmuttrar är av lättmetall så de är lite klena för att dra ihop två plåtar, förmodligen så kommer de att snurra efter ett tag.
Popa dit förstärkningsplåten först och ha en sträng med montagelim imellan.

För Stålmutter är biltemas tång ej lämplig, inte tillräckligt stark tyvärr.

Avviker AI:s svar från mitt? :)
Tack!
Svaret från AI gällde bara två helt plana ytor.

Då säger AI att plåtarna/ytorna dras samman som med en popnit.

Och plåten jag tänkte förstärka med är ju tjockare så då blir det ju precis som du säger att den tunnare plattas ut.

Forma de så de matchar efter varandra "is the key"

De få gånger tidigare jag använt mutternit så har jag bara använt en skruv, bricka och en mutter för att montera dem.

Problematiskt om hålet är lite slappt eller tunn plåt som i detta fallet. Därför ville jag prova det rätta verktyget.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT