Mjölkfärgad olja GSXR K6

En garanti är en frivillig sak som oftast fabriken lämnar på en vara. Fabriken/Tillverkaren måste alltså inte lämna någon garanti, det är helt frivilligt. Sen har vi något som heter konsumentköplagen som innebär att vi kan reklamera en vara i tre år från inköpsdatum. Skillnaden mellan garanti och reklamation är att vid en reklamation så måste vi som köpare bevisa att det var ett ursprungligt fel.

En normal garanti på en motorcykel är 1-2 år, dvs under den tiden så står i regel tillverkaren för att åtgärda fel, sen kan man avtalsmässigt köpa ytterligare garanti på i suzukis fall upp till 5 år. Den här extra garantin, eller försäkringen, är i regel en affär mellan en köpare och en säljare och det är det avtalet som styr om det går vidare till nästa köpare, troligtvis inte. Förlängda garantier är egentligen en försäkring som vi köper för trygghet och säljaren säljer för att få en trogen kund i verkstaden för service, eftersom det är på servicen de flesta handlare lever på.

Sen att konsumentköplagen innebär att man har rätt att reklamera en vara innebär ju inte att det blir någon skillnad, hur lätt är det att bevisa ett ursprungligt fel?

Till syvende och sist så är det helt upp till handlaren och tillverkaren om man skall få pröjsa eller inte men i dagens läge med internet och forum så är goodwill en ganska viktigt grej, jag tror att det var sämre ställt förr med reklamationsvilja från tillverkarens sida...:)
 
På Kawasakin är där 2 små slangar under locket på kylaren. Den ena är till Expansionskärlet och den andra går till termostaten. Om man växlar dessa, vilket jag själv gjort en gång, får man exakt samma problem. Oljan överhettar lite och skummar och expansionskärlet tömmer ut vatten eftersom det varma vattnet inte cirkulerar som det ska.

Nu vet jag inte om kylaren ser lika ut på K6 men kanske en tanke.

Resultatet du beskriver att du tappar vatten men inte ökar i mängd i motorn och att oljan verkar skumma sig låter likt mitt misstag.
 
Är den köpt privat så är man "rökt" på allt vad garantier och rättigheter innebär.
...

Nja, 3mån garanti gäller vid privat affär och 6mån av handlare. Sen så är det kanske inte så lätt att få igenom det om säljaren är oseriös...
 
en annan har ju mjölkvit olja på Duccen nu efter vintern. Och den är luftkyld :)

Så kondens kan se förbannat mycket ut....
 
Känns som jag får läsa på och återkomma :rolleyes:

Du har fabriksgaranti på motorcykeln. Den är inte kopplad till säljaren, enbart garantibevis och servicehäfte. Du kan häva köp via privataffär. Kolla konsumentsköpslagen.


Precis som ovanstående skriver, man har aldrig garanti från privatperson eller företag om inte detta ingår i köpesavtal.
 
Vad anser ni om det här,köpte hojen förra året,med en fullständig service bok hojen är Fz1 -06.Gäller garantin än? Enligt min mening ja...


Yamaha 5 års garanti
Yamaha investerar årligen mycket stora resurser på att göra produkterna tillförlitligare, säkrare och mer ekonomiska att äga. Erfarenheter från tävlingsbanor, Yamaha-klubbar samt utveckling av nya och starka material har resulterat i att en modern Yamaha-MC eller fyrhjuling ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rätt sätt.
Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller, omfattas inte av garantin.

// Manus
 
Vad anser ni om det här,köpte hojen förra året,med en fullständig service bok hojen är Fz1 -06.Gäller garantin än? Enligt min mening ja...


Yamaha 5 års garanti
Yamaha investerar årligen mycket stora resurser på att göra produkterna tillförlitligare, säkrare och mer ekonomiska att äga. Erfarenheter från tävlingsbanor, Yamaha-klubbar samt utveckling av nya och starka material har resulterat i att en modern Yamaha-MC eller fyrhjuling ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rätt sätt.
Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller, omfattas inte av garantin.

// Manus

Inget om hur många ägarled den omfattar?
 
På Kawasakin är där 2 små slangar under locket på kylaren. Den ena är till Expansionskärlet och den andra går till termostaten. Om man växlar dessa, vilket jag själv gjort en gång, får man exakt samma problem. Oljan överhettar lite och skummar och expansionskärlet tömmer ut vatten eftersom det varma vattnet inte cirkulerar som det ska.

Nu vet jag inte om kylaren ser lika ut på K6 men kanske en tanke.

Resultatet du beskriver att du tappar vatten men inte ökar i mängd i motorn och att oljan verkar skumma sig låter likt mitt misstag.

det är samma på suzukin.
 
Inget om hur många ägarled den omfattar?

Va du menar att service boken inte har någon betydelse för senare ägare(trygghet).Faller lite på sin egen orimlighet.. Då skulle ju ingen lämna hojen på service (om man inte kan göra det själv).:va
 
Lite från konsumentverket:

Vid köp mellan privat personer: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Privatkop/


Dom har mycket bra info och enkelt att hitta rätt vid olika köp som man har funderingar om http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/

Om inte hojarna är privat importerade utom EU har jag för mig att det finns en Europa garanti på hojarna av tillverkarna (Det var det i alla fall på en CBR1000RR -08 som jag sålde till kund och som började låta illa i motorn efter bara ca 150 mil den byttes på Honda garanti men den var såld ny i Sverige och ska garanti gälla ska serviceboken vara korrekt i fylld)
 
Last edited:
Du har fabriksgaranti på motorcykeln. Den är inte kopplad till säljaren, enbart garantibevis och servicehäfte. Du kan häva köp via privataffär. Kolla konsumentsköpslagen.


Precis som ovanstående skriver, man har aldrig garanti från privatperson eller företag om inte detta ingår i köpesavtal.

Ok de lämnar ingen garanti men säljaren har ett visst ansvar för fel som uppkommit innan försäljning.
http://www.mrf.se/SIDOR/KÖPA BIL/felpabilen.aspx
 
Va du menar att service boken inte har någon betydelse för senare ägare(trygghet).Faller lite på sin egen orimlighet.. Då skulle ju ingen lämna hojen på service (om man inte kan göra det själv).:va

Som jag skrev tidigare i tråden så går det NOG att få med en fabriksgaranti i andra led MEN det skall man inte ta för givet. Och vad jag HÖRT så skall då ägarbytet dokumenteras på något vis hos återförsäljare/generalagent. hur detta isåfall ska gå till vet jag icke.:)
 
Som jag skrev tidigare i tråden så går det NOG att få med en fabriksgaranti i andra led MEN det skall man inte ta för givet. Och vad jag HÖRT så skall då ägarbytet dokumenteras på något vis hos återförsäljare/generalagent. hur detta isåfall ska gå till vet jag icke.:)

Ok... ska kolla med Yamaha imorrn o se vad som gäller:):tummenupp
 
Som jag skrev tidigare i tråden så går det NOG att få med en fabriksgaranti i andra led MEN det skall man inte ta för givet. Och vad jag HÖRT så skall då ägarbytet dokumenteras på något vis hos återförsäljare/generalagent. hur detta isåfall ska gå till vet jag icke.:)

Jag har väldigt svårt att tolka om du är seriös eller inte. Varför skulle generalagent behöva ägarbyte dokumenterat? Är du seriös när du skriver det? Allting finns med i ägar/regbevis och kan begäras ut när som helst.

Har man en suzuki och har en sprucken ram och är 3e köparen och hojen är inom garantiperioden och har gjort de servicar man skall göra har man självklart rätt till att få det åtgärdat.
 
Ok de lämnar ingen garanti men säljaren har ett visst ansvar för fel som uppkommit innan försäljning.
http://www.mrf.se/SIDOR/KÖPA BIL/felpabilen.aspx
Nya ägaren ska lyckas med att bevisa att en lekman visste om felet vid försäljning. Krävs att du lyckas bevisa att förra ägaren hade lämnat in moppen hos en aukt. suzuki återförsäljare och de har antecknat vad det var för fel och ägaren avböjt att åtgärda problemet.
Sen ska man dra det civilrättsligt
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top