Mjölkfärgad olja GSXR K6

Mjölkigt lager....det är inte skum du ser? kan ju se lite vitt ut.
Sen att kylsvätskenivån är låg, det är ju ingen fara, bara att fylla på, glöm ej att det expanderar vid varm motor.

Oroa dig inte för mkt i onödan på en såpass ny hoj. :)
 
bara en liten inflik. Hur mycket vatten tar kylsystemet på en gsxr 1000? Om nu topplockspackningen gått och ALLT vatten hamnar i cylindrarna märker du väldigt fort om något inte står rätt till, tro mig, jag har prövat starta en saab 9000 med generalras på toppackningen det gick...tungt! :tummenupp

Så varmkör pärlan ordentligt och se vad som händer, kondens är absolut inte ovanligt.
 
bara en liten inflik. Hur mycket vatten tar kylsystemet på en gsxr 1000? Om nu topplockspackningen gått och ALLT vatten hamnar i cylindrarna märker du väldigt fort om något inte står rätt till, tro mig, jag har prövat starta en saab 9000 med generalras på toppackningen det gick...tungt! :tummenupp

Så varmkör pärlan ordentligt och se vad som händer, kondens är absolut inte ovanligt.

Nä jag tänkte det samma. Om allt kylarvatten skulle hamna i oljan skulle det synas på nivån direkt. Är ju prat om 1-2 liter i alla fall.

Ja, den går då igång utan problem och den låter ren och fin. Men man blir jävligt nervös. Är ganska mycket pengar. Man har ju hört skräckhistorier.
 
Det är ett litet vitaktigt lager överst.

Jaha. Om jag fatta det hela rätt så var det inte ett "ett litet vitaktigt lager överst" för han som jag nämnde, där var nog hela oljan mjölk tror jag. Han berättade det för mig, så jag såg det inte själv.

Lycka till!

Så varmkör pärlan ordentligt och se vad som händer, kondens är absolut inte ovanligt.

Då kan man råka ut för detta "vitaktiga lager" även på luft/oljekyld motor?
 
Last edited:
tjenare gammle vän...

Har inte märkt att oljenivån ökar. Den ligger precis vid max när hojen är varm. Det är ett litet vitaktigt lager överst.

Skall se imorgon och återkommer med rapport. Tack för råden

du kan vara lungn.. blir så efter en vinter.. varm kör å vips färdigt =)
annars bra? skål på dej å du.. välkommen ner på mina bankörningar :tummenupp
 
För att bli av med kondens i olja, behövs det en del körning. Räcker inte att fisvärma i garaget. Det kan bli en del vatten, pga en del gillar att starta i tid och otid under vinterhalvåret.

Ang. Vattnet. Tipset är att besöka en meckverkstad (inte nödvändigtvis hojverkstad) och be dem mäta kylarvattnet, ifall de kan detektera avgaser (går snabbt). Enklaste sättet att få fakta tror jag.
 
Är den köpt privat så är man "rökt" på allt vad garantier och rättigheter innebär.

Varmkör den ordentligt o gör ett oljebyte så får man se vad den ger för symtom sen.

Vad menar du nu,rökt vid privat köp? Är hojen servad som den ska med bok o allt.Så gäller garantin eller?Förutsatt att garantin ännu finns kvar....
//M
 
För att bli av med kondens i olja, behövs det en del körning. Räcker inte att fisvärma i garaget. Det kan bli en del vatten, pga en del gillar att starta i tid och otid under vinterhalvåret.

Ang. Vattnet. Tipset är att besöka en meckverkstad (inte nödvändigtvis hojverkstad) och be dem mäta kylarvattnet, ifall de kan detektera avgaser (går snabbt). Enklaste sättet att få fakta tror jag.

Låter som en bra idé. Om man tryckmäter kylarsystemet, kommer det visa någonting om man har något problem med topplockspackning? jag är ganska säker att det skall lysa en FI lampa om trycket i kylarsystemet går ner. Eller jag kanske har fel..
 
De gånger jag förstört toppackning på bilar så har oljan förvandlats till vit sörja. Inte bara ett skikt utan mer som BigPacks ischokladglass. Fortsätter vattnet försvinna så ser det dock mörkare ut.
 
du har ett expansionskärl under tanken. Det kan vara dit klyarvätskan tagit vägen. Det finns även en luftningsnippel där under tanken. Kan ju varit liten luftficka där. Om man har luft i systemet brukar den suga i sig vattnet från kylaren snabbt då man startar. Att oljan e lite vit e ingen fara.
 
Skall imorgon prova som geiger säger att varmköra hojen ordentligt och se hur det ser ut.

Varför vänta tills i morgon, ut med den på gården nu 01.00 och så BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAPPPPPPPRRAAAAAAAAAAAAAPPPPPPPPARPPPPPPAPRPAPRPARPPRPA

Nä skämt åsido. fick ned lite vatten i oljan i min bilmotor och hela ojan blev som en blandning av vipsgrädde och majonäs på nolltid. Ett tunt skickt på ytan innebär ju max någon droppe vatten och det kan va kondens.
 
Varför vänta tills i morgon, ut med den på gården nu 01.00 och så BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAPPPPPPPRRAAAAAAAAAAAAAPPPPPPPPARPPPPPPAPRPAPRPARPPRPA

Nä skämt åsido. fick ned lite vatten i oljan i min bilmotor och hela ojan blev som en blandning av vipsgrädde och majonäs på nolltid. Ett tunt skickt på ytan innebär ju max någon droppe vatten och det kan va kondens.

Skulle nog faktiskt gå då de enda grannarna är pensionärer över 70 typ.
 
SÄger som dom andra du behöver inte vara orolig. olja ser "ofta" ut så efter vitnern. Vill du vara säker så varmkör hojjen riktigt varm å byt olja. så ska du se att fenomenet inte återkommer.

varför vatten försvinner i expansionkärlet kan bero på att föregående ägare tömt den på vatten och sedan fyllt upp kylet å halva expansionskärlet. DÅ sjunker de rejält första gågnen man startar å får full temp. kan behövas fyllas upp iaf 2 ggr innan man får en stabil nivå.

lycka till. fina hojjar
 
Vad menar du nu,rökt vid privat köp? Är hojen servad som den ska med bok o allt.Så gäller garantin eller?Förutsatt att garantin ännu finns kvar....
//M

Fabriksgaranti kan ev. tillämpas, dock gäller den den ursprunglige köparen men kan kanske föras vidare, mot säljaren har han dock inget att hämta.
 
Fabriksgaranti kan ev. tillämpas, dock gäller den den ursprunglige köparen men kan kanske föras vidare, mot säljaren har han dock inget att hämta.

Varför skulle det bara gälla den ursprunglige köparen? Garanti har du ju på hojen, har inget med ägaren att göra.. Sålänge vi snackar fabriksgaranti.

\Masonit
 
Fabriksgaranti kan ev. tillämpas, dock gäller den den ursprunglige köparen men kan kanske föras vidare, mot säljaren har han dock inget att hämta.

Fabriksgaranti gäller ju hojen.
Ägaren har inget med sken att göra.

Ang oljan så kommer det troligen flera trådar i ämnet nu när det är vår.
Kondensvatten vispas ner i oljan och den blir vit.
Byt olja om du är orolig innan start och tuta på.
Att topp packningen stuckit på din GSX under vintern är ju osannorlikt.
Att den frusit sönder är mer troligt men har du glykol i och så är det ju inga problem,
 
Varför skulle det bara gälla den ursprunglige köparen? Garanti har du ju på hojen, har inget med ägaren att göra.. Sålänge vi snackar fabriksgaranti.

\Masonit

En fabriksgaranti är ett avtal mellan första köparen och säljaren, om jag inte har helt fel kan den gå vidare till en ny ägare men man ska då anmäla detta på något vis till tillverkare/generalagent.
 
En fabriksgaranti är ett avtal mellan första köparen och säljaren, om jag inte har helt fel kan den gå vidare till en ny ägare men man ska då anmäla detta på något vis till tillverkare/generalagent.

Låter ju jävligt dumt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top