Mjölkfärgad olja GSXR K6

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Hej,

idag skulle bli min premärtur med nya cykeln. Jag åkte ner till stockholm för 3 veckor sedan och hämtade en cykel som såg väldigt fint ut. Alla servicar var gjorda och ja, den såg som sagt ut riktigt fin ut.

Motoroljan såg svart och fin ut då jag tittade i det lilla glasfönstret vid köptillfället. Då det var ungefär en meter snö kunde jag inte provköra den och det får jag väl äta upp nu.

Visar sig efter att jag värmt upp hojen idag och tittade i glasfönstret för oljan så att nivån var rätt, att det låg ett mjölkigt skick där i. Tittade då i behållaren för kylarvätska och såg att nivån hade sjunkit väldigt mycket, bara någon liten skvätt kvar. Avgaserna var till en början ok, men när jag lade märke till det började dem bli lite mer ljusaktiga och avtog lite då och då.

Det är ju ett helvete att komma hem 130 mil från köpstället och upptäcka detta. en 06 med 1300 mil på mätaren där servicen är gjord enligt handboken.

Topplockspackning? Vad går en sån på? Har en kompis som kan byta det åt mig. Men vad borde jag egentligen göra. 3 veckor sedan jag köpte cykeln..

Ni behöver inte tilläga hur korkad jag är som inte skruvade ner motorn innan jag köpte den osv ;)

MvH
M
 
Hur ljus var oljan? Att det uppstår kondens i oljan vintertid är inget konstigt.

Hur mycket vätska har det uppskattningsvis försvunnit?
Nivån kan variera en hel del beroende på om motorn är varm eller kall.
 
Jag gissar på kondens, eller fick du väldigt mycket mer vätska i oljefönstret efter du startat den?
Varmkör och fundera mindra är mitt tips.

Edit; Om kylvätskan försvinnit till motoroljan så borde den nivån ha ökat. Har den inte gjort det så är det inget problem. Avgaserna kan man inte gissa sig något till om hojen har stått ett tag.
 
Den har inte stått i kallgarage eller dylikt?, oljan kan ju bli lite konstig av det....bara så du inte river i onödan.

Sen så kan kopplingar till kylarslangar m.m läcka lite undervintern.
 
Jag fyllde på kylarvätskan till nivån då den visade full. Nu e den 2mm från tom. Nivån i motoroljan verkar inte ha gått upp så oerhört mycket vad jag kan se. Men att kylarvätskan bara försvinner? och det är inga spår av kylarvätska på backen någonstans.

Handlat privat eller av handlare?

privat
 
Last edited:
Att avgaserna blir ljusa när du värmer upp den kan även vara kondens i avgassystemet.

Men om det är fel på hojen lär det ha varit det sen förra ägaren?, kräv honom på kostnaden eller häv köpet.

Går säkert att få till en bra deal med säljaren, om han nu inte fick med "befintligt skick" någonstans vid köpet :)
 
Varmkör den riktigt ordentligt och se om oljan får rätt färg igen. När oljan värms upp så kan kondens (vatten) avdunsta och kanske är problemet löst. Om det är just det som är felet så att säga.
 
Hej,

Motoroljan såg svart och fin ut då jag tittade i det lilla glasfönstret vid köptillfället. Då det var ungefär en meter snö kunde jag inte provköra den och det får jag väl äta upp nu.

Topplockspackning? Vad går en sån på? Har en kompis som kan byta det åt mig. Men vad borde jag egentligen göra. 3 veckor sedan jag köpte cykeln..

Ni behöver inte tilläga hur korkad jag är som inte skruvade ner motorn innan jag köpte den osv ;)

MvH
M

Innan du river själv, kolla om det finns garanti hos Suzuki. Inte ovanligt med 5års motorgaranti.
 
Jag fyllde på kylarvätskan till nivån då den visade full. Nu e den 2mm från tom. Nivån i motoroljan verkar inte ha gått upp så oerhört mycket vad jag kan se. Men att kylarvätskan bara försvinner? och det är inga spår av kylarvätska på backen någonstans.



privat

Så länge inte oljenivån stiger så är det ingen fara. Det kan ju vara så enkelt att det var lite för lite vätska i kylaren, så det du fyller på i expansionskärlet suger kylaren i sig snabbt.
 
Så länge inte oljenivån stiger så är det ingen fara. Det kan ju vara så enkelt att det var lite för lite vätska i kylaren, så det du fyller på i expansionskärlet suger kylaren i sig snabbt.

Självklart kommer jag inte börja riva i den förrens jag har kollat garantin. Den e svensksåld via mc-varuhuset. har rullat 1300 mil bara. Alla servicar gjorda.

Men Hur mycket kylarvätska skall kylaren svälja? Jag varmkörde tills den hade runt 70-80 grader. Men så fort jag lutade upp hojen från stödet så var översta skiktet vitmjölkigt. som en liten hinna.

Finns som inga spår efter kylarvätska någonstans. Men den sväljer allt.

Väldigt tacksam för alla svar. Men hur vanligt är det att det är ett garantiärende om topplockspackningen går?
 
Att avgaserna blir ljusa när du värmer upp den kan även vara kondens i avgassystemet.

Men om det är fel på hojen lär det ha varit det sen förra ägaren?, kräv honom på kostnaden eller häv köpet.

Går säkert att få till en bra deal med säljaren, om han nu inte fick med "befintligt skick" någonstans vid köpet :)

Är den köpt privat så är man "rökt" på allt vad garantier och rättigheter innebär.

Varmkör den ordentligt o gör ett oljebyte så får man se vad den ger för symtom sen.
 
Är det bara ett litet vitt skikt överst på olja, så är det ingen fara.
Låt hojen vara igång minst en kvart, så kylfläkten slår på några gånger, och varva upp den lite emellanåt. Annars få du inte upp oljetempen så pass att det kokar bort kondensen.
 
Är det bara ett litet vitt skikt överst på olja, så är det ingen fara.
Låt hojen vara igång minst en kvart, så kylfläkten slår på några gånger, och varva upp den lite emellanåt. Annars få du inte upp oljetempen så pass att det kokar bort kondensen.

Okej tack, får fylla upp den med kylarvätska och låta motorcykeln stå igång och varmköra rejält för att se vad som händer.

Tack för svar.

MvH
M
 
Låter som att det kan vara något läckage så du får kylarvätska i oljan. En bekant har haft det problemet på ett par hojar. Fast det var äldre hojar, Yamaha RD350 och någon mer. Han fick byta packning och sen byta olja och kylarvätska.

Men om du tror att det bara är kondens så kan du ju prova att byta olja och fylla på kylarvätska igen och se om det blir likadant igen.

Skall imorgon prova som geiger säger att varmköra hojen ordentligt och se hur det ser ut.

Ja är det ett läckage blir det ju lite tråkigare utgångsläge med reparation innan man ens rullat en meter med den
 
Nej. Det gör det inte alls.
Om oljenivån inte ökar så är det som Geiger skriver.

Har inte märkt att oljenivån ökar. Den ligger precis vid max när hojen är varm. Det är ett litet vitaktigt lager överst.

Skall se imorgon och återkommer med rapport. Tack för råden
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top