Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du skriver bland annat husbilar i ditt inlägg Wiseguy. Ska bli kul att se hur det går för alla campingar.
Bönderna får det nog smidigt med eltraktor.
Fast de flesta husbilar kan köras på förnybar diesel.
Men inte min, enl Fiat :-( Men samma motor brandad som Renault och Citroen kan det så jag gör det ändå.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Både gräsklippare åkklippare trimmer häcksax motorsåg ochtillomed högtryckstvätt plus mycket mycket mer finns i dag att köpa batteri drivet i massor med fabrikat.

Traktorer finns batteridrivna som klarar av att arbeta i upp till 12 timmar dessutom med någon typ av AI o gps osv.

Grävmaskiner dumpar och tillomed komatsu 100 tons gruvtruckar finns batteridrivna.


Volvo o Scania har batteri lastbilar för citybruk Ford merzeders Peugeot med fler har en bra hög har batteridrivna skåpbilar.
Det finns till och med batteridrivna tandborstar har jag hört... :crash
Bodde du förresten inte i Sveriges traktortätaste kommun med bara bönner?

För att ta ett exempel så för min egen del har jag en relativt stor gräsmatta och hage. Gräsmattan klippes med åkgräsklippare och i dagsläget skulle jag behöva en med dubbla batterier för köra av ytan som idag klaras av med åkgräsklipparen för 10 papp. Det blir dyrt att införskaffa elåkgräsklippare som klarar den.
Hagen sköts av traktor och skall en ny sådan batteridriven införskaffas så är det ungefär en summa som motsvarar kåken. Nuvarande kostade 30 papp.

Jag har kört en lastbil som hade aggregatet baktill på batteridrift. Funkade ca. 3 h innan man fick åka in och ladda i 4-5h. Det var sommartid. Vintertid funkade det ca. 30-60 min.
Det funkade helt enkelt inte.
Men visst, företag kommer att kunna ta kostnaden enklare än privatpersoner gör det.
Och om 19 år står du där och häller i Akylatbensin för 50-75 SEK/Litern i Thunderacen eller tankar husbilen med svensk biodiesel som straffskattas upp till samma nivå som akylatbensinen och gläds åt hur roligt det var förr.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det här hotet har ju hängt över oss i vad som känns som hela mitt liv. Jag tror på allvar inte det kommer hända ett smack annat än att nya bilar successivt kommer bytas ut mot eldrivna. Sen kommer nå om typ 20år göra en revolutionerande förbränningsmotor som alla kommer vilja ha för man är less på räckviddsångest.
 

Raderad medlem 51742

Guest
När kostnaden för en snabb omställning kommer på tal hör man nästan aldrig något om de drastiskt minskade andrahandsvärden som kommer bli följden när en massa fossildrivna saker kommer se sin ekonomiska livslängd dramatiskt avkortade i och med detta. Känns som att detta kommer drabba i synnerhet de som har lite sämre ställt och samtidigt är beroende av bil - där man blir fast med sin nuvarande bil för det blir dålig affär med inbytet om man skall byta upp sig, samtidigt som kommer drabbas av allt ökande skatter och straffavgifter som till slut gör att man inte har råd att köra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns till och med batteridrivna tandborstar har jag hört... :crash
Bodde du förresten inte i Sveriges traktortätaste kommun med bara bönner?

För att ta ett exempel så för min egen del har jag en relativt stor gräsmatta och hage. Gräsmattan klippes med åkgräsklippare och i dagsläget skulle jag behöva en med dubbla batterier för köra av ytan som idag klaras av med åkgräsklipparen för 10 papp. Det blir dyrt att införskaffa elåkgräsklippare som klarar den.
Hagen sköts av traktor och skall en ny sådan batteridriven införskaffas så är det ungefär en summa som motsvarar kåken. Nuvarande kostade 30 papp.

Jag har kört en lastbil som hade aggregatet baktill på batteridrift. Funkade ca. 3 h innan man fick åka in och ladda i 4-5h. Det var sommartid. Vintertid funkade det ca. 30-60 min.
Det funkade helt enkelt inte.
Men visst, företag kommer att kunna ta kostnaden enklare än privatpersoner gör det.
Och om 19 år står du där och häller i Akylatbensin för 50-75 SEK/Litern i Thunderacen eller tankar husbilen med svensk biodiesel som straffskattas upp till samma nivå som akylatbensinen och gläds åt hur roligt det var förr.
Aj det var inte personligt men det är väldigt många som inte har en aning om att det finns både bra och kompetenta verktyg.

Som Ex på jobbet för 4 år sedan fick man vara glad om en batteri slagborrmaskin orkade med 15st 200mm 14mm grova hål i betong, i dag kör man utan bekymmer 40-45 likadana hål i betong med samma storlek på batteri.

I bygg branschen så finns i princip inte några nät anslutna maskiner kvar.
Inte ens klyvsågar eller kap och gir såg.

En najmaskin gick 2 timmar för 6-7 år sedan, dom nya går i princip hela dagen på samma batteri storlek.

Husqwarna proffs motorsåg går ca 1 timme effektivt på standard batteriet, en bensin såg går ochså ca 1 Tim effektivt.

Samma med röjsåg samma kapasitet som en bensin med standard batteri.

Dom nya el båtarna går 5-6 timmar.

O jag personligen älskar att höra välljudande motorer så det är tråkigt med el utvecklingen, men tyvärr så är det inget som jag eller du kan göra så mycket åt. Hela världen håller på att ställa om energi biten.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är det bara jag som tror att staten inte kommer att ge bort sina inkomster på drivmedel?
Kilometerskatt serru ?
Varje svensk kommer att få betala per körd kilometer. Eventuellt dyrare i storstadsområden och billigare på landet.
Och sen måste det ju övervakas med gps så ingen fuskar och då kan man ju åtgärda fortkörningarna när man ändå håller på.
men tyvärr så är det inget som jag eller du kan göra så mycket åt. Hela världen håller på att ställa om energi biten.
Alltså jag är inte emot elektrifiering per se.
Däremot ogillar jag att de flesta av dessa tvingande åtgärder drabbar de som inte är höginkomsttagare eller bor utanför storstaden.
Samt att en stor kategori som drabbas är de som har andra intressen/hobbys än det som gillas av miljöivrarna.
Varför inte förbjuda hästar i det här landet t.ex.?
Hästhållningen släpper ut mera än hela inrikesflyget gjorde innan pandemin.
Men det skall inte petas på.... Däremot om du gillar bilar eller motorcyklar så skall de förbjudas.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
När kostnaden för en snabb omställning kommer på tal hör man nästan aldrig något om de drastiskt minskade andrahandsvärden som kommer bli följden när en massa fossildrivna saker kommer se sin ekonomiska livslängd dramatiskt avkortade i och med detta. Känns som att detta kommer drabba i synnerhet de som har lite sämre ställt och samtidigt är beroende av bil - där man blir fast med sin nuvarande bil för det blir dålig affär med inbytet om man skall byta upp sig, samtidigt som kommer drabbas av allt ökande skatter och straffavgifter som till slut gör att man inte har råd att köra.

Detta kommer främst att drabba landsbygden där man är beroende av bilen, för hur många har råd att köpa en ny bil redan idag? Kan tänka mig att medelinkomsten är sämre där och man har inget alternativ. Resultatet blir att folk tvingas från landsbygden in till städerna vilket jag tror är ännu sämre för miljön, det kan inte vara klokt för miljön att klumpa ihop folk på ett ställe. Allt snack om att hela Sverige ska leva är ju bara skitsnack, man vill ha naturtillgångarna från landsbygden och en massa vargar här men inte ge tillbaka en enda krona mer än vad man behöver.

Aj det var inte personligt men det är väldigt många som inte har en aning om att det finns både bra och kompetenta verktyg.

Som Ex på jobbet för 4 år sedan fick man vara glad om en batteri slagborrmaskin orkade med 15st 200mm 14mm grova hål i betong, i dag kör man utan bekymmer 40-45 likadana hål i betong med samma storlek på batteri.

I bygg branschen så finns i princip inte några nät anslutna maskiner kvar.
Inte ens klyvsågar eller kap och gir såg.

En najmaskin gick 2 timmar för 6-7 år sedan, dom nya går i princip hela dagen på samma batteri storlek.

Husqwarna proffs motorsåg går ca 1 timme effektivt på standard batteriet, en bensin såg går ochså ca 1 Tim effektivt.

Samma med röjsåg samma kapasitet som en bensin med standard batteri.

Dom nya el båtarna går 5-6 timmar.

O jag personligen älskar att höra välljudande motorer så det är tråkigt med el utvecklingen, men tyvärr så är det inget som jag eller du kan göra så mycket åt. Hela världen håller på att ställa om energi biten.

Helt rätt och jag tror på elmotorn, en elmotor är ju egentligen en mycket enklare och smartare konstruktion än en förbränningsmotor. Batterierna utvecklas ju så det skulle inte förvåna mig om man om ca 20 år kan ha ett batteri i en bil som man kan köra 100 mil på och som även laddas hyfsat snabbt på kanske en kvart, halvtimme eller nåt sånt och så kör man 100 mil igen.

En Tesla är ju att jämföra med en T Ford, första elbilen många vanlig dödliga kan köpa om man bara är intresserad av att ha en (jag skulle heller lägga dom pengarna på en 1959 Cadillac Eldorade Biarritz) så låt det gå 20 år så börjar nog elbilen vara hyfsat bra och användbar.

Det stora problemet tror jag inte är bilen, batterierna och laddtiden utan att kunna producera nog med el och sen det största problemet att distribuera elen ut till användarna, åter igen kommer landsbygden att vara förloraren då det inte är intressant att lägga några pengar på stora nät med få användare för de få invånarna som bor där. Nästa sak jag funderar på hur länge finns tillgång till de naturtillgångar som används till effektiva batterier, det lär knappast vara en oändlig resurs?

Då det kommer till miljöpåverkan tror jag knappast på att elbilen i slutänden kommer att vara bra om omställningen ska gå snabbt och man ska tillverka nya bilar. Att successivt byta ut mot bensin och dieselbilar då dessa är "slutkörda" mot elbilar och under tiden bygga ut elnät, kraftverk mm är nog möjligt. Men att allt ska se fort och att skrota bort fullt fungerande bilar för att tillverka nya elbilar låter ut totalt vansinnigt.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
De har kommit fram till att dubblerad koncentration av CO2 i en ren atmosfär förändrar strålningsbalansen med bara 0,7 Wm-2

Nyligen framtagna siffror får fram 5,5 Wm-2 vid molnfri himmel.

Båda har använt Hitran vid simuleringen, samt bekräftat med riktig satellitdata.

Någon av dem har rimligen gjort fel. Det här är ju enorma skillnader, nästan en faktor 10. Och det är värdet 0,7 som avviker från annan forskning.
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Utan att alls vara insatt så kan man ju undra över kvaliteten i vårt stamnät. Skulle vi med nuvarande uppsättning klara av att leverera el till en ansenlig tillströmning av nya nya storförbrukare (det nya normala?). Om inte, hur har lagstiftaren tänkt att ett ev undermåligt nät skall möta den tilltagande/tvingande efterfrågan på el, och vad blir konsekvensen av om man inte lyckas?! Retoriskt dravel från min sida, men jag killgissar att det finns många aspekter att ta hänsyn till innan MPs förslag kan och kommer bli verklighet. Att vilja är en sak, att lyckas är en annan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Husqwarna proffs motorsåg går ca 1 timme effektivt på standard batteriet, en bensin såg går ochså ca 1 Tim effektivt.
Och ett till batteri kostar 2800-4000kr, beroende på kapacitet, det får man ganska många dunkar Aspen 2T-soppa för. Dom flesta skogar jag har varit har dessutom väldigt klent med eluttag för att kunna ladda batterier. Så ska du såga hyggligt effektivt 4h om dagen så är det 4 batterier, 11-16 tusen :skrämd
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och ett till batteri kostar 2800-4000kr, beroende på kapacitet, det får man ganska många dunkar Aspen 2T-soppa för. Dom flesta skogar jag har varit har dessutom väldigt klent med eluttag för att kunna ladda batterier. Så ska du såga hyggligt effektivt 4h om dagen så är det 4 batterier, 11-16 tusen :skrämd
Kolla på skogsforum hur de som jobbar med detta löser det... röjning börjar gå över till batterier redan pga ljud och arbetsmiljö.

Två batterier där en är i sågen och en i laddaren funkar hela dagen. Det är det där med laddning men oftast finns det ju ändå ett fordon i närheten... Och det är sällan sågen går hela tiden.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och ett till batteri kostar 2800-4000kr, beroende på kapacitet, det får man ganska många dunkar Aspen 2T-soppa för. Dom flesta skogar jag har varit har dessutom väldigt klent med eluttag för att kunna ladda batterier. Så ska du såga hyggligt effektivt 4h om dagen så är det 4 batterier, 11-16 tusen :skrämd
Mja jag gör slut på ca 200 liter 2T aspen om året? och har ett 240 amp batteri på hugg vagnen till fyrhjuling en som dessutom laddar detta batteri konstant så, för mej så funkar det, dock är ju qwarnan mer till kvistning o sthil 60 cc fäller. Sedan går ju stihl, s störst röjsåg ca 50-100 timmar om året o sthil stångsågen går ochså en del. Så med fyrhjuling, s bränsle går nog 400-500 liter soppa i skogen totalt om året? dyrt är det.

Husqwarna går att få skapligt billigt då o då.
I mitt fall betalar sågen/röjsågen sig i bara bränsle pengar under 1 år.

Funderar smått på att elkonvertera brutforce, n osso även om 750,n går förvånansvärt billigt mot honda 500,n
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kolla på skogsforum hur de som jobbar med detta löser det... röjning börjar gå över till batterier redan pga ljud och arbetsmiljö.

Två batterier där en är i sågen och en i laddaren funkar hela dagen. Det är det där med laddning men oftast finns det ju ändå ett fordon i närheten... Och det är sällan sågen går hela tiden.
Dieselgenerator is da shit (y)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De har kommit fram till att dubblerad koncentration av CO2 i en ren atmosfär förändrar strålningsbalansen med bara 0,7 Wm-2

Nyligen framtagna siffror får fram 5,5 Wm-2 vid molnfri himmel.

Båda har använt Hitran vid simuleringen, samt bekräftat med riktig satellitdata.

Någon av dem har rimligen gjort fel. Det här är ju enorma skillnader, nästan en faktor 10. Och det är värdet 0,7 som avviker från annan forskning.
Nej inte riktigt väl. Var är de 5,5 W/m2, är de på en viss nivå i himlen som ett lager? Inte per m2 jordklotsyta? Table 3 tex? Moln har väl en negativ feedback?

0,7 W/m2 är ifrån Schack. Just den artikeln de analyserar. De har inte kommit fram till det själva. Verkar också vara absorptionen, inte differensen - radiative forcing? Tanken med växthuseffekten är väl att ffa utstrålningen minskar och studsar tillbaka.
Based on new radiative transfer numerical evaluations, we reconsider an argument pre-sented by Schack in 1972 that says that saturation of the absorption of infrared radiationby carbon dioxide in the atmosphere sets in as soon as the relative concentration of car-bon dioxide exceeds a lower limit of approximately 300 ppm.

Det spännande tyckte jag var detta:
"The absorption reaches values close to 100 % for a realistic CO2 content of 0.03 %, it is concluded1 that any further increase of (anthropogenic)CO2 cannot lead to an appreciably stronger absorption of radiation, and consequently cannot affect the earth’s climate."

Intresserar detta kanske?

Continuing with the reasoning, we find that the alleged greenhouse effect cannot explain the empirical data—orders of magnitude are missing.
Moreover, the greenhouse hypothesis—as presented here—cannot explain the atmosphere on Mars, nor can it explain the geological data, where no correlation between [CO2] and temperature is observed. Nor can it explain why a different correlation is observed in contemporary data of the last 60 years compared to historical data (600 thousand years). We thus reject the anthropogenic global warming (AGW) hypothesis, both on basis of empirical grounds as well as a theoretical analysis.

The reproduction of CO2 radiative forcing (RF) showed the climate sensitivity RF value to be 2.16 Wm-2, which is 41.6% smaller than the 3.7 Wm-2 used by the IPCC. A climate model showing a climate sensitivity (CS) of 0.6°C matches the CO2 contribution in the GH effect, but the IPCC’s climate model showing a CS of 1.8°C or 1.2°C does not.

Doubling of the concentration of CO2 molecules in the atmosphere that is expected over 130 years leads to an increase of the average Earth temperature by (0.4±0.2) K...

1622661131844.png

Including solar and cloud effects as well as all relevant feedback processes our simulations give an equilibrium climate sensitivity of Cs= 0.7°C (temperature increase at doubled CO2)...

Within the approximations used in the model, a doubling the CO2 concentration in the Earth's atmosphere would lead to an increase of the surface temperature by about +0.5 to 0.7 °C...

The largest deviation between the ANN projections and measured temperatures for six geographically distinct regions was approximately 0.2 °C, and from this an Equilibrium Climate Sensitivity (ECS) of approximately 0.6 °C was estimated. This is considerably less than estimates from the General Circulation Models (GCMs) used by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), and similar to estimates from spectroscopic methods.

Edit. Tycker mig minnas att siffrorna på forcing som använts allt som oftast varit strax under 4 W/m2.
Den här är ju intressant också, publicerad i Nature Geoscience.
The best estimate of TCR based on observations of the most recent decade is 1.3 °C (0.9–2.0 °C; dark red, Fig. 1b). This is lower than estimates derived from data of the 1990s (1.6 °C (0.9–3.1 °C); yellow, Fig. 1b) or for the 1970–2009 period as a whole (1.4 °C (0.7–2.5 °C); grey, Fig. 1b). However, because the most recent estimate has the strongest forcing and is less affected by the eruption of Mount Pinatubo in 1991, it is arguably the most reliable. Our results match those of other observation-based studies15 and suggest that the TCRs of some of the models in the CMIP5 ensemble10with the strongest climate response to increases in atmospheric CO2 levels may be inconsistent with recent observations
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top