Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Ktm690Duke Klx450r
Nej hela tanken bakom denna miljökommunism är att vi alla ska jobba hemifrån eller i något stort centrallager.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej hela tanken bakom denna miljökommunism är att vi alla ska jobba hemifrån eller i något stort centrallager.
Ja, man homologiserar områden så att alla har samma kompetens, och sen flyttar man runt företagen så att också dom blir homogena, då behöver ingen färdas långt och alla kan dela på kvarterets elsparkcykel :tummenupp
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Ktm690Duke Klx450r
Kom detta ihåg! Ingen kommer någonsin ge oss något utan motkrav någonsin!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här är lite intressant:
Lite i skymundan pågår planeringen för en ny jättelik förbränningsanläggning för upp till 900.000 ton avfall i Lövsta i Stockholm. Om den byggs kommer avfallsförbränningen i Stockholm mer än fördubblas trots att Sverige redan i dag importerar 1,5 miljoner ton avfall. Utsläppen från Sveriges energisektor är betydande trots att i stort sett alla fossila bränslen nu är avvecklade. Det beror på den ökade avfallsförbränningen som står för ungefär 6 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Det är framför allt plast i avfallet som orsakar utsläppen.

Enligt Stockholm Exergis egna beräkningar i deras miljökonsekvensbeskrivning skulle anläggningen ge upphov till cirka 200.000 ton koldioxid per år. Det kan vara lågt räknat eftersom man antar att avfallet som ska eldas i Lövsta ska innehålla mindre plast än exempelvis avfallet som nu eldas i Högdalen. Men det är antaganden och utsläppen kan därför bli högre.

Och Helldén vill förbjuda förbränningsmotorer i Stockholm för att rädda världens klimat :dummer
 

Old Badger

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det här är lite intressant:


Och Helldén vill förbjuda förbränningsmotorer i Stockholm för att rädda världens klimat :dummer
Nu blandar du ihop logik och Hell... :7peta
Ideologi är viktigare...
Den blågröna röran tycker att kineserna ska tjäna pengar på kollektivtrafiken...
Inget nytt att ge bort vinst, Tokholmarna sålde ett vinstgivande företag...

Fortum fick köpa Birka Energi av Stockholms Stad för 19 miljarder kronor.
Birka Energi var då Sveriges tredje största energikoncern med tillgångar bokförda till 72 miljarder kronor.
Affären var ett superklipp för Fortum - på stockholmarnas bekostnad.
Fortums svenska vinstmaskineri är i dag värt omkring 65 miljarder kronor, uppskattar Karri Rinta, analytiker på Handelsbanken. Det är hälften av Fortums hela börsvärde på 130 miljarder kronor.

Statliga Vattenfall ville köpa Birka Energi, men Cederschiöld ville av ideologiska skäl sälja till finska delstatliga Fortum.
- Ja, det medger jag.
Varför sålde ni överhuvudtaget?
- Vi trodde inte att Stockholms stad skulle ha tillräckligt starka finansiella muskler till investeringar i elnät och kraftverk, säger Cederschiöld.
Mats Hulth är "djupt upprörd" över Fortumchefernas generösa bonusar- och optionsprogram:
- Det är fruktansvärt. De höjer priserna, avskedar lite personal och tar ut stora vinster själva. Det måste vara världens enklaste jobb att vara direktör på Fortum. Att sälja el som alla behöver på en elmarknad där konkurrensen inte fungerar.
Så varför sålde du den första delen av Birka Energi?
- Vi var på väg att förlora makten i Stockholm 1998. Den borgerliga oppositionen ville sälja Birka Energi under alla omständigheter. Därför gjorde vi en kompromiss om att bara sälja halva koncernen, säger Hulth och medger att det var det sämsta han gjort.

 

Wiseguy

Äntligen kan man ändra denna text..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46
Hoj
Yamaha XTZ660 Tenere, Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
Vad kostar våran miljövänliga solel...?
Hur bekväma skall vi vara med hur våra solpanelen tillverkas?

Vi kanske skulle åtgärda lite mera av detta innan vi förbjuder bensin.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

E10-bensin kommer nu till Sverige​

PUBLICERAD: 23 APR 2021, KL 13:52
ÄMNEN I ARTIKELN: BENSIN DRIVMEDEL SVERIGE
I augusti lanseras den nya standardbensinen E10. De flesta bilar, men inte alla, tål den högre etanolhalten.
Sverige ska vara fossilfritt 2045. En tuff målsättning. Klarar vi det blir vi ett av de första välfärdsländerna i världen som är klimatneutrala.
Målet innebär omställningar i de flesta branscher. För bilismen betyder det att Sverige ska ha en fossilfri fordonsflotta 2045. För att klara det sker en stegvis elektrifiering av nybilsförsäljningen. Ett annat sätt att minska koldioxidutsläppen är genom den så kallade reduktionsplikten som anger inblandningskrav av biobränslen i bensin och diesel.
Det är nu det sker. Från och med 1 augusti kräver reduktionsplikten sex procent mindre koldioxidutsläpp, vilket medför introduktionen av en ny bränslekvalitet, E10. Det kommer att bli den nya standardbensinen i Sverige.
E5 finns kvar som det som man i branschen kallar ”protection grade”, en kvalitet för äldre bilar som inte klarar av den högre blandningen. Troligen oftast som 98 oktan. Men det kommer bara bli nödvändigt för ett fåtal bilar.
– Hela 98 procent av alla bilar som är yngre än 30 år klarar av att tankas med E10. Alla bilar från och med 2011 klarar av E10. Det är bara ett fåtal äldre bilar och vissa tidiga direktinsprutade motorer som behöver tankas med E5, säger Anders Nordin, teknisk chef på Bil Sweden.
Anledningen kan vara att gummipackningar inte tål en högre etanolinblandning. Men skulle man tanka fel är det ingen risk för omedelbara skador. Det är bara att fortsätta köra och fylla upp med E5 när man tankar nästa gång. Men långvarig felanvändning kan ge skador.
Eftersom energihållet blir 1,8 procent lägre kommer förbrukningen att öka lika mycket. Priset, allt annat lika, torde också höjas eftersom biobränslen är dyrare än bensin. Men branschorganisationen Drivkraft Sverige (som organiserar bensinbolag och raffinaderier) menar att det är omöjligt att uttala sig om priset i augusti.
– Oljepriset går upp och ner, kanske pandemin är över. Det är omöjligt att sia om priset i höst. Vi lägger oss heller inte i prissättningen, det får bolagen sköta själva. De måste sälja E10, säljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I så fall läggs den förmodligen på E5-priset, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.

Båtmackarna, som ofta bara har möjlighet att ha en bensinkvalitet, är ett undantag. De kommer företrädelsevis att sälja E5 eftersom båtmotorer oftast är äldre än bilmotorer.
Med höstens introduktion av E10 gör vi sällskap med flera EU-länder som redan har introducerat den nya bränslekvaliteten. I några av dessa länder blev introduktionen mindre lyckosam, och bland bilägare spred sig en oro för motorskador.
– Det fanns då en större osäkerhet kring effekterna och det spred sig en osäkerhet. Men i dag vet vi mycket mer om kvaliteten på bränslet och man känner till vilka gamla bilar som kan eller inte kan köras på E10, förklarar Anders Nordin på Bil Sweden.
För övrigt kan nämnas att USA har haft E10-inblandning i 20 år, först infört som ett stöd till jordbrukssektorn men sedan som en klimatåtgärd.
Höstens E10-introduktion kommer att ta tid, eftersom det är stora mängder bränsle som ska bytas ut i systemet. Men så fort etanolinblandningen är över fem procent ska det kallas E10. Bränslepumparna kommer att skyltas om med nya dekaler.
Vad som händer med vår höginblandning E85 efter årsskiftet är i högsta grad oklart.
– Får vi inte fortsatt skattebefrielse så betyder det att energiskatt och moms ska tas ut på bränslet. Det betyder 8,42 kronor per liter, förklarar Ebba Tamm.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Eftersom energihållet blir 1,8 procent lägre kommer förbrukningen att öka lika mycket. Priset, allt annat lika, torde också höjas eftersom biobränslen är dyrare än bensin. Men branschorganisationen Drivkraft Sverige (som organiserar bensinbolag och raffinaderier) menar att det är omöjligt att uttala sig om priset i augusti.
– Oljepriset går upp och ner, kanske pandemin är över. Det är omöjligt att sia om priset i höst. Vi lägger oss heller inte i prissättningen, det får bolagen sköta själva. De måste sälja E10, säljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I så fall läggs den förmodligen på E5-priset, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.
Härligt. Vad som än sker så är det du och jag som straffas på ett eller annat sätt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Absolut, USA har haft E10 länge. Men vad man glömmer att berätta är att det inte är några större problem att köpa bensin utan etanol i USA. Valfrihet liksom. Socialismen är fortfarande enormt stark i Sverige. Staten vet vad som är bäst för dig.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det hade väl varit helt ok med e10 som standardsoppa om man hade kunnat få köpa etanolfritt för någon krona extra. Jag kör gärna etanolinblandat där det funkar men redan e5 gör att förgasarna i mina veteranfordon beckar igen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det hade väl varit helt ok med e10 som standardsoppa om man hade kunnat få köpa etanolfritt för någon krona extra. Jag kör gärna etanolinblandat där det funkar men redan e5 gör att förgasarna i mina veteranfordon beckar igen.
Du får väl koka soppan, allt som förångas under 78C i en pyts, det som ånger bort vid 78C i en och resten i en tredje. Pyts 1 och 3 häller du i fordonen, och det i pyts 2 har du för trivselns skull ;)

Jag läste förresten precis att det får vara 5% etanol ELLER 3% metanol i E5, kan det vara så att någon av dom påverkar äldre fordon olika, och att olika tillverkare/bensinbolag konsekvent har valt etanol eller metanol?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vissa mackar har Alkylatbensin på pump. Värt att googla, brukar ligga på 20 kr/litern ca.
 
Nyheter
Sommarrea hos XL Moto

Sponsrat inlägg. Sommare...

Åk med oss på nya Gotland Ring!

Gerry, Freddy och Linus är ...

Stopp för fossila drivmedel

Nyligen presenterades utred...

Provkörning: Seat MÓ eScooter 125 – Elhoj för alla.

Äntligen en elhoj för den b...

Rapport från RR-SM i Anderstorp

En unik prispall. Tre styck...

Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Delta i World Adventure Week

World Adventure Week äger r...

Service hos Lillemans MC

Efter de första hundra mile...

Bildsvep från Ducatis bandag på Karlskoga

90 sugna Ducatister på plat...

Top