Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nej inte riktigt väl. Var är de 5,5 W/m2, är de på en viss nivå i himlen som ett lager? Inte per m2 jordklotsyta? Table 3 tex? Moln har väl en negativ feedback?

0,7 W/m2 är ifrån Schack. Just den artikeln de analyserar. De har inte kommit fram till det själva. Verkar också vara absorptionen, inte differensen - radiative forcing? Tanken med växthuseffekten är väl att ffa utstrålningen minskar och studsar tillbaka.


Det spännande tyckte jag var detta:
"The absorption reaches values close to 100 % for a realistic CO2 content of 0.03 %, it is concluded1 that any further increase of (anthropogenic)CO2 cannot lead to an appreciably stronger absorption of radiation, and consequently cannot affect the earth’s climate."

Intresserar detta kanske?








View attachment 461284







Edit. Tycker mig minnas att siffrorna på forcing som använts allt som oftast varit strax under 4 W/m2.
Den här är ju intressant också, publicerad i Nature Geoscience.
Jag är inte främmande för att klimatkänsligheten är låg. Finns ju tex en ganska väletablerad amerikansk forskare vid namn Richard Lindzen som har fått fram 0,7 grader. Han säger även att helt utan CO2 skulle jorden bara bli 2,5 grader kallare. Men det finns så många bud. Det vanligaste är väl att dubblering ska ge 3 grader varmare.

Det jag ville diskutera var rapporten du länkade till. Jag kommer inte hinna läsa de andra du länkade till nu.

5,5 watt forcing gäller under klar himmel. 3,7 watt blir det vid genomsnittlig molnighet.

Så 0,7 watt var inte forcing alltså. Då får jag läsa vidare. Vad fick de för forcing då?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag är inte främmande för att klimatkänsligheten är låg. Finns ju tex en ganska väletablerad amerikansk forskare vid namn Richard Lindzen som har fått fram 0,7 grader. Han säger även att helt utan CO2 skulle jorden bara bli 2,5 grader kallare. Men det finns så många bud. Det vanligaste är väl att dubblering ska ge 3 grader varmare.

Det jag ville diskutera var rapporten du länkade till. Jag kommer inte hinna läsa de andra du länkade till nu.

5,5 watt forcing gäller under klar himmel. 3,7 watt blir det vid genomsnittlig molnighet.

Så 0,7 watt var inte forcing alltså. Då får jag läsa vidare. Vad fick de för forcing då?
Aa just det. 3,7 W/m2 ser man allt som oftast.
Vet ej, dessa saker är svårlästa...för mig iaf. Jag läser det hellre, och kanske förenklat, uttryckt i grader. Dvs en klimatkänslighet(där man avser dubblad CO2-halt) om x grader.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Aj det var inte personligt men det är väldigt många som inte har en aning om att det finns både bra och kompetenta verktyg.

Som Ex på jobbet för 4 år sedan fick man vara glad om en batteri slagborrmaskin orkade med 15st 200mm 14mm grova hål i betong, i dag kör man utan bekymmer 40-45 likadana hål i betong med samma storlek på batteri.

I bygg branschen så finns i princip inte några nät anslutna maskiner kvar.
Inte ens klyvsågar eller kap och gir såg.

En najmaskin gick 2 timmar för 6-7 år sedan, dom nya går i princip hela dagen på samma batteri storlek.

Husqwarna proffs motorsåg går ca 1 timme effektivt på standard batteriet, en bensin såg går ochså ca 1 Tim effektivt.

Samma med röjsåg samma kapasitet som en bensin med standard batteri.

Dom nya el båtarna går 5-6 timmar.

O jag personligen älskar att höra välljudande motorer så det är tråkigt med el utvecklingen, men tyvärr så är det inget som jag eller du kan göra så mycket åt. Hela världen håller på att ställa om energi biten.
OT: På väg att köpa ny motorsåg och funderar på elektrisk. Vilken har du? Verkar som du är nöjd.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bra artikel i gårdagens lokalblaska, där Peter Eriksson berättar ännu mer om jakten på makten, sveket mot landsbygden och veganfalangen från storstaden som numera styr partiet.

f06929d34377ba4e49a9ca412def02c9.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bra artikel i gårdagens lokalblaska, där Peter Eriksson berättar ännu mer om jakten på makten, sveket mot landsbygden och veganfalangen från storstaden som numera styr partiet.

f06929d34377ba4e49a9ca412def02c9.jpg
Alldeles för suddigt för att läsa...
Men han verkar vara sympatisk.

Jakten mot makten och sveket mot landsbygden är gemensamt för samtliga partier tyvärr.
Veganerna förstår mestadels inte hur naturen fungerar, det handlar om att äta och ätas. Att det inte bara djur utan även växter kan ha känslor kan man naturligtvis inte förstå för då blir det jobbigt med nyslaktade grönsaker! :hihi

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här är bakom en betalvägg visserligen, men det säger en del om Volvos inställning: https://www.gd.se/artikel/bilbolaget-bygger-om-for-de-nya-elbilarna-det-hander-sa-otroligt-mycket
Från nästa år kommer alla Volvos nylanserade bilar att primärt drivas på el. Därför har återförsäljaren Bilbolaget valt att riva sina gamla lokaler och bygga nytt längs Södra Kungsgatan i Gävle.
– Vi förbereder oss för hur bilhandel och bilservice kommer vara framöver, säger Robert Lipskog, vd.
Primärt el, alltså elmotorer på hjulen, men inte nödvändigtvis med el från ett batteri, utan man ska ha en bensin eller dieselmotor ombord som driver en generator som ger el till elmotorn. Men det låter ju fint, om man inte förstår vad det innebär.

Så ja, det kommer att finnas ett behov av flytande drivmedel i många år framöver, för ingen tror väl att en bil som säljs närmsta åren ska skrotas 2030?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
utan man ska ha en bensin eller dieselmotor ombord som driver en generator som ger el till elmotorn. Men det låter ju fint, om man inte förstår vad det innebär.
Igår var det ett monotont brum från gräsklippare från 9 - 21 (ca 20 villor inom 100 meters radie), utom från de som hade slitna förgasarare som pendlade mellan 2000 och 6000 varv hela tiden. I morse började motoriserade häcksaxar 07:00, så att nya Volvos kommer att låta som gräsklippare - är jag redan van med. /semester
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gräsklippare som släpper ut helt orenade avgaser ur sina gamla sidventilare - som snarare pendlar mellan 2000 och 2800 varv... Tur att det finns Alkylat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Igår var det ett monotont brum från gräsklippare från 9 - 21 (ca 20 villor inom 100 meters radie), utom från de som hade slitna förgasarare som pendlade mellan 2000 och 6000 varv hela tiden. I morse började motoriserade häcksaxar 07:00, så att nya Volvos kommer att låta som gräsklippare - är jag redan van med. /semester
Här hemma är faktiskt både gräsklippare och häcksax sladdrivna. Ja, det är lite pyssel med sladden, framförallt till gräsklipparn, men man vänjer sig fort, och det är rätt skönt att kunna klippa utan laddpaus, och köpa nytt batteri vartannat år när det har packat ihop i trädgårdsskjulet under vintern.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Här hemma är faktiskt både gräsklippare och häcksax sladdrivna. Ja, det är lite pyssel med sladden, framförallt till gräsklipparn, men man vänjer sig fort, och det är rätt skönt att kunna klippa utan laddpaus, och köpa nytt batteri vartannat år när det har packat ihop i trädgårdsskjulet under vintern.
Vi har visserligen en sidventils Klippo, den minsta men med ett bra namn, https://www.gardsman.se/tradgard/gr...R7IefDcUXfw-gLD56TF6Yc4EJm6v9NshoC_PEQAvD_BwE som bara används när gräset blivit för högt.
Annars är häcksaxen och gräsklipparen muskeldrivna. Tysta och ger gratis motion! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har visserligen en sidventils Klippo, den minsta men med ett bra namn, https://www.gardsman.se/tradgard/gr...R7IefDcUXfw-gLD56TF6Yc4EJm6v9NshoC_PEQAvD_BwE som bara används när gräset blivit för högt.
Annars är häcksaxen och gräsklipparen muskeldrivna. Tysta och ger gratis motion! :tummenupp
Jo, vi har manuella både häcksaxar och gräsklippare, men jag resignerade när jag insåg att häcken var lite för bred och stor för att få rak för hand, och det visade sig vara dåligt för blodtrycket att köra handjagare på en gräsmatta som sluttar rejält bitvis, och är täckt med små björkkvistar... :gnissla
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
For all four seasons, current climate computer models are unable to explain the observed trends in snow cover since satellites began monitoring it in 1967.

It is worth noting that these are the same computer models that the UN’s IPCC is using for concluding that most of the observed climate changes since at least the mid-20th century are human-caused. And that the IPCC has singled out “melting snow and ice” as one of the most significant aspects of climate change since the mid-20th century. So, the fact that the current computer models are getting the snow cover trends for all four seasons completely wrong should be of concern to those relying on the IPCC reports for their assessment of climate change.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om intresse finns.
Intervju i två delar med Lennart Bengtsson(https://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Bengtsson_(meteorolog)).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top