Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Äntligen kan man ändra denna text..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha XTZ660 Tenere, Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
Slänger in ett nytt vedträ i miljödebatten. Är det inte dags att förbjuda hästar?

"Sveriges hästar släpper ut mer koldioxid än hela det svenska inrikesflyget"

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
We find an equilibrium climate sensitivity (temperature increase ∆T due to doubling of atmospheric CO2 concentration) of ∆T≃0.50C.
The absorption reaches values close to 100 % for a realistic CO2 content of 0.03 %, it is concluded1 that any further increase of (anthropogenic)CO2 cannot lead to an appreciably stronger absorption of radiation, and consequently cannot affect the earth’s climate.
...the effect of an anthropogenic CO2 increase on the climate on earth is fairly negligible. This conclusion is in strong contrast to thevalues of ∆T∼1.5−4.50Cquoted in the 2013 IPCC report11.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
Slänger in ett nytt vedträ i miljödebatten. Är det inte dags att förbjuda hästar?

"Sveriges hästar släpper ut mer koldioxid än hela det svenska inrikesflyget"
Stallet i grannbyn skriver på sin hemsida att de har 40 treåringar och ett 30-tal tvååringar som tränas nu. Utanpå det finns det säkert några tiotal till för avel osv och ett fasligt körande på banan runt runt.

uncletom

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
2020 Kawa KLX230
Vad glad jag blir! Det betyder att hästar och motorcyklar faktiskt går hand i hand när det gäller avgaser, om jag tolkar det rätt.

Man skulle nästan kunna gå så långt och kalla min hoj för ... "mekanisk häst"?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
Ät mer hästkött så blir du extremmiljövänlig.
Ät för sjutton inte travhästar! De lär inte vara fria från allt vad medicinska preparat heter.
Risk för oanade biverkningar.

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Som de säger i Tyskland, "känner du dig krasslig, ät en kycklinggryta"

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Men också djurvänlig då HeStarna inte behöver fraktas ner i Europa för slakt. :tummenupp
Återstår att lösa problemet med kalvkött, där kalvarna får åka lastbil till Italien och sedan kommer dillköttet tillbaka till oss men vändande lastbil.
Man undrar hur miljöprtisterna prioriterar, 30kmh istället för 40kmh i städerna är viktigt, men onödiga lastbilstransporter är OK bara för att många vill ha vitt kalvkött eller inte gillar hästkorv och hamburgerkött. (båda är gott)

Wiseguy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MP är som amerikanska abortmotståndare och slår ned mot bensinen från alla håll eller är det bara MSB denna gång?

Old Badger

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
MP är som amerikanska abortmotståndare och slår ned mot bensinen från alla håll eller är det bara MSB denna gång?

Detta stängde Turingemacken, den "investeringen" gick inte att räkna hem. Här är det inte panik, det finns 3 mackar väldans nära, men för oss som inte kör de stora vägarna med våra SportHojar kommer det att kräva lite planering i framtiden. Särskilt norrut är det redan nu lite planering om man undviker de raka, stora vägarna.
Det vore väldans korkat att stänga en massa mackar på små ställen i glesbygd utan att ge dem bidrag.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har för mig att det där har varit uppe förr, men det kanske bara är media som vaknar i sista minuten...?

Jag vet i alla fall några mackar häromkring som grävde upp hela gården förra sommaren eller sommaren där före. För att komma åt att i princip plasta in sina tankar, osvsett hur gamla eller nya de var...

Jag vet också ett antal mackar som inte gjorde någonting. De lägger ned då de inte kan motivera en sådan investering som går lös på bortåt miljonen...

Ytterligare ett steg mot eliminerandet av människor i glesbygd...

Wiseguy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då verkar ett förslag ha presenterats.
"Fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040, föreslår en ny utredning som gjorts på uppdrag av regeringen. Utredaren föreslår även ett nationellt mål om att de nytillverkade personbilar som säljs 2030 enbart ska vara nollutsläppsfordon."

"Själva utfasningen ska genomföras genom en kombination av tre faktorer, berättar Sven Hunhammar.
– Strategin bygger på att elektifiera så långt det går, minska trafiken där det är möjligt och använda hållbara förnybara drivmedel där det är svårt att elektrifiera."

Så.... hojar, husbilar, gräsklippare, traktorer och tja alla sorters fordon som inte går att elektrifiera skall man minska användningen av eller tvinga till att dessa förbrukar förnybara drivmedel (som kommer att straffskattas så hårt att ägarna inte vet vad de heter efter en tankning)

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Då verkar ett förslag ha presenterats.
"Fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040, föreslår en ny utredning som gjorts på uppdrag av regeringen. Utredaren föreslår även ett nationellt mål om att de nytillverkade personbilar som säljs 2030 enbart ska vara nollutsläppsfordon."

"Själva utfasningen ska genomföras genom en kombination av tre faktorer, berättar Sven Hunhammar.
– Strategin bygger på att elektifiera så långt det går, minska trafiken där det är möjligt och använda hållbara förnybara drivmedel där det är svårt att elektrifiera."

Så.... hojar, husbilar, gräsklippare, traktorer och tja alla sorters fordon som inte går att elektrifiera skall man minska användningen av eller tvinga till att dessa förbrukar förnybara drivmedel (som kommer att straffskattas så hårt att ägarna inte vet vad de heter efter en tankning)
Både gräsklippare åkklippare trimmer häcksax motorsåg ochtillomed högtryckstvätt plus mycket mycket mer finns i dag att köpa batteri drivet i massor med fabrikat.

Traktorer finns batteridrivna som klarar av att arbeta i upp till 12 timmar dessutom med någon typ av AI o gps osv.

Grävmaskiner dumpar och tillomed komatsu 100 tons gruvtruckar finns batteridrivna.

Volvo o Scania har batteri lastbilar för citybruk Ford merzeders Peugeot med fler har en bra hög har batteridrivna skåpbilar.

ultraclass

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2011
Hoj
electra glide. rd 350 ypvs.hd sportster
Du skriver bland annat husbilar i ditt inlägg Wiseguy. Ska bli kul att se hur det går för alla campingar.
Bönderna får det nog smidigt med eltraktor.

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Du skriver bland annat husbilar i ditt inlägg Wiseguy. Ska bli kul att se hur det går för alla campingar.
Bönderna får det nog smidigt med eltraktor.
Fast de flesta husbilar kan köras på förnybar diesel.
Men inte min, enl Fiat :-( Men samma motor brandad som Renault och Citroen kan det så jag gör det ändå.

Wiseguy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Både gräsklippare åkklippare trimmer häcksax motorsåg ochtillomed högtryckstvätt plus mycket mycket mer finns i dag att köpa batteri drivet i massor med fabrikat.

Traktorer finns batteridrivna som klarar av att arbeta i upp till 12 timmar dessutom med någon typ av AI o gps osv.

Grävmaskiner dumpar och tillomed komatsu 100 tons gruvtruckar finns batteridrivna.

Volvo o Scania har batteri lastbilar för citybruk Ford merzeders Peugeot med fler har en bra hög har batteridrivna skåpbilar.
Det finns till och med batteridrivna tandborstar har jag hört... :crash
Bodde du förresten inte i Sveriges traktortätaste kommun med bara bönner?

För att ta ett exempel så för min egen del har jag en relativt stor gräsmatta och hage. Gräsmattan klippes med åkgräsklippare och i dagsläget skulle jag behöva en med dubbla batterier för köra av ytan som idag klaras av med åkgräsklipparen för 10 papp. Det blir dyrt att införskaffa elåkgräsklippare som klarar den.
Hagen sköts av traktor och skall en ny sådan batteridriven införskaffas så är det ungefär en summa som motsvarar kåken. Nuvarande kostade 30 papp.

Jag har kört en lastbil som hade aggregatet baktill på batteridrift. Funkade ca. 3 h innan man fick åka in och ladda i 4-5h. Det var sommartid. Vintertid funkade det ca. 30-60 min.
Det funkade helt enkelt inte.
Men visst, företag kommer att kunna ta kostnaden enklare än privatpersoner gör det.
Och om 19 år står du där och häller i Akylatbensin för 50-75 SEK/Litern i Thunderacen eller tankar husbilen med svensk biodiesel som straffskattas upp till samma nivå som akylatbensinen och gläds åt hur roligt det var förr.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Ktm690Duke Klx450r
Det här hotet har ju hängt över oss i vad som känns som hela mitt liv. Jag tror på allvar inte det kommer hända ett smack annat än att nya bilar successivt kommer bytas ut mot eldrivna. Sen kommer nå om typ 20år göra en revolutionerande förbränningsmotor som alla kommer vilja ha för man är less på räckviddsångest.

Nyheter
2022 års Honda Monkey 125

Efter sin comeback 2018 får...

Kungligt MotoGP på Sachsenring

581 dagars väntan på sin nä...

Sommarrea hos XL Moto

Sponsrat inlägg. Sommare...

Åk med oss på nya Gotland Ring!

Gerry, Freddy och Linus är ...

Stopp för fossila drivmedel

Nyligen presenterades utred...

Provkörning: Seat MÓ eScooter 125 – Elhoj för alla.

Äntligen en elhoj för den b...

Rapport från RR-SM i Anderstorp

En unik prispall. Tre styck...

Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Delta i World Adventure Week

World Adventure Week äger r...