Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan tycka att marknaden får lösa frågan om det ska finnas parkeringsplatser hörande till nya bostäder eller ej. Är folk beredda på att betala vad det kostar att ha parkeringsplats så kommer dessa att byggas.
Min familj har i regel 4-5 motorfordon så vi valde en bostad med tomt där dessa får plats.

Egentligen håller jag med dig men jag tror folk är så jävla dumma att dom kommer betala precis lika mycket för lägenheter utan parkering och sen står dom där utan parkering samtidigt som det är fullt på gatan.

erikn

Medlem
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Egentligen håller jag med dig men jag tror folk är så jävla dumma att dom kommer betala precis lika mycket för lägenheter utan parkering och sen står dom där utan parkering samtidigt som det är fullt på gatan.
Det är därför reglerna har funnits. Parkeringsplatser skapar bara extra kostnader för de som bygger husen, slipper man bygga så gör man det. Sedan blir det problem för de som bor där.

I närheten av min syster så har de byggt ett hus. Där löste man det genom att reservera gatuparkering till de nybyggda huset, varpå de som redan bodde där inte får parkera där längre. så de som redan bodde har nu ingenstans att parkera om det blir fullt på övriga gatuparkeringen. Idiotbeslut från byggnadsnämnden, eller vilka det nu var som godkände lösningen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är därför reglerna har funnits. Parkeringsplatser skapar bara extra kostnader för de som bygger husen, slipper man bygga så gör man det. Sedan blir det problem för de som bor där.

I närheten av min syster så har de byggt ett hus. Där löste man det genom att reservera gatuparkering till de nybyggda huset, varpå de som redan bodde där inte får parkera där längre. så de som redan bodde har nu ingenstans att parkera om det blir fullt på övriga gatuparkeringen. Idiotbeslut från byggnadsnämnden, eller vilka det nu var som godkände lösningen.
Säkert miljöpartister som godkände den gatuparkeringen.

Ja, för hyresrätter skulle det säkert fungera med att låta marknaden styra för ägarna till såna inser nog möjligheterna till hyresintäkter för parkeringsplatserna men för bostadsrätter som huvudsakligen byggs idag tror jag fårket är för dumma och dumgiriga för sitt eget bästa.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Har du något som referens som styrker detta?
Jag fattar inte. Är det inte tillåtet att ta betalt för de kostnader man har för just parkeringsplatser på fastigheten man bygger? Att ta extra betalt för kakel/klinker i badrummet går bra men inte för p-platser? Man få ta betalt för huset men inte parkeringen sas?

Hur hjälper det de som bygger att få betalt för parkeringsplatserna om de genom tvång tvingas bygga parkeringsplatser(iom att man inte får betalt för dom)? Då tvingas de bygga men får inte betalt för kostnaderna de har?

Det är ju ingen som tvingar någon att köpa boende där parkering inte finns ordnad.
Om det bara skapar extrakostnader så är det väl där problemet ligger och det problemet som behöver lösas?

Vad är poängen med att det sitter en byråkrat i Sthlm och beslutar hur parkeringen i Karesuando ska ordnas öht?

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag fattar inte. Är det inte tillåtet att ta betalt för de kostnader man har för just parkeringsplatser på fastigheten man bygger? Att ta extra betalt för kakel/klinker i badrummet går bra men inte för p-platser? Man få ta betalt för huset men inte parkeringen sas?

Hur hjälper det de som bygger att få betalt för parkeringsplatserna om de genom tvång tvingas bygga parkeringsplatser(iom att man inte får betalt för dom)? Då tvingas de bygga men får inte betalt för kostnaderna de har?

Det är ju ingen som tvingar någon att köpa boende där parkering inte finns ordnad.
Om det bara skapar extrakostnader så är det väl där problemet ligger och det problemet som behöver lösas?

Vad är poängen med att det sitter en byråkrat i Sthlm och beslutar hur parkeringen i Karesuando ska ordnas öht?
Där det är ont om plats använder man hellre ytan till att bygga fler bostäder eftersom det ger större intäkter än parkeringsplatser. I Stockholm bygger man nya lägenheter med p-garage för att undvika att behöva ge bort byggbar mark till p-platser, frågan är om det hade varit lönsamt utan krav.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Den som äger en hyresfastighet vill nog gärna bygga parkeringar. Dom ger rimligtvis bra hyresintäkter relativt byggkostnaden. Men hyresfastigheter byggs ju knappt längre i storstäderna.

Problemet är med bostadsrätterna. Folk är för dumma för sitt eget bästa och kommer i princip bara bjuda per kvadratmeter bostadsyta. Så den som bygger bostadsrätter saknar incitament för att bygga parkeringar som han tvingas skicka med på köpet utan att få betalt för dom. Och om inga parkeringar byggs blir gatorna fulla av parkerade bilar.

Möjligen kunde man kanske tänka sig att det blir bra om någon annan än bostadsföreningen äger parkeringshuset längst ner. Då kommer bostadsrättsinnehavarna antagligen få hyra dyrt när de upptäcker att de behöver parkeringsplats men då kan dom ju helt enkelt få skylla sig själva och det drabbar inte trafiken utanför huset.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Den som äger en hyresfastighet vill nog gärna bygga parkeringar. Dom ger rimligtvis bra hyresintäkter relativt byggkostnaden. Men hyresfastigheter byggs ju knappt längre i storstäderna.

Problemet är med bostadsrätterna. Folk är för dumma för sitt eget bästa och kommer i princip bara bjuda per kvadratmeter bostadsyta. Så den som bygger bostadsrätter saknar incitament för att bygga parkeringar som han tvingas skicka med på köpet utan att få betalt för dom. Och om inga parkeringar byggs blir gatorna fulla av parkerade bilar.

Möjligen kunde man kanske tänka sig att det blir bra om någon annan än bostadsföreningen äger parkeringshuset längst ner. Då kommer bostadsrättsinnehavarna antagligen få hyra dyrt när de upptäcker att de behöver parkeringsplats men då kan dom ju helt enkelt få skylla sig själva och det drabbar inte trafiken utanför huset.
Vi är på jakt efter BR eller hus. Alla objekt utan garage (eget eller delat) ratas. Det blir att titta på äldre fastigheter som byggdes när parkeringsnormen var vettig. Jag inser också att en BR/villa med garageplats kommer att värdeöka än mer framöver då Malmö gör allt för att radera p-normen helt. Börjar bli ett rejält problem i Limhamn och värre kommer det att bli om alla ska köra batteribil och ska ladda hemma.

Nyheter
Provkörning: Yamaha MT-09

Yamaha MT-09 var den första...

MC Collection på Tidö Slott öppnar portarna!

Pressrelease, Stockholm 202...

Triumph Scrambler 1200 Steve McQueen Edition

Triumph har släppt en Steve...

Fjädringsskola med Månsson Racing

Som en del i mina förberede...

Förändringar i Endurance-VM – igen

Kalendern för 2021 års Endu...

Provkörning KTM 1290 Super Adventure S, ”Aha Upplevelsen”

Vår provförare var skeptisk...

Vårnytt från Handelsboden.

Segura Lady Jewel Crystal J...

Marquez gör comeback i Portugal