Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Anpassningen av staden till cykeln på MP:s initiativ har de senaste tio åren kostat stockholmarna ett par miljarder kronor. Kostnaden för den plan Helldén nu presenterar framgår inte.
Hmm, den där synar jag lite på, mig veterligen når ca 1% av cykelbanorna i Stockholm upp till standarden, och den avsatta cykelmiljarden, som skulle användas för att rusta upp cykelbanorna, användes inte till det, utan brann delvis inne. Många ombyggnationer har dessutom gjorts för att förbättra det för bilarna, på bekostnad för cyklisterna, i några av stans mest cykeltäta korsningar.
Jag tycker det där är en lysande idé! Att folk tar bilen till gymmet som ligger typ inom en kilometer är efterblivet. Sen vem fan vill bo i en miljonstad anyways
Jag gymmade på ett ställe några år dit det frekvent kom folk med bil, som parkerade på området med P-förbud direkt utanför, gick in och promenerade på löpband 20 minuter, med strålande sol ute.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Herregud! Klart att människan klarar sig utan bil. Bilåkandet är inte ens en flugskit i mänsklighetens historia. Dock, tunnelseendet och den närmast hysteriska förändringsoviljan bland bilens vänner skrämmer mig nog fan mer än vare sig Helldéns eller MPs alla pajaskonster.

Så, till den springande punkten: klarar sig staten lika bra i Helldéns vision? Skulle vara kul att se en exakt brutto/netto-beräkning på vad våra fordon inbringar resp kostar statskassan. Gissar på ett visst överskott på inkomstsidan. Sedan kan man ju fråga sig vad trafikvårdande myndighet tycker om att ett trafikslag uppenbarligen ska undantas från allt vad regelverk heter. Är det ens möjligt i ett rättssamhälle? Helldén är en idiot, men nu är han faktiskt förskräckligt nära en egen madrasserad cell...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sedan kör väll mer o mer mäniskor i Kina bil det säljs väll typ 22 miljoner bilar om året i Kina.
Kina är snart bara en liten del i det. Indien har 1,366 miljarder invånare jämfört med kinas 1,398 miljarder invånare.
Kina har förvisso kommit lite längre med sin bilrevolution, men Indien kommer ikapp snart med.
Så redan i dagsläget så har vi 2 nationer som står för 2,764 miljarder människor varav en stor del kommer att göra en klassresa där det skall börja konsumeras, förbrukas och användas saker så som vi gör i väst.
Att vi här hemma har skatt på plastpåsar eller helt förbjuder bilar gör ingen skillnad i det sammanhanget. Det som måste till är att länderna som skall göra denna klassresa gör den miljövänligt. Annars spelar inget av det andra någon som helst roll.

MP.jpg
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nej hela tanken bakom denna miljökommunism är att vi alla ska jobba hemifrån eller i något stort centrallager.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej hela tanken bakom denna miljökommunism är att vi alla ska jobba hemifrån eller i något stort centrallager.
Ja, man homologiserar områden så att alla har samma kompetens, och sen flyttar man runt företagen så att också dom blir homogena, då behöver ingen färdas långt och alla kan dela på kvarterets elsparkcykel :tummenupp
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kom detta ihåg! Ingen kommer någonsin ge oss något utan motkrav någonsin!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här är lite intressant:
Lite i skymundan pågår planeringen för en ny jättelik förbränningsanläggning för upp till 900.000 ton avfall i Lövsta i Stockholm. Om den byggs kommer avfallsförbränningen i Stockholm mer än fördubblas trots att Sverige redan i dag importerar 1,5 miljoner ton avfall. Utsläppen från Sveriges energisektor är betydande trots att i stort sett alla fossila bränslen nu är avvecklade. Det beror på den ökade avfallsförbränningen som står för ungefär 6 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Det är framför allt plast i avfallet som orsakar utsläppen.

Enligt Stockholm Exergis egna beräkningar i deras miljökonsekvensbeskrivning skulle anläggningen ge upphov till cirka 200.000 ton koldioxid per år. Det kan vara lågt räknat eftersom man antar att avfallet som ska eldas i Lövsta ska innehålla mindre plast än exempelvis avfallet som nu eldas i Högdalen. Men det är antaganden och utsläppen kan därför bli högre.

Och Helldén vill förbjuda förbränningsmotorer i Stockholm för att rädda världens klimat :dummer
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det här är lite intressant:


Och Helldén vill förbjuda förbränningsmotorer i Stockholm för att rädda världens klimat :dummer
Nu blandar du ihop logik och Hell... :7peta
Ideologi är viktigare...
Den blågröna röran tycker att kineserna ska tjäna pengar på kollektivtrafiken...
Inget nytt att ge bort vinst, Tokholmarna sålde ett vinstgivande företag...

Fortum fick köpa Birka Energi av Stockholms Stad för 19 miljarder kronor.
Birka Energi var då Sveriges tredje största energikoncern med tillgångar bokförda till 72 miljarder kronor.
Affären var ett superklipp för Fortum - på stockholmarnas bekostnad.
Fortums svenska vinstmaskineri är i dag värt omkring 65 miljarder kronor, uppskattar Karri Rinta, analytiker på Handelsbanken. Det är hälften av Fortums hela börsvärde på 130 miljarder kronor.

Statliga Vattenfall ville köpa Birka Energi, men Cederschiöld ville av ideologiska skäl sälja till finska delstatliga Fortum.
- Ja, det medger jag.
Varför sålde ni överhuvudtaget?
- Vi trodde inte att Stockholms stad skulle ha tillräckligt starka finansiella muskler till investeringar i elnät och kraftverk, säger Cederschiöld.
Mats Hulth är "djupt upprörd" över Fortumchefernas generösa bonusar- och optionsprogram:
- Det är fruktansvärt. De höjer priserna, avskedar lite personal och tar ut stora vinster själva. Det måste vara världens enklaste jobb att vara direktör på Fortum. Att sälja el som alla behöver på en elmarknad där konkurrensen inte fungerar.
Så varför sålde du den första delen av Birka Energi?
- Vi var på väg att förlora makten i Stockholm 1998. Den borgerliga oppositionen ville sälja Birka Energi under alla omständigheter. Därför gjorde vi en kompromiss om att bara sälja halva koncernen, säger Hulth och medger att det var det sämsta han gjort.

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

E10-bensin kommer nu till Sverige​

PUBLICERAD: 23 APR 2021, KL 13:52
ÄMNEN I ARTIKELN: BENSIN DRIVMEDEL SVERIGE
I augusti lanseras den nya standardbensinen E10. De flesta bilar, men inte alla, tål den högre etanolhalten.
Sverige ska vara fossilfritt 2045. En tuff målsättning. Klarar vi det blir vi ett av de första välfärdsländerna i världen som är klimatneutrala.
Målet innebär omställningar i de flesta branscher. För bilismen betyder det att Sverige ska ha en fossilfri fordonsflotta 2045. För att klara det sker en stegvis elektrifiering av nybilsförsäljningen. Ett annat sätt att minska koldioxidutsläppen är genom den så kallade reduktionsplikten som anger inblandningskrav av biobränslen i bensin och diesel.
Det är nu det sker. Från och med 1 augusti kräver reduktionsplikten sex procent mindre koldioxidutsläpp, vilket medför introduktionen av en ny bränslekvalitet, E10. Det kommer att bli den nya standardbensinen i Sverige.
E5 finns kvar som det som man i branschen kallar ”protection grade”, en kvalitet för äldre bilar som inte klarar av den högre blandningen. Troligen oftast som 98 oktan. Men det kommer bara bli nödvändigt för ett fåtal bilar.
– Hela 98 procent av alla bilar som är yngre än 30 år klarar av att tankas med E10. Alla bilar från och med 2011 klarar av E10. Det är bara ett fåtal äldre bilar och vissa tidiga direktinsprutade motorer som behöver tankas med E5, säger Anders Nordin, teknisk chef på Bil Sweden.
Anledningen kan vara att gummipackningar inte tål en högre etanolinblandning. Men skulle man tanka fel är det ingen risk för omedelbara skador. Det är bara att fortsätta köra och fylla upp med E5 när man tankar nästa gång. Men långvarig felanvändning kan ge skador.
Eftersom energihållet blir 1,8 procent lägre kommer förbrukningen att öka lika mycket. Priset, allt annat lika, torde också höjas eftersom biobränslen är dyrare än bensin. Men branschorganisationen Drivkraft Sverige (som organiserar bensinbolag och raffinaderier) menar att det är omöjligt att uttala sig om priset i augusti.
– Oljepriset går upp och ner, kanske pandemin är över. Det är omöjligt att sia om priset i höst. Vi lägger oss heller inte i prissättningen, det får bolagen sköta själva. De måste sälja E10, säljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I så fall läggs den förmodligen på E5-priset, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.

Båtmackarna, som ofta bara har möjlighet att ha en bensinkvalitet, är ett undantag. De kommer företrädelsevis att sälja E5 eftersom båtmotorer oftast är äldre än bilmotorer.
Med höstens introduktion av E10 gör vi sällskap med flera EU-länder som redan har introducerat den nya bränslekvaliteten. I några av dessa länder blev introduktionen mindre lyckosam, och bland bilägare spred sig en oro för motorskador.
– Det fanns då en större osäkerhet kring effekterna och det spred sig en osäkerhet. Men i dag vet vi mycket mer om kvaliteten på bränslet och man känner till vilka gamla bilar som kan eller inte kan köras på E10, förklarar Anders Nordin på Bil Sweden.
För övrigt kan nämnas att USA har haft E10-inblandning i 20 år, först infört som ett stöd till jordbrukssektorn men sedan som en klimatåtgärd.
Höstens E10-introduktion kommer att ta tid, eftersom det är stora mängder bränsle som ska bytas ut i systemet. Men så fort etanolinblandningen är över fem procent ska det kallas E10. Bränslepumparna kommer att skyltas om med nya dekaler.
Vad som händer med vår höginblandning E85 efter årsskiftet är i högsta grad oklart.
– Får vi inte fortsatt skattebefrielse så betyder det att energiskatt och moms ska tas ut på bränslet. Det betyder 8,42 kronor per liter, förklarar Ebba Tamm.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Eftersom energihållet blir 1,8 procent lägre kommer förbrukningen att öka lika mycket. Priset, allt annat lika, torde också höjas eftersom biobränslen är dyrare än bensin. Men branschorganisationen Drivkraft Sverige (som organiserar bensinbolag och raffinaderier) menar att det är omöjligt att uttala sig om priset i augusti.
– Oljepriset går upp och ner, kanske pandemin är över. Det är omöjligt att sia om priset i höst. Vi lägger oss heller inte i prissättningen, det får bolagen sköta själva. De måste sälja E10, säljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I så fall läggs den förmodligen på E5-priset, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.
Härligt. Vad som än sker så är det du och jag som straffas på ett eller annat sätt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Absolut, USA har haft E10 länge. Men vad man glömmer att berätta är att det inte är några större problem att köpa bensin utan etanol i USA. Valfrihet liksom. Socialismen är fortfarande enormt stark i Sverige. Staten vet vad som är bäst för dig.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det hade väl varit helt ok med e10 som standardsoppa om man hade kunnat få köpa etanolfritt för någon krona extra. Jag kör gärna etanolinblandat där det funkar men redan e5 gör att förgasarna i mina veteranfordon beckar igen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top