Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Lennart Bengtsson är ofta framhållen som klimatexpert av Lennart Bengtsson. Andra i hans tidigare skrå verkar inte dela alla hans synpunkter.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040, föreslår en ny utredning som gjorts på uppdrag av regeringen."

"Strategin bygger på att elektifiera så långt det går, minska trafiken där det är möjligt och använda hållbara förnybara drivmedel där det är svårt att elektrifiera"


Utredningen finns här:

Där kan man läsa:
"Förutom personbilar, lätta lastbilar och tunga lastbilar vars utveckling diskuteras i avsnitt 6.2.1, består vägtransportsektorn även av busstrafik samt motorcyklar och mc. De sistnämnda står för så liten del av energianvändningen att de bortses från i scenarierna."

Man har förvisso inte gett förslag på att förbjuda bensin, men drivmedel skall göras fosilfria och skattas så högt att folk inte använder dem.
Motorcyklar har man inte tagit hänsyn till, utan man har bara bortsett från att de finns. Att de sen blir väldigt dyra att köra är ju någon annans problem liksom...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
"Strategin bygger på att elektifiera så långt det går, minska trafiken där det är möjligt och använda hållbara förnybara drivmedel där det är svårt att elektrifiera"
Vad är egentligen ett förnybart drivmedel? ALLA drivmedel som används förbrukas ju, det går inte att tvätta av det och använda det igen, som man kan göra med strumpor, penslar och porslin. Det är lite som grön el, det går inte att köpa grön el, om inte min producent av den drar en egen kabel från sitt kraftverk hem till mig. Undrar om alla som säljer grön el ens producerar samma energimängd som dom säljer?

Betalartikel visserligen, men vi ska tydligen upp till E25: https://www.dn.se/ekonomi/kolla-bilen-nu-blir-e10-ny-standard-pa-macken/

– Det här är en stegvis utbyggnad. Hur nivåerna för reduktionsplikten ska se ut är inte känt. Det kommer att bestämmas löpande. Målet är att inblandningen av etanol ska komma upp i 25 procent över tid, säger Robert Dimmlich, VD Svensk bensinhandel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sist jag kollade var det långt kvar till dess att bränslet tar över som största kostnadspost för mc. Det går ju lika bra att köra på ickefossila drivmedel och det räcker ju bra länge…

Jag körde mina gamla sextiotalsbilar på 50% E85 och det funkade riktigt bra. De nyare, ffa monopointinsprutningar från början av 1990-talet klarade 100% efter några tankars tillvänjning av allt högre koncentrationer. Men då kostade E85 typ hälften av bensinen. Är skillnaden mindre än 30% är det förlust.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sist jag kollade var det långt kvar till dess att bränslet tar över som största kostnadspost för mc.
Andra paragrafen i ditt inlägg syns inte förrän man trycker "Svara", mysko.

För mig är bränslet till motorcyklarna den största kostnaden, ca 15,000 per år, sen däck. De tre senaste hojköpen har kostat mindre än 12k stycket. Är du klimatsmart och köper begagnade hojar eller köper du nya fräna hojar?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Klimatsmart, men om du kör så mycket att bränslet äter dig ur huset är ju elhoj en nobrainer. :)
Jag ligger nästan där i mil och inte tycker väl jag att det äter mig ur huset alls. Kör 1000 mil minst, det blir ca 10000 kr per år i dagens soppapris med min förbrukning.

Men, jag har inget annat fordon, inget kollektivtrafikkort som kostar mig till och från jobbet. Skulle jag strunta i att köra hoj till jobbet och ha busskort istället så kostar det 550 kr per månad.

Det är billigt att köra hoj i jämförelse. 550 kr för busskortet delat på 40 enkelresor blir 13:75 kr, för en sträcka på 12 km. Dessutom har jag kul på vägen med hoj, det har jag aldrig hört någon säga om bussen. Kul ÄR viktigt, på allvar. Jag vill inte sitta och sura på en buss, livet är för kort för det.

Nu var ditt förslag elhoj. Problemet där är att jag hade behövt behålla min nuvarande hoj och haft en elhoj till pendlingen. Svårt att se hur jag ska räkna hem det, kanske i det väldig långa loppet. Ett (dyrt) hojköp, en försäkring till, en garageplats till, ett fordon till som ska ha däck, service, tvätt etc.

En vacker dag så kanske det blir elhoj, eller vilket drivmedel som då anses vara det rätta. Men det är inte här och nu!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett (dyrt) hojköp, en försäkring till, en garageplats till, ett fordon till som ska ha däck, service, tvätt etc.

Vafalls…???

Är inte elhojen underhållsfri, precis som alla stollar säger om sina elbilar…???

För att det är service- och underhållskostnad lika med noll som gäller är ju verkligen budskapet som trummas ut. Då måste ju kostnader för däck, tvätt och vaxning vara inkluderade och om den mot förmodan har drev och kedja så måste ju dessa vara tillverkade av unobtainium…?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Från och med idag, 2021-08-01, så är det inte längre 5% etanol i den 95-oktaniga bensinen, utan 10%. Men det kanske redan har avhandlats här? Hur som helst blir det intressant att se hur det påverkar oss som har lite äldre fordon som inte är gjorda för etanol.
 

Zeromannen

Guest
Vafalls…???

Är inte elhojen underhållsfri, precis som alla stollar säger om sina elbilar…???

För att det är service- och underhållskostnad lika med noll som gäller är ju verkligen budskapet som trummas ut. Då måste ju kostnader för däck, tvätt och vaxning vara inkluderade och om den mot förmodan har drev och kedja så måste ju dessa vara tillverkade av unobtainium…?
Nja skilj på drift och underhåll, ganska vedertaget när det gäller allt, oavsätt. Att något slits och behöver bytas har inget med underhållsfri att göra. Ta som exempel en Tesla, finns inget serviceintervall, finns bara rekomendationer, som att fukttesta bromsvätskan och byta när kvoten blir för hög. Samma med min elhoj, finns inget serviceintervall mer än nämnda bromsvätska som ska bytas vartannat år.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Från och med idag, 2021-08-01, så är det inte längre 5% etanol i den 95-oktaniga bensinen, utan 10%.
Du märkte alltså av att hela Sverige vimlade av tankbilar inatt? Jag märkte av förändringen redan i början av juli då en av mina Banditer började gå snålare än normalt på väldigt litet gaspådrag dvs rycka trots 30 gradig värme. När tempen sjönk till 17 grader gick den inte längre att köra bekvämt så den blev ombestyckad på pilot och huvud. Sjunker fuktigheten än mer lär den ombestyckas en gång till då det finns lite snål-tendenser kvar. Bättre lite fet än klen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

"Fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040, föreslår en ny utredning som gjorts på uppdrag av regeringen."

"Strategin bygger på att elektifiera så långt det går, minska trafiken där det är möjligt och använda hållbara förnybara drivmedel där det är svårt att elektrifiera"


Utredningen finns här:

Där kan man läsa:
"Förutom personbilar, lätta lastbilar och tunga lastbilar vars utveckling diskuteras i avsnitt 6.2.1, består vägtransportsektorn även av busstrafik samt motorcyklar och mc. De sistnämnda står för så liten del av energianvändningen att de bortses från i scenarierna."

Man har förvisso inte gett förslag på att förbjuda bensin, men drivmedel skall göras fosilfria och skattas så högt att folk inte använder dem.
Motorcyklar har man inte tagit hänsyn till, utan man har bara bortsett från att de finns. Att de sen blir väldigt dyra att köra är ju någon annans problem liksom...

Man förstår att utredningen är väl genomförd när dom fått med både Motorcyklar och MC.

J
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Samma med min elhoj, finns inget serviceintervall mer än nämnda bromsvätska som ska bytas vartannat år.

Jag har haft instruktionsbok såväl som verkstadshandbok till varenda fossilhoj jag har ägt genom åren. Förutom rena slitagegrejor som däck och bromsklossar så har en väldans massa grejer EJ RELATERADE TILL FÖRBRÄNNINGSMOTORN haft väl definierade serviceintervall, antingen i mil, timmar eller X gånger per säsong.

Dessa saker finns med all säkerhet kvar på ganska många elhojar, men du menar alltså att du bara behöver byta bromsvätska vartannat år…?

Är din framgaffel- och stötdämparolja helt plötsligt outslitlig för att du har elmotor…? Behöver hjul-, sving- och styrlager inte längre inspekteras, smörjas eller bytas bara för att du har elmotor…? Behöver stötdämparlänkaget inte längre smörjas…? Behöver inga skruvar någonstans på chassiet längre kontrolleras eller dras åt…? Ruttnar bromsslangar ej längre sönder…?

De där elhojskonstruktörerna måste vara riktigt skickliga som har lyckats lösa en massa problem som fossilhojskonstruktörerna aldrig löste…
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad är egentligen ett förnybart drivmedel? ALLA drivmedel som används förbrukas ju, det går inte att tvätta av det och använda det igen, som man kan göra med strumpor, penslar och porslin. Det är lite som grön el, det går inte att köpa grön el, om inte min producent av den drar en egen kabel från sitt kraftverk hem till mig. Undrar om alla som säljer grön el ens producerar samma energimängd som dom säljer?

Betalartikel visserligen, men vi ska tydligen upp till E25: https://www.dn.se/ekonomi/kolla-bilen-nu-blir-e10-ny-standard-pa-macken/

Vet inte om det är en seriös fråga, men om det är det så skiljer man på förnyelsebara resurser och ändliga resurser huvudsakligen genom tiden det tar att producera en ny enhet av resursen. Gruvbrytning och olja är exempel på ändliga resurser då tiden det tar för återskapandet av resursen är så lång (miljoner år) att man inte kan se en förnyelse av resursen inom en tid som är relevant för samhället. Dvs, man förbrukar resursen enormt mycket snabbare än den återskapas. Just för olja handlar förnyelsebarheten också om koldioxidkretsloppet, dvs man tillför koldioxid till kretsloppet i en högre takt än vad de geologiska, biologiska och atmosfäriska processerna kan hantera utan att det uppstår obalans,

Skog eller jordbruk är istället resurser som har en förnyelseperiod räknat i enskilda år eller decennier och som därmed går snabbt att återskapa, ungefär i samma takt som vi förbrukar den (även om det förvisso är möjligt att överförbruka t.ex skogsresurser men då blir den resursen inte längre förnyelsebar).

Vad gäller grön el så är det precis så du tror att det inte är, dvs när du betalar för grön el har du gett leverantören av elkraften i uppdrag att producera en mängd grön el som motsvarar din förbrukning. Naturligtvis kan man omöjligen veta om just de elektroner som du får i ditt eluttag är ”gröna” men det är också helt irrelevant. Det viktiga är hur den totala elmixen ser ut i producentledet. Trodde ärligt talat att det var ett missförstånd som hade klarats ut för flera decennier sedan men tydligen inte. I Sverige är det förstås också liten risk att få fossil el i uttaget då 98% av elproduktionen är fossilfri.
 

Zeromannen

Guest
Jag har haft instruktionsbok såväl som verkstadshandbok till varenda fossilhoj jag har ägt genom åren. Förutom rena slitagegrejor som däck och bromsklossar så har en väldans massa grejer EJ RELATERADE TILL FÖRBRÄNNINGSMOTORN haft väl definierade serviceintervall, antingen i mil, timmar eller X gånger per säsong.

Dessa saker finns med all säkerhet kvar på ganska många elhojar, men du menar alltså att du bara behöver byta bromsvätska vartannat år…?

Är din framgaffel- och stötdämparolja helt plötsligt outslitlig för att du har elmotor…? Behöver hjul-, sving- och styrlager inte längre inspekteras, smörjas eller bytas bara för att du har elmotor…? Behöver stötdämparlänkaget inte längre smörjas…? Behöver inga skruvar någonstans på chassiet längre kontrolleras eller dras åt…? Ruttnar bromsslangar ej längre sönder…?

De där elhojskonstruktörerna måste vara riktigt skickliga som har lyckats lösa en massa problem som fossilhojskonstruktörerna aldrig löste…
Utvecklingen kanske har gått framåt? Dom flesta sakerna du nämner kan nog benämnas ”kontroll före körning” och har inget med serviceintervall att göra. Nu vet jag inte hur gamla hojar du har i din ägo men några ruttna bromsslangar har jag ännu inte råkat ut för. Min äldsta hoj är 16 år gammal. Att saker ”ruttnar” på en motorcykel är nog inget som behöver omnämnas i en instruktionsbok för intervallbyte kan jag tänka..

Lagrerna på mina cyklar är inkapslade och underhållsfria. På elhojen finns ingen kedja som ska tvättas, sträckas eller smörjas. Hittar ingen smörjnippel på stötdämparen, står inget i instruktionsboken om att något ska smörjas öht., och den är ändå på typ 180 sidor.

Jag frågade tom. återförsäljaren när jag köpte hojen om jag behövde lämna in den för service för att nån garanti ska gälla. Finns ingen serviceintervall förutom bromsvätskan svarade han. Den går på batteri, har en elmotor och en rem som driver bakhjulet, kolla remspänningen ibland bara sa han. Naturligtvis så känner jag över ekrarna ibland, lagerglapp osv., men nu har den knappt rullat 200 mil så förhoppningsvis ska den hålla ett tag.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tror att vi som över lag är emot elfordon är det pga dom frihetsinskränkande featuers dom kommer att ha i framtiden. Dvs fullständigt uppkopplade och kommer förmodligen att framföras av en algoritm. Men vad vet jag som inte våra geniala politiker inte redan vet?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tror att vi som över lag är emot elfordon är det pga dom frihetsinskränkande featuers dom kommer att ha i framtiden. Dvs fullständigt uppkopplade och kommer förmodligen att framföras av en algoritm. Men vad vet jag som inte våra geniala politiker inte redan vet?
Frihet och integritet är lågt prioriterat, idag är det miljö och säkerhet/trygghet som gäller. Kampen mot den globala uppvärmningen och terroristhotet går före allt annat, så vi får vänja oss vid tanken på att vara övervakade från vaggan till graven. Myndigheterna vill hela tiden veta var vi är och vad vi har för oss (i verkliga livet och på nätet). Övervakningskameror, radarkameror, FRA, NSA och allt vad det heter som hela tiden övervakar oss, snart kommer säkert krav på GPS i bilen så att våra makthavare kan se var vi är och hur fort vi kör. Det kontantlösa samhället närmar sig och därmed har banker, företag och myndigheter total insyn i våra konsumtionsvanor. "-Tammer har varit på systembolaget två gånger den här veckan, och kollat på kvinnoförnedrande porrfilm tre gånger, aja baja".
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alatalo har helt rätt i att ”underhållsfri” är fel uttryck. Allt som inte är relaterat till drivlinan kvarstår förstås. Men det är väldigt lite i jämförelse.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top