Mekartabbar top 5

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Råkade spänna kamkedjan liiiiiite för hårt om man säger så, körde 500 meter innan ja fattade va som va fel. Hojen lät som om den vore kompressormatad :huvet
 
Att byta kolv på en CR250R, och sedan vara lite överdrivet noga med högtryckstvätten i närheten av en ny cylinderfotspackning....är o-bra. :crash

Den började dra tjyvluft och skena och ha sig - så det var bara att riva ned cyllen igen (efter en timmes drifttid.... :huvet ) och dit med en ny packning. Bara att hålla tummarna att det inte käkade i sig överdrivet med skit, hann bara gå ett varv på banan dock (men i elakast möjliga miljö, naturligtvis).

Gått en timme nu iaf, får se om det tokrasar i en framåtvolt, brinnandes. :hihi
 

Beror på hur man ser det....
Det är som inte klart än... :(
Beställer delar, en del glöms bort av han som plockar..
Beställer den delen fast från USA denna gång..
Dom vänder på en 1:a & en 0:a vilket renderar i att jag
får en del jag redan har..
Så jag vet inte än... Motorn är ur, nya toppen är portad och klar att sätta dit. Har nya throttlar med spridare klara att montera..
Motor, ram allt är tvättat minutiöst..
Saknar delen.. :död
Men det är min vanliga tur.. Har hitintill aldrig lyckats med något jag åtagit mig utan att råka ut för sånt här.. :(
 
Inget nytt på tabbefronten?

Det kommer, var så säker..
Rev ur motorn i slutet på juni och nu verkar den vara klar för att sätta
tillbaka.. Tro mig... Mååååååååååånga tabbar kommer det bli på vägen.. Meningen var att det bara skulle ta två veckor.. Gissa hur mycket jag har glömt på 3 månader! :hihi
 
Fem flugor i en smäll!

Skulle lyfta upp hojen för däckbyte, orkade inte ta fram mc-lyften som låg framför bilen. Så jag tog domkraften som låg vid hojen, la den under hojen och började pumpa. Den nåde knappt upp så jag tog några böcker och la de de på domkraften. Började pumpa igen, fick upp den några centimeter i luften. Böjde mig ner för att öppna muttan (muttern) då jag ser att hojen lutar sig... ställer mig upp och precis då faller hojen precis som ett träd på min bil:näsblod

Springer för att lyfta upp hojen och precis då stöttar jag till en dunk med 4L 100% avfettning som faller utan att jag märker, med grädde på moset hade jag glömt att lägga på locket :död

Lyfter upp hojen från bilen, ser några små repor :öga

Tar bort domkraften samtidigt så känner jag en "god" lukt och märker att marken är lite hal/kletig. Följer motströmmen och ser att det är avfettningen som rinner :dricka

Börjar torka med några trasor sen med lite vatten för tillfället.
Flyttar på hojen och ställer den lite längre fram på sidostödet.

Går till garaget efter tre dagar. öppnar dörren och ser hojen ligga ned:huvet
Går närmare för att kolla och ser att avfettningen hade gjort asfalten så mjuk att sidostödet hade grävt ner sig :banana

Slutsats: min lathet kostade mig en backspegel, kopplingshandtag, förstörd mark, repor på bilen och lite till:arsele
 
Last edited:
Skulle lyfta upp hojen för däckbyte, orkade inte ta fram mc-lyften som låg framför bilen. Så jag tog domkraften som låg vid hojen, la den under hojen och började pumpa. Den nåde knappt upp så jag tog några böcker och la de de på domkraften. Började pumpa igen, fick upp den några centimeter i luften. Böjde mig ner för att öppna muttan (muttern) då jag ser att hojen lutar sig... ställer mig upp och precis då faller hojen precis som ett träd på min bil:näsblod

Springer för att lyfta upp hojen och precis då stöttar jag till en dunk med 4L 100% avfettning som faller utan att jag märker, med grädde på moset hade jag glömt att lägga på locket :död

Lyfter upp hojen från bilen, ser några små repor :öga

Tar bort domkraften samtidigt så känner jag en "god" lukt och märker att marken är lite hal/kletig. Följer motströmmen och ser att det är avfettningen som rinner :dricka

Börjar torka med några trasor sen med lite vatten för tillfället.
Flyttar på hojen och ställer den lite längre fram på sidostödet.

Går till garaget efter tre dagar. öppnar dörren och ser hojen ligga ned:huvet går närmare för att kolla och ser att avfettningen hade gjort asfalten så mjuk att sidostödet hade grävt ner sig :banana

Slutsats: min lathet kostade mig en backspegel, kopplingshandtag förstörd mark, repor på bilen och min tid:arsele

Hehe... domkraft är inte the shait.
Gjort samma miss i stort sett. Bestämde mig efter att ha lyft upp hojen med domkraft och stödbock att åka och låna ett depåstöd så jag kunde plocka av bakhjulet. Till min stora förvåning (läs magkänsla) va detta en dålig idé då hojjäveln låg tack och lov några cm ifrån grannens bil. Hojen däremot.... backspegel, bromshandtag och blinkers åt h-vette. :banana. Man lär sig av sina misstag... nångång kanske :rolleyes:
 
Min senaste var nog att lossa på undertailen, haka ur låsmekanismen för kutsen, göra det jag skulle, montera ihop o inte haka i låsmekanismen igen, för att senare behöva nyckeln som man lade i kutsen för att inte glömma var den var...
 
Jag låste in nyckeln i kutsen, med urkopplad wire i en SP1.
Såg att du hade en XJ900 o en BMW, det är väl hasp eller bom med hänglås på dom ;)
 
Last edited:
En gpz 600 vägrade starta efter jag ställt ventilerna.

Svor något fruktansvärt. Öppnade, kollade spel igen, det stämmer. Startkablar, baktände så hårt så jag trodde något exploderade. Springa igång ? Nej.... Svettig, sommarens varmaste dag, utomhus, mer svordommar. Dubbelkollar allt. 6 h jobb åt helvete, den funkade ju innan. Går hem. Kollar bilder på nätet. Aj då, var det inte en jämn tändföljd ? Flyttar om, o startar direkt.

Note to self, märk tändhattar !!!
 
Last edited:
1. Absolut värst alla kategorier: La min fyra fina portade YPVS ventiler från min RD500 i kaustiksoda över natten för att få bort ingrott koks på dom. Allt koks försvann och även halva YPVS ventilerna. Dyrt dyrt. Även väggen, fönsterbrädan och plastmatten på golvet tog rätt mycket stryk.
2. Bröt av en pinnbult till avgassytemet på RD350:n. Lämnade in hojen och fick det fixat. Bröt av den igen. Skruvade av cylindern och fixade det. bröt av den igen o.s.v o.s.v
3. Bytte bränsleslang på YZF:en. Körde ett par mil och hojen bara dör. Puttar den ett par kilometer tills jag lyckas få igång den igen men den går riktigt illa. När jag kommer hem hittar jag felet, bränsleslangen var för mjuk och har vikt sig under tanken. Jag blev väldigt glad att den inte hade skurit eller nåt.
4. Spräckte framrutan på min nyinköpta Opel Omega när jag skulle byta Motorhuven. Blev en väldigt stor och malplacerad spricka. Jag blev väldigt sur.
5. Skrev en lång historia här men den försvann. Får se om jag kan lösa det.
 
Var ska man börja..

Hmm.
Kan ju börja med min Nissan 180Zx, hade haft av toppen och släppt kolvarna som rostat fast =S.
Skruvar ihop allt igen och vevar på starten, bilen låter som en båtmotor, donk donk donk.
Vafaaan?
Kollar allt om och om igen i 2 dagars tid.
Tillslut så hittar jag felet.
180Zx har en turbofyra med 8 tändstift, jag hade justerat tändningen efter stiften på avgassidan.
Det var fel så när jag skiftade kablarna så startade den perfekt....
Efter vi bogserat upp den i 90km/H :D
Inte alls sur eller så:näsblod

------------

Inte en mekartabbe men fastnade i kicken med byxorna på mopeden en gång, eftersom jag redan stannat och börjat luta så var det inte mycket mer än att sprattla som ett fån och sen slå i backen med en jäkla smäll:död

6-veckor på kryckor med krossad fot blev det.
Inget brutet men varenda ledband och broskbit var mos :crash

------------

Hade monterat nya fina 17" fälgar som man fick montera med spacers på bilen.
Efter några timmar började det klonka konstig i bilen :5sure
Visade sig att alla spacers hade vickat loss så där stog jag vid vägkanten och fick skruva om allt igen.

----------

Skulle byta till reservdäck på min dåvarande bil.
Då välte domkraften:brinnerup
Fick kastat in däcket i hjulhuset iaf så jag lyckades komma in med domkraft nr:2 för att få loss domkraft nr:1.

------------

Åkte och hämtade bilen från glasmästaren efter rutbyte.
Svänger förbi Biltema för att byta torkarblad, tappar torkararmen och spräcker rutan :död
Aja, Tur att det går på garantin, så det löser jag imorgon tänkte jag.

Drar ut till Lysekil och träffar en kompis, åker och sladdar lite och mitt i en kurva så rasar bakaxeln igen (Rasade 2 dagar innan) och av momentkurvan som blev så drog den med sig hela växellådan så den var skrot.
Dagen efter åkte jag till skroten istället. :brinnerup


Det var några iaf
 
Back
Top