Mekartabbar top 5

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När jag var fjorton praktiserade jag på Huddinge Mc som mcmek och första dagen skulle jag av ngn anledning trycka på den magiska startknappen på en FJ1200 som hade växel i och for iväg längs väggen in i en hylla. Ingen mektabbe dock:D
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Va jobbar du nu med? :D

Bytte till datorer efter den sommaren - blev du orolig att det var något som kan döda någon? Har iof delat på- och filat ned ett bromsok som tog i ishjulets ekrar ikväll och bytt bromsvätska både fram och bak... Borde jag vara orolig?

jag tyckte stackarn som tankade smörjgropen med motorolja var kanon :D

Tack wdac, kul att man kan glädja någon ;-)
När man var 16 var man ju inte så kaxig.

Det är många bra historer men jag brast totalt när jag läste om stackarn vars batterikabel plötsligt var för kort varpå han kom på den brillianta idén att förlänga den. Då han brände säkringar hela tiden och ringde polarn som läste -12V på mätarn var jag så tårfylld att bägge ärmar var blöta. Undrar hur han tänkte då egentligen?
Fasiken, tårarna kommer tillbaka...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kan berätta en kul mektabbe även om det inte var jag utan en icke namngiven kollega som satt med skägget i brevlådan.

En utan Marinens korvetter var för länge sedan ute på ett rutinuppdrag. Maskinchefen (Chiefen) såg att det var dags att fylla på motorolja i en av de V16 MTU-dieslarna som var i drift.

På dessa korvetter så har man ett fyllnadssystem med en pump som tar ny motorolja från en förrådstank och sedan skickar detta till den törstande motorn via en skiftesventil.

Min olycklige kollega stod länge och stirrade på oljesticken som han varannan minut drog upp ur den MTU-diesel som slet på marschvarv och behövde olja. Inget hände på stickan.... förmodligen kall seg olja från förrådstanken....

Plötsligt small det till från systermotorn som skickade ut stakarna med ett brak. Skiftesventilen stod på fel motor :D
 
Last edited:

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Jag kan berätta en kul mektabbe även om det inte var jag utan en icke namngiven kollega som satt med skägget i brevlådan.

En utan Marinens korvetter var för länge sedan ute på ett rutinuppdrag. Maskinchefen (Chiefen) såg att det var dags att fylla på motorolja i en av de V16 MTU-dieslarna som var i drift.

På dessa korvetter så har man ett fyllnadssystem med en pump som tar ny motorolja från en förrådstank och sedan skickar detta till den törstande motorn via en skiftesventil.

Min olycklige kollega stod länge och stirrade på oljesticken som han varannan minut drog upp ur den MTU-diesel som slet på marschvarv och behövde olja. Inget hände på stickan.... förmodligen kall seg olja från förrådstanken....

Plötsligt small det till från systermotorn som skickade ut stakarna med ett brak. Skiftesventilen stod på fel motor :D

Billigt och bra :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ingen mektabbe.
På något sätt.
Men:
När min syster tog körkort så renoverade min bror en VWbubbla till henne i "CAL-looker" stil.
Den tilltänkta motorn (tvålitare med snäppet vassare kammar och weberförgasare) hann inte monteras innan kortet ar klart, eftersom omborrningen drog ut på tiden.
Sedan fick vi inte byta, för hon tyckte att 1300an räckte.
Motorn såldes.
1300an drog olja, så hon fick stränga förhållningsorder om att alltid kolla oljan innan hon tankar.
Det tolkade hon som att "om oljelampan lyser så skall man fylla på olja nästa gång man tankar".
Motorn öerlevde.

Men hon hade även förhållningsorder om att köra försiktigt på vintern och bara med ordentliga vinterdäck.
Brodern hade till och med sett till att det gick lätt att höja bilen och montera originalfälgarna (som var omlackade snyggt och skodda med höga, smala, fulldubbade vinterdäck) vilket gav ett rått rally-stuk.

Systern tyckte att lättmetallfälgarna med breda lågprofildäck var snyggare.

Skrotade bilen mot ett stillastående släp första vintern.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag skriver ingen lista utan köttar bara på med lita tabbar. ;)

Fylla på växellådsolja utan oljeplugg iskruvad. Massa olja rinna ut på marken. :huvet

Glömma packningen mellan motorblocken och/eller vid cylinderfoten.

Glömma att vika vikbrickan där kopplingen monteras på axeln. Eller ännu värre, glömma att ens dra åt muttern.

Porta utblås på RD 350 med ny roterande fil. *slafs* sa det om materialet. Som att skära i smör. Dock så klarade dem sig, men 0,5-1mm till så hade det nog blivit ett jävla smalt effektband. :Bugar

Montera kopplingen och just fått i de flesta fjädrar med tillhörande skruvar och sen komma på att man glömt den lilla "svampen" efter tryckstången.

Stoppa i vevaxeln i crossmotor åt fel håll och komma på det först när man börjar dra ihop blocket.

Min allra muppigaste tabbe hittills:

Montera ihop RD350 motor och börja skruva åt alla muttrar och skruvar till blocket, för att sedan upptäcka att man glömt lägga i växellådan. Var bara ett stort jäla hål där framdrevet ska sitta. :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Det värsta är när man plockar ner motorn, är helt säker på vad som är problemet, men det visar sig att man misstagit sig åt helvete.

Hur många skyller inte på kedjesträckarna för minsta missljud när det är nåt helt annat som spökar?

Hahaha,, Jag är toknojig på ventilslammer. Tycker jag hör missljud alltid.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej, gjorde en liiiiiten tabbe i veckan; satte i batteriet bak och fram. Poff och en blixt förkunnade att huvudsäkringen gjorde sitt jobb:glömdet
Sensmoral; Tack o lov för säkringar:)
Ha de Per :squid
 

mickelin

Guest
1. Gjorde rent crossväxellåda med diesel i köket på min första lägenhet. När jag flyttade ett halvår senare luktade det fortfarande så illa i trapphuset att det var som att krypa in i en dieseltank när någon gick in i trapphuset.

2. Drog åt ramlageröverfall med för hårt moment. Kompisen och jag jobbade enligt devisen "ju fler kockar" med dåligt resultat.

3. Vända kolven åt fel håll.

4. Blanda ihop distanserna till bakhjulet utan att notera felet och kör hojen på en provtur=vurpa.

5. Glömma dra åt styret och märkte det 2 km ut skogen i ett litet gupp.

Till mitt försvar är alla ovan nämnda händelser utförda för ganska många år sedan.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Missade spilldunken när jag tömde ur oljan ur motorn, plockar ner hojen från depåstödet för att torka upp, halkar i oljan och tappar hojen över mig (ktm lc4)...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Missade spilldunken när jag tömde ur oljan ur motorn, plockar ner hojen från depåstödet för att torka upp, halkar i oljan och tappar hojen över mig (ktm lc4)...

HAHAHAHA... vilka sjuka bilder jag fick upp i huvudet när jag läste det där!
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Bytte kolv på min Honda 450 för 2år sedan. Allt gick jätte bra och jag drog toppen med rätt moment. Men när ventil kåpan skulle dit. Helvete. Kamkedje styraren satt upp&ner.

Bara att riva och beställa en ny packnings sats för 1000kr:tummenupp
 

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Detta har inte jag gjort utan en barndomskompis styvfar.
Han hade gjort ren görgasaren på sin Honda 500cc tvåtaktsdräpare. Och skulle nu provstarta härligheten, men hojen ville inte riktigt vara med. Så efter att han kickat sig trött i nån kvart så provade han att rullstarta, vilket var ganska tacksamt för han har en bra lutning på vägen utanför huset, men den ville ändå inte starta. Så det var ju bara att putta upp den för backen igen och prova en gång till.
Så han gkorde ju som brukligt och tog sats ordentligt springandes bredvid hojen, och hoppade upp så där som på damsits för att få friktion mot vägen och VRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖM! så slog hojen runt och lade sig på sidan med fullt varv på motorn, samtidigt som gubbfan själv for på arslet måttligt förvånad kan tänkas, . Han lyckades hur som helst lokalisera felet till att det där m:et som ligger ovanpå trotteln inte var monterat i förgasaren.
Denna historia har jag skrattat gott åt i många år, men funderr i skrivande stund på om det är sant, för om m:et är borta så borde väl hojen ändå inte varva upp om trotteln ändå sitter som den ska?
men det är en skojig historia iaf.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
1. Rengjorde förgasarna på en CB750. Provkörde nästa dag och den gick dåligt. Lossade knasarna igen och öppnade. Ett munstycke låg i flotörkoppen.
2. Renoverade kopplingen på Silverpilen(såna där lösa korkar som man kokar, monterar och sen slipar mot en glasskiva).
Monterade dit kopplingen och den funkade inte. Hittade nästa dag på golvet tryckstången som går genom motorn.

Båda tabbarna var ölrelaterade.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Camaro TH700R4

var duktig och bytte olja och filter på en automatlåda (TH700) då den var lite trött och seg på att växla, plocka av tråget hällde ur all ATF, bytte filtret, ny trågpackning montera ihop det igen och fyllde på med ATF.

Läckte i skarven mellan tråg och låda, tabbe nr1.

åkte runt me läckande automatlåda nästa dag och köpte en avtappningsplugg, då det inte finns nån orginal på de trågen så är det svårt att plocka av det utan att söla atf över hela garagegolvet.

Plockade av tråget igen, oljan gick ju inte direkt att rädda när det inte fanns avtappningsplugg, så 6 liter ny atf åt helvete :mad:

Monterade avtappningspluggen i tråget, tråget var skevt vid bulthålen, vanligt att det händer om någon dragit bultarna för hårt (tidigare ägare), konstatera att det e därför det läcker. Köpte packningssilikon och var noga och läste på att det tål ATF. La silikon på båda sidor av trågpackningen och montera ihop, fyllde med ATF, yay, tätt som en fiskröv :yoparty

Körde runt glad i några dagar sen blev det totalhaveri på lådan, börja undersöka varför och studera rephandboken till 700r4 lådan och ser att det på kanten som ligger mot tråget, altså där trågpackningen ligger, finns ett litet kanske 2mm stort andningshål för servot till 2ans band. Hålet matchas i packningen och tråget.

Har altså silokonat igen det andningshålet, 2and band har inte kunnat släppa helt utan har legat och slirat på övriga växlar, friktionsvärme har kokat oljan och lådan blev totalt skrot :gråta
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
16åriga mekaniker......

När jag var 15 skulle jag åka till coola killen i byn som var 16 bast och hade 125:a. en cb 125 81:a.

När jag kom dit var han i full färd med att justera ventiler, han hade inte täckt för de dräneringshål för returoljan i toppen och plötsligt tappar han ner ett shims (kan ha varit ett knaster?) som lägger sig på en liten kant halvvägs ner i motorn.
Med hjälp av en skruvmejsel magnitiserad mot en gammal högtalare försöker han lirka upp den härdade metallbiten men tappar ner den i motorn.

-Skitsamma, den följer med oljan ut den dan jag byter!!

Det gjorde den tillsammans med 1ans cylinders vevstake,kolv och ventiler. En handgranat hade knappast gjort större skada i den motorn. Oljebytes intervallet blev inte heller lika långt som han hade tänkt:D
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hade plockat av frugans batteri för några veckor sen för att ladda och fylla på vatten i cellerna, och nu blev det dags att peta tillbaka det.
Tyvärr hade jag glömt hur allt satt ihop (sitter flera kabelskor per pol).
Frugan insisterade på att hon skulle lära sig hur allt funkar och så.. Är helt koncentrerad på att berätta för henne hur hon absolut inte ska koppla ihop + och - på något sätt och övervaka att hon inte av misstag tar på saker som kan leda strömmen. Drar fram en helröd kabel och en svart kabel med röd krympslang runt kabelskon som jag säger till henne att skruva i på +, går jättebra. Drar fram lite klena svarta sladdar som ska sitta på minus, säger åt henne att sätta dit dem. I just den stunden funderar jag på varför det sitter 2 tjocka kablar på + och bara en liten klen sak på -. En halv sekund senare sprakar det och ryker som in i fan, då rycker frugan till (blir rädd såklart när 4:e juli helt plötsligt drar igång på alla cylindrar) skruven sätter sig som fan på sniskan i skruvhålet :näsblod
Rycker skruvmejseln ur händerna och försöker få bort kabelfan, det sprakar och ryker ännu mer, tror att hela hojen ska ta eld, sen släpper den till slut. Ryker ett bra tag.. Blir att åka till mekonomen och inhandla kablar och verktyg imorron :huvet
14me71y.jpg


Sensmoral: Kolla vad det är för kablar man sätter i, och inte tvärlita på färgerna :brinnerup
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Bra terapitråd. Folk är i regels så fasligt rädda att delge sina "dåliga dagar".

1. Första hojen, 20 år sedan, bytt bromsok. Sent på kvällen o stressad. Kämpar flera timmar med att få ut luften enligt konstens alla regler. Kommer på den briljanta idé - NOT. På med en 2 meter lång plastslang vid okets luftningsnippel och tryckluft på.... funkar perfekt, känner mig som ett geni. Strax efter känner jag något från taket som droppar ned i nacken....det var det värt. Handtaget är stumt! Seger!

2. Ganska länge sedan. Inget meckrelaterat men likväl klantigt. Ska passera favoritbilen med en gammal skottkärra full av sprängsten. Spaden ramlar åt sidan och slår i bakflygeln lätt med en liten, lite repa till följd. Irriterad ställer jag ned skottkärran för att inspektera skadorna. 3 sek senare. Ett jättebrak. Sprängstenarna har vält in i bildörren. Skottkärran flyger 10 meter och sonen gömmer sig bakom äppelträdet....

3. Nyligen. Ska sprutmåla, som så många gånger förr. Är glad. Blandat "full sats" färg dvs över halva kvarvarande mängd färg + härdare. BIG MISSTAKE. Lackerat delvis natten före och upptäcker färg kvar vid filtret, slarvade tydligen vid rengöringen. BIG MISSTAKE. Fortfarande glad. Har dåligt med thinner (som jag vill spara till färg) så jag använder lacknafta -BIG MISSTAKE (straffet för att man sov på kemin). Finns det något som kan gå fel så gör det nu. Beter mig som en nybörjare och blir lite stressad, häller i färgen innan alla lacknafta /gammal färg är borta. BIG MISSTAKE Färgen klumpar ihop sig och blir till gele istället för att lösas upp. Lite irriterad. Sprutan slutar fungera, locket fastnat, behållaren lossnar, spiller på golvet, sprutan hakar upp sig, Irriterad. Spiller färg på sprutan, häller överbliven färg i annan burk, sliter bort filtret, slabbar på kläderna, Klart irriterad. Tygtrasorna tar slut på rekordtid. Papperrullen vägrar dela pappret, färg på verktygen, tamigs*t*n allt klibbar, tvättar filtret, färgen börjar härda på allvar, Förbannad. Stock i filtret igen, bort med filtret. Jävlas med mig själv på ren idioti. Försöker lacka utan filter med gelefärg (visste att det skulle gå åt helvete men får skylla på ångorna), ger upp först när man sabbat allt förarbete/grundning/slipning. Häller ut färgen i soptunna. Skogstokig. Slipar ned... Ser fortfarande ut som skit. Gör om - gör rätt, en annan gång. Behåller det tillsvidare som ett monument över mitt misslyckande. Skäms. :brinnerup


/A
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bra terapitråd. Folk är i regels så fasligt rädda att delge sina "dåliga dagar".

1. Första hojen, 20 år sedan, bytt bromsok. Sent på kvällen o stressad.

3. Nyligen. Ska sprutmåla, som så många gånger förr.


/A

När skall man lära sig att stänga av tunnelseendet och utreda problemet direkt när det uppstår? Känner igen mig.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
..
Sensmoral: Kolla vad det är för kablar man sätter i, och inte tvärlita på färgerna :brinnerup
Dags för något positivt?
Bytte batteri på Kawan. Hade köpt ett med fel polställning och monterade in acken. På med tändning, heldött, allting.
Fasans tanke..acken felvänd? Jorå...
Förlängde kablarna och provade igen. allt OK... :tummenupp
Att det gick bra tillskriver jag naturligtvis min oanade skicklighet och kunskap :rolleyes:
Har självklart inget med sk "tur" att göra...
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top