Mekartabbar top 5

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Lackerade en gammal celica . Röd o fin skulle den bli,Hade glömt att maskera , täcka luftintaget vid torpedväggen,Dammade in röd färg i hela cupen, Det syntes exakt var min tröja hede legat på passagerarstolen,,,
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Värsta tabben jag gjort var på moppetiden då jag hjälpte min kompis på med sin nya 70cc cylinder till hans yamaha dtr.

Allt gick bra fram tills att jag skulle dra åt topplocksmuttrarna. Drog åt så hårt på en mutter att gängorna i motorblocket gav upp.

Bara att borra nytt och gänga om... :huvet
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Praktiserade på bilverkstad när jag var 16-17. Skulle köra in en kundbil. Gick ut och startade bilen och lyssnade då den skulle va lite mystisk kall. Detta var under vintertid. Satt väl en/par minuter men inget hände. Eftersom man kört en del Epor och lite div kundbilar så var man ju en hövding på detta. Kasta in backen å gasade på bakåt , skulle precis bromsa då det tog stopp avsig själv.:va Det hadde under tiden jag satt och väntade parkerat en annan bil ca 10m bakom.:död
Kunden som skulle hämta sin halvårs gamla Mazda 323 fick se sin bil med nummerplåten betydligt närmare baksätet än vad han mindes:rodnar

Under min 125: period ägde jag en Yamaha as3. Den krävde ju ungefär lika mycket underhåll som dagens enduro hojar. Tyckte man skruvade både här och där. Under en av dessa mekövningar skulle jag starta tingesten. Av någon anledning så sprang jag ingång den utifrån och in mot garaget. Den startade fint med hyffsade varv....och då ryker kopplingsviren av:confused: Om man springer vid sidan och hojen sticker framåt så blir det ju lätt mer gas:huvet .
Väggen i garaget fick sig en ordentlig känga. Blev ju till att göra lite mer än service på den:brinnerup

Så en av senare årsmodell.
Skulle fixa nått med bromsarna på kompisens bil. Den var utrustad med 20tums ganska glest ekrade hjul och stora bromsar med 6kolvs ok. Körde in den på lyften och skulle putta under lyft armarna. Behövde dra fram bilen ca 10 cm . Tog tag i ekrarna på framfälgen och drog samtidigt var en kompis så snäll och putta på bak. Den rullade betydligt lättare än vad jag hadde räknat med :huvet Hann inte få ut tassarna , fingrarna fick inte plats mellan fälg och bromsok.
Den ramsan passar inte i någon konfirmation som kom ur gapet då...

Sedan finns det väl många andra men åldern har väl tagit ut sin rätt så man har glömt/förträngt:D
Å framtiden bär väl säkert med sig fler.....
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
En liten grej från förr...
Skulle ta av toppen på hojen för att se hur många ventiler som strukit med. Lyfte av den utan att tömma kylvätska - många täta oljebyten innan det blev bra igen....
Och en alldeles ny...
monterat ner fiddymotorn i beståndsdelar, och ihop igen. Av någon anledning så är nu kicken avlastad från veven i bottenläget- inte i toppläget som det borde vara :huvet Inte plockat ner och gjort om än...
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Precis upptäckt...
Jag ska inte byta packboxar själv... :gråta
Tyckte jag var så försiktigt och duktig men icke.. :(
Allting var så fint och bra tills jag släppte ner hojen från lyften..
En fiiiiin liten rand med olja kom fram...

Jahapp.. Bara riva och lämna in den här gången... :huvet
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
När jag var värnpliktig basse så skulle jag fetta in ett drivhjul på min stridsvagn, fänriken stod bakom och läste i manualen att man skulle trycka 5-6 gånger på fettsprutan. Sedan så gick han iväg och jag började pumpa.

Jag hörde dock "femtiosex" gånger, när jag hade pumpat en sisådär 30 gånger så kom fänriken tillbaks och undrade vad fan jag höll på med. Allt överflödigt fett trycktes ut i nån ventil någon annanstans så det var ingen större fara, men lite pinsamt :gnissla
 

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Ställer upp moppen på centralstödet och lägger i ettan och låter den gå på tomgång. Börjar smörja in kedjan med olja. Oljan börjar ta slut i flaskan, häller den sista skvätten i handen stoppar in fingrarna på insidan av kedjan och känner plötsligt hur de hamnar mellan bakdrevet och kedjan.

Som tur är stannar motorn, och jag lyckas lägga ur växeln med den andra handen och roterar tillbaka hjulet. Går in och tar skurborsten och noterar att alla fingrar kvar men att det gör ont som f-n.


Det är sent -70 tal, Den långa luggen når ned till hakan. Hänger över borrmaskinen för att den slöa borren ska komma igenom ett metallstag, plötsligt far luggen in i borrmaskinen. Går upp och kollar mig i spegeln, får en chock; En tårtbit av luggen är borta och flinten lyser som en ilsken stopplykta.


Har en Yamanha RD125, som jag river växellådan på. Får låna en meckarbok av mc-mecken i staden som ska på semester. Håller på i en vecka, men motorblocket är för smalt och växellådan förstor. Lånar en hydralpress men inget hjälper. Visar sig vara fel årsmodell på meckarboken, har därför vänt ett drev åt fel håll. Boken är mycket kladdig och mc-mecken mycket irriterad...


Har en RD350 där slangen som går till förgasaren med tvåtaktsolja är dålig. Klipper av den lite grann och ansluter den till förgasaren igen.

Kör några mil tills att jag märker att ramlagren sjunger på sista versen.
Inser att slagen är så kort så att det har blivit ett veck på den, och att ingen olja kommer fram till förgasaren.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
19 bast och skulle ta pappas jeep över gräsmattan framför huset - för att testa egenskaperna. Regnet hade gått hårt åt i mars månad. Halvvägs ut på gräsmattan gick det bara neråt. Paniken blev värre och värre, kopplade in 4wd och rusade motorn. När jag öppnade dörren och skulle gå ut blev det knästående. Jag hade formligen grävt ner bilen så kraftigt att man knappt såg hjulen.

Kan tillägga att pappa är notorisk puttsnisse och hatar skit...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Halkade med avdragaren till kopplingskorgen på min Teneré och slog av en tand på den. Ny kopplingskorg kostade 4800 spänn :huvet .
Kontentan blev att jag köpte en ny motor i stället och det bara för att man sland med avdragaren till kopplingen....
För nån vecka sen slant jag med spärrskaftet när jag skulle dra fast ett gaffelben och lyckades slå mig själv i ansiktet. Sprucken och väldigt svullen kind blev resultatet den kvällen. Visst gjorde det ont, men jag blev förvånad när det började droppa blod ner på mina händer... :näsblod

Så kontentan är, slint inte i garaget! :fakta Trösten i mitt fall va iaf att jag självläkte gratis...
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Underbart när man slinter med en nyckel, så man slår knogarna i en mutter... skillnaden mellan smärta o njutning e hårfin haha...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Underbart när man slinter med en nyckel, så man slår knogarna i en mutter... skillnaden mellan smärta o njutning e hårfin haha...

Jag har en sådan... :hihi

Mekade bakvagn på en polares Impreza...bakre bärarms infästning är en rätt stadig, lång bult som går genom hubb/bärarm.
Eländet hade fått för sig att skära i gängan, och gick lite halvtungt, men snurrade dock (kom inte åt med vinkelslip), bäst vad det var nöp bulten av.

Givetvis så var all kraft nedåt mot betonggolvet. :näsblod Underligt nog bröt man inget.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
19 bast och skulle ta pappas jeep över gräsmattan framför huset - för att testa egenskaperna. Regnet hade gått hårt åt i mars månad. Halvvägs ut på gräsmattan gick det bara neråt. Paniken blev värre och värre, kopplade in 4wd och rusade motorn. När jag öppnade dörren och skulle gå ut blev det knästående. Jag hade formligen grävt ner bilen så kraftigt att man knappt såg hjulen.

Kan tillägga att pappa är notorisk puttsnisse och hatar skit...

En skithatande putsnisse som köper en Jeep förtjänar att få den nedgrävd.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
En skithatande putsnisse som köper en Jeep förtjänar att få den nedgrävd.

Eller så har man den som dragbil för hästtransport och till andra saker i företaget mer än att köra offroad. Ibland är tiga guld för att bespara sig självinsikt av nedsatt förståelse.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eller så har man den som dragbil för hästtransport och till andra saker i företaget mer än att köra offroad. Ibland är tiga guld för att bespara sig självinsikt av nedsatt förståelse.

Nej. Det finns det betydligt bättre bilar till. Han har Jeep för att han tycker om imagen. Garanterat.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Skulle byta packboxar, det var bökigare än jag trott. Bromsslangen hängde i vägen hela tiden, till slut blev jag så j-a trött på den så jag gick och hämtade en avbitartång modell större och knipsade av den. Jag menar; hur dyr är en sådan egentligen? Jo, den kostade 1200:-

En annan gång skulle jag byta olja och låg under cykeln och vred oljefiltret åt fel håll, det tog ett tag innan jag kom på mig själv. När jag bytt filtret och hällde i ny olja så höll det givetvis inte tätt längre. Bara att klyva motorblocket och få det omgängat.

Meka själv sparar alltid massa pengar. SURE :huvet
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Några som poppar upp sådär lite spontant.
Tändstiftet till min Honda MBX125a var slut, hittade ett stift liggandes i garaget och petade i det. Ut o köra som satan tills han rätt var det är låter "böööööö, böööööö, bööö" och han tokdör. Vafan, putta hem skiten och skruvar efter många om och men av cylindern och hittar då felet. Kolven uppskattade inte det varma bilstiftet jag stoppat i och det vart således ett fint hål rätt genom kolven :)

En annan episod som begav sig när man var i 14 års åldern och körde en alldeles för trimmad Zündap, på den så satt det en liten tapp som agerade utblås, på den satte man dit kröken med rörklämma. Den där hade ju en tendens att inte vilja stanna kvar där utan hoppade av lite då och då. Detta hände efter man kört som en tok ett tag, bröööl låter det i villakvarteret och för att få tyst på den lite kvickt så sticker man ju ner näven, suger tag i kröken (som vid det här läget var i princip rödglödgat) och försöker trycka tillbaka den på cylindern. Geggig gammal olja som är modell jättejävlavarm är jobbig att ha i handen samtidigt som man försöker hålla balansen och skrika som en mistlur :)
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nåt nytt på mektabbefronten? Jag har som vanligt inget att bidra med... ;)
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top