Mekartabbar top 5

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Jag tror att man, efter denna tråden, kan konstatera att är huvvet dumt får kroppen lida :tummenupp
 
Fyllde på med kylarvatten men hade ingen glykol så jag struntade i det för tillfället, tänkte komplettera med det men glömde helt bort det.

Gick ut för att starta bilen en morgon, det var väl 3-4 plusgrader ute, men under natten så hade det varit x antal minusgrader.

Satte mig i bilen, vred om nyckeln, vattenpumpen fastfrusen, kamremspännaren i PLAST (Opelkvalitét) brister och kamremmen kuggar över, jag totalskrotar toppen då kolvarna mosar alla ventiler.
helt sjukt att det är ett så pass vanligt problem bara för att folk skiter i glykolen... , spruckna toppar/block mm...

mvh.T
 
Påminner om när jag slaviskt läste manual då jag demonterade HD-motor. Skulle demontera transkåpan och följer manualen steg för steg ända till meningen "Men innan det skall man använda transkedjan som mothåll för att lossa..." dyker upp. :huvet

Man lär sig nått nytt varje dag. Sensmoralen denna dag var, läs alltid klart HELA texten innan du agerar :yoparty
 
Man lär sig nått nytt varje dag. Sensmoralen denna dag var, läs alltid klart HELA texten innan du agerar :yoparty

Dom som känner mig vet även att detta är en av de få gånger jag nyttjat manual. Definitivt enda gången jag använt den slaviskt...
Så går det när man skall va duktig men inte är TILLRÄCKLIGT duktig. :)
 
Dags att fylla på denna tråd lite.
Dagens erfarenheter:

Håller på att montera ihop XT600:an och skulle sätta dit stödet som legat på hyllan ett bra tag.
Står och pillar med det men inte fan lyckas jag klura ut hur det skall monteras. Det vill liksom inte passa hur jag än gör.
Dessutom så sitter det någon konstig bricka/fäste på den som inte gör annat än är i vägen.
Tar man bort den så passar ett av skruvhålen med bulten, men sen tar det stopp.
Håller på med det där i närmare en halvtimme. Är till och med tvungen att kolla så att det inte skall sitta på andra sidan hojen..??
Övervägen att modda fästet så att det passar men bestämmer mig till sist att hämta verkstadshandboken uppe i lägenheten. Orginalprylar skall ju fan passa utan modifiering (bra lärdom där).

På väg ut från garaget noterar jag att ett till stöd som ligger på hyllan.
Detta stöd är bra mycket längre än det jag höll på med nyss.
Inser då att jag precis försökt montera stödet till min Fireblade på min XT.
:huvet
Den hade nog lutat ganska mycket ifall jag hade lyckats få dit den.
 
Bytte olja i gaffelbenen på Suzukin... Och fyllde på dne nya... Ända upp... Gaffeln va inte mjuk längre iaf :)

Sen det värsta, en 740 som inte startade... Höll på i timmar med den satan... Till slut river jag i ren frustration bort kamrem och allt, trots att det stog enligt markeringarna.

Känner på bulten till kamaxelhjulet, den va lös... Och pinnen (kilen) va av, så kammen hade stått still när veven snurrat...
 
Rullade in på shell idag och då står en taxichaffis med papper i handen och lite vatten vilket han torkar bilen med som är skitig utan dess like...

Tror han gjorde hela bilen innan han insåg att han repat hela bilen!

Priceless!
 
Rookie-oljebyte

Jorå så att... Inhandlade olja, filterinsats, vad det nu heter, kom på att det skulle nog inte skada att byta packningarna/o-ringarna, vad det nu heter så efter en extra tur till MC-huset stod pärlan i svärfars garage, redo att pysslas om med valhänt men kärleksfull hand.

Första dräneringsskruven skruvades upp (tja, eller ner då...) inte utan viss ängslan för yrkesverktygen, dvs händerna (undrar hur varm varm olja är egentligen?) med biltemas mc-spilloljefat prydligt placerad under.

:huvet #1:
Oljan sprutar i en strid ström, inte alls farligt varm, men aningens snett mot träffytan, med resultatet att TVÅ strålar uppstår - en ner i fatet, och en prydligt ut på svärfars golv.

Denne tar det hela med jämnmod, och hämtar snällt tidningar och papper till den skamsne svärsonen. Ja ja, alla är vi barn i början, ingen större skada skedd. Dräneringsskruv nr. 2 och filterplattan - eller vad fan det heter - lossas utan vidare debacel. OCH oljetrycksgivaren!

Efter kort konsultation av sent anländ Duccepolare som skulle ta med momentnyckel krängs dom båda gummiringarna samt filtret på filterplattan - eller vad fan den heter - och filter och skruvar OCH oljetrycksgivaren sätts på plats med handkänsla som ledsagare - momentnyckeln visade sig ligga fridfullt kvarglömd i Duccepolarens lägenhet.

Olja fylls självsäkert på under överinseende av hustrun, sonen, svärfadern och Duccepolaren, och ska precis starta motorn när blicken faller på den femte åskådaren:

:huvet #2:
På golvet bredvid den gamla filterinsatsen ligger nåt sorts LOCK - eller vad i HELVETE det nu heter - och fånglor, istället för att sitta uppe i motorn på filtret som det egentligen skulle!!

Efter att ha bearbetat denna motgång, inser vi att vi kan använda den för Duccen avsedda oljedunken som uppsamlings/recycling-kärl när den hade fått sitt utbytt. Sagt o gjort, fort och lätt byte, och dräneringsskruv no1 lossas ånyo OCH oljetrycksgivaren, finfin röd oanvänd olja ner i den lätt moraknivsmoddade dunken, tack o hej.

Skiter i dräneringsskruv nummer två, vilket visar sig vara ett gott beslut eftersom:

:huvet #3:
När det nya filtret lite häpet återigen ser dagens ljus allt för tidigt uteblir den förväntade syndafloden av olja - fanskapet är naturligtvis SNUSTORRT!! Hade bara varit att byta direkt, utan att fippla ur (nästan all) olja!!
:huvet :huvet :huvet :huvet

Efter dessa tre mindre stolta insikter, samt dagens andra oljepåfyllning var orken slut, och hojen fick övernatta hos svärfar, med dom mer än lovligt skitiga kåporna bredvid, ety nu var både den milda hustruns och 15 månaders sonens tålamod slut, och det var dags att åka hem till köttbullar och makaroner, som för övrigt smakade utmärkt, och den svidande känslan i stoltheten mattades så småningom, hjälpt på traven i vetskapen om att fräsch och glad olja nu smeker godingens ädla inre.

Stand-by för byte av packboxar och bromsbelägg bak!
:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 
Stoppa en rejäl papperstuss i utblåset på min gamla 125a, sen skulle jag "bara" kolla så kicken funka... Jag höll på å elda upp fanskapet!
 
Ingen dundertabbe direkt men störande nog!

Jag bytte blinkers häromdagen och jag tänkte använda de smidiga
original kontaktstyckena på de nya blinkarna också. Sagt och gjort,
jag börjar klippa, skala och ska sedan löda ihop kablarna och använda
krympslang för att isolera.

Jag är rätt ny på lödning plus lite darrhänt så jag lägger med stor möda
mycket tid på att få till ett par riktigt fina lödningar. Många, många minuter
senare är jag klar och ska isolera. Men vart är krympslangen?? Inte fan är de
på kablarna utan ligger snällt på bänken brevid :dunka

Det var bara att löda loss kablarna och börja om...
 
Den här tråden har verkligen levt sitt eget liv sedan jag startade den för 9 år sedan :)

Att jag inte inte skrivit något i tråden på så länge betyder inte att jag har blivit en felfri mekaniker. Det är snarare så att jag av olika anledningar har gått över till att nästan uteslutande låta MC-verkstäder ta hand om allt som har med motor, bromsar, däck mm att göra. Tyvärr så har verkstäderna gjort ungefär lika många och lika allvarliga tabbar. Om någon kan tipsa om en verkstadstabbar-tråd så kan jag nog knåpa ihop ett inlägg med ett och annat.
 
Hade en gammal 740 tidigare som gick dåligt. Hade en skarvad tändkabel utan hölje i skarven. Med bilen på tomgång, en ringnyckel i ena handen och andra handen pillandes på motorn kom jag åt skarven. Blev ett sånt där okontrollerbart avgrundsvrål med tillhörande kramp i någon sekund innan jag kom loss :)
 
Satt tillbaka motorn i bilen efter en renovering och kör på startmotorn för att få upp oljetrycket, nöter på ett tag men får inte upp något tryck, då märker polaren att det är en stoor pöl med olja under bilen.

Hade glömt skruva dit en plugg i oljekanalen så jag pumpade ut flera liter olja ner på garagegolvet, det va bara lyfta ut motorn ur bilen igen för att kunna komma åt och skruva dit pluggen :huvet
 
Det värsta jag gjort var i bilbranschen. Hade renoverat (och shimsat) en VW-växellåda, det tar tid om den skall bli tyst, lovar..
Var på väg att bära ut den ur verkstaden när jag kom på att jag monterat kronhjulet på fel sida, dvs höll på att bli fyra växlar bakåt och en framåt....:jisses
Edit för de yngre: VW hade, då, på sina motorsvaga VW Transport (bussar och skåp) en extra kuggväxel (nedväxling) vid hjulen, dvs hjulaxlarna snurrade "bakänges" i förhållande till hjulen, därav missen, växellådan jag renoverade var just en fd Transportlåda..
Sen har vi ju moppetiden, lyckades att en gång ställa tändningen så fel att motorn vände på tomgång...
Man kickar igång, drar iväg, får vänta vid ett trafikljus (man gjorde det på den tiden) motorn vänder omärkligt och det blir grönt, i med ettan, släpper kopplingen och det drar iväg.. BAKÅT...
Alltsedan dess har jag lyckats förtränga alla misstag........ :rolleyes:

Edit. stavfel..


MOUHAHAHA

gjort samma sak fast på en bubbla vände kron hjulet fel du skulle sett min min när jag skulle backa ur garaget o körde rakt i arbets bänken:D:D

mvh
 
1. Glömde koppla in oljeslangen till förgasaren så cylindern skar ihop
2. Svetsade ett avgasrörs header upp och ner
3.Spände ett egetgjort avgasrör för hårt så det brast vid mittkonan
4.Knäckte 3 kuggar på ett drev inuti en variatormotor när jag skulle lossa på en mutter,
5.Skruvade in tömningsskruven på en flotörrkopp i plast i minusgrader alldeles för hårt och det blev en spricka,

Moppe tiderna var jobbiga..
 
En rykande färsk, dagsaktuell kan man säga:

Få ett råd via en MV Agusta blogg. Montera bort kamkedjesträckare, nollställ, montera tillbaks kamkedjesträckare.

Kolla inte öd-märken på vevaxeln, eftersom du omöjligt kan tro att det kan påverkas eftersom du inte rört motorn och du inte lossat något annat än sträckaren.

Ha sån jävla otur att kedjan slackar precis tillräckligt mycket för att lägga sig på mitt på kuggen på vevaxeln. Ha ännu mer jävla otur att när du startar motorn så spänns kedjan över på fel sida, och förskjuter kamaxlarna två kugg.

Italiensk ventilsallad.. mums.. :gnissla

Det är något med mig och ventiler..

Aj, det där gjorde mentalt ont fast det inte är ens egen hoj.
:död
 
Tvättar crossen, torkar torrt med lakan. Ska torka kedjan lägger lakanet i handen och klämmer åt runt kedjan. Drar bakåt mot drevet, fastnar med handen som snällt följer med kedjan in i drevet. Jävlar vad ont det gjorde och 2 blånaglar som kom på typ 0.1 sec. Hade ont i fingrarna i 2 dagar efteråt
 
Back
Top