Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fyllde på med kylarvatten men hade ingen glykol så jag struntade i det för tillfället, tänkte komplettera med det men glömde helt bort det.
Gick ut för att starta bilen en morgon, det var väl 3-4 plusgrader ute, men under natten så hade det varit x antal minusgrader.
Satte mig i bilen, vred om nyckeln, vattenpumpen fastfrusen, kamremspännaren i PLAST (Opelkvalitét) brister och kamremmen kuggar över, jag totalskrotar toppen då kolvarna mosar alla ventiler.helt sjukt att det är ett så pass vanligt problem bara för att folk skiter i glykolen... , spruckna toppar/block mm...
mvh.T
Påminner om när jag slaviskt läste manual då jag demonterade HD-motor. Skulle demontera transkåpan och följer manualen steg för steg ända till meningen "Men innan det skall man använda transkedjan som mothåll för att lossa..." dyker upp.![]()

Man lär sig nått nytt varje dag. Sensmoralen denna dag var, läs alltid klart HELA texten innan du agerar![]()

#1:
#2:
#3:






Det värsta jag gjort var i bilbranschen. Hade renoverat (och shimsat) en VW-växellåda, det tar tid om den skall bli tyst, lovar..
Var på väg att bära ut den ur verkstaden när jag kom på att jag monterat kronhjulet på fel sida, dvs höll på att bli fyra växlar bakåt och en framåt....
Edit för de yngre: VW hade, då, på sina motorsvaga VW Transport (bussar och skåp) en extra kuggväxel (nedväxling) vid hjulen, dvs hjulaxlarna snurrade "bakänges" i förhållande till hjulen, därav missen, växellådan jag renoverade var just en fd Transportlåda..
Sen har vi ju moppetiden, lyckades att en gång ställa tändningen så fel att motorn vände på tomgång...
Man kickar igång, drar iväg, får vänta vid ett trafikljus (man gjorde det på den tiden) motorn vänder omärkligt och det blir grönt, i med ettan, släpper kopplingen och det drar iväg.. BAKÅT...
Alltsedan dess har jag lyckats förtränga alla misstag........
Edit. stavfel..
En rykande färsk, dagsaktuell kan man säga:
Få ett råd via en MV Agusta blogg. Montera bort kamkedjesträckare, nollställ, montera tillbaks kamkedjesträckare.
Kolla inte öd-märken på vevaxeln, eftersom du omöjligt kan tro att det kan påverkas eftersom du inte rört motorn och du inte lossat något annat än sträckaren.
Ha sån jävla otur att kedjan slackar precis tillräckligt mycket för att lägga sig på mitt på kuggen på vevaxeln. Ha ännu mer jävla otur att när du startar motorn så spänns kedjan över på fel sida, och förskjuter kamaxlarna två kugg.
Italiensk ventilsallad.. mums..
Det är något med mig och ventiler..

..Aj, det där gjorde mentalt ont fast det inte är ens egen hoj.
![]()
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |