Rookie-oljebyte
Jorå så att... Inhandlade olja, filterinsats, vad det nu heter, kom på att det skulle nog inte skada att byta packningarna/o-ringarna, vad det nu heter så efter en extra tur till MC-huset stod pärlan i svärfars garage, redo att pysslas om med valhänt men kärleksfull hand.
Första dräneringsskruven skruvades upp (tja, eller ner då...) inte utan viss ängslan för yrkesverktygen, dvs händerna (undrar hur varm varm olja är egentligen?) med biltemas mc-spilloljefat prydligt placerad under.
#1:
Oljan sprutar i en strid ström, inte alls farligt varm, men aningens snett mot träffytan, med resultatet att TVÅ strålar uppstår - en ner i fatet, och en prydligt ut på svärfars golv.
Denne tar det hela med jämnmod, och hämtar snällt tidningar och papper till den skamsne svärsonen. Ja ja, alla är vi barn i början, ingen större skada skedd. Dräneringsskruv nr. 2 och filterplattan - eller vad fan det heter - lossas utan vidare debacel. OCH oljetrycksgivaren!
Efter kort konsultation av sent anländ Duccepolare som skulle ta med momentnyckel krängs dom båda gummiringarna samt filtret på filterplattan - eller vad fan den heter - och filter och skruvar OCH oljetrycksgivaren sätts på plats med handkänsla som ledsagare - momentnyckeln visade sig ligga fridfullt kvarglömd i Duccepolarens lägenhet.
Olja fylls självsäkert på under överinseende av hustrun, sonen, svärfadern och Duccepolaren, och ska precis starta motorn när blicken faller på den femte åskådaren:
#2:
På golvet bredvid den gamla filterinsatsen ligger nåt sorts LOCK - eller vad i HELVETE det nu heter - och fånglor, istället för att sitta uppe i motorn på filtret som det egentligen skulle!!
Efter att ha bearbetat denna motgång, inser vi att vi kan använda den för Duccen avsedda oljedunken som uppsamlings/recycling-kärl när den hade fått sitt utbytt. Sagt o gjort, fort och lätt byte, och dräneringsskruv no1 lossas ånyo OCH oljetrycksgivaren, finfin röd oanvänd olja ner i den lätt moraknivsmoddade dunken, tack o hej.
Skiter i dräneringsskruv nummer två, vilket visar sig vara ett gott beslut eftersom:
#3:
När det nya filtret lite häpet återigen ser dagens ljus allt för tidigt uteblir den förväntade syndafloden av olja - fanskapet är naturligtvis SNUSTORRT!! Hade bara varit att byta direkt, utan att fippla ur (nästan all) olja!!
Efter dessa tre mindre stolta insikter, samt dagens andra oljepåfyllning var orken slut, och hojen fick övernatta hos svärfar, med dom mer än lovligt skitiga kåporna bredvid, ety nu var både den milda hustruns och 15 månaders sonens tålamod slut, och det var dags att åka hem till köttbullar och makaroner, som för övrigt smakade utmärkt, och den svidande känslan i stoltheten mattades så småningom, hjälpt på traven i vetskapen om att fräsch och glad olja nu smeker godingens ädla inre.
Stand-by för byte av packboxar och bromsbelägg bak!