Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Jag tycker att ni har en poäng. Droger är farliga. Det är dock ett utmärkt skäl att ha en reglerad marknad snarare än det vi har idag. På den illegala marknaden finns inga åldersgränser, kvalitetskrav, märkningskrav, skatteintäkter etc.

Att försvara dagens politik eller helt förkasta liberaliseringar är att försvara den illegala marknaden och alla negativa effekter av marknaden och politiken.

Om man bryr sig om hur missbrukares barn har det bör man fundera på om de får det bättre eller sämre av dagens politik. Hur tycker du att förbudspolitiken fungerat de senaste 20 åren?

På samma sätt bör man fråga sig hur kriminalitet, utslagning, prostitution, etc påverkas av narkotikapolitiken och kanske framför allt, hur drogskadorna påverkas. Är gatuknarket nyttigare än det som säljs på en reglerad marknad under myndigheters kontroll? Är smittspridning och överdoser ett problem vid läkarkontrollerad legalförskrivning till kända missbrukare?

Ni döljer väl era moraldrypande argument, men det finns ett annat argument som är relativt bra. Ni hävdar att legalisering ger ökat missbruk. Vad bygger ni detta på? Sannolikt samma generaliseringar som inom alkoholpolitiken. Fler testar => fler använder => fler missbrukar.

Redan det första ledet är tveksamt (och skall vägas mot nackdelarna med en kriminell gatuhandel). Inga studier visar att just lagar är det viktigaste skälet till att man testar en drog. Det är sannolikt andra saker som avgör. Främst handlar det nog om attityder till drogen. Vi sniffar ju inte lim trots att det är lagligt. Om lagar vore avgörande borde amerikaner röka mindre marijuana än holländare. Så är det ju inte. Det vet ju du också.

Att fler användare skulle ge fler missbrukare stämmer inte heller och kan inte härledas från alkohol eller berusningsmedel. De flesta testar cannabis några månader eller år och slutar sedan. De som kan kallas missbrukare är ytterst få, men alla som testar råkar ut för risken att deras langare säljer annat än cannabis (resultat av förbudspolitiken). Förbudspolitiken utgör tyvärr en inkörsport till tyngre missbruk.

Ni vill så väl, men det blir så fel.

Silwer skrev:
Berätta gärna lite mer utförligt.

Tänk också på att nyttjande inte behöver betyda att man sitter o boffar på varje dag.

Om vi tänker oss att man röker på nån gång i månaden tex, ungefär som man super till rejält så ofta.
Grejen är så att jag känner jävligt många som håller på med droger, och jag kan säga att kanske högst 1% av dom är såna som röker 1-2ggr i månaden. Alla torskar dit på skiten helt enkelt o blir beroende av det. 20% har problem med alkohol, men av dom som använder cannabis så har typ 99% problem med det.
Den som sedan säger att cannabis inte är en inkörsport till tyngre droger har inte en aning om vad dom pratar om.

Säger bara synd att man inte visste om hur man minimerar skadorna av Ecstacy förr i tiden:( Nu får man lida med taskigt minne:(

steff skrev:
Jag tycker att ni har en poäng. Droger är farliga. Det är dock ett utmärkt skäl att ha en reglerad marknad snarare än det vi har idag. På den illegala marknaden finns inga åldersgränser, kvalitetskrav, märkningskrav, skatteintäkter etc.

Att försvara dagens politik eller helt förkasta liberaliseringar är att försvara den illegala marknaden och alla negativa effekter av marknaden och politiken.

Om man bryr sig om hur missbrukares barn har det bör man fundera på om de får det bättre eller sämre av dagens politik. Hur tycker du att förbudspolitiken fungerat de senaste 20 åren?

På samma sätt bör man fråga sig hur kriminalitet, utslagning, prostitution, etc påverkas av narkotikapolitiken och kanske framför allt, hur drogskadorna påverkas. Är gatuknarket nyttigare än det som säljs på en reglerad marknad under myndigheters kontroll? Är smittspridning och överdoser ett problem vid läkarkontrollerad legalförskrivning till kända missbrukare?

Ni döljer väl era moraldrypande argument, men det finns ett annat argument som är relativt bra. Ni hävdar att legalisering ger ökat missbruk. Vad bygger ni detta på? Sannolikt samma generaliseringar som inom alkoholpolitiken. Fler testar => fler använder => fler missbrukar.

Redan det första ledet är tveksamt (och skall vägas mot nackdelarna med en kriminell gatuhandel). Inga studier visar att just lagar är det viktigaste skälet till att man testar en drog. Det är sannolikt andra saker som avgör. Främst handlar det nog om attityder till drogen. Vi sniffar ju inte lim trots att det är lagligt. Om lagar vore avgörande borde amerikaner röka mindre marijuana än holländare. Så är det ju inte. Det vet ju du också.

Att fler användare skulle ge fler missbrukare stämmer inte heller och kan inte härledas från alkohol eller berusningsmedel. De flesta testar cannabis några månader eller år och slutar sedan. De som kan kallas missbrukare är ytterst få, men alla som testar råkar ut för risken att deras langare säljer annat än cannabis (resultat av förbudspolitiken). Förbudspolitiken utgör tyvärr en inkörsport till tyngre missbruk.

Ni vill så väl, men det blir så fel.
yada yada yada, så du menar att minderåriga inte kan få nån o köpa ut droger som dom gör med alkohol idag????

Chris Ash skrev:
Jo det är till och med skadligare.
om man tar det nån enstaka gång kanske, men skillnaden är att folk fastnar i ett missbtuk av cannabis 1000ggr lättare än alkohol. Du fattar vad jag menar hoppas jag.

Ravetrancer skrev:
Grejen är så att jag känner jävligt många som håller på med droger, och jag kan säga att kanske högst 1% av dom är såna som röker 1-2ggr i månaden. Alla torskar dit på skiten helt enkelt o blir beroende av det. 20% har problem med alkohol, men av dom som använder cannabis så har typ 99% problem med det.
Den som sedan säger att cannabis inte är en inkörsport till tyngre droger har inte en aning om vad dom pratar om.

Säger bara synd att man inte visste om hur man minimerar skadorna av Ecstacy förr i tiden:( Nu får man lida med taskigt minne:(

Låter ungefär som dem som kommer med sina empiriska undersökningar om invandrare...."Fan 75% av alla invandrare på min skola är kriminella".

Man blir inte beroende alls på samma sätt av Cannabis, alkohol kan ge abstinensbesvär som är dödliga medan Cannabis i princip inte ger några alls.

Sluta snacka en massa dynga och sprid inga påhittade siffror! Att du är emot droger respekterar jag fullt ut, men håll dig till siffror som kommit någon annanstans ifrån än din fantasi.

Ravetrancer skrev:
om man tar det nån enstaka gång kanske, men skillnaden är att folk fastnar i ett missbtuk av cannabis 1000ggr lättare än alkohol. Du fattar vad jag menar hoppas jag.

Ja om det vore så som du säger, men alkohol är mer beroendeframkallande än cannabis.

ChisAsh; Sporthojs svar på Anthony Gobert, fast med mindre talang..

/B

Jag får direkt erkänna att jag inte känner några knarkmissbrukare.

Jag har heller ingen procent på hur många som använder cannabis som sedan blir missbrukare, 99% låter dock mycket och då verkar jag känna till de där 1%.

tom 20% på de som dricker alkohol låter väldigt mycket, jag vet inet vad den officiella siffran är sen finns det ju de som bara har problem periodiskt eller döljer det väl.

Vad är flashbacks? Kan man få det av cannabis?
En flashback innebär att man under en kort stund upplever effekter som kan associeras med cannabis. Förklaringen som brukar ges för detta fenomen är att cannabinoider lagras i kroppens fett och orsakar ett rus långt efter intaget. Eftersom det dock till övervägande del inte är aktiva cannabinoider som lagras utan nedbrutna inaktiva restprodukter som avges mycket långsamt är det absurt att tro att dessa skulle kunna orsaka ett rus. Läs mer här.

Det är rena spekulationer och det finns inga bevis för påståendet (1).

(1) WHO - "Cannabis: a health perspective and research agenda" -kapitel 5

jag vill bara fråga er tror ni att WHO, World Healt Organisation sitter och ljuger?

Chris Ash skrev:
Låter ungefär som dem som kommer med sina empiriska undersökningar om invandrare...."Fan 75% av alla invandrare på min skola är kriminella".

Man blir inte beroende alls på samma sätt av Cannabis, alkohol kan ge abstinensbesvär som är dödliga medan Cannabis i princip inte ger några alls.

Sluta snacka en massa dynga och sprid inga påhittade siffror! Att du är emot droger respekterar jag fullt ut, men håll dig till siffror som kommit någon annanstans ifrån än din fantasi.
men du, sluta snacka massa skit som du uppenbarligen inte vet ett skit om. Kör upp dina böcker nånstans o ge dig ut i verkligheten, jag har vart där jag har sett hur det ser ut ok???
Vad vet du egentligen, har du knarkat????

Chris Ash skrev:
Här är en liten del.....av WHO:s rapport intressant just i detta fallet

Inget i den som får mig att ändra åsikt i frågan. :)

Silwer skrev:
Jag får direkt erkänna att jag inte känner några knarkmissbrukare.

Jag har heller ingen procent på hur många som använder cannabis som sedan blir missbrukare, 99% låter dock mycket och då verkar jag känna till de där 1%.

tom 20% på de som dricker alkohol låter väldigt mycket, jag vet inet vad den officiella siffran är sen finns det ju de som bara har problem periodiskt eller döljer det väl.
siffrorna stämmer nog inte riktigt, det var mer ett sätt o visa hur stor skillnaden är att fastna med cannabis gentemot alkohol

Hade du någongång själv fått haschpsykos eller sett folk som fått detta hade du varit ganska på att trycka nej i pollen. Jag har testat det mesta, och en hashpsykos är ungefär det värsta du kan uppleva. Som sagt. Jag hade min period när jag exprimenterade. Blir så förbannat trött på folk som inte har en aning vad dom snacka om. "Ta en E, det gör ingen skada", rök på lite - vi har kontroll. Lögn och förbannad dikt!

Silwer skrev:
Alltså myterna är ju enorma, det är haschpsykoser o allt vad det är, ändå vet inet en jävel nån som råkat ut för sånt.

Det blir aldrig lagligt här i vilket fall, men jag anser att de som vill boffa på lite cannabis kan få göra det, det stör inet mig.
OCH jag tror inet fler av dem blir vaneknarkare än vi andra blir alkoholister.

Ka11e skrev:
Hade du någongång själv fått haschpsykos eller sett folk som fått detta hade du varit ganska på att trycka nej i pollen. Jag har testat det mesta, och en hashpsykos är ungefär det värsta du kan uppleva. Som sagt. Jag hade min period när jag exprimenterade. Blir så förbannat trött på folk som inte har en aning vad dom snacka om. "Ta en E, det gör ingen skada", rök på lite - vi har kontroll. Lögn och förbannad dikt!

Kan man få psykoser av cannabis?
Det finns för lite forskning om detta för att kunna dra några definitiva slutsatser.

Det finns vissa belägg för att cannabis i höga doser kan leda till en akut psykos med symtom som förvirring, panik och hallucinationer. Dessa är övergående och varar bara så länge som ruset, dvs i några timmar (1). Det finns också indikationer på att cannabis skulle kunna orsaka en något längre psykos som varar över flera dagar eller längre om intaget av cannabis fortsätter men även den går över efter några dagars avhållsamhet och/eller behandling (2a,3).

"Dessa relativt sällsynta och otrevliga psykologiska effekter av cannabis anses inte medföra några seriösa hinder för den potentiellt medicinska användningen av drogen, om man förutsätter att patienter som lider av schizofreni eller andra psykoser undantas." (2b).

Om det finns en verklig cannabispsykos är den relativt kortvarig, lättbehandlad och mycket sällsynt. Jämfört med andra droger som kan orsaka psykoser (som alkohol) är risken minimal att en frisk vuxen människa ska drabbas.

(1) "Cannabis: Our Position for a Canadian Public Policy" -Report of the Senate Special Committee on Illegal Drugs -Kapitel 7
(2) "UK House of Lords Report on Cannabis" a) kapitel 4.11 b) kapitel 4:12
(3) Leo E. Hollister, "Health Aspects of Cannabis" kapitel E4

PollySmurf skrev:
Hur många har inte blivit knivskurna av alkoholpåverkade personer då?
Räcker inte det? Du vill dessutom alltså ha massa sönderknarkade narkomaner som springer runt och hugger villt omkring sig också? Smart argument, när skulle du flytta... :3freak

Last edited:
Ravetrancer skrev:
men du, sluta snacka massa skit som du uppenbarligen inte vet ett skit om. Kör upp dina böcker nånstans o ge dig ut i verkligheten, jag har vart där jag har sett hur det ser ut ok???
Vad vet du egentligen, har du knarkat????

Ok, det var dumt av mig att inte använda dig som källa. Drogläkare, forskare, psykologer och världshälsoorganisationer har ju inte sett verkligheten.

Min personliga erfarenheter lämnar jag därhän, de är inte intressanta i sammanhanget. Lika lite som att det är intressant att jag blivit nerslagen av Muhammed när vi pratar invandrare.

Är cannabis beroendeframkallande?
Cannabis är inte beroendeframkallande i den meningen att man får kraftig abstinens när intaget av drogen slutar. I 1993, hos Amerikaner över 12 år, hade ungefär 34% använt marijuana någon gång under deras livstid men endast 9% hade använt det senaste året, 4.3% den senaste månaden och 2.8% den senaste veckan (1). Undersökningar i Kanada har kommit fram till ännu längre siffror (3).

Otaliga djurexperiment har visat att cannabis inte är beroendeframkallande. Emellertid så finns det _en_ rapport där råttor beskrivs få abstinens (2a). I detta försök gavs råttorna stora doser THC varefter dom gavs en cannabioid receptor-blockerare som medför att ruset tar slut mycket abrupt. Detta har inget med vanliga cannabisbrukares vanor att göra och är därför inte intressant.

Människor med "missbrukarpersonlighet" kan bli cannabismissbrukare och dessa utgör ca: 5% av dom som regelbundet använder cannabis, dvs dom som röker upp till 28g hasch/vecka. Dessa är psykiskt beroende (2b).

Sammanfattning: Cannabis är betydligt mindre beroendeframkallande än såväl alkohol som tobak och risken att fastna i ett missbruk är mycket liten (2c, 3).

(1) Lynn Zimmer & John P. Morgan - "Exposing Marijuana Myths: A Review of the Scientific Evidence" Claim No. 9
(2) "UK House of Lords Report on Cannabis" a) kapitel 4.23 b) kapitel 4.28 c) kapitel 4.24
(3) "Cannabis: Our Position for a Canadian Public Policy" -Report of the Senate Special Committee on Illegal Drugs -Kapitel 7

Chris Ash skrev:
Min personliga erfarenheter lämnar jag därhän, de är inte intressanta i sammanhanget. Lika lite som att det är intressant att jag blivit nerslagen av Muhammed när vi pratar invandrare.

den va skön :)

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...