Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Silwer skrev:
Jag tycker faktiskt det är lite fånigt att tjafsa om man själv i princip aldrig använder droger (inklusive alkohol), eller lider man av att andra använder dem?
Tror du att de 6-8000 som dör varje år i Sverige pga rökning är gratis att ta hand om? Tror du att de som dör av alkohlism är gratis att ta hand om?

Därför finns det många som inte vill att andra ska använda droger trots att de har en egen koja i skogen eller sitter i någon kvart och puffar/halsar!

sandstream71 skrev:
Chris Ash: Nu har jag ögnat igenom rapporten och min skolengelska kanske gör att jag missar en del men på det hela taget tolkar jag det som att cannabis inte är farligare än tobak eller alkohol. Håller du med?

Hur som helst anser jag att tobak i rökform (som aldrig borde ha tillåtits) ger mer problem och kostnader för samhället än det ger intäkter (6-8000 personer dör varje år i Sverige pga rökning och det är ingen myt).

Alkohol verkar 10-15 procent av Sveriges befolkning ha problem med och det lär bli fler. Men eftersom vi är 85-90% som kan dricka med måtta utan att ta skada finns det ingen anledning att förbjuda det! Däremot borde införseln av denna drog förbjudas och bara kunna köpas på Systembolaget med någon typ av logg så att vårdapparaten kunde hålla koll på vilka som dricker för mycket så att de kan få hjälp och inte bli alkoholister.

Att späda på ovanstående droganvändning med ytterligare en tycker jag vore fel, oavsett om den heter cannabis, heroin eller lingon!

Jag placerar Cannabis mellan tobak och alkohol på "farlighetsskalan". Jag respekterar din åsikt och tycker att dina argument håller. Jag är nog dock mer åt det liberala hållet och gillar inte förbud och inkonsekvens.

Delta 9 Tetrahydrocannabiol Är fettbindande och bryts ner sakta.
Om jag röker Ganja idag så har jag det ämnet bundet i min hjärna i upp till sex veckor. Behöver jag lida för det? Kanske, det bryts sakta ner och kan frigöras en vecka efter pårökningen. Kanske sitter jag på en mc just då.
Dessa "flashbacks" är ovanliga och mycket beroende av hur mycket jag rökt och under hur lång tid och även mina fysiska/psykiska förutsättningar.
Jag ökar även risken för insjuknande i Schizofreni, troligtvis så har jag ju i så fall redan anlag för schizofreni och haschpsykosen blir bara den utlösande faktorn.
Om de enda argumenten för en legalisering är "alkohol är ju tillåtet" så faller det fetbort för mig.

Jag har även hört talas om att man börjar skriva "tat" och "itne" istället för "att" och "inte" om man röker braja :D

robbah99 skrev:
Jag har nog ändrat mig. Cannabis kan fortsatt vara föbjudet i Sverige. Svenskarna förtjänar det inte.
Passar mig fint, jag vill ändå inte ha skiten. :lol

/A

Edit: och framförallt vill jag inte att lättpåverkade ungdomar växer upp med
lättillgängliga droger, det räcker fint med alkoholproblemen.

Last edited:
de viktigaste negativa effekterna har redan tagits upp, så de tänker jag inte upprepa.

det som jag tycker är mest oroande är dumheten och modeuppfattningen som följer med missbrukandet

ena dagen feströkare, nästa dag boffande idiot med BLONDA dreads.
vet inte om jag kan tänka mig en mer skrämmande personutveckling.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Jag placerar Cannabis mellan tobak och alkohol på "farlighetsskalan". Jag respekterar din åsikt och tycker att dina argument håller. Jag är nog dock mer åt det liberala hållet och gillar inte förbud och inkonsekvens.
Jag gillar inte heller förbud i allmänhet men i det här fallet håller jag med dem som bestämmer :)

sandstream71 skrev:
Tror du att de 6-8000 som dör varje år i Sverige pga rökning är gratis att ta hand om? Tror du att de som dör av alkohlism är gratis att ta hand om?

Därför finns det många som inte vill att andra ska använda droger trots att de har en egen koja i skogen eller sitter i någon kvart och puffar/halsar!
Men varför skrev du inte direkt att det var just kostnaderna du opponerade dig emot, i stället skrev du en massa om hur folk som brukade drogen var osv.

Det kan säkert kosta en del flis, MEN ingen legalisering är på gång.
De som är döda innebär nog ingen stor kostnad, där var det skrivfel antar jag.

Jag trodde först du var emot det för att du tyckte det var en farlig drog.

Kapten Stofil skrev:
det som jag tycker är mest oroande är dumheten och modeuppfattningen som följer med missbrukandet

Puh, tur att man bara e brukare då.

Kapten Stofil skrev:
ena dagen feströkare, nästa dag boffande idiot med BLONDA dreads.
vet inte om jag kan tänka mig en mer skrämmande personutveckling.

IQ Fiskmås? Vem har börjat boffa av cannabis? Får man inte ha blonda dreads om man vill. Får man ha blonda flätor ? Får man vara blond ? Kan jag ringa dig och kolla nästa gång jag är på väg till frissan ?

Din person är skrämmande, inget annat.

*skrattar*
visst , jag kan gå med på att du är en brukare, inte missbrukare
och ja, ibland vill jag fan bli FrisyrFuhrer när man ser de där offren

varför tar du åt dig som fan?

och, nej så mycket tid har jag ännu inte spenderat på gymmet att min person kan betraktas som skrämmande

Per_Puda skrev:
sen om du inte själv har provat då vet du inte vad du får för effekt så du som inte har provat ska bara hålla käften

Ja fan, jag har aldrig provat att hoppa ut för ett berg eller slänga mig framför ett tåg.
De flesta säger nog att man dör. Hur fan kan de säga det? De har inte provat så de ska fan hålla käften. Annars smäller det DIREKCT ! :mad: :kulspruta

robbah99 skrev:
För att jag har haft blonda dreads och vill försvara min rätt att ha det igen :yoparty

Pratade du med sån där Ior-röst (mörkt och långsamt) hade kläder i gulröttgrönt med? :tungan

Chrille skrev:
Pratade du med sån där Ior-röst (mörkt och långsamt) hade kläder i gulröttgrönt med? :tungan

Nä, men ibland e mina ögon röda :lol

Fick skippa dreadsen när jag började köra båge. Försök hitta en hjälm som passar med dreads under...

sandstream71 skrev:
Jag tog dem i början av 90-talet i London (precis innan ravekulturen kom till Sverige) och drabbades 6-7 år senare av att hjärnan producerar för lite seratonin. Har läst åtskilliga artiklar i detta ämne och även om jag inte kan bevisa att det inte är något medfött så tror jag att det har att göra med de tabletter jag tog. Äter medicin sen 6-7 år tillbaka och har inga som helst problem, lever ett normalt liv med familj, jobb och de flesta av mina bekanta har inte en anning om detta.
men du, Ravekulturen kom 1989 till Sverige, för jag var med när den startade.

Droger är SKIT!!!!!
Trots det har jag testat en del när jag var yngre och mindre förståndig, och visst finns det massa sätt att mildra bieffekter idag, vilket jag inte tar upp här eftersom det verkar finnas många som är jävligt drogliberala.
Javisst jag har haft kul o så, men jag har sett dom flesta runtomkring mig försvinna i knarkträsket och konstigt nog så börjar dom alltid med cannabis o slutar med Heroin....skumt va???

Jag har fått mina biverkningar såhär på gamla dar, jag har ett närminne som nästan kan liknas en guldfisk, långtidsminnet har oxo drabbats dock ej lika hårt.
Så Boyz ´n Girlz, innan ni stopppar i er skit ta reda på va fan ni sysslar med, för droger är skit!!!!

Och alla dessa jämförelser mellan alkohol o cannabis.......alkohol är inte i närheten så skadligt som cannabis!!!!!!!!!

Ravetrancer skrev:
Och alla dessa jämförelser mellan alkohol o cannabis.......alkohol är inte i närheten så skadligt som cannabis!!!!!!!!!

Berätta gärna lite mer utförligt.

Tänk också på att nyttjande inte behöver betyda att man sitter o boffar på varje dag.

Om vi tänker oss att man röker på nån gång i månaden tex, ungefär som man super till rejält så ofta.

robbah99 skrev:
ÄNTLIGEN, just detta är problemet. Sverige är ett av dom få länder i världen som inte klassificerar droger (lätta/tunga). Cannabis och alkohol är exempel på lätta droger. Tunga droger som du nämner skall vara förbjudna.
Fel, alla droger skall vara förbjudna

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...