Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Jag är ingen renlevnadsmänniska och förstår om det då tycks att man är sämre på nåt sätt, jag dricker gärna sprit då och då.
Jag tycker faktiskt det är lite fånigt att tjafsa om man själv i princip aldrig använder droger (inklusive alkohol), eller lider man av att andra använder dem?

En del gillar helt enkelt inte att ta droger för att de kanske mår dåligt eller att de alltid vill vara klara i skallen, det respekterar jag helt, men varför är man då så arg på andra.

mjukis skrev:
Du måste inte läsa det lilla gubben, gråt inte nu.
Men du som har läst på så mkt kan ju förklara för mej hur världen blir bättre med fri tillgång till cannabis?! Utan allt snack om frihet, för de är ju bara löjligt!

Hur man uppfattar personlig frihet är högt individuellt. Världen skulle antagligen inte bli en bättre plats, man blir inte smartare eller dummare av cannabis. Och roten till allt ont är idioti. Fast att byta ut alkohol och tobak mot cannabis hade kanske inte varit så dumt, hade åtminstone varit ett intressant samhällsexperiment.....

Chrille skrev:
Det som gör vårdpersonal extremt negativ brukar, som jag förstått det, vara kopplingen mellan hasch och psykisk sjukdom.

Det finns inga riktigt vedertagna bevis att den kopplingen existerar. Däremot finns det svaga bevis på att cannabis förvärrar/försvårar vissa psykoser.

Kopplingen mellan, gissa vad, just det alkoho,l och psykisk sjukdom är däremot betydligt hårdare förankrad.

Chris Ash skrev:
Ok, det respekterar jag helt klart. Även om det är svårt att bevisa hur psyket mår så är cannabis skadligt för kroppen. Fast det blir allt lite urvattnat om du samtidigt dricker dig full på helgerna. Då förstår jag dig inte riktigt.
Jag dricker personligen väldigt lite (har kvar nästan en full Absolut Vodka från förra midsommaren och med den takten kommer den att räcka ett par till :hihi)

Chris Ash skrev:
Läkarna säger ju att cannabis är farligt eftersom det är det, jag har aldrig påstått att det är ofarligt. Läs gärna WHO:s rapport som jag länkade till och bilda dig en egen uppfattning.
Det ska jag göra!

Chris Ash skrev:
Det finns inga riktigt vedertagna bevis att den kopplingen existerar. Däremot finns det svaga bevis på att cannabis förvärrar/försvårar vissa psykoser.
...

Säger du. Jag har gång på gång hört det motsatt i sådana här forum från folk som rasat ihop i kroniska haschpsykoser.

Chris Ash skrev:

Kopplingen mellan, gissa vad, just det alkoho,l och psykisk sjukdom är däremot betydligt hårdare förankrad.
Jag anser att man inte ska bruka droger om man redan har personliga problem eller då rent psykiska problem, de kan ligga under ytan och sen bryta fram hårt när man tar en drog, detta gäller alkohol i högsta grad.

Tyvärr är det väl en hel sånna fall som uppmärksammas, men var personen full så ses det inet lika allvarligft som om han stoppat i sig nåt annat.

Jag väljer att inte ta ställning i frågan om legalisering av cannabis, då de samhälleliga effekterna är så svåra att överblicka. Jag är ingen förespråkare av cannabisbruk och själv använder jag inga andra droger än alkohol ibland. Men jag tycker ändå att det är tråkigt att så många har en så onyanserad bild av cannabis effekter och skadeverkningar. I kurslitteraturen till a-kursen i psykologi finns en hel del information om droger och biokemiska processer i allmänhet. Följande är ett utdrag ur boken Psychologi, The Science of Mind and Behavior, s 186-187 (Passer & Smith, 2003, McGraw-Hill).

"Certain misconceptions exist about marijuana. One is that cronic use causes people to become unmotivated and apathetic toward everything, a condition called amotivational syndrome. Another misconception is that marijuana causes people to start using more dangerous drugs. Neither statement is supported by good scientific evidence (Diaz, 1997; Rao, 2001). A third misconception, however, is that using marijuana has no significant dangers. In fact marijuana smoke contains more cancer-causing substances than does tobacco smoke. At high doses, users may experience negative changes in mood, sensory distortions, and feelings of panic and anxiety. While users are "high", marijuana can impair their reaction time, thinking, memory, learning, and driving skills (Ramaekers et al., 2000).
Repeated marijuana use produces tolerance. At typical doses, some cronic users may experience mild withdrawal symptoms, such as restlessness. But people who use it at chronically high doses and suddenly stop may experience nausea and vomiting, sleep disruptions, and irritability. About 5 to 10 percent of people who use marijuana develop dependence (Coffey et al, 2002)."

Silwer skrev:
.....

Självklart har också jag erfarenheter av sånna som röker dessa ämnen och de blir knappast våldsamma, men jag har varit med om massor av slagsmål med folk som super.
Du menar att de röker en holk o är ute och slåss mao?

Jag tror att en idiot är en idiot oavsett vilken skit han proppar i sig. Jag tror helt enkelt inte på munitrollseffekten.

De som slåss kan ha druckit vodka, rökt maja eller både och....

Chrille skrev:
Säger du. Jag har gång på gång hört det motsatt i sådana här forum från folk som rasat ihop i kroniska haschpsykoser.

Nej Chrille, det är inte jag som säger det......

Nu börjar varningssignalerna ringa och detta luktar BS ända hit......

Sk "Haschpsykoser" är EXTREMT sällsynta och som sagt är det otroligt svårt att fastställa huruvida de har haft cannabis,alkohol eller icke-drogrelaterad orsak. Det finns undersökningar som visar på att kopplingen finns, samtidigt som det finns de som visar att den inte finns. Är det så att kopplingen finns så är åtminstone risken mycket mindre än att råka ut för alkoholpsykos. Dessutom är detta i sådana fall inget som kunnat påvisas bland helgpundare, utan folk som röker upprepade gånger VARJE DAG.

Chrille skrev:
Jag tror att en idiot är en idiot oavsett vilken skit han proppar i sig. Jag tror helt enkelt inte på munitrollseffekten.

Där håller jag helt med dig iofs, även om jag tycker att alkohol är en drog som leder till mycket våld, men så är den ju så utbredd med.

Men känner man sig själv och har lärt sig hur alkohol verkar så är det ju lungt, men en del tycks aldrig lära sig utan helg på helg häver de i sig de mängder som krävs för att de ska flippa totalt.

Silwer skrev:
Jag anser att man inte ska bruka droger om man redan har personliga problem eller då rent psykiska problem, de kan ligga under ytan och sen bryta fram hårt när man tar en drog, detta gäller alkohol i högsta grad.

Tyvärr är det väl en hel sånna fall som uppmärksammas, men var personen full så ses det inet lika allvarligft som om han stoppat i sig nåt annat.

Helt klart, är man påläst, klarsynt, mentalt stabil och medveten om vad man gör, kan man bruka droger som Alkohol,THC och LSD utan problem.

Silwer skrev:
ignorerar du mig?, jag skrev et långt inlägg tidigare till dig.

Är det bara för att jag är för dum för dig?:lol

Nu försökte jag svara, men det var inte så mycket att svara på ju :va

sandstream71 skrev:
Exakt! De är inte de vassaste knivarna i lådan precis :tummenupp

Jag jobbar med utveckling av tredimensionella robotsimuleringsystem.
Skulle tro att jag är något mer vässad än den svenska medelkniven.
Jag är 35 och brukar cannabis.

robbah99 skrev:
Jag jobbar med utveckling av tredimensionella robotsimuleringsystem.
Skulle tro att jag är något mer vässad än den svenska medelkniven.
Jag är 35 och brukar cannabis.
Det finns alltid undantag! :tummenupp

Chrille skrev:

Klart idioter är idioter. Men de fakta som du gång på gång bortser från är att alkohol främjar aggressivt beteende. Det gör inte THC. Det är en klar skillnad på rusens karaktär.

Chris Ash skrev:
Ok, det är en iakttagelse. Som analytiker borde du veta att det är dumt och naivt att generalisera och dra förhastade slutsatser utifrån enskilda iakttagelser och händelser.

De är tyvärr inte enskilda eller ens utförda på samma individ.
Kopplar jag ihop detta med de farmakologiska och medicinska kunskaper jag har, så har jag bilden klar för mig.

Jag tycker att cannabisbrukare är moffiga i huvudet. Med moffig menar jag trött, seg, frånvarande och en aningen flummiga...

Men det är klart, en vetenskaplig undersökning om så är fallet borde ju vara det korrekta. :)

Chris Ash skrev:
Klart idioter är idioter. Men de fakta som du gång på gång bortser från är att alkohol främjar aggressivt beteende. Det gör inte THC. Det är en klar skillnad på rusens karaktär.

För mig gör det inte någon skillnad även om jag skulle tro på det...

Vi behöver helt enkelt inte fler droger. Att jag, som flamma, anser att majja-rökare ofta är moffiga är ju en personlig åsikt.

Flamma77 skrev:
De är tyvärr inte enskilda eller ens utförda på samma individ.
Kopplar jag ihop detta med de farmakologiska och medicinska kunskaper jag har, så har jag bilden klar för mig.

Jag tycker att cannabisbrukare är moffiga i huvudet. Med moffig menar jag trött, seg, frånvarande och en aningen flummiga...

Men det är klart, en vetenskaplig undersökning om så är fallet borde ju vara det korrekta. :)

Här är en liten del.....av WHO:s rapport intressant just i detta fallet

Adult Motivation

One of the major concerns about the psychological effects of chronic heavy cannabis use has been that it impairs adult motivation. The evidence for an "amotivational syndrome" among adults consists largely of case histories and observational reports (e.g. Kolansky and Moore, 1971; Millman and Sbriglio, 1986). The small number of controlled field and laboratory studies have not found compelling evidence for such a syndrome (Dornbush, 1974; Negrete, 1983; Hollister, 1986). The evidential value of the field studies is limited by their small sample sizes, and the limited sociodemographic characteristics of their samples, while the evidential value of the laboratory studies is limited by the short periods of drug use, the youthful good health of the volunteers, and minimal demands made on volunteers in the laboratory (Cohen, 1982). Some regular cannabis users report a loss of ambition and impaired school and occupational performance as adverse effects of their use (e.g. Hendin et al, 1987) and that some ex-cannabis users give impaired occupational performance as a reason for stopping (Jones, 1984). Nonetheless, it is doubtful that cannabis use produces a well defined amotivational syndrome. It may be more parsimonious to regard the symptoms of impaired motivation as symptoms of chronic cannabis intoxication rather than inventing a new psychiatric syndrome.

Adolescent Development

In the United States in the 1970s and 1980s, cannabis use appears to have increased the risk of discontinuing a high school education, and of experiencing job instability in young adulthood (Newcombe and Bentler, 1988). The apparent strength of these relationships in cross-sectional studies (e.g. Kandel, 1984) has been exaggerated because those adolescents who are most likely to use cannabis have lower academic aspirations and poorer high school performance prior to using cannabis than their peers who do not (Newcombe and Bentler, 1988). It remains possible that factors other than the marijuana use account for apparent causal relations. To the extent they may exist, these adverse effects of cannabis and other drug use upon development over and above the effect of pre-existing nonconformity may cascade throughout young adult life, affecting choice of occupation, level of income, choice of mate, and the quality of life of the user and his or her children.

A major finding of research into the adult consequences of adolescent cannabis use has been the strong evidence of a regular sequence of initiation into the use of illicit drugs among American adolescents in the 1970s in which cannabis use preceded involvement with "harder" drugs such as stimulants and opioids (Kandel et al, 1984; Donovan and Jessor, 1983; Yamaguchi and Kandel, 1984 a, b). The causal significance of this sequence of initiation into drug use remains controversial. The hypothesis that it represents a direct effect of cannabis use upon the use of the later drugs in the sequence is the least compelling. There is better support for two other hypotheses which are not mutually exclusive: that there is a selective recruitment into cannabis use of nonconforming adolescents who have a propensity to use other illicit drugs; and that once recruited to cannabis use, the social interaction with other drug using peers, and exposure to other drugs when purchasing cannabis on the black-market, increases the opportunity to use other illicit drugs (Baumrind, 1983; Goode, 1974; Kandel, 1988).

A Dependence Syndrome

A cannabis dependence syndrome as defined in DSM-IV (American Psychiatric Association, 1994) can occur in heavy, chronic users of cannabis. There is good experimental evidence that chronic heavy cannabis users can develop tolerance to its subjective and cardiovascular effects. There is also suggestive evidence that some users may experience a withdrawal syndrome on the abrupt cessation of cannabis use, although one that is much milder and less marked than that experienced when withdrawing from alcohol or opiates (Compton, Dewey and Martin, 1990; Jones and Benowitz, 1976). DSM-IV notes that "symptoms of possible cannabis withdrawal (e.g. irritable or anxious mood accompanied by physical changes such tremor, perspiration, nausea and sleep disturbances) have been described in association with the use of very high doses, but their clinical significance is uncertain." (American Psychiatric Association, 1994:215).

There is clinical and epidemiological evidence that some heavy cannabis users experience problems in controlling their cannabis use, and continue to use the drug despite experiencing adverse personal consequences of use (Jones, 1984; Roffman et al, 1988; Weller et al, 1984). There is limited clinical evidence for a cannabis dependence syndrome analogous to the alcohol dependence (Kosten et al, 1987). Epidemiological surveys of the prevalence of drug dependence in the general population (e.g. Anthony and Helzer, 1991) show that cannabis dependence, as defined in the diagnostic manuals, is among the most common forms of drug dependence in Western societies by virtue of its high prevalence of use. On the other hand, relatively few users seek treatment for cannabis dependence (American Psychiatric Association, 1994: 220-221).

Cognitive Effects

The weight of the available evidence suggests that even the long term heavy use of cannabis does not produce any severe or grossly debilitating impairment of cognitive function (Carter et al, 1980; Fehr and Kalant, 1983b, Rubin and Comitas, 1975; Wert and Raulin, 1986). If it did research to date should have detected it. There is some clinical and experimental evidence, however, that the long-term use of cannabis may produce more subtle cognitive impairment in the higher cognitive functions of memory, attention and organisation, and the integration of complex information (Page et al, 1988; Solowij et al, 1991, 1992, 1993 and see chapter by Solowij in this volume). While subtle, these impairments may affect everyday functioning, particularly among individuals in occupations that require high levels of cognitive capacity. The evidence suggests that the longer the period that cannabis has been used, the more pronounced is the cognitive impairment (Solowij et al, 1992, 1993). It remains to be seen whether the impairment can be reversed by an extended period of abstinence from cannabis.

Brain Damage

A suspicion that chronic heavy cannabis use may cause gross structural brain damage was provoked by a single poorly controlled study using an outmoded method of investigation which reported that cannabis users had enlarged cerebral ventricles (Campbell et al, 1971). This finding was widely and uncritically publicised. Since then a number of better controlled studies using more sophisticated methods of investigation have consistently failed to demonstrate evidence of structural change in the brains of heavy, long term cannabis users (e.g. Co et al, 1977; Kuehnle et al, 1977). These negative results are consistent with the evidence that any cognitive effects of chronic cannabis use are subtle, and hence unlikely to be manifest as gross structural changes in the brain.

Serious Psychiatric Disorder

There is suggestive evidence that large doses of THC can produce an acute psychosis in which confusion, amnesia, delusions, hallucinations, anxiety, agitation and hypomanic symptoms predominate. The evidence comes from laboratory studies of the effects of THC on normal volunteers and clinical observations of psychotic symptoms in heavy cannabis users which remit rapidly following abstinence (Bernardson and Gunne, 1972; Chopra and Smith, 1974; Edwards, 1976).

There is less support for the hypothesis that cannabis use can cause either an acute or a chronic functional psychosis (Thornicroft, 1990). Such possibilities are difficult to study because of the rarity of such psychoses, and the near impossibility of distinguishing them from schizophrenia and manic depressive psychoses occurring in individuals who also use cannabis (Ghodse, 1986).

There is strongly suggestive evidence from a prospective study that heavy cannabis use may precipitate schizophrenia in vulnerable individuals (Andreasson et al, 1987; Schneier and Siris, 1987; Thornicroft, 1990). This relationship is still only strongly suggestive because in the only prospective study conducted to date (Andreasson et al, 1987) the use of cannabis was not documented at the time of diagnosis, there was a possibility that cannabis use was confounded by amphetamine use, and there are doubts about whether the study could reliably distinguish between schizophrenia and acute cannabis, or other drug-induced, psychoses (Negrete, 1989; Thornicroft, 1990).

There is less support for the hypothesis that cannabis use can cause either an acute or a chronic functional psychosis (Thornicroft, 1990). Such possibilities are difficult to study because of the rarity of such psychoses, and the near impossibility of distinguishing them from schizophrenia and manic depressive psychoses occurring in individuals who also use cannabis (Ghodse, 1986). There is better evidence that cannabis use can adversely affect the course of schizophrenia in affected individuals who continue to use it (Cleghorn et al, 1991; Jablensky et al, 1991; Martinez-Arevalo et al, 1994).

Chris Ash: Nu har jag ögnat igenom rapporten och min skolengelska kanske gör att jag missar en del men på det hela taget tolkar jag det som att cannabis inte är farligare än tobak eller alkohol. Håller du med?

Hur som helst anser jag att tobak i rökform (som aldrig borde ha tillåtits) ger mer problem och kostnader för samhället än det ger intäkter (6-8000 personer dör varje år i Sverige pga rökning och det är ingen myt).

Alkohol verkar 10-15 procent av Sveriges befolkning ha problem med och det lär bli fler. Men eftersom vi är 85-90% som kan dricka med måtta utan att ta skada finns det ingen anledning att förbjuda det! Däremot borde införseln av denna drog förbjudas och bara kunna köpas på Systembolaget med någon typ av logg så att vårdapparaten kunde hålla koll på vilka som dricker för mycket så att de kan få hjälp och inte bli alkoholister.

Att späda på ovanstående droganvändning med ytterligare en tycker jag vore fel, oavsett om den heter cannabis, heroin eller lingon!

Vad jag hittils kunnat utläsa av denna tråd är:

1. Personlig frihet som inte skadar andra är ointressant för den statslobotomerade svennen. Ställ dig i kön med mössan i hand och vänta tills ditt nummer ropas upp så förses du med en lista av personliga preferenser av statsmakten.

2. Cannabis är kanske inte så farligt men det skall vara förbjudet ändå för vi har redan fått vårat via punkt 1 ovan. Det behövs inget annat.

3. Cannabis är farligt och kan leda till tunga drogproblem ock skall förbjudas för att vissa inte kan hantera det. ALKOHOL DÅ ??????

Jag har nog ändrat mig. Cannabis kan fortsatt vara föbjudet i Sverige. Svenskarna förtjänar det inte. Dom kan inte hantera det. Dom lever med skygglappar och är inkonsekventa. Dom har den regering och dom lagar dom förtjänar. Dom har själva röstat fram dom.

Dumme Schweden !!

//Robbah99 "ej svensk"

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma