Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Ka11e skrev:
Hade du någongång själv fått haschpsykos eller sett folk som fått detta hade du varit ganska på att trycka nej i pollen. Jag har testat det mesta, och en hashpsykos är ungefär det värsta du kan uppleva. Som sagt. Jag hade min period när jag exprimenterade. Blir så förbannat trött på folk som inte har en aning vad dom snacka om. "Ta en E, det gör ingen skada", rök på lite - vi har kontroll. Lögn och förbannad dikt!

Tja jag har ju hört om det, men det är sällan nån verkar ha fått det.
Vad det beror på är jag inte säker på heller, men nej jag vill inte röka själv, jag använder inte tobak och tänker inte börja.
Spriten funkar bra för mig men jag är inte helt mot andra droger helt enkelt, sen att en del inte kan hejda sig utan missbrukar det förstår jag för så är det ju, men att alla automatiskt skulle göra det tror jag inte på, de flesta har familj, vänner, arbete o annat som måste skötas och som de tar ansvar för.

Ka11e skrev:
Hade du någongång själv fått haschpsykos eller sett folk som fått detta hade du varit ganska på att trycka nej i pollen. Jag har testat det mesta, och en hashpsykos är ungefär det värsta du kan uppleva. Som sagt. Jag hade min period när jag exprimenterade. Blir så förbannat trött på folk som inte har en aning vad dom snacka om. "Ta en E, det gör ingen skada", rök på lite - vi har kontroll. Lögn och förbannad dikt!

E är väldigt skadligt. Cannabis är det inte.

Chris Ash skrev:
Ok, det var dumt av mig att inte använda dig som källa. Drogläkare, forskare, psykologer och världshälsoorganisationer har ju inte sett verkligheten.

Min personliga erfarenheter lämnar jag därhän, de är inte intressanta i sammanhanget. Lika lite som att det är intressant att jag blivit nerslagen av Muhammed när vi pratar invandrare.
som jag sagt tidigare ang dig :FU

Tjafsar int emed såna som sitter o läser bara......du verkar inte ha nån koll på hur det ser ut därute......och jag kan säga att det vet inte ens läkarna, därute är det illa och börjar övergå till jävligt illa:(

Ka11e skrev:
Håller med fullständigt, jag sa inte att Cannabis är direkt skadligt. Däremot så var jag tvungen att svara angående hashpsykoser.
nä då, din haschpsykos var ju så skön o inte alls så skadlig...

Ravetrancer skrev:
som jag sagt tidigare ang dig :FU

Tjafsar int emed såna som sitter o läser bara......du verkar inte ha nån koll på hur det ser ut därute......och jag kan säga att det vet inte ens läkarna, därute är det illa och börjar övergå till jävligt illa:(

Du kanske borde upplysa dem om problemen. När du ändå är igång kan du ju ringa WHO och be dem revidera sin rapport som är baserad på sisådär 30 års studier och forskning.

För du har ju sett verkligheten och jag har bara suttit och läst...... :3freak

Ravetrancer skrev:
men jag har sett dom flesta runtomkring mig försvinna i knarkträsket och konstigt nog så börjar dom alltid med cannabis o slutar med Heroin....skumt va???

Ja det är skumt, dom horsepundare jag känner som är i livet och dom döda har börjat med alkohol.

Chris Ash skrev:
Min personliga erfarenheter lämnar jag därhän, de är inte intressanta i sammanhanget.
Det är ju precis det som är intressant :3freak Att titta på hur det ser ut i verkligheten, ens omgivning, är ju det som är rellevant i sammanhanget. Om någon högt aktad forskare säger åt dig att det du påstår inte kan stämma för att han har andra siffror i sina papper, är det då fel vad du sagt trots att du upplevt det i verkligheten? Sen skulle jag förmoda att mörkertalet kring dessa siffror är ganska hög, vilket sänker statistikens trovärdgihet.

Själv skulle jag nog helst se att tobak förbjöds också, sitter själv fast i "snusträsket" för att man som dum 14 åring tvunget skulle testa på det, vilket jag starkt ångrar idag. :huvet

Eftersom länken inte verkar funka så klipper jag ut en del av texten här: (Källa:Peter Bistoletti, överläkare och docent vid Karolinska institutet)

Hollands lyckade experiment

Cannabis får säljas straffritt i ett begränsad antal, omkring 1200 * 1500 coffee-shops. Det finns stränga riktlinjer som gäller vid försäljning av cannabis i coffee-shops: 1) ingen reklam, 2) ingen försäljning av "hårda droger" 3) ingen försäljning till minderåriga, 4) ingen försäljning av större kvantiteter (fn 5 g). 5) ingen samtidig försäljning av alkohol. Om -coffeeshop-ägaren inte följer dessa riktlinjer kan hans affär bli stängd.
Om man vill dra slutsatser från Hollands exempel bör man ställer tre relevanta frågor: 1) Har cannabis konsumtionen ökat mera jämförd med andra länder? 2) Har missbruk av tunga droger ökat? (så kallad trappstegshypotesen) 3) Finns det påvisbara negativa medicinska eller sociala konsekvenser?
Följande vetenskaplig relativ väl funderade slutsatser kan dras från experimentet i Holland: 1) ingen omedelbar ökning av cannabisanvändningen, utan samma stigande trend under den senaste tioårsperioden, som i flertal andra Europeiska länder och i USA 2) fler använder cannabis i länder där användning bestraffas, till exempel USA, England 3) andelen av de som har en långvarig, hög konsumtion av cannabis ("missbrukare") har inte ökat 4) andelen missbrukare av tunga droger har inte ökat under den senaste tioårsperioden 5) medelåldern för missbrukare av tunga droger har ökat, vilket tyder på en minskad nyrekrytering 6) trenden för heroinmissbruk bland ungdomar är låg och fallande 7) fler använder kokain i USA (33%) jämförd med i Holland (22%) 8) Holland har lägre andel missbrukare av tunga droger per capita än Italien, Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien och betydlig mindre än USA 9) Holland har en tredjedel så hög dödlighet i drogöverdoser som Sverige
Vad är då sanningen om experimentet i Holland? Det krävs en förvrängning av fakta och verkligheten om man tar lagändringen i Holland som ett argument för fortsatt totalförbud av cannabisanvändning. Trots hårdföra "anti-haschkampanjer" i Sverige och övriga Europa, mot Holland och dess liberala lagstiftning, så är vi tacksamt medvetna om att ingen stor social katastrof har drabbat Holland. Tonåringar i Holland har i ett globalt perspektiv bland de högst poängen i internationella kunskapstester. Efter 22 år med liberal lagstiftning har man inte kunnat påvisa några medicinska eller sociala problem, som inte finns i andra länder som bestraffar cannabisanvändning, snarare tvärtom.

Liberaliseringstankarna sprider sig
Vi har över 30 års forskningskunskap om cannabis effekt på hjärnan, dess beroendeframkallande egenskaper och dess övriga medicinska och sociala konsekvenser. Det finns inga stora dolda faror kvar att upptäcka. Man vet idag att cannabis varken höjer prestationsförmågan, är knappast vanebildande eller leder ovillkorlig till användning av farligare droger. Medan ingen förnuftig person kan hävda att cannabis är en riskfri substans, finns det fler och fler forskare, polischefer, och politiker som förespråkar en liberalare lag-stift-ning. Politikerna i synnerhet i Sverige är dock fortfarande rädda för blotta tanken. De tror att de kan fortsätta i de gamla spåret och klumpa ihop cannabis med andra farligare droger. Kampen mot cannabis ses som ett moralisk korståg. Förmyndarstaten, moralpredikanter och puritaner styr opinionen. Journalistkåren stå enad bakom.
Men, politikerna kommer i sinom tid att tvingas till att straffbefria användning av cannabis. Förändringarna kommer att pressas fram. Inte av politiker och byråkrater utan av ett alltmer starkt allmänt stöd från en ny generation i Europa. I England visar opinionsmätningar att en majoritet av befolkningen önskar en lagändring. Tiden kommer att springa förbi politikerna om de vägrar att se sanningen i vitögat: Den nuvarande attityden och lagstiftning mot cannabisbruk är irrationellt och inte baserat på fakta och kunskap. Cannabis är ingen fara för samhället, däremot kan det vara farligt att fortsätta driva den under jorden.

kan inte alla ni som vet om att alla dessa haschpsykoser och alla dessa skadeverkningar bara visa det med lite fakta? ni sitter ju bara och tror massa saker och saker som ni fått höra nånstans.

steff skrev:
kan inte alla ni som vet om att alla dessa haschpsykoser och alla dessa skadeverkningar bara visa det med lite fakta? ni sitter ju bara och tror massa saker och saker som ni fått höra nånstans.

Det kanske är långsökt men i tråden finns ju en kille som har haft en psykos enligt egen utsago.
Att jag ofta har hört berättas av folk som jobbar med att ta hand om folk som behöver vård i samband med dessa psykoser påverkar mig också. Rejält dessutom , för det som dom berättar är inget roligt.

Personligen känner jag ingen som har dött av rökning - det måste vara helt ofarligt. Eller?

Spiken skrev:
Själv skulle jag nog helst se att tobak förbjöds också, sitter själv fast i "snusträsket" för att man som dum 14 åring tvunget skulle testa på det, vilket jag starkt ångrar idag. :huvet

Jo pengadrogen tobak, maken till sämre finns väl inte, inte mycket en brukare får ut av den efter ett tag.
Men det ger fina stålar till tillverkare och skatter till länder.
Sluta med det skall ju tydligen vara rejält svårt och så mycket bättre för ovan nämnda, man dör ju heller inte av överdoser eller inom kort så den lär nog finnas kvar till sist av allt.

Personligen är jag helt emot tobak och kommer aldrig börja med det skräpet, men jag störs inte av att andra använder det, synd för dom bara.

Självklart skall man få göra vad man vill med sin egen kropp.
Ta gärna PCP, snorta ihjäl er eller vad ni vill. Men resulterar det i bi-effekter såsom kriminalitet i någon form är det extremt hårda straff som gäller. Folk som kan sköta sig ska inte få lida av att vissa klåpare
inte kan. Det gäller allt i samhället. Tyvärr är det ju ändå så i dag.
Både statligt - Sjuka alkoholskatter, och även privat - MC-försäkringar.
Ja ja, nu svamlar jag iväg lite här men ni förstår principen...
Jag gillar bara bärs och snus och inget annat knark men jag stöder individens rätt till sin egen kropp.

Kort sagt, knarka gärna ihjäl er om ni vill, :ätapiller
men gör fan inget kriminellt för övrigt. :fatta!

Chris Ash skrev:
Du kanske borde upplysa dem om problemen. När du ändå är igång kan du ju ringa WHO och be dem revidera sin rapport som är baserad på sisådär 30 års studier och forskning.

För du har ju sett verkligheten och jag har bara suttit och läst...... :3freak
tror det finns ett stort mörkertal.....så bara för att det e WHO så vet dom o har koll på allt????

Chrille skrev:
Det kanske är långsökt men i tråden finns ju en kille som har haft en psykos enligt egen utsago.
Att jag ofta har hört berättas av folk som jobbar med att ta hand om folk som behöver vård i samband med dessa psykoser påverkar mig också. Rejält dessutom , för det som dom berättar är inget roligt.

Personligen känner jag ingen som har dött av rökning - det måste vara helt ofarligt. Eller?

sluta säga saker som att jag påstått dom jag har inte påstått nått personligen. jag frågade bara efter fakta istället för historier...

Back