Manöverprov lågfart

Lycka till!

Kör även andra lågfarten förresten så du har gjort det och vet hur den går till,en del inspektörer vet vad du har för hoj och ställer upp den andra(liten chans men den finns).

Henrik

Den andra lågfartsdelen har jag iofs inte kört.. men den ser ju hur simpel som helst ut eller e den svårare än den ser ut?

Det var ju bara å rulla, han sa inget om att hojen inte fick komma åt linjerna då vad jag kan komma ihåg :va... jag rullade bara in den så att den stod så jag skulle komma ur T:et på enklast möjliga sätt.

Den andra lågfartsdelen har jag iofs inte kört.. men den ser ju hur simpel som helst ut eller e den svårare än den ser ut?

Skitenkel,gjorde den själv på uppkörningen.

Men,bra att ha gjort den så du vet hur det funkar med fotnedsättning och vändning,inget vidare att få en 2min snabblektion innan uppkörningen då man brukar vara nervös så det räcker ändå och tankarna går runt.
Då är det bra att inte stoppa in något nytt i geleklumpen där uppe.

Henrik

Joo de e ju sant kan ju vara bra att ha kört den tidigare..
får sätta upp en bana själv o testa.. smidigt med dom andra som redan finns uppsatta så man bara kan fara dit och köra:tungan

Äh gör som mig och skippa den andra lågfarten (ironi). Givetvis var det denna man fick på uppkörningen och besiktningsgubben trodde nog inte man var direkt seriös när jag sa att han var tvungen att gå runt banan med mig för jag hade ingen aning om hur den var men lätt som en plätt gick det likväl :)

Håller med föregående talare.

Varför skall det startas en ny tråd var eviga gång någon har en fråga om uppkörningen. Skall det vara så svårt att använda körkorts-tråden?:va :gnissla

Håller med föregående talare.

Varför skall det startas en ny tråd var eviga gång någon har en fråga om uppkörningen. Skall det vara så svårt att använda körkorts-tråden?:va :gnissla

True dat.
Sökfunktionen verkar visst också vara ur funktion.

Min förarprövare sa att bredden på banan nere vid vändning som man fick nyttja inte ska vara större än bredden av t:et som är vid starten....8 meter alltså.

se http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr253.pdf

Ja, plus moms.

Last edited:
det brukar ju finnas en begränsing i form av dike eller dyligt, inte alltför långt bort, så 4 meter låter mycket tycker jag

Själv satte jag när foten 1 eller 2 ggr på första försök och körde ca 30cm över begränsnigslinien. Tänkte redan "Sh... nu är det slut med kk..." men gubben tänkte att ge mig en chans till, efter jag visade perfekta inbromsninger från 50, 70 och 90. På andra försök bara en gång fot på asphalt och jag blev godkännt! Hans komentar: ingen strålande krypkörning, men det räker." Ufff....! Övningen funderade perfekt veckan inna uppkörningen. men sen kom nevervositäten.

En sak få jag framföra: detta torturövning är inte helt onödig: jag kommer just nu hem från en Italienresan med en kompis som tåg kk för 12 år sen. Hun kan inte alls manövrera mc i lågfart och detta orsakade massiva problem i olika situationer. Och en vältning på campingplats, när hon körde utt från gräset på asphalt med en tight 90 grader sväng. Resultat: svullen knä och smärtor i flera dager! Jag är glad för min kk uptbildning genom trafikskola!

True dat.
Sökfunktionen verkar visst också vara ur funktion.

Ja, plus moms.

Kan slå vad om att det inte vore särskilt roligt forum om alla endast läste vad folk innan har skrivit. Ett forum reflekterar våra åsikter och tankar både hur de är idag, och inte bara hur de var innan . :yoparty

Låt folket tala, det blir rolig läsning om inte annat ;):tummenupp

+1 på föregående talare.. sen ska man läsa igenom 60 sidor för att få reda på de svar man vill? aja.. nu har man då nött båda lågfarts banorna o de sitter i ryggraden.. man får hoppas att man inte e så nervös så allt skiter sig.. men de ska nog gå bra :tummenupp

+1 på föregående talare.. sen ska man läsa igenom 60 sidor för att få reda på de svar man vill? aja.. nu har man då nött båda lågfarts banorna o de sitter i ryggraden.. man får hoppas att man inte e så nervös så allt skiter sig.. men de ska nog gå bra :tummenupp

Du behöver ju inte läsa igenom 60 sidor för att få svar på din fråga. Du kunde ju ställt denna frågan i körkortstråden istället för att starta en ny tråd:7peta

Körkortstråden finns inte till för ingenting:rolleyes: Eller det kanske den gör:va

Antar att du skall köra upp i Luleå, dvs utanför F21. Om så är fallet så kommer själva vägen där manöverbanorna är att vara begränsningen i sida, dvs det går inte att svänga utåt så mycket mer än 4m inför vändningen runt sista konan. Dock vet jag av erfarenhet att förarprövarna på VV i Luleå ser till helheten och begriper att sporthojar har dålig vändradie så koncentrera dig på att komma runt banan och strunta i om du kör "för" långt åt sidan eller i längd.

Lycka till med uppkörningen.

Tipps:

Vid bromsproven, lyft blicken och se frammåt, ej i backen

I trafiken använd båda bromsarna ha bromsberedskap vid korsningar osv använd alla fingrar på bromsen så han/hon ser att du har beredskap..

Passa dig för järnvägsövergången och 30-sträckan vid VV-lokaler, dvs gör rätt!

"Fisåk" inte, kör beslutsamt men nu kollar man även "ecco-driving" så..

Sen när du har fått ditt KK.. Tänk på att alla mottrafikanter är just DET!!

Haha härligt missuppfattat av mig Krilllan :S

Antar att du skall köra upp i Luleå, dvs utanför F21. Om så är fallet så kommer själva vägen där manöverbanorna är att vara begränsningen i sida, dvs det går inte att svänga utåt så mycket mer än 4m inför vändningen runt sista konan. Dock vet jag av erfarenhet att förarprövarna på VV i Luleå ser till helheten och begriper att sporthojar har dålig vändradie så koncentrera dig på att komma runt banan och strunta i om du kör "för" långt åt sidan eller i längd.

Lycka till med uppkörningen.

Tipps:

Vid bromsproven, lyft blicken och se frammåt, ej i backen

I trafiken använd båda bromsarna ha bromsberedskap vid korsningar osv använd alla fingrar på bromsen så han/hon ser att du har beredskap..

Passa dig för järnvägsövergången och 30-sträckan vid VV-lokaler, dvs gör rätt!

"Fisåk" inte, kör beslutsamt men nu kollar man även "ecco-driving" så..

Sen när du har fått ditt KK.. Tänk på att alla mottrafikanter är just DET!!

Ska inte köra upp i lule. Utan de e på halkbanan i pite man gör manöverproven. Har dock varit och tränat i lule för dom har ingen banaför allmänheten här.. På banan i lule så har man ändå lite marginal till kanten så de ska nog gå bra att hålla sig inom gränserna.
Tack för tipsen.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back