Letar efter "Så funkar det"

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
Hej!

Inför ett hojköp är det ganska bra att veta lite om hojar. Jag funderar på att köpa en hoj nu under hösten och låta min polare testköra den och se så allt är fin fint (har inte kort än). Eller så väntar jag bara lite. Men problemet är att jag kan inte mycket om hojar. Jag är bättre på bilar. Så för någon som ändå vet hur en motor fungerar, finns det någon bra guide som berättar allt om mc? Något som säger vad man ska leta efter när man köper en hoj och hur den fungerar. Någon som vet om Kaufman har gjort någon "Så funkar motorcyklar"?

eehm?
vad är det för hoj vi talar om?

annars så är vell Google din bästa kompis. :)

Last edited:
bike har utgåvor med köpguider , där står det generellt vad du ska titta på osv

Man brukar ganska omgående se om säljaren försöker dölja något. ser den sliten ut i första intrycket ja du är den troligtvis det också. Prova mcn på en ganska lång tur, din polare kan köra med dig bakpå, Håller den tempen, raslar det någonstans, packboxarna i framgaffeln är dom täta, pratar vi sport mc så måste du tyvärr tänja lite på trafikreglerna och prova hur den beter sig i lite högre farter. En sport cykel ska gå spikrakt och säkert i alla hastigheter. Gör den inte det så börjar vissa dela bli slitna. Allt går naturligtvis att fixa men det kan kosta en vacker slant. Eftersom det är din första cykel så kommer du rtoligen att backa en del årsmodeller med tanke på försäkring etc. Mitt tipps till dig då är att det ofta är bättre att köpa en äldre lite dyrare i toppskick än att köpa en billig lite nyare om du fattar vad jag menar. en välskött 90-94 kommer troligen att ge dig mera för pengarna en en slutkörd 03a.
-Micke-

Tack micke501, vi ska tänka på det. Polarens farsa är en mc-snubbe så han vet nog vad man ska titta på. Men rent utbildningsmässigt så vill jag helt enkelt lära mig allt om hojar (eller iallafall ganska mycket:)). Hur det fungerar och så. T.ex. ni som meckar med era hojar, ni måste ju ändå veta vad ni gör eller iallafall veta vad det är ni skruvar på heter. Testade ni er bara fram eller lärde ni er av någon? Dessutom har jag en moppe (läs INTE symaskin som alla "coola" fjortisar har) jag ska plocka isär och mecka lite med den då är lite paj och en gammal K50 har väl ändå liknande uppbyggnad som en motorcykel. Men framförallt vill jag inte behöva lämna in mitt fordon på lagning och punga ut 10k per gång bara för att dem ska byta blinker-lampan. Någon som kan rekommendera en hemsida eller nån bok?

Btw man får svar jäkligt snabbt på denna sida. Bra jobbat :D!

Slowroller gav vad det verkar som ett bra tips på läsning!

När du sedan köpt den hoj du vill ha, då köper du en Haynes-manual till just det märket och modell.

Awesome Slowroller, TACK! det kan inte bli bättre, förutom om den fanns hos någon pirat :D

Det är oftast inte så svårt att mecka hoj. Har man lite i skallen och en bra verstadshandbok så kommer man långt. Sen finns ju vi här på forumet om det skulle köra ihop sig. Problemet i början brukar ofta vara att hitta vad som är trasigt, man vill inte riva för mycket och känner sig osäker. så mina led ord brukar vara-

Tid, Värme och verktyg.

Jag har två viktiga regler jag går efter som har fungerat klockrent.

1. Yttre skick på hojen speglar oftast inre.
2. Ägarens yttre skick speglar oftast hojens totala skick.

:tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...