Låg hoj till nybörjare.

Honda cbr 600

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2013
Ort
Mora
Hoj
91- honda cbr 600
Hej, har lite funderingar runt racerhojar som passar
mig som endast är 155 cm över havet.
Är nybörjare och har just nu en Honda cbr 600
som jag har sänkt 25 mm samt justerat
sadeln för att försöka nå ner till marken.
Med dessa åtgärder når jag ner med tå
spetsarna. Finns det mer att göra med hojen
eller finns det någon annan mer lämplig
modell för en kortväxt tjej?
Finns det någon som har förslag?
 
Vad är du ute efter för typ av hoj?
(Det finns dessutom rätt många trådar med samma fråga, du hittar dem genom att söka efter "site:sporthoj.com låg hoj kort" på google.)
 
Kapa ur mera ur sadeln?
Eller ett annat alternativ är att ha ena foten i marken och den andra på hojen, istället för att ta ner båda tåspetsarna i marken :)
 
Eller ett annat alternativ är att ha ena foten i marken och den andra på hojen, istället för att ta ner båda tåspetsarna i marken :)

Jag står knappt aldrig med båda fötterna i backen när jag står stilla, så det låter som en vettig lösning!
 
Tjejjen har en finfin cbr 954 rr sänkt till salu som kanske kan passa. Hon är av det kortare slaget oxå.
 
Kanske kan du släppa ner styrkronorna något, 10-20 mm? Du måste kolla så inte fjädringen slår igenom. Bromsslangar, undre krona och vad vara månde får inte slå ihop med framskärm vid max nedfjädring. Går att kolla genom att dra ihop med spännband, en dos uppmärksamhet och försiktighet.

Skär du ner sadeln så försök ta på bredden också. Breda dynor är ett otyg och äter benlängd. I Mora med omnejd borde det vimla av folk med skills på det området!

Du kan lägga på ett 120/60-17 fram när du byter däck nästa gång. (Istället för 70-profil). Det gör inte mycket men det gör något... Lite "glädjemätare" får du om nu inte mätaren drivs av framdrevet som på t ex VFR.

Låga styrhalvor gör att du måste luta dig framåt och det blir än jobbigare att nå ner. Kolla med stuntfolket. De brukar köra med endurancestyrhalvor som är lite högre. Helst med vinkel så de kommer närmre kroppen för bättre kontroll och behagligare körställning. Kanske VFR-styren från skroten om gaffelbenen har samma diameter.
 
Nu är ju inte jag heller längst i världen, så jag når inte heller med mer än tåspetsarna på någon av mina hojar. Inte ens det på Enduron.. Man lär sig leva med det.

Jag tror du kan vara nöjd om du lyckats sänka så pass att du nu når ner. Sänker du för mycket kan du få olyckliga chassie-egenskaper.
Men visst, ta av sadelskinnet och skära eller skrapa bort skum kan man ju alltid göra. Du kan vinna lite till på det.

Men du har en så lämplig hoj du kan hitta till att börja lära dig köra med och om du nu skulle råka tappa den så är det inte hela världen. Du skulle inte vara den förste att göra det heller. (Jadå, been there, done that ;) )

Eftersom den heller inte är helt ny, så ta hjälp av någon att titta lite på fjädringen så att den inte är helt slut eller felställd. Det gör väldigt mycket för körupplevelsen.

@blueridge.. Vad händer när du sänker styrkronan i gafflarna så mycket? Det är en dålig idè om man inte är införstådd med konsekvenserna av att göra det.
 
Last edited:
Låga styrhalvor gör att du måste luta dig framåt och det blir än jobbigare att nå ner. Kolla med stuntfolket. De brukar köra med endurancestyrhalvor som är lite högre. Helst med vinkel så de kommer närmre kroppen för bättre kontroll och behagligare körställning. Kanske VFR-styren från skroten om gaffelbenen har samma diameter.
Oavsett om det är orignal eller någon sorts eftermarknads clipon så brukar vi stuntåkare byta sida på styrhalvorna så dom pekar uppåt istället för ner som original, det ger bättre kontroll och det blir behagligare att köra :hej

@blueridge.. Vad händer när du sänker styrkronan i gafflarna så mycket? Det är en dålig idè om man inte är införstådd med konsekvenserna av att göra det.
Flikar in med två saker jag har uppfattat/upplevt som kan hända om man sänker kronan för mycket:

1: Den väldigt kvickstyrd och instabil i högre fart, kan upplevas som lite... "spännande".. under färd :näsblod
Körde dock en polares ninja med kronan sänkt ca 25mm, den kändes snabbstyrd som en motard, skitskön hoj :D

2: Du mosar framskärmen efter tillräckligt många trottoarkanter eller genomslag..:näsblod
 
@blueridge.. Vad händer när du sänker styrkronan i gafflarna så mycket? Det är en dålig idè om man inte är införstådd med konsekvenserna av att göra det.

Mycket och mycket. Det är mycket på en hoj men inte på en annan. Funderade faktiskt på att ändra till 10-15 mm i inlägget men lät det vara. Jag undrar hur de 25 mm hon sänkt redan har utförts? Är det framtill är förändringen mer än det jag dristar mig till att våga rekommendera. Är det baktill (dogbones eller annan stötdämpare), förmodar jag att egenskaperna redan är sävligare. När jag sänkt 10 mm fram tycker jag hojen blir mer lättsvängd eller kanske snabbstyrd. På en gav 60-profil betydligt bättre egenskaper, mindre understyrning t ex, så att jag undrade varför det inte satt original. Inte upplevt några dramatiska förändringar vid någon av de åtgärder jag föreslagit utom i ett fall då jag fick ett annorlunda slitage på framhjulet. Det var i kombination med höjning bak till följd av drevning och att jag valde den kortare kedjelängden av de möjliga alternativen. Excentrisk kedjejustering gav en högre bakände och något kortare hjulbas. Många små och samverkande faktorer. Märkbara förändringar men helt odramatiska.

Läser du fler såna här trådar hittar du vanvettiga rekommendationer om att droppa 3-5 cm utan att någon reagerar. Jag förordar små och successiva förändringar.

Citerar du något av det jag skrev så ser jag dessutom att du svarat mig. Kanske inte meningen jag skulle?
 
Mycket och mycket. Det är mycket på en hoj men inte på en annan. Funderade faktiskt på att ändra till 10-15 mm i inlägget men lät det vara. Jag undrar hur de 25 mm hon sänkt redan har utförts? Är det framtill är förändringen mer än det jag dristar mig till att våga rekommendera. Är det baktill (dogbones eller annan stötdämpare), förmodar jag att egenskaperna redan är sävligare. När jag sänkt 10 mm fram tycker jag hojen blir mer lättsvängd eller kanske snabbstyrd. På en gav 60-profil betydligt bättre egenskaper, mindre understyrning t ex, så att jag undrade varför det inte satt original. Inte upplevt några dramatiska förändringar vid någon av de åtgärder jag föreslagit utom i ett fall då jag fick ett annorlunda slitage på framhjulet. Det var i kombination med höjning bak till följd av drevning och att jag valde den kortare kedjelängden av de möjliga alternativen. Excentrisk kedjejustering gav en högre bakände och något kortare hjulbas. Många små och samverkande faktorer. Märkbara förändringar men helt odramatiska.

Läser du fler såna här trådar hittar du vanvettiga rekommendationer om att droppa 3-5 cm utan att någon reagerar. Jag förordar små och successiva förändringar.

Citerar du något av det jag skrev så ser jag dessutom att du svarat mig. Kanske inte meningen jag skulle?

Vinter eller? :7peta
Den rekommendationen till en nybörjare som sannolikt inte inser konsekvensen är väl ingen höjdare?
Att andra gett vettlösa förslag förr betyder väl inte att du måste göra det också. Särskilt som du själv säger att det kanske var sådär. Uppenbarligen vet du vad som kan bli resultatet eftersom du nu skriver det. Kanske hade varit bra att nämna det från början isf.
God Jul på dig med för övrigt.
 
Vinter eller? :7peta
Den rekommendationen till en nybörjare som sannolikt inte inser konsekvensen är väl ingen höjdare?
Att andra gett vettlösa förslag förr betyder väl inte att du måste göra det också. Särskilt som du själv säger att det kanske var sådär. Uppenbarligen vet du vad som kan bli resultatet eftersom du nu skriver det. Kanske hade varit bra att nämna det från början isf.
God Jul på dig med för övrigt.

Jag är en försiktig människa och jag anser inte att 10-20 mm är en extrem rekommendation, den är f ö betydligt mer modest än vad som brukar vara fallet här. Har verkligen en CBR 600 från -91 en så extrem chassiegeometri? Gissningsvis skulle du väl få en TIA på de sänkningssatser som de uppenbart galna tyskarna pumpar ut på marknaden.

Vinter? Jag skulle kunna fråga detsamma. Jag kontrar med att tillönska eder en Jul. Blifver den God så må så vara.
 
Grabbar, grabbar, grabbar... Ni glömmer det viktigaste!

Hej och välkommen till Gökboet! :hej
 
Mitt ex körde en Ducati monster 696 och hon var också kort, minns inte exakt, men typ som du. Men sen kan man kanske inte kalla en monster för en sporthoj heller om det nu spelar stor roll.
 
Jag når nog knappt ner med mycket mer än tåspetsarna om jag ger mig på att ha båda fötterna i marken heller. Istället planerar jag körningen så jag slipper stanna och om jag verkligen måste så sätter jag ner enbart vänsterfoten.
Har aldrig upplevt det som ett direkt problem förutom när man måste backa hojen av någon anledning. Då blir det lite dålig kraft.
 
Att stå och balansera på tårna funkar ju men är kanske inte idealiskt om man precis håller på och lär sig åka. Den extra tryggheten som kommer av att kunna känna fast mark under fötterna är bara av godo när man är noob.
 
jag är i din längd o hade en sänkningssats på.. men de kanske e de du har idag? idag har jag tagit bort den så om du inte har de på så har jag en sån sats liggandes för en billig peng om du har rätt årsmodell.
 
Att stå och balansera på tårna funkar ju men är kanske inte idealiskt om man precis håller på och lär sig åka. Den extra tryggheten som kommer av att kunna känna fast mark under fötterna är bara av godo när man är noob.

Fötterna ska vara på pinnarna när man kör och man lär sig inget när man står still :tungan

Förstår vad du menar men det känns lite onödigt krångligt att börja ändra hojens geometri och karva bort sadeln alldeles för mycket när man faktiskt kan nå ner ändå.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top