Låg hoj till nybörjare.

Hondan är sänkt med dogbones, men menar du att om jag sänker styrkronan 10-15 mm så blir hojen dels lägre och mer lättsvängd. Måste erkänna att jag novis på området så förklara gärna:hej

Hondan är sänkt med dogbones, men menar du att om jag sänker styrkronan 10-15 mm så blir hojen dels lägre och mer lättsvängd. Måste erkänna att jag novis på området så förklara gärna:hej

Om du bara sänkt den bak nu så blir det lite chopper av det - kassa köregenskaper. Du måste sänka lika mycket fram också.

0_11119.PNG

Känner igen problemet. Nybliven noob med en DR650, och är helt vanskapt för mc-typen, men jag fick den tokbilligt. Dessutom gillar jag modellen. Provkörde för några veckor sen, men planerad också vägen för att slippa stopp. Stannar jag för nära vägkanten, så är det kört, då lägger jag mig i diket. Lutar vägen det minsta, och jag måste stanna är det precis jag kan hålla den uppe Eftersom den har kickstart måste jag ställa den på stödet innan jag kan starta (måtte jag aldrig få tjuvstopp vid ett rödljus). Backa är det inte tal om.

Mina sänkningsåtgärder var att släppa på förspänningen bak, och flytta upp framgafflarna en smula. Blev lite bättre. Nackdelen blir nu istället att jag svårligen kan kickstarta utan att tappa balansen då stödet är för långt. Blir att korta stödet. Är i färd med att klä om sadeln, så det blir kanske att karva lite i stoppningen. Bra tips där att även ta på bredden. Jag kommer (precis som du) kämpa för att hitta lösningar så att jag kan köra säkert och känna mig trygg. Ett ganska slutgiltigt steg som jag funderat på är att svetsa om fjäderupphängningen. Dock vet jag inte hur mycket jag kan flytta efter med framgafflarna utan att riskera att "bonna" så att framskärmen flyger. Dessutom vill jag inte ändra för mycket på geometrin då jag inte vet vad detta kan ställa till med.

Har du sänkt framgaffel 30mm i kronan och bakdämpare 25mm genom säkningssats och justerat sadel så är det bara bootsen kvar.
Lämna in till en bra skomakare och säg till han att lägga på 20mm. Mer blir klumpigt tycker jag.

Det är ont om låga hojar. Stirra dig inte blind på sadehöjd eftersom bredd och utförande kan vara väldigt avgörande.

Vet inte vem du svarar men känner att det berör det jag skrev. Om du använder knappen " "Svara med citat" nere till höger i inlägget får personen reda på att du svarar, vad du svarar på och inte minst att du vänder dig till just denne.

Du har fattat rätt men jag har inte de pedagogiska skillsen att förklara effekterna av ökat och minskat försprång mm. Vill bara uppmana dig att ta hjälp av någon "mekvan" när du ämnar ändra kronornas läge om du nu inte har de färdigheterna själv... Finns en hel del att läsa om det här. Ta sen ett gaffelbenben i taget så du slipper att den lägger sig på den nu krossade magkåpan och framskärmen.

När du har sänkt så mycket lär du garanterat vara i behov av att korta stödet (som nämnts ovan) och du bör ha i minne att markfrigången minskar avsevärt både för hinder vid upprätt körning och när du börjar luta.

Det här är viktigt om du nu ligger på gränsen:

BMW har en stövel som är något förhöjd inuti medan den fortfarande ser normal ut, normal touringstövel that is. Kanske finns andra. Kostar ca 2400 i svensk butik utan rabatter, går sannolikt att hitta billigare. Man kan vara rätt lugn för att man får en kvalitetsprodukt att ha länge. Torra fötter är inte heller att förakta.

http://showroom.bmw-motorrad.com/Boots/BMW-Women-s-Pro-Touring-2-Boot-psc-200002040-YlegMkqlzXAAAAE0t9JtTecS-UXCOM-WFS-en_US-EUR.html

Last edited:

Det står på Sänkningsatsen man köper hur mycket man skal sänka gafflarna fram. Sänkningsatsen e ju den brickan(digbone som nån nämner) som håller bakdämpare swing o något mer. Ser lite ut som en triangel o man kan se den tydligt strax under dämparen. Använder man sig av en sån så skal man även sänka framgafflarna om jag inte mins helt fel ca 1,5 cm. Den infon kan man goggla fram. Nu har jag själv satt på orginal satsen men inte höjt den framtill än. Kört nåra bandagar o tycker mig kännas som att den e lite lättstyrdare fortfarande. Vet inte om det är en nackdel eller ej. Så e de nån som sitter på mer info angående det så får ni gärna skrika till.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra